۹۵۷۲۷۱
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

«آبادان یازده ۶۰»؛ فیلمی از واقعیت آغاز جنگ

«آبادان یازده ۶۰» فیلمی جنگی درباره رادیو آبادان در دوران جنگ تحمیلی به کارگردانی مهرداد خوشبخت است.

خبرآنلاین: «آبادان یازده ۶۰» فیلمی جنگی درباره رادیو آبادان در دوران جنگ تحمیلی به کارگردانی مهرداد خوشبخت است.

موضوع فیلم «آبادان یازده ۶۰» به مذاق فرزاد حسنی مجری سومین روز نشست‌های خبری سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر خوش آمد. او در ابتدای نشست خبری از مهرداد خوشبخت در برای ساخت نخستین فیلم درباره رادیو در دوران جنگ تحمیلی تشکر کرد.

فیلمی برگرفته‌ از واقعیت

به گفته کارگردان فیلم، «آبادان یازده ۶۰» با نگاه به رویدادهای واقعی و براساس ۴۰ روز نخست جنگ تحمیلی ساخته شده است. او با اشاره به این نکته که نسخه نمایش داده شده در جشنواره نسخه نهایی نیست و بعد از جشنواره کامل می‌شود، گفت: «همه بخش‌های این فیلم به واقعیت نزدیک بود و برخی از اسامی فیلم واقعی بود. به جز بیست دقیقه آخر فیلم، باقی آن برگرفته از واقعیت بود.واقع‌گرا بودن فیلم و شخصیت‌های آن برای ما خیلی اهمیت داشت و بازی آن‌ها نباید به چشم می‌آمد. ما به دنبال این بودیم که گریم بازیگرها خیلی به چشم نیاید.»

او از اهالی رسانه خواست این نوع فیلم را حمایت کنند و اعلام کرد: «دوره تیر و توپ در فیلم‌ها گذشته است. ما برای ساخت این فیلم موفق به قانع کردن سازمان اوج شدیم پس از شما نیز می‌خواهم این فیلم را حمایت کنید.»

خوشبخت کتاب «فرکانس یازده ۶۰» را اصلی‌ترین منبع پژوهشی برای ساخت فیلم معرفی کرد و گفت: «در کنار آن از چند کتاب دیگر و مصاحبه با کارمندان رادیو نیز استفاده کردیم.»

او ادامه داد: « ۱۰ نوع عقیده متفاوت در این فیلم حضور دارد ‌و این موضوع که این ۱۰نفر با رادیو در کنار رشادت‌های دیگر نیروها و مردم، شهر را نجات می‌دهند نشان از همدلی آن‌ها دارد.»

حسن کلامی تهیه‌کننده فیلم درباره داستان فیلم گفت: «فیلمنامه‌ را خواندم و اصل داستان و ماجرای آن را دوست داشتم به این دلیل که قهرمان بازی داشت و مقاومت مردمی رانشان می‌داد. در جنگ تنها کسانی که در خط مقدم جنگیدند دفاع‌کننده از میهن نبودند بلکه در پشت خط مقدم نیز بسیاری از افراد فداکاری کردند. ما به دنبال نشان دادن آن‌ها و یادآوری تلاش‌هایشان بودیم.»

شخصیتی که خودش را فدا می‌کند

ویدا جوان از بازیگران فیلم «آبادان یازده ۶۰» درباره درباره ویژگی‌های نقش همسر یک رزمنده که در فیلم بازی می‌کند، گفت: «به این دلیل نقش را دوست داشتم که تحولی در شخصیت او شکل می‌گیرد. او درگیر فضای جنگ می‌شود و خود را فدا می‌کند.»

«آبادان یازده ۶۰»؛ فیلمی از واقعیت آغاز جنگ

شبنم گودرزی هم دلیل جالبی برای بازی در این فیلم داشت. او می‌گوید: «به این دلیل که عاشق فضای فیلم‌های هشت سال دفاع مقدس هستم، برایم جذاب بود هر چند که برای من نقش سختی بود و از من فاصله داشت.»

حسن کلامی درباره استفاده نکردن از بازیگران چهره در فیلم توضیح داد: «ستاره‌هایی در سینما هستند که به فروش کمک می‌کنند اما آنها به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و قیمتشان هم بالا است اما قرار نبود فیلم ما گران تمام شود. دنبال این نبودیم که ستاره بیاوریم و ... . ما به دلایل مالی و فنی به سراغ ستاره‌ها نرفتیم رنجی را برای خودمان انتخاب و طبق آن عمل کردیم.»

علیرضا کمالی از بازیگران فیلم، درباره انتخاب بازیگر گفت: «در خصوص این سوال که می‌گویند چرا ستاره در فیلم نیست؟ باید بگویم ما لوکس نیستیم و ذات فیلم هم به دنبال نشان دادن آدم‌ها و شخصیت‌ها و قهرمان سازی از آن‌ها نبود. در این فیلم انتخاب بازیگران بر اساس شهرت برای فروش نبود. همچنین سازندگان فیلم به دنبال شخص محوری نبودند.»

انتقاد به لباس‌های فیلم

یکی از انتقادات وارد شده به فیلم در نشست خبری درباره طراحی لباس بازیگران بود. برخی باور داشتند که لباس بازیگران بیش از اینکه تداعی‌کننده دهه ۶۰ باشد به بسیجی‌های دهه ۹۰ می‌ماند. زهرا صمدی طراح لباس فیلم در پاسخ به این انتقاد گفت: «ما در مرحله پیش تولید بیش از هزار عکس دیدیم و لباس‌ها از روی یکسری از عکس‌ها و براساس مستندات انتخاب شدند.»

هزینه تولید فیلم

کلامی در جایگاه تهیه‌کننده درباره هزینه تولید فیلم «آبادان یازده ۶۰» توضیح روشنی نداد. او تاکید کرد که هیچ تهیه‌کننده‌ای را ندیده‌ است که رقم تمام شده تولید یک اثر را بگوید و اگر هم کسانی رقمی می‌گویند با آنچه واقعی است تفاوت دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج