جاباما
۹۵۸۸۳۳
۴۲ نظر
۵۰۱۳
۴۲ نظر
۵۰۱۳
پ

افزایش یارانه نقدی، نمایش انتخاباتی است!

افزایش یارانه نقدی از سال آینده، موضوعی است که اخیرا مطرح شده و موجبات خرسندی شماری از یارانه بگیران را فراهم آورده است، در حالی که کنکاش در ماجرا، حکایت از بروز اتفاقی عجیب و چه بسا شروع حاشیه‌هایی جدید دارد.

تابناک: افزایش یارانه نقدی از سال آینده، موضوعی است که اخیرا مطرح شده و موجبات خرسندی شماری از یارانه بگیران را فراهم آورده است، در حالی که کنکاش در ماجرا، حکایت از بروز اتفاقی عجیب و چه بسا شروع حاشیه‌هایی جدید دارد.

چند روز پیش، اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۹، پیشنهادی را مصوب کردند که بر اساس آن مبلغ یارانه نقدی بعد از چند سال ثابت ماندن و حتی اعمال نشدن نرخ تورم سالانه در آن، از ابتدای سال ۹۹ افزایش خواهد یافت و به ۷۲ هزار تومان خواهد رسید.

افزایش حدود ۲۷ هزار تومانی مبلغ یارانه نقدی (که هم اکنون ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است)، آنقدر جالب توجه هست که مصوبه مجلس به نقل محافل مختلف تبدیل و تفسیر شود؛ رویدادی که برخی آن را شایسته تقدیر می‌دانند و بعضی بر این باورند، اقدامی انتخاباتی است که ممکن است حتی فرجام هم نیابد و بعد از برگزاری انتخابات، بساطش برچیده شود.

این در حالی است که فارغ از گمانه زنی‌های مختلف درباره چرایی این تصمیم گیری، نیم نگاهی به مصوبه مجلس کافی است تا دریابیم ماجرا با آن چیزی که نمایندگان مجلس گفته و رسانه‌ها بازتاب داده اند، تا حدود زیادی تفاوت دارد و افزایش یارانه نقدی در دستور کار نیست!

اگر از شنیدن این گزاره تعجب کرده اید، بد نیست که بدانید بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، قرار است از سال آینده تنها یک یارانه که ترکیبی از یارانه نقدی و یارانه معیشتی است، به یارانه بگیران پرداخت شود و این موضوع با عنوان افزایش یارانه نقدی بیان شده است.

به عبارت دیگر، قرار است، بسته‌ای که با افزایش قیمت بنزین در کشورمان و از محل درآمد‌های ناشی از این تصمیم حاصل آمده و با عنوان بسته معیشت خانوار توزیع می‌شود، با یارانه نقدی که حدود یک دهه است به مردم پرداخت می‌شود، ادغام شده و در نتیجه هر ماه یارانه‌ای به مبلغ ۷۲ هزار تومان به هر فردی که یارانه می‌گیرد پرداخت شود.

ایده‌ای که شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با آن مخالف است و تاکید دارد نه تصمیم دولت، بلکه ساخته و پرداخته مجلس است: «به نظر می‌رسد برای ایجاد یک شرایط مطلوب باید از هرگونه تشویش در ذهن مردم جلوگیری و شرایطی فراهم کنیم تا کسانی که درآمد ثابت، پایین و متوسط دارند، مطمئن باشند پرداخت یارانه و کمک معیشتی، برنامه باثباتی است که می‌توانند روی آن حساب باز کنند و تا حد امکان دستخوش تغییرات نشود.»

«افزایش یارانه نقدی»، شوی انتخاباتی و مشکل‌ساز نمایندگان مجلس است!اما دلیل مخالفت وزیر با این ایده چیست؟ حامد شمس، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: «بر خلاف یارانه نقدی که تقریبا ۷۸ میلیون نفر از ایرانیان دریافت می‌کنند، در یارانه حمایت معیشتی توانستیم که چند دهک برخوردار را حذف کرده و مبلغ یارانه را میان دهک‌های کم برخوردار توزیع نماییم و به همین دلیل است که با بازگشت اوضاع به روال قبل و توزیع منابع میان همه مردم مخالفیم.»

او می‌افزاید: «بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، قرار است بیست درصد منابع یارانه حمایت معیشتی خانوار‌ها برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که ۷ میلیون هستند اختصاص پیدا کند و ۲۸ هزار میلیارد تومان باقی مانده، بین ۷۸ میلیون یارانه بگیر به صورت یکسان توزیع شود؛ این همان اقدامی است که با عنوان افزایش یارانه نقدی بیان می‌شود.»

شمس با تاکید بر اینکه ممکن است یارانه حمایت معیشت دارای اشکالاتی به نظر برسد و بر این اساس است که می‌کوشیم نواقص و ایرادات را رفع کنیم، می‌گوید: «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانسته کاری را به سرانجام برساند که در کشورمان بی سابقه است؛ اینکه مردم را بر اساس متر و معیار‌های مشخص و قابل اندازه گیری، از منظر اقتصادی دهک بندی کند و به جای توزیع یک یارانه خاص میان همه مردم، تنها دهک‌های پایین‌تر را مورد توجه قرار دهد.»

مدیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌افزاید: «سال هاست که مجلس و دولت و مجموعه‌های دیگر می‌کوشند تا دهک‌های بالای جامعه را شناسایی کرده، یارانه شان را قطع و منابع حاصل از آن را صرف افزایش یارانه دیگر دهک‌ها نمایند و موفق نمی‌شوند. اینجاست که حذف این دستاورد عجیب به نظر می‌رسد و وزیر را به واکنش وامی‌دارد»؛ تصمیمی که با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، عجیب نیست اتخاذش شايبه برانگیز به نظر برسد و در این راستا تفسیر شود.

در حال حاضر ۶۰ میلیون تن از هموطنانمان یارانه حمایت معیشتی دریافت می کنند که بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی قرار است تنها ۷ میلیون تن از ایشان در فهرست دریافت کنندگان این یارانه باقی بمانند و مابقی یعنی ۵۳ میلیون تن از صف دریافت کنندگان این یارانه تازه دایر شده خارج شوند.

ایده‌ای که بهارستان نشینان گامی جدی برای اجرایش برداشته اند؛ غافل از آنکه ممکن است بازخوردش پس از اجرا، کاملا عکس چیزی باشد که به نظر می‌رسد، چراکه قرار است مبلغ دریافتی ۵۳ میلیون تن از هموطنانمان* را که هم یارانه نقدی دریافت می‌کنند و هم یارانه حمایت معیشت می‌گیرند، کاهش دهد و به ازایش یارانه نقدی حدود ۱۸ میلیون نفری را افزایش دهد که از دریافت بسته معیشتی کنار گذاشته شده‌اند؛ جمعیتی که ظاهرا صدای اعتراضشان بسیار بلندتر از دیگران است و نمایندگان مجلس نیز برای جلب نظر ایشان راغب‌تر هستند تا حمایت از دهک‌های کمتر برخوردار و حتی محرومان!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دولت یک جا نمشینه که اب جمع بشه زیر پاش

    • بدون نام

      ای ....باید زندگی کرد
      کره زمین در حال نابودی است
      حاکمان حکومت خودشان را می کنند
      رعیتان به طریقی رعیتی خودشان راحفظ کنند
      هیچی عوض نمیشه
      این قانون هستی است

    • پ

      افزایش ک نمیدن هیچ تازه داره کمتر میشه.

    • ریسی

      بما ن یارانه میده ن معشیتی

    • بدون نام

      همه چیز این نظام نمایشی هست چیزی ب نام واقعیت وجود نداره . با وعده بیشتر کردن یارانه میخوان ملت بیاد رای بده . ولی نمیشه

    • بدون نام

      هرکاری میکنن تا به شهرآرزوهای خود برن تا بیت المالو چپاول کنن

      پاسخ ها

      • ایرانی

        و بعد انتخابات و شروع سال نو چندین برابر جیب ملتو خالی کنن ...

      • رهام

        اصلاح طلب ها آخرین تلاششون دارن میکنن

    • اصفهانی

      ملاکی که دولت دراین طرح حذف عده ای ازمردن بودکه یارانه نگیرنداشتباه بوده این راچطوری مابایدمتوجه وزیررفاه ونوبخت وسخنگوی های دولت بگوییم؟چراخودشان رابه راه چپ میزنند.آقای شریعتمداری تووضعت خوب است ازمامردم که مارابیخودی جزءدهک پردرآمدحساب کرده ایدوالله نیستم چراقبول نمیکنید؟

    • بدون نام

      معلومه‌ که‌ نمایش‌ انتخاباته‌ همیشه‌ همین‌ بوده

    • بدون نام

      کدوم افزایش جفتش با هم ادغام میشه تازه کم میشه

    • رسولان

      این حرفا کشکه کشک،کدوم اضافه شدن یارانه،آدم بیسواد هم میدونه که ۴۵۵۰۰بعلاوه ۵۵۰۰۰ هزارچقدمیشه،حالا میخان ازهرنفر۲۷ هزارتومان بخورن،خجالت داره،بهمن و انتخابات شده مردمو گول میزنن

    • بدون نام

      الانم تا امروز ما از کمک معیشتی محروم هستیم چرا که کسی که مسئول خرید شرکتی یا محل کار باشد مبلغی به حسابش خریده شود به حساب خود او گذاشته شده و یارانه را هم قطع کردند دستشون درد نکنه

    • بدون نام

      درستش همینه چرا من کار گر ساختمونم ونصف سال بیکارم و نه عیدی ونه مزایای دیگه چرا سبد معیشتی تعلق نگیره ولی بقیه که وضعشون خیلی بهتر از من بگیرن درست نیست

      پاسخ ها

      • م

        فقط تواین مملکت یه عده خاص باید هرکاری که دوست دارن بکنن بقیه هم برن بمیرن ماهم شهید دادیم جانباز داریم نه یکی بلکه پنج تا انگارفقط یه عده خاص انقلاب کردن ورفتن جنگیدن وسندایران زدن بنام باباشون بابا بس دیگه بااین حرفای مفت دیگه عصبیمون نکنید حداقل خودتون میخورین دیگه چیزی نگین بذاریدمردم سردردخودشون بشینن خدالعنتتون کنه خدا سرطان بیادسراغ خودتون وخانوادتون هرچه تصمیم گیرنده دزد که توایران

      • م

        بابا بایید به ما هم نشون بدین ببینیم کجای قرآن این نوشته شده که بامرد اینجوری کنیدتاماهم ببینیم

    • 007

      به نظر من بهارستان مثل کارخانه ایران خودرو و سایپا عمل میکنه .یعنی محصول این مکانها جز بد بختی و الودگی و به خطر انداختن جان مردم دستاوردی نداره و فقط مسئولین و اداره کنندگان سود خواهند برد ومردم رو مثل یه کالایه بی ارزش ولی درامد زا میبینند.خدا خودت ناظر بر اعمال باش.

      پاسخ ها

      • ایرانی

        بهارستان به بالا !

    • راست بگو

      تو روبخدا این طرح اجرا نکنید ب فکرمابدبخت ها باشین

    • محمد.ق.

      خدا لعنتت کند که به اسم یارانه چه ها به روزمان آوردی و اخر هم بدون هیچ توضیحی قطعش کردند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آمین

    • عزیزاله باقری

      سلام. به نظرمن اگربه حرف خودشان عمل کنند خوب است چون این پول کمک معیشتی که به خیلی ها نمی دهند نمیدونم چطور حساب کردن ماشین من 20 میلیون ارزش نداره مستاجر هم هستم بیمه هم ندارم ولی گفتن به شما تعلق نمی‌گیرد

    • بدون نام

      مشکل دولت این کمک معبشتی بنزین هرطورکه شده می خاد از مردم قطعش کنن وسلام

    • بدون نام

      عذاب الهی

    • بدون نام

      واقفا شریعت مداری و دولت دوست مردم دارند. من که تعجب میکنم بخوان برا مردم کاری بکنند.. حق همه مردم است بین مردم اختلاف نیاندلزید به همه بدید بنزین رو که گرون کردید تازه وزیر نفت گفت که اسلدآینده قیمته گرون نمیشه‌. در واقعه گرون میسه.

    • بدون نام

      این کمک هزینه معیشتی بنزین و من نمیدونم چجوری به ۶۰ میلیون پرداخت میکنند ولی اگه بین همه یارانه بگیران تقسیم بشه بهتره چون واقعا دولت توانایی این و نداره کسایی که واقعا دارا هستن با بقیه مردم تشخیص بده

    • بی نام

      شک نکنید که بعد از رای گیری آنرا باطل میکنند و میگن چه آشی چه کشکی؟در ضمن از شروع پرداخت یارانه ها جنس 100 تومنی اون زمان الان شده 1000 تومن یعنی یارانه امروزی باید هر نفری حدود 450000 تومان باشد نه 45 یا 72 تومن

    • بدون نام

      وزیر رفاه تو که بلد نیستی دهک بندی کنی بدبخت چطوری وزیر شدی کلی از اقشار کم درامد یارانه معیشتی نگرفتن اونوقت هی شعار میدی که کار بزرگی کردیم . راست میگی مردم بیچاره رو بیچاره تر کردی . تا کی میخواین کلک بزنید . میرسه اون روزی که باید در دادگاه مردم جوابگو باشید . این پول ها آخر گریبانگیر تون میشه

    • همشهری

      اگر افزایش یارانه موجب شود 18 میلیون رای بدهند بجایش 60 میلیون ناراضی میشن ورای نمیدن . بعدشم چرا ازجیب ملت بذل و بخشش میکنید .شد شما یکقدم بنفع مردم بردارید از اینکه بزودی گورتان ر ا گم میکنید خوشحالیم

    • 444

      خدا لعنتتون کنه

      پاسخ ها

      • یاسر

        خدا لعنت کند احمدی نژاد را که با این یارانه دادنشون مردم را بیچاره کرد و استارت تمام بدبختی ها را با همین یارانه زد

    • جنوبی

      آقای وزیر! لطفا اجازه دهید با این طرح عدالت اجرا شود و الا حق مظلومان و فقرا بر گردنتان خواهد ماند و در پیشگاه خداوند مؤاخذه خواهید شد زیرا شناسایی کم درامدها درست انجام نشده و آه مظلومان را بدنبال داشته است. از مجلس محترم میخواهیم که این طرح را حتما تصویب کند و مسئولین هم بیش از این کار را خراب نکنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقای وزیر شما که میگین 60میلیون نفر جزه دهک پایین هستن بعضیاش من وتو رو میخرن وآزاد مکنن من آدم سراغ دارم که دوتا ماشین دوتا خونه دارن شامل معیشتی شده ولی من که نه خونه نه ماشین دارم شامل نشدم فقط یه مغازه کوچک دارم وگردش حساب که دارم شدم پولدار و هیچ پولی هم ندارم انشاالله حق دوتا بچه هام خدا ازتون نگذره

      • حسین رنجبر

        آقای وزیر اصلا کارتون روی عدالت نیست

    • بدون نام

      تو رو خدا همین ماه بدین ما هشتمون گرو نه مونه

    • نامداری اسماعیل

      تو مثل اینکه
      دوتایارانه را می گیری که به فکر بقیه نیستی مرد حسابی من کسانی را سراغ دارم

      که دوتا زن وشوهر کارمند هستند ولی کمک معشیتی رامیگیرند بعد شما میگی که پردرامدها حذف شدن واقعا که

    • احمدی نژاد

      با همین یارانه ها بدبخت شدیم آخه کجاش یارانه هست وقتی اجناس و خدمات و نان و آب و برق بنزین گران ميشه و از جیب خودمان در ميارن و یک صدم آنرا به خودمان ميدن کجاش یارانه هست یارانه زمانی هست که هیچ چیزی گران نشه و دولت به فقرا کمک مالی بکند

    • رحیمی

      ایشان ازاولش اعتقادی به صداقت نداشته ونخواهد داشت

    • بدون نام

      انتخابات و راهپیمایی تمام شود هم یارانه قطع میشود هم معیشتی تورم هم چند برابر میشود اینها خرشان از پل بگذرد پوست ملت را کندن

    • بدون نام

      با سیاه بازی و بدون ارائه مدرک خیلی هارو از یارانه معیشتی محروم کردن بعد ادعا کردن توانستن دهکهای بالای درآمدی رو شناسائی کنن!!!1
      آنهم با مجموع گردش حسابهای فرد!!!!

    • بدون نام

      بابا بیدار شوکدوم افزایش،خواب تشریفداشتین کمتر شده دیگه همه میدون سالها وعده ووعید ودروغ خدایا وقت باز نشستگی شیطان فرانرسیده؟اینقدر اینجا شیطان بدتر هست

    • ولی سالار فرخد

      ما که قرعه کشی خانگی داشتم و هیج سرمایه نداریم انصراف خوردم که نا خواسته بوده مشکلات ما را حل کنید چون شش ماه خیلی دیر است ما به این پول نیاز دارم شما را به خاطر خدا ما را لایق بدانید وحساب ما را چک کنید ظلم به ما شده بیکارم در امد ندارم حداقل با 41سال سن پذیرش نمکنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج