۹۵۶۶۳۶
۸ نظر
۵۰۲۱
۸ نظر
۵۰۲۱
پ

۵G را فراموش کنید؛ ۶G در راه است!

دولت چین تیم تحقیقاتی برای توسعه شبکه‌های ۶G راه‌اندازی کرده است. این خبر روز پنج‌شنبه هفته گذشته به طور رسمی اعلام شد و علت آن هم رقابت چین با ایالات متحده و کشور‌های دیگر برای رهبری دنیا است.

وب‌سایت یک‌پزشک - میثاق محمدی‌زاده: دولت چین تیم تحقیقاتی برای توسعه شبکه‌های ۶ G راه‌اندازی کرده است. این خبر روز پنج‌شنبه هفته گذشته به طور رسمی اعلام شد و علت آن هم رقابت چین با ایالات متحده و کشور‌های دیگر برای رهبری دنیا است.

۵G را فراموش کنید؛ ۶G در راه است!

به گفته وزارت علوم و فناوری چین (MOST)، یک گروه ۳۷ نفره از محققان دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و شرکت‌های فناوری و توسعه‌دهنده تجهیزات مخابراتی تشکیل شده است و کارشان ارائه پیشنهادات فنی برای شبکه‌های ۶ G، مشاوره برای تصمیم‌گیری‌های مهم و بسترسازی برای پیاده‌سازی این فناوری است.

یکی از مقامات وزارت علوم و فناوری چین به خبرنگاران گفته است تحقیقات درباره شبکه‌های ۶ G هنوز در مرحله اولیه است و ما حتی به محور‌ها و شاخص‌های اصلی یا سناریو‌های توسعه و برنامه‌ریزی برای یک حرکت یکنواخت نرسیدیم.

چین یکی از رهبران ۵ G دنیا است و سرویس‌های تجاری ۵ G این کشور به طور رسمی از اکتبر سال گذشته راه‌اندازی شدند. مطابق گزارش‌های منتشر شده، در کشور چین بیش از ۸۶ هزار ایستگاه پایه ۵ G راه‌اندازی شده و ده‌ها مدل گوشی ۵ G مناسب وارد این بازار شده است.

۵G را فراموش کنید؛ ۶G در راه است!

براساس گفته‌های محققان و اساتید دانشگاه‌ها، سرعت شبکه‌های ۶ G به صورت تئوری می‌تواند تا یک ترابیت بر ثانیه باشد. یعنی سرعتی ۸۰۰۰ برابر سرعت کنونی شبکه‌های ۵ G که اصلا در تصور هم نمی‌آید. بهترین سرعت شبکه‌های ۵ G کنونی زیر ۵ گیگابیت بر ثانیه است.

برای درک سرعتی یک ترابیتی شاید بتوان گفت ۵۰ فیلم ۴ K با کیفیت بالا را در یک ثانیه دانلود کرد. قطعا شبکه‌های ۶ G برای دانلود فیلم یا استریم ویدیو خلق نمی‌شوند و اهداف یا ماهیت متفاوتی با ۵ G خواهند داشت. همان‌طور که ۵ G نیز به طور کلی از نظر فناوری و ماهیتی با ۴ G متفاوت است و شبکه‌ای متصل‌تر، هوشمندتر و خودکارتر است که تاخیری در حد صفر برای ماموریت‌های حساس و بی‌درنگ دارد.

یک حرکت علمی یا ژست سیاسی؟!

دکتر مهیار شیروانی مقدم؛ استادیار دانشگاه سیدنی اعتقاد دارد شبکه‌های ۶ G می‌توانند پایه‌گذار روابط جدیدی میان انسان و فناوری باشند. مثلا، انسان‌ها با افکار و فرمان‌های مغزی خود با وسایل در ارتباط باشند و از آن‌ها استفاده کنند.

چین و امریکا در بسیاری از حوزه‌های فناوری مانند شبکه‌های موبایل و ابررایانه‌ها با یکدیگر رقابت یا به نوعی جنگ سرد دارند. پیش از چین، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده دستور تحقیق و توسعه ۶ G را صادر کرده بود.

۵G را فراموش کنید؛ ۶G در راه است!

در حالی صحبت از توسعه ۶ G است که متخصصین مخابرات آن را بسیار زود و ناشدنی می‌دانند. چون می‌گویند برای رسیدن به ۶ G ابتدا باید ۵ G را به طور کامل توسعه داد؛ همان‌طور که ابتدا ۴ G و بعد شبکه‌های ۴ G LTE توسعه پیدا کردند. پرش از ۵ G کنونی به ۶ G غیرممکن است.

توسعه و تحقیق ۶ G بیش از ۱۰ سال زمان می‌برد و فناوری نیست که متعلق به دهه حاضر باشد. پیش‌بینی می‌شود ۶ G بسیار پیچیده‌تر و همراه با موانع سخت‌تری نسبت به نسل‌های پیشین شبکه‌های موبایل باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      داداش ما که رسیدیم... اینترنت صفحه اینیستا رو باز نمیکنه... قرآن میزاریم جلو قسمش میدیم تا باز کنه.... دسته ی ما تو کوچه بن بست گیر کرده و هی سینه میزنن...

      پاسخ ها

      • تع

        5gرو ک میگفتن تو کره تست کردن حیوونات دیوونه شدن مردن بعد چجوری

    • بدون نام

      ما هیچ ما نگا
      تا 1400 با روحانی

    • بدون نام

      فعلا ما رو 2G موندیم عزیزم بقیه پیشکش

    • بدون نام

      ماله ماکه گوگلم بزور وا میکنه ...واقعا کی قراره سرعت نتمون خوب شه؟! اعصاب نزاشتن واسه ما

    • mehdi

      و من همچنان 3G هستم ...

    • mehdi

      وقتی همه چیز فیلتر باشه و مسدود سرعت بالا و پایین چه فرقی میکنه؟

    • بدون نام

      ما هم میخواهیم از 2g بریم 1g

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج