۹۵۸۷۰۴
۱۱ نظر
۵۰۱۶
۱۱ نظر
۵۰۱۶
پ

ویروس کرونا خطرناک است یا ویروس بی‌اعتمادی؟

علی تاجرنیا فعال سیاسی در سرمقاله امروز روزنامه اعتماد با عنوان ویروس بی‌اعتمادی نوشت: موضوع ویروس کرونا و ‏نگرانی که از ابتلا به آن مطرح شده است، به نظر می‌رسد تبعات بیشتری از خطرات و پیامد‌های ناشی از فراگیر شدن آن داشته ‏باشد. گرچه کرونا ویروس، ویروس خطرناکی است و درمان آن دشواری‌های خود را دارد.

علی تاجرنیا فعال سیاسی در سرمقاله امروز روزنامه اعتماد با عنوان ویروس بی‌اعتمادی نوشت: موضوع ویروس کرونا و ‏نگرانی که از ابتلا به آن مطرح شده است، به نظر می‌رسد تبعات بیشتری از خطرات و پیامد‌های ناشی از فراگیر شدن آن داشته ‏باشد. گرچه کرونا ویروس، ویروس خطرناکی است و درمان آن دشواری‌های خود را دارد.

اما شیوه مبتلا شدن به آن، مثل بیماری‌های دیگر متکی بر راه‌های مشخصی است. همان‌طور که آنفلوآنزای معمولی وارد کشوری ‏می‌شود و تمام افراد آن کشور را مبتلا نمی‌کند، ویروس کرونا نیز اگر وارد کشور شود، همه مردم را مبتلا نخواهد کرد. شایعاتی ‏که در فضای مجازی دست به دست می‌شود و صحبت‌های غیررسمی اصرار دارند که شیوه‌های ابتلا به ویروس کرونا متفاوت ‏است، در صورتی‌که چنین نیست و بار‌ها راه‌های انتقال و راه‌های پیشگیری در رسانه‌های رسمی کشور منتشر شده، اما بازار ‏شایعات همچنان داغ است.

در کشور‌های مختلف، بنا به نوع تعاملی که دولت با مردم خود دارد، اعتماد متقابلی میان دولت و مردم ‏شکل می‌گیرد و مردم، چون فکر می‌کنند به درستی در جریان اخبار قرار می‌گیرند، طبیعتا هر نوع همکاری را با دولت انجام ‏می‌دهند و در چنین شرایط فوق‌العاده‌ای هم به اخبار دولت اعتماد می‌کنند. برای مثال در چین نزدیک به ۴۰ میلیون نفر قرنطینه ‏شدند، دولت نیز وعده به ساخت بیمارستان طی ۱۰ روز داد و این قضیه شکل نابهنجاری به خود نگرفت، زیرا تصور مردم چین ‏این است که دولت در حال پیگیری این مساله است و مردم به دولت خود اعتماد دارند. این در حالی است که در ایران، با ‏دانشجویان خارج شده از قرنطینه یا با گردشگران چینی مواجهه درستی صورت نمی‌گیرد. بخشی از این مساله به نظرم برمی‌گردد ‏به رفتار‌هایی که مجموعه‌های رسمی دولت پیش از این انجام داده‌اند.

عدم ابراز تمامی اطلاعات به صورت شفاف در گذشته عاملی ‏است که به شایعات امروز دامن می‌زند و رسانه‌های غیررسمی متاسفانه اخباری را مطرح می‌کنند که با اصل ماجرا در تعارض ‏است. علاوه بر آن، در بین افکار عمومی در کشور ما، میلی به مخالفت با هر چه که در حاکمیت است شکل گرفته و این افراط و ‏تفریط هم دولت و هم مردم را دست به گریبان کرده است. راه درمان این بی‌اعتمادی راه کوتاه‌مدت نیست، بلکه مسیر آن طولانی ‏است و زمان می‌برد تا این ذهنیت‌ها اصلاح شوند. به عنوان افکار عمومی در وهله اول باید بدانیم با بی‌اعتمادی نسبت به اخبار ‏دولت نه تنها مشکلات‌مان حل نمی‌شود، بلکه پیچیده‌تر خواهند شد.

اگر منبعی را به عنوان مرجع موثق اخبار انتخاب و به آن اخبار ‏تمکین نکنیم، حتما اخبار پراکنده رشد خواهند کرد و فضای آرامش را در جامعه تحت تاثیر قرار خواهند داد. این وظیفه دولت است ‏که با اطلاع‌رسانی‌های دایمی، این امکان را از سودجویانی که در فضای مجازی هستند و با اهداف مختلف این مباحث را مطرح ‏می‌کنند، بگیرد. به نظرم ما نیازمند اقدامات متقابل هم از طرف مردم و هم از طرف دولت هستیم تا بتوانیم از چنین مسائلی که ‏برای جامعه جهانی رخ می‌دهد، به سلامت عبور کنیم. ‏

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از هر دوی اینها ویروس تشویش اذهان عمومی خطرناکتر است

      پاسخ ها

      • لعنت بر بی غیرت (بیگانه پرست)

        لعنت خدا بر دروغ پردازان و شایعه سازان
        البته ماهم نباید این شایعات رو باور و پخش کنیم

    • زب

      ویروس گرانی ازهمه چی خطرناکتره

    • وای فای

      اعتماد به دولت !!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      اصلا‌ فکرشم نکن . شایعه است . جوک بود

    • وای فای

      اعتماد به دولت !!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      اصلا‌ فکرشم نکن . شایعه است . جوک بود

    • mehdi

      لپ کلام اینه که مردم به دولت و سیستمی که تا حالا میلیون ها بار اثبات کرده سر هر مسئله ای دروغ گفته اعتماد کنید و گرنه خیلی بده. ... گوش دراز می خواهد و چشم کور و مغز بی عقل.....

    • بدون نام

      خب دولت و مسئولان خودشون باعث شدن ما بهشون اعتماد نداشته باشیم و نداریم

    • بدون نام

      از همه مردم ایران بپرسی آیا ویروس اومده 70 ملیونش میگه نمیدونم ما که به مسئولین اعتماد نداریم. شاید اومده و دروغ میگن..

    • بدون نام

      اعتباراینهازیر۱درصدتبخیرامید

    • بدون نام

      اعتباراینهازیر۱درصد.....

    • بدون نام

      به ولله قسم بی اعتمادی که مردم نسبت به مسؤلین دارند میلیونها برابرویروس است مرگ بر آمریکا وتحریم وجنگ وبدبختیش براما ولی همشون بچه هاشون امریکا کانادا،انگلیس،،،، هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج