جاباما
۹۵۷۷۲۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تقابل بهترین خط حمله با بهترین خط دفاع

دربی ۹۱ یا ۹۲؛ این‌بار مساله این نیست که بازی فردا دربی شماره چند است؛ این‌بار مساله برای آبی‌ها بازی نکردن مهاجم گلزن این تیم است و از سوی دیگر برای سرخ‌ها مساله این است که در غیاب شجاع، آیا دیوار بتنی پرسپولیس همچنان باصلابت می‌ماند یا خیر.

فرهیختگان: دربی ۹۱ یا ۹۲؛ این‌بار مساله این نیست که بازی فردا دربی شماره چند است؛ این‌بار مساله برای آبی‌ها بازی نکردن مهاجم گلزن این تیم است و نگرانند که خط آتش استقلال خاموش نشود و از سوی دیگر برای سرخ‌ها مساله این است که در غیاب یکی از عوامل تاثیرگذار دفاعی این تیم، آیا دیوار بتنی پرسپولیس همچنان باصلابت می‌ماند یا خیر.

با این مقدمه قصد داریم دربی پیش‌رو را به صورت فنی آنالیز کنیم تا مشخص شود کدام تیم برای این مسابقه تا قبل از آن شانس بیشتری برای پیروزی دارد، هرچند همه اهالی فوتبال متفق‌القول می‌دانند در دربی به جز عوامل فنی، بسیاری از عوامل دیگر می‌توانند برای پیروزی یکی از دو تیم، کارسازتر و موثرتر باشند.

نکته قابل‌توجه اما قبل از ورود به بحث همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، می‌توان از تقابل بهترین خط حمله لیگ یعنی استقلال با ۳۵ گل زده با بهترین خط دفاعی لیگ با ۷ گل خورده یعنی پرسپولیس به‌عنوان مهم‌ترین نکته فنی این دیدار یاد کنیم، هرچند یکی از نکات مشترک دو تیم که می‌توان به‌عنوان نقطه ضعف مشترک فنی آنها یاد کرد، انتقال حمله به دفاع در زمان ضدحملات حریف است که اگر کادرفنی دو تیم فکری به حال آن نکنند، قطعا این موضوع برای سرخابی‌ها در دیدار فردا دردسرساز خواهد شد.

آنالیز فنی پرسپولیس؛ زوج‌سازی یحیی

یحیی گل‌محمدی طی سال‌ها مربیگری در تیم‌های مختلف، اساس کار خود را روی زوج‌سازی قرار داده و با زوج‌های مختلف در زمین سعی می‌کند، توپ و میدان را در اختیار بگیرد. زوج خط دفاعی، زوج دفاع و هافبک چپ و درمقابل زوج دفاع و هافبک راست، زوج هافبک‌های وسط و دو مهاجم. در این حال دفاع و هافبک چپ و دفاع و هافبک راست در لب خط می‌ایستند تا به این شکل زمین برای تیم‌های یحیی بزرگ شود.

با بزرگ شدن زمین، می‌توان با استفاده از تمامی فضاهای زمین، راحت به حفظ توپ پرداخت. البته یحیی در همه تیم‌هایش این کار را انجام می‌دهد. یعنی همیشه زمین را برای تیم‌هایش بزرگ می‌کند؛ وقتی بازیکنانش را لب خط می‌فرستد، تیم حریف مجبور به باز شدن می‌شود که به واسطه آن، کار برای تیم گل‌محمدی برای پاسکاری و مالکیت و پاس‌های تو در برای مهاجمان بسیار راحت می‌شود.

در تیم‌های یحیی بیشتر توپ‌ها از کناره‌ها ارسال می‌شوند. حتی اگر بخواهند بازیکن خودی را تک‌به‌تک کنند هم باید این امر از کناره‌ها صورت بگیرد. یعنی اولویت کار سرمربی پرسپولیس ارسال از کناره‌هاست. برنامه این تیم در نیم‌فصل اول این بود که اجازه می‌داد تیم حریف جلو بکشد و در ادامه با استفاده از سرعت علیپور و ترابی زهرش را به حریف می‌ریخت، یعنی این تیم به نحو احسن از سرعت دو بازیکن تیمش استفاده می‌کرد. حالا هم که گل‌محمدی سرمربی این تیم شده، به نظر می‌رسد همین سیستم و تاکتیک برای رسیدن به موفقیت درپرسپولیس ادامه دارد و این همان ادامه تفکرات کالدرون است که یحیی درحال حاضر آنها را اجرا می‌کند.

آنالیز فنی استقلال؛ نقش ویژه بال‌ها

استقلال مجیدی همچنان همان سیستمی را بازی می‌کند که در زمان استرا نیز در زمین با آن به میدان می‌رفت. در سیستم ۳-۵-۲ دو بال کناری تیم باید مدام در حمله و دفاع باشند. اگر نیمه اول بازی با الریان را تماشا کنید، در این دیدار غفوری و میلیچ کمتر این کار را می‌کردند و همین موضوع باعث شد تیم قطری فرصت‌های زیادی داشته باشد. بنابراین اگر دو بال هنگام برگشت ضعیف عمل کنند، سیستم ۲-۵-۳ می‌تواند بدترین سیستم دفاعی و به نوعی قاتل تیم‌ها باشد، اما اگر هماهنگی و رفت و برگشت خوبی را از دو بال چپ و راست شاهد باشیم،

همیشه در دفاع و حمله بازیکن دارید، به‌خصوص در بخش هجومی می‌توانید موفق عمل کنید که به همین واسطه هم می‌بینید استقلال بیشترین گل زده را در لیگ دارد. استقلال در دیدارهایش موقعیت‌های خطرناک گلزنی زیادی خلق می‌کند، اما از سوی دیگر خط دفاعی این تیم نیز فرصت‌های زیادی را هم به حریفان می‌دهد که در بخش دفاعی این موضوع برعکس تیم رقیب بوده، از این جهت که پرسپولیسی‌ها در خط دفاعی عالی عمل کرده و کمترین فرصت گلزنی را به حریفان می‌دهند.

نکته قابل‌توجه اینکه شنیده می‌شود که شاید استقلال بخواهد برای این دیدار تغییر سیستم داده و با سیستم ۲-۴-۴ برای این دیدار حساس به میدان برود. اگر این اتفاق بیفتد، یک اشتباه بزرگ و محرز از سوی کادرفنی این تیم رخ داده است، چون این تیم نیم‌فصل را با سیستم ۲-۵-۳ بازی کرده و عوض کردن آن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را برای آبی‌ها در پی داشته باشد.

البته مجیدی در ۳ بازی گذشته با وجود اینکه حتی از لحاظ نفری نیز با کمبود در خط دفاعی مواجه بود، اما باز هم به سیستم تیمش دست نزده و با همان آرایش زمان استراماچونی تیمش را راهی میدان کرد و این هم نشان می‌دهد که فرهاد هم مثل یحیی فعلا به اندیشه‌های دفاعی سرمربی خارجی سابق این تیم احترام گذاشته و با همان تاکتیک تیمش را سرمربیگری و راهبری می‌کند.

یارهای کلیدی دو تیم

به نظر می‌رسد پرسپولیسی‌ها برای دیدار فردا روی مهدی ترابی حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و می‌توان این بازیکن را یار کلیدی یحیی برای دربی قلمداد کرد، ضمن اینکه علی علیپور نیز به واسطه فشارهایی که رویش قرار دارد، می‌تواند با درخشش در دربی به اوج برگردد. از سوی دیگر برای استقلال در غیاب ستاره این روزهایش یعنی دیاباته، مطمئنا علی کریمی نقش کلیدی و محوری در ترکیب استقلال خواهد داشت تا میانه میدان از آن آبی‌ها شود، هرچند از آمادگی غفوری و قائدی نیز نمی‌توان به سادگی گذشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج