۹۵۶۱
۱ نظر
۵۰۶۶
۱ نظر
۵۰۶۶
پ

بيماري‌شناسي به شيوه‌اي عجيب

درمان خشكي و ترك لب

همه ما مي‌دانيم كه بودن در هواي خيلي گرم و خيلي سرد ممكن است باعث شود، لب‌هاي شما خشك يا ترك‌خورده شوند، اما گاهي مسئله به همين سادگي‌ها نيست و گاه اين حالت مي‌تواند، نشانگر وضعيتي خاص باشد. حواس‌تان باشد كه اگر اين وضعيت براي مدتي طولاني باقي ماند و دليل خاصي براي آن پيدا نكرديد حتما با پزشك مشورت كنيد.

درمان خشكي و ترك لب

گروهي از پژوهشگران و متخصصان رشته‌هاي مختلف علوم پزشكي در انگليس و كانادا تحقيقاتي را در مورد اين‌كه آيا شكل و حالت لب‌ها مي‌تواند نشانگر حالت خاص يا بيماري مشخصي باشد را شروع كردند و به نتايج جالبي دست يافتند. براي مثال آن‌ها دريافتند، لب‌هاي خشك يا ترك‌خورده مي‌توانند نشانگر حالت‌هاي مختلف و بيماري‌هايي مثل ديابت يا هرپس يا بيماري كراون باشند. شونابيرچ، فوق تخصص پوست و مو در دانشگاه سوناكس در كنت انگلستان مي‌گويد: «همه ما مي‌دانيم كه بودن در هواي خيلي گرم و خيلي سرد ممكن است باعث شود، لب‌هاي شما خشك يا ترك‌خورده شوند، اما گاهي مسئله به همين سادگي‌ها نيست و گاه اين حالت مي‌تواند، نشانگر وضعيتي خاص باشد. حواس‌تان باشد كه اگر اين وضعيت براي مدتي طولاني باقي ماند و دليل خاصي براي آن پيدا نكرديد حتما با پزشك مشورت كنيد.»

دكتر مانوئلا رالوني، متخصص داخلي و مراقبت‌هاي اوليه مي‌گويد: «راه‌هاي زيادي است كه مي‌تواند به سلامت لب‌هاي شما كمك كنند. براي مثال خانم‌ها مي‌توانند از يك بالم لب همراه با عناصري كه ويژگي ضدآفتاب دارند استفاده كنند كه اين مي‌تواند يك پيشنهاد عالي باشد. يكي ديگر از نكاتي كه مي‌خواهم به شما بگويم اين است كه وقتي هوا خيلي سرد و لب‌هاي‌تان ترك‌خورده است آن‌ها را مدام خيس نكنيد زيرا اين كار وضعيت آن را بدتر مي‌كند.» يك توصيه ديگر اين پزشك به خانم‌هاي جوان اين است كه حتما قبل از خوابيدن لب‌هاي‌شان را با ژل‌هاي لب با پايه روغني مرطوب كنند تا درطول شب لب‌هاي‌شان خشك يا ترك‌خورده نشود.


شايد كم‌خوني، شايد ديابت
  • لب‌هاي ترك‌خورده مي‌توانند نشانگر چه حالتي باشند: ديابت
حالت لب‌هاي ترك‌خورده حالت شايعي است، در بسياري از حالت‌ها ممكن است اين مورد ناشي از توجه نكردن مناسب به لب‌ها، يا عادت به كندن پوست آن‌ها يا گاز گرفتن لب‌ها بر اثر تنش‌هاي عصبي باشد. گاهي هم اين حالت مي‌تواند ناشي از يك كم‌خوني خفيف باشد كه اگر ناشي از اين حالت باشد معمولا پوسته پوسته شدن يا زخم شدن در گوشه‌هاي لب را داريم، اما دربرخي موارد خاص ممكن است ترك خوردن لب‌ها نشانگر بيماري ديابت باشد. وقتي كه ميزان قند خون بالا مي‌رود، اين حالت محيط مناسبي را براي قارچ‌ها رقم مي‌زند كه مي‌توانند به مخاط لب‌ها حمله كنند و باعث رقم خوردن اين حالت شوند.


وقتي لب‌هاي‌تان بزرگ‌تر از حد معمول مي‌شوند
  • لب‌هاي متورم مي‌توانند نشانگر چه حالتي باشند: بيماري كراون
اغلب مردم مي‌دانند كه بيماري كراون دستگاه گوارش را درگير مي‌كند، اما بايد بدانيد كه اين بيماري ممكن است در لب‌ها و دهان هم علامت‌هايي داشته باشد. البته بيماري كراون خيلي شايع نيست (يك نفر در هزار نفر به‌طور معمول به اين بيماري مبتلا مي‌شود) اما اين حالت مي‌تواند در مردان و زنان جوان باعث التهاب و تورم در بخش‌هاي مختلف بدن) از جمله لب‌ها شود كه اگر اين‌طور باشد به آن بيماري كراون‌ دهاني مي‌گويند. به طور متوسط 10درصد از افرادي كه دچار اين بيماري گوارشي مي‌‌شوند دچار مشكلات دهاني هستند.


درمان خشكي و ترك لب

وقتي لب‌هاي‌تان مي‌سوزند
  • لب‌هاي سوزان مي‌توانند نشانگر چه حالتي باشند: هرپس (تبخال)
احساس سوزش در لب‌ها مي‌تواند اولين نشان‌دهنده براي بروز بيماري هرپس و تبخال باشد، درعين حال اين حالت حتي ممكن است اولين نشانه ابتلا شما به سرماخوردگي هم باشد.
اگر تبخال را تجربه كرده باشيد مي‌دانيد كه چندساعت پس از بروز اين حالت در لب‌ها يا گوشه دهان سوزش يا زخم‌هايي ايجاد مي‌شود كه دردناك هستند و ممكن است حاوي مايعات باشد يا حتي خونريزي كند. بهترين كار اين است كه اين زخم‌ها را نكنيد و از صابون مشترك يا لوازم آرايشي مشترك با ديگران هم استفاده نكنيد.


درمان خشكي و ترك لب

گزگز كردن همراه ورم
  • لب‌هاي بي‌حس مي‌توانند نشانگر چه حالتي باشند: آلرژي حاد
احساس گزگز كردن يا بي‌حسي در لب‌ها، به‌خصوص اگر بلافاصله با تورم همراه شود ممكن است ناشي از يك واكنش حساسيتي و آلرژيك به موادغذايي يا شيميايي باشد و ممكن است اين واكنش شديد باشد و درتمام بدن بروز كند يا صرفا در لب‌ها و دهان باشد. پزشكان حالت شديد بروز واكنش حساسيتي را «آنژيوارم» مي‌نامند. اين حالت ناشي از آزاد شدن مقدار زيادي از هورمون هيستامين در خون است.


آبي به جاي قرمز
  • لب‌هاي آبي (يا كبود) مي‌تواند نشانگر چه حالتي باشد: خروسك، آمفيزم
كبود شدن لب‌ها‌، يا گوشه دهان يكي از اصلي‌ترين علائم كم شدن اكسيژن خون است. در نوزادان و كودكان اين حالت مي‌تواند نشانگر بيماري خروسك باشد كه يك بيماري عفوني تنفسي است كه در آن صداي سرفه‌هاي نوزاد حالت خاصي دارد. در افراد بالغ، اين حالت مي‌تواند ناشي از مشكلات تنفسي مثل آمفيزم يا مشكلات قلبي باشد. براي مثال در نارسايي قلبي مزمن، قلب نمي‌تواند خون حاوي اكسيژن كافي به اعضاي بدن را بفرستد و اين باعث مي‌شود كه لب‌ها به حالت بنفش يا آبي كبود دربيايند.


جوشي گوشه لب
  • جوش در لب مي‌تواند نشانگر چه حالتي باشد: اگزما
يك جوش در لبه دهان معمولا نشانگر پوست خشك در ناحيه لب‌ها و گوشه دهان است كه مي‌تواند ناشي از حالت‌هايي مثل مكيدن انگشت دست، يا ليسيدن لب‌ها به صورت عادتي باشد. اين حالت‌ها را مي‌توان با متوقف كردن اين عادت‌ها از بين برد، درعين حال اگر جوش ناشي از حالت حساسيتي باشد مي‌توان با استفاده كوتاه مدت از پماد هيدروكورتيزون آن را برطرف كرد.


شايد مشكل تغذيه داريد
  • آفت مي‌تواند نشانگر چه حالتي باشد: سوء‌تغذيه
آفت هم مثل تبخال يك مشكل عفوني است و مكانيسم بروز آن شبيه مكانيسم بروز تبخال است اما گاه اين حالت مي‌تواند نشانگر وجود وضعيت‌هايي مثل تغذيه بد و سوء‌تغذيه يا استرس زياد و خواب كم باشد اما اگر زياد دچار اين حالت مي‌شويد بايد دقت كنيد تا غذاهاي غني از يك اسيدآمينه به نام آرژتين را نخوريد. براي همين از بادام، فندق، شكلات، ماء‌الشعير و نوشابه‌هاي حاوي عصاره درخت كولا اجتناب كنيد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

درمان خشكي و ترك لب


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روشهای جالب داخل یه لینک خوندم برای درمان خشکی لب ها براتون میفرستم ازش استفاده کنید
      http://www.melikala.com/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D9%86%DB%8C%D9%87%D8%A7

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج