جاباما
۹۵۵۲۷۸
۶ نظر
۵۰۰۴
۶ نظر
۵۰۰۴
پ

آخرین فرضیات از بوی مرموز تهران

مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در هنگام انتشار بوی نامطبوع در تهران سنجش‌ها میزان بالای H۲S را نشان داده‌اند، گفت: احتمالا کانون هایی در سطح شهر تهران منشاء این بوی نامطبوع هستند.

ایسنا نوشت: مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در هنگام انتشار بوی نامطبوع در تهران سنجش‌ها میزان بالای H۲S را نشان داده‌اند، گفت: احتمالا کانون هایی در سطح شهر تهران منشاء این بوی نامطبوع هستند.

شینا انصاری در تشریح روند بررسی انتشار بوی نامطبوع تهران گفت: بوی نامطبوع سال گذشته در ۱۲ دی ماه یکبار و سال جاری نیز حدود شش نوبت در ۱۱، ۱۷، ۲۳ آذر و ۱۰، ۲۳ و ۲۵ دیماه احساس شد. در سال گذشته بر اساس اطلاعات سامانه ۱۳۷ شکایت های مردمی روی نقشه پیاده سازی و مشاهده شد بیشترین گزارش‌ها برای انتشار بوی نامطبوع از مناطق مرکزی تهران بوده است.

وی افزود: درسال جاری نیز در نوبت‌های اول انتشار بو همانند سال گذشته به سامانه ۱۳۷ رجوع کردیم اما نهایتا با دستور شهردار تهران تیمی دانشگاهی وارد عمل شد که تخصص آلودگی هوا داشتند و اعلام کردند برای اینکه اطلاعات دقیق تر شود باید مشاهدات میدانی توسط کارشناسان ثبت شود. سنجش آلودگی بو دارای پیچیدگی های خاص است و در تمام دنیا ابتدا مشاهدات را ثبت می کنند و اندازه گیری در مرحله بعد انجام می شود.

انصاری ادامه داد: در همین راستا با توجه به فعال شدن ادارات محیط زیست در مناطق ۲۲ گانه شهرداری ،نهایتا از همه مناطق شهرداری تهران بهره گرفتیم و دوره های آموزشی گذاشتیم و فرم هایی که توسط گروه علمی تهیه شده بود توسط این افراد آموزش دیده کامل شد تا دقیق به ما اعلام کنند که بوی استشمام شده بوی شیرابه زباله و یا فاضلاب بوده و شدت آن نیز اعلام شود تا اطلاعات ما تکمیل تر شود.

وی تاکید کرد: در نوبت های بعدی انتشار بوی نامطبوع در تهران، فرم های توزیع شده پس از تکمیل جمع آوری و بر اساس آنها نقشه پهنه بندی تهیه شد و به این ترتیب نقشه ما دقیق تر شد بر همین اساس آنچه که الان با اطمینان می توانیم اعلام کنیم این است که بنظر می رسد بوی منتشره دارای یک کانون نباشد و احتمالا چندین کانون داریم و این کانون ها در سطح شهر تهران هستند.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با تاکید بر اینکه با راهبری تیم علمی فرم های بیشتری تکمیل و پیاده سازی می شوند، افزود: بررسی بیشتری خواهد شد که در سطح شهر تهران نقاطی که انفصال فاضلاب یا تصفیه خانه ای که جوابگوی حجم ورودی خود نیست و نهایتا بخشی از فاضلاب به صورت خام رها می شود در کدام نقاط هستند. به نظر می رسد این کانون ها به دلیل تخلیه ناگهانی فاضلاب و یا در مناطق واجد قنوات از گذشته و ورود و انباشت فاضلاب و زباله به آنها در شرایط بی هوازی موجب انتشار این بوی نامطبوع شده باشند و افزایش رطوبت و یا بارش باران و همزمانی با اینورژن باعث انتشار بو شود.

وی درباره مجموعه آرادکوه به عنوان یکی ازعوامل منشاء بود نیز گفت: این مجموعه با توجه به قدمت ۵۰ ساله حتما مشکلاتی دارد و تلاش مدیریت شهری بهبود و ارتقای وضعیت زیست محیطی این مرکز است ولی درجنوب تهران کانون های بزرگ مولد بو از جمله گاوداری های بزرگ و محل های انباشت فاضلاب های شهری که به صورت خام رها می شوند را داریم، اما وقتی شکایت های مردم درباره بوی نامطبوع را روی نقشه ها پیاده سازی می کنیم مشاهده می شود که بیشتر در مناطق مرکزی گزارش احساس بو داشته ایم به شکلی که ابتدا در مناطق ۱۰،۱۱، ۶ و ۷ گزارش داشته ایم و در مناطق ۲۰ و ۱۵ گزارشی نداشتیم.

به احتمال زیاد کانون های مولد بو در سطح شهر تهران هستند

وی ادامه داد: رسیدن به نتیجه فوری برای موضوع بوی منتشره که در هر نوبت پهنه های متفاوتی از شهر را متأثر کرده و همچنین وجود کانون های متعدد محتمل در مقیاس کلانشهر تهران با ادله و مستندات کارشناسی در مهلت زمانی ۱۰ روزه و دوهفته ای که تعیین می شود ممکن نیست. برای بررسی بوی نامطبوع نیازمند ثبت اطلاعات و اندازه گیری هستیم در حال حاضر با بهره گیری از دستگاه های سنجش گازها و اندازه گیری هایی که انجام شده، مشاهده شده میزان H۲S بالا بوده که می تواند ناشی از زباله و یا فاضلاب باشد به این ترتیب دستگاه های سنجش کمک می کنند به کانون های انتشار بو نزدیک شویم.

وی تاکید کرد: هنوز نمی توانیم با اطمینان کانون ها را اعلام کنیم این موضوع درحال بررسی است ولی به احتمال زیاد کانون های مولد بو در سطح شهرتهران هستند وبر اساس اطلاعات بدست آمده برخی فرضیه ها درمورد کانون های بوی نامطبوع رد می شوند. بی تردید مصرف مازوت می تواند موجب تشدید آلودگی شود اما بوی منتشر شده از آن بوی نامطبوع تهران نیست.

انصاری با تاکید بر اینکه مازوت نباید توسط کارخانه ها استفاده شود چرا که موجب تشدید آلودگی هوا می شود افزود: در شرایطی که وارونگی هوا وجود دارد این بو احساس شده و مازوت نیز موجب تشدید آلودگی هوا در شرایط اینورژن می شود. به این ترتیب احتمال دارد کانون های انتشار بو وجود داشته باشد اما به دلیل عدم وجود برخی شرایط از جمله رطوبت و پدید وارونگی هوا احساس نشود.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران در خاتمه خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست هم فراخوانی انجام داده تا تیم دانشگاهی متخصص این امر را برای بررسی این موضوع دعوت به کار کند اما در این مورد باید براساس مستندات و قدم به قدم جلو رفت و کانون های انتشار بو را مورد بررسی قرار داد. اداره کل محیط زیست شهرداری تهران پایش های مشترکی هم با اداره کل محیط زیست استان تهران داشته هم در مورد بوی نامطبوع سطح تهران و هم مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) و در نظر هست که این پایش های مشترک محیط زیستی گسترش پیدا کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا به مردم نمیگید این بو بوی گوگرد هستش چرا نمیگید بو از درون زمین هستش و داره اعلام خطر زلزله میکنه همه شما هم میدونید اما میترسید بگید که شاید ترس در جامعه بیافته اما اگر خدای نکرده اتفاقی افتاد مردم شما رو نمیبخشند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رفیق شفیق اگه گوگردی در کار بود استخراجش میکردند و میفروختند ،این بوی گند مربوط به امکان مخصوصی است که شهرداری در آن زباله های شهری را دپو میکنه همه هم میدونند ، خوب وقتی ما یک تحصیل کرده امریکا رفته را از شهرداری بر میداریم می تپونیم تو زندان و یک هالو مثل حناچی را شهردار میکنیم میشه همین .

      • elahe

        منظورت از تحصیل کرده آمریکا همونیه که زنش رو کشت همونه دیگه

    • بدون نام

      ایا ارتباطی بین این بو و تلف شدن پرندگان مهاجر شما ل و حتی موارد ایذایی دیگر وجود ندارد ؟

    • بدون نام

      اقاجان ترکیب مواد رادیو اکتیو قاطی گاز اشک اور وافزون مواد بد بو واسه اینکه این بو به پاستور نرسه حالا باعث مردن هفتاد ملیون اضافه مخالف بشه عیبی نداره روچرا حاشا میکنید

    • خسته

      قرضیییات....!!!! از معامله قرن و هرجا سخن ..به ایرانی میرسیم فرضیه و .......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج