جاباما
۹۵۶۹۲۶
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

تثبیت ۴ گام ایران در فناوری فضایی تا ۱۴۰۴

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ۴ گام سند توسعه فضایی مصوب سال ۹۱ در سال ۱۴۰۴ با قرار گرفتن ماهواره‌های مخابراتی در مدار ژئو تثبیت می شود.

خبرگزاری مهر: رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ۴ گام سند توسعه فضایی مصوب سال ۹۱ در سال ۱۴۰۴ با قرار گرفتن ماهواره‌های مخابراتی در مدار ژئو تثبیت می شود.

به نقل از صدا و سیما، مرتضی براری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: در گام نخست این سند، ماهواره‌های تحقیقاتی با وزن ۵۰ کیلوگرم با ماهواره بر سفیر در مدار قرار می‌گیرد که ماهواره امید، نوید و رصد که با ماهواره بر سفیر در مدار قرار گرفت از این نوع است.

وی گفت: در گام دوم هدف قرار دادن ماهواره‌ها در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتر است که ماهواره پیام که سال گذشته پرتاب شد و ماهواره‌های ظفر و سیمرغ که قابلیت حمل تا مدار بالای ۵۰۰ کیلومتر را دارد در این گام قرار می‌گیرد که قرار است تا سال ۱۴۰۰ تثبیت شود.

براری افزود: گام سوم نیز شروع شده است و می‌تواند ۱۰۰۰ کیلوگرم ماهواره را در مدار قرار دهد و از اواخر ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ این گام طی خواهد شد.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در گام چهارم نیز ماهواره‌ها در مدار ژئو قرار خواهد گرفت و هدف این است ماهواره‌های مخابراتی در این مدار قرار گیرد که این از سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد و امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ تثبیت شود.

براری تصریح کرد: در سال ۸۸ وقتی مأموریت ساخت ماهواره نوید داده شد در دانشگاه علم و صنعت برای نخستین بار کار آزمایش و ساخت ماهواره انجام شد و همه تجهیزات را در داخل ساختیم که در زنجیره تأمین، شرکت‌های دانش بنیان در کنار ما قرار گرفتند.

وی همچنین افزود: در یک دهه گذشته اقتصاد فضا در همه حوزه‌ها پیشرفت داشته و توانسته است ۱۷ تا ۲۳ درصد ارزش افزوده ایجاد کند.

براری همچنین گفت: با توجه به اینکه یکی از چالش‌های ما مدیریت آب است با ماهواره‌ها آب و مصرف آن را مدیریت می‌کنیم و در حوزه کشاورزی نیز در حوزه بلایا با دریافت اطلاعات ماهواره‌ای، براورد خسارت کشاورزی می‌کنیم و در حوزه ناوبری کشتی‌ها، هواپیماها و قطارها نیز می‌توان از داده‌های مکان محور ماهواره‌ای استفاده کرد.

وی افزود: تمام تلاش ما مسلط شدن بر حوزه ماهواره است و در حوزه ماهواره‌های سنجشی، دانشگاه علم و صنعت دو ماهواره با قابلیت‌های مختلف ساخته که ماهواره دیگری با قابلیت سنجش از دور نیز در دست ساخت است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در حوزه مخابراتی نیز ناهید یک و دو شروع شده است و در تلاشیم در مدار ژئو قرار دهیم.

براری تصریح کرد: برای ارتقای گام‌های توسعه باید زیرساخت‌ها را تغییر دهیم بنابراین با قرار گرفتن ماهواره سفیر در مدار، جز ۹ کشور دارای این فناوری قرار گرفتیم.

وی گفت: از سفیر تا سیمرغ یک دهه طول کشید، اما الان در حال حاضر گام دوم را قصد داریم در سه سال و گام سوم را در دو سال طی کنیم و با اقتدار در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته ایم.

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: در دنیا رتبه ۱۱ از نظر علمی قرار داریم و در دانش‌های نوین شاهد رشد بسزایی هستیم و در فناوری فضایی رتبه بالاتری داریم و هدف اصلی ما بستر سازی برای جوانان کارآفرین است با توجه به اینکه فناوری فضایی پیشران توسعه کشور است.

رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت هم گفت: فناوری فضایی در هر کشوری یک فناوری پیشران است و سریز آن در سایر حوزه‌ها اثربخشی فراوان دارد.

حسین بلندی افزود: راهکارها باید به نحوی تعریف شود که در سال ۱۴۰۴ که قرار است به ماهواره زیر ده متر برسیم با خیزی که اخیراً برداشته شده است و با حمایت‌های لازم، اهداف به نتیجه خواهد رسید.

وی گفت: فرایند توسعه، طراحی، ساخت و مونتاژ یعنی قابلیت اطمینان به حدی برسد که ماهواره قابلیت پرتاب را داشته باشد، اما مشکل پیش روی نخبگان ما این است که تجهیزات را در اختیار ندارند و باید خودشان تجهیزات را طراحی و بسازند و بعد به ساخت ماهواره بپردازند.

رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: دنیا در صنعت ماهواره سرمایه گذاری کرده است بنابراین باید برای پرتاب، ماهواره بر داشته باشیم.‌ی گفت: ما ده سال است که ماهواره بر را طراحی کرده ایم و با توجه به اینکه فناوری فضایی سی سال طول می‌کشد عشق و علاقه نخبگان جهش عالی در این مسیر داشته است و در واقع مسیر سی ساله را در ده سال طی کرده ایم.

بلندی افزود: یکی از دلایل موفقیت دانشگاه علم و صنعت، شناسایی قابلیت‌ها با زنجیره تأمین بوده است و زیرساخت‌های لازم برای ساخت ماهواره، مطابق با استاندارهای لازم اروپا طی و با توجه به شرایط تحریم‌ها از ۸۶ تجهیز ۸۲ تجهیز در داخل طراحی و ساخته می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج