جاباما
۹۵۸۹۷۸
۵ نظر
۵۰۱۰
۵ نظر
۵۰۱۰
پ

مکرون: زرادخانه اتمی فرانسه عامل امنیت اروپاست

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی‌اش در مورد دکترین اتمی پاریس، گفت زرادخانه تسلیحات اتمی فرانسه مایه تحکیم امنیت اروپا است و به استقلال بیشتر این قاره کمک می‌کند.

خبرگزاری فارس: «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه در یک سخنرانی در مورد دکترین اتمی کشورش، زرادخانه اتمی فرانسه را عامل تحکیم امنیت اروپا خواند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، «بازدارندگی اتمی» یکی از مبانی اصلی راهبرد دفاعی فرانسه است و سخنرانی در مورد این موضوع در حضور نیروهای نظامی، یکی از سنت‌های رؤسای‌جمهور فرانسه است.

مکرون: زرادخانه اتمی فرانسه عامل امنیت اروپاست

مکرون در بخشی از سخنرانی خود، گفت: «فرانسه اطمینان یافته است که امنیت بلندمدت اروپا، از طریق یک ائتلاف مستحکم با ایالات متحده امکان‌پذیر است. اما امنیت ما در عین حال و به صورتی اجتناب‌ناپذیر، از طریق ظرفیتی بزرگتر برای اقدامات مستقلانه در اروپا، تأمین می‌شود.»

وی گفت زرادخانه اتمی فرانسه «امنیت اروپا را تحکیم می‌کند و از این منظر، یک بعد کاملا اروپایی دارد.»

رئیس‌جمهور فرانسه در عین حال تأکید کرد که پاریس قصد ندارد حاکمیت خود بر زرادخانه‌اش را واگذار کند. اظهارات وی پاسخی به پیشنهاد یک سیاستمداران آلمانی است که گفته بود پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) یا اتحادیه اروپا باید کنترل تسلیحات اتمی فرانسه را به دست بگیرد.

مکرون در این سخنرانی با بیان این ادعا که فرانسه عملکرد قابل توجهی در زمینه کنترل تسلیحاتی و مقابله با اشاعه تسلیحاتی داشته، گفت تعداد کلاهک‌های اتمی فرانسه اکنون به «کمتر از ۳۰۰» عدد رسیده است. وی گفت، به همین دلیل پاریس «از این مشروعیت برخوردار است تا اقداماتی ملموس از سوی دیگر قدرت‌های اتمی به سمت یک خلع سلاح جهانی تدریجی، معتبر و قابل راستی‌آزمایی را خواستار شود.»

وی با بیان اینکه اروپا نباید در زمینه تلاش‌های کنترل تسلیحاتی و پیمان‌های مربوط به آن «نظاره‌گر» باشد، گفت در صورتی که آمریکا و روسیه به سمت انعقاد یک پیمان تازه کنترل تسلیحات حرکت کنند، اروپا نیز باید به این مذاکره بپیوندد، چراکه این پیمان گستره جغرافیایی اروپا را نیز در بر می‌گیرد.

رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه اروپا نیازمند یک «گفت‌وگوی راهبردی» است، گفت: «اروپایی‌ها باید به صورت جمعی دریابند که در غیاب یک چارچوب حقویقی، ممکن است که آن‌ها به سرعت با یک رقابت تازه در زمینه تسلیحات متعارف و حتی تسلیحات اتمی در خاک خود، روبرو شوند.»

وی با هشدار درباره بازگشت جهان به دوران رقابت تسلیحاتی دوران جنگ سرد، گفت: «بگذارید صریح باشیم: اگر مذاکره و یک پیمان جامع امکان‌پذیر است... [در آن صورت] اروپایی‌ها هم باید ذی‌نفع و امضاکننده آن باشند، چراکه این اراضی ماست [که در معرض این پیمان قرار دارد].»

مکرون در ادامه تأکید کرد که اروپایی‌ها نیازمند حرکت به سمت استقلال بیشتر هستند. وی گفت: «چرا آن‌ها حاضر نیستند که [امور] دفاعی را به یک اولویت بودجه‌ای تبدیل کنند و فداکاری‌های لازم را انجام دهند؟ آن هم در حالی که خطرات و تهدیدات رو به گسترش است.»

اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه چند ماه پس از آن بیان می‌شود که آمریکا با متهم کردن روسیه به نقض پیمان منع موشک‌های بالستیک میان‌برد (INF) به صورت یکجانبه از این معاهده مهم دوران جنگ سرد خارج شده و عملا به این پیمان دوجانبه پایان داد. آمریکا از آن زمان به سمت آزمایش و استقرار موشک‌های بالستیک میان‌برد حرکت کرده است. روسیه و چین با هشدار درباره تبعات این رویکرد آمریکا، تأکید کرده‌اند که در صورت لزوم به این تحرکات واشنگتن پاسخ خواهند داد.

مکرون پیش از این هم ایده حرکت اروپا به سمت استقلال از آمریکا را مطرح کرده و در همین چارچوب بر لزوم تشکیل یک «ارتش اروپایی» تأکید کرده است. وی در همین چارچوب، بدون پیوستن به ائتلاف تحت رهبری آمریکا در منطقه، «ائتلاف دریایی اروپایی» را با مشارکت چند کشور اروپایی در خلیج فارس و تنگه هرمز راه‌اندازی کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو که مدعی هستی زرادخانه اتمی تو باعث امنیت شماست چرا پس برای امنیت ما نسخه می پیچید،واقعا که انسانهای پست فطرتی هستید،خود خواه،واز خود راضی،

    • JAFAR.ABAFOROUSH

      زراد خانه های بمب اتمی شما امنییت می آورد ولی انرژی صلح آمیز و شفاف ایران برای جهان خطر آفرین است؟؟؟؟؟؟؟
      لعنت به تفکرات شیطانی و پلید اروپا و آمریکا
      و مرگ بر هر منافقی که دوستدار اونهاست....

    • بدون نام

      پس چرا شما میخواهید ایران عامل امنیت نداشته باشه

    • بدون نام

      هرچه برای خود میپسندی برای دیگران هم مپسند

    • بدون نام

      اره خب بمب اتم برا شما خوبه ولی ایران حق داشتنش نداره چه برسه توسعه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج