۹۵۹۲۸۹
۴۸ نظر
۵۰۰۹
۴۸ نظر
۵۰۰۹
پ

خانواده قربانیان حادثه کرمان در تهران چه می‌کنند؟

بیست خانواده از جانباختگان حادثه تشییع کرمان صبح دیروز به تهران آمدند تا پرونده بلاتکلیف بستگان از دست‌رفته‌شان را پیگیری کنند. آنها در تلاش برای شهید اعلام‌شدن فرزندان، همسران و پدر و مادران‌شان‌‌ هستند و می‌خواهند بدانند چرا تا به حال کسی مسئولیت این حادثه را نپذیرفته است.

روزنامه شهروند نوشت: بیست خانواده از جانباختگان حادثه تشییع کرمان صبح دیروز به تهران آمدند تا پرونده بلاتکلیف بستگان از دست‌رفته‌شان را پیگیری کنند. آنها در تلاش برای شهید اعلام‌شدن فرزندان، همسران و پدر و مادران‌شان‌‌ هستند و می‌خواهند بدانند چرا تا به حال کسی مسئولیت این حادثه را نپذیرفته است.

گروهی از این افراد صبح دیروز به بیت رهبری مراجعه کردند و عده‌ای هم به قوه قضائیه. سه نفر از آنها به‌عنوان نماینده دربیت رهبری پذیرفته شدند. در سوی دیگر هم در قوه قضائیه از اولیای دم خواستند تا به صورت جداگانه اعلام شکایت کنند. رضا تیرگر یکی از این خانواده‌هاست که دیروز همراه با برادر همسرش، علیرضا پی پر، به تهران آمد. همسرش الهام پی پر و زهرا دختر ۶ ساله‌اش را در مراسم تشییع از دست داده است.

او یکی از سه نفری بود که برای پیگیری ماجرا در بیت رهبری با کارشناسان صحبت کرد: «آنجا چهار کارشناس هستند که پاسخگوی مردم‌اند، ما سه نفر بودیم، موضوع را مطرح کردیم، نامه‌ای با امضای نزدیک به ۶١ نفر از خانواده‌ها را به آنها دادیم، آنها هم برایمان پرونده‌ای تشکیل دادند و اعلام کردند این موضوع را خارج از نوبت بررسی می‌کنند و تا ۵، ۶ روز نتیجه را می‌گویند.» تیرگر به «شهروند» می‌گوید که هم‌زمان برادر همسرم هم برای اعلام شکایت به قوه قضائیه رفته، اما آنها اعلام کردند که باید اولیای دم، شخصا مراجعه کرده و به صورت جداگانه شکایت‌شان را ثبت کنند. آنها دیروز به دلیل تمام‌شدن ساعت کاری اداره‌ها، موفق به ثبت شکایت نشدند.

به گفته تیرگر، آنها می‌خواهند از افراد و مسئولانی که به‌طور مستقیم در حادثه مراسم تشییع شهید قاسم سلیمانی نقش داشتند شکایت کنند: «نزدیک چهلم جانباختگان است، اما مسئولان معطل می‌کنند، نه اطلاعیه‌ای دادند و نه باعث و بانی این ماجرا را معرفی کردند، ۶١ نفر براساس کوتاهی آنها قربانی شدند، یک نفر هم نیامد رسما عذرخواهی کند، حتی آنها را شهید اعلام نکردند، در حالی ‌که در حادثه مشابه، مثل ماجرای هواپیما به دلیل فشارهای سیاسی و بین‌المللی به‌سرعت قربانیان را شهید اعلام کردند، در حق قربانیان تشییع ظلم شد.» بعد از حادثه، تعدادی از مسئولان مثل فرماندار کرمان، رئیس دادگستری و برخی از مسئولان سپاه به خانه قربانیان رفتند و بین ١٠ تا ٢٠‌میلیون تومان به خانواده‌ها بابت هزینه کفن و دفن پرداخت کردند اما خانواده‌ها می‌گویند که این پول‌ها عزیزان‌شان را زنده نمی‌کند.»

در گواهی فوت چیز دیگری نوشته شد

اتفاق در ابتدای کوچه شرکت ٣٨ یا بهشتی دو در نزدیکی میدان آزادی کرمان رخ داد. هفدهم دی‌، روز تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در کرمان، افراد زیادی از شهرهای مختلف کرمان و شهرهای اطراف استان، مثل شیراز و اصفهان و بندرعباس و بندرلنگه و… در مراسم شرکت کرده بودند. ساعت ١٠ صبح در شرایطی که مسیر آغاز مراسم تشییع از میدان آزادی کرمان به سمت گلزار شهدا پر از جمعیت بود، موجی در میان جمیعت افتاد و درست در ورودی کوچه شرکت ٣٨، افرادی که در انتظار خودروی حامل پیکر شهید قاسم سلیمانی و شهید حسین پورجعفری بودند، دچار حادثه شدند، روی همدیگر افتادند و نزدیک به ۶١ نفر براساس اعلام سازمان‌های رسمی جان‌شان را از دست دادند.

آنها در شلوغی جمعیت دچار خفگی شدند و جان باختند و تعدادی زیادی هم مصدوم شدند. آنها را به بیمارستان‌های دور و نزدیک، مثل شفا و سیدالشهدا (ع)و فاطمه زهرا(س) و افضلی و… منتقل کردند. در شرایطی که قریب به اتفاق قربانیان بر اثر خفگی جان‌شان را از دست دادند، در گواهی فوت صادرشده از سوی اداره ثبت احوال کرمان در روزهای اول علت را مرگ بر اثر واکنش‌های حیوانی و غیرعمدی انسانی اعلام کردند. وقتی خانواده‌ها به «واکنش‌های حیوانی» اعتراض کردند، مسئولان ثبت احوال به در خیلی از خانه‌ها رفته، گواهی‌های قبلی را گرفته و گواهی فوت جدید صادر کردند، در گواهی جدید علت را خفگی یا ازدحام جمعیت و … اعلام کردند. پیش از این هم در گزارش سالنامه آماری سازمان ثبت احوال کشور در سال ٩٧ این دلیل به عنوان علت مرگ ١٩ نفر اعلام شده است.

سلطانی، همسر مهناز رضایی حقیقی، یکی از افرادی است که روی گواهی فوت همسرش که ۴٠‌ سال داشت، هنوز دلیل فوت، واکنش‌های حیوانی و… نوشته شده است: «متوجه منظورشان از واکنش‌های حیوانی نمی‌شوم. هر کس در روزهای اول گواهی فوت گرفت، همین را به‌عنوان دلیل فوت اعلام کردند، اما روی گواهی فوت متین مشارقی چنین چیزی عنوان نشده، درحالی ‌که همه آنها در یک مکان و به یک دلیل جان‌شان را از دست داده‌اند.» پدر متین مشارقی هم این موضوع را تأیید می‌کند. برای الهام پی‌پر و دخترش زهرا تیرگر علت فوت را فشار به قفسه سینه و خفگی اعلام کرده‌اند.

مشارقی می‌گوید: «علت مرگ پسرم را ازدحام جمعیت نوشته‌اند، متین هفت روز پس از حادثه در بخش‌ آی‌سی‌یو بیمارستان شفا به دلیل مرگ مغزی جانش را از دست داد، نزدیک به ٢۵ دقیقه اکسیژن به مغزش نرسیده بود، در حالی ‌که کل ماجرایی که برایش اتفاق افتاد کمتر از هفت دقیقه بود، حتی زنی که به کارهای کمک‌های اولیه آشنا بود، او را احیا کرد، نبضش ضعیف بود، وقتی او را داخل آمبولانس بردیم و دنبال اکسیژن می‌گشتیم، تکنیسین اورژانس به ما گفت آقا نگرد، ما برای مانور آمده بودیم، اینجا اکسیژن نداریم، وقتی به بیمارستان شفا رفتیم، پزشک باورش نمی‌شد آمبولانس کپسول اکسیژن نداشته است.»

مشارقی می‌گوید حتی موضوع را به استاندار هم گفته، او هم از رئیس اورژانس پیگیر شده، اما رئیس اورژانس گفته که حتما آمبولانس هلال بوده است، نه اورژانس. در حالی‌ که در فیلم‌های ضبط‌شده از جلوی در بیمارستان، ماشین اورژانس ١١۵ مشخص است. با این حال کسی زیر بار نرفت. متین مشارقی، دوازده‌ سال داشت و کلاس ششم درس می‌خواند. او در گلزار شهدا، در کنار مهناز رضایی حقیقی و کرم‌علی قریه میرزایی و ابوالفضل پورمحمدی به خاک سپرده شده است، همان قطعه‌ای که با فاصله از قطعه جانبازان گلزار شهدای کرمان، برای این افراد در نظر گرفته شده. آخرین تصویر از این قبرستان کوچک، پارچه‌های سیاه و نایلون‌های بی‌رنگ روی سنگ‌های بتنی است.

بچه‌هایمان هنوز سنگ قبر ندارند

خانواده‌ها بیست‌وهفتم و بیست‌وهشتم بهمن مراسم چهلم قربانیان این حادثه را برگزار می‌کنند، بدون اینکه سنگ قبری داشته باشند؛ مثل قبر ادریس میدانی، طلبه بیست‌ویک ساله‌ای که از سوی حوزه علمیه در رفسنجان برای شرکت در مراسم تشییع رفته و جان باخته بود. پدر او از بم به تهران آمده و می‌گوید که پسرش را در یک جای معمولی خاکسپاری کرده است: «به ما گفتند بروید دفن کنید اما سنگ قبر نگذارید، ما هم نگذاشتیم، اول باید تکلیف بچه‌هایمان مشخص شود بعد سنگ قبر می‌گذاریم. نمی‌دانیم رویش چه بنویسیم، اینها را شهید حساب می‌کنند یا خیر.» پدر متین مشارقی، ادریس میدانی را سر خیابان شرکت ٣٨ دیده و صدایش را هم شنیده بود که در لحظه حادثه اشهدش را بلند می‌خوانده: «آن روز دو هلی‌شات بالای سر مردم پرواز و همه چیز را فیلمبرداری می‌کردند، می‌توان تمام اتفاقات آن روز را در این فیلم‌ها دید، اما هیچ فیلمی نشان ندادند.

می‌مانیم تا جواب‌مان را بگیریم

مشارقی در کنار همسر مهناز رضایی حقیقی و پدر ادریس میدانی و برادر الهام پی‌پر، در انتظار نماینده‌هایشان که وارد بیت رهبری شده‌اند، ایستاده‌اند: «اگر به ما جواب ندهند، با خانواده قربانیان به تهران می‌آییم.» در میان آنها دختر کرم‌علی قریه میرزایی و مادر ابوالفضل پورمحمدی هم دیده می‌شوند، آنها ساعت ٧ شب جمعه به سمت تهران سوار اتوبوس شده‌اند و صبح شنبه به خیابان دوازده فروردین رسیدند و در پارک در انتظار نمایندگان نشسته‌اند. کرم‌علی قریه میرزایی، شصت‌ویک ساله و کارگر ساده از شهر کرمان بود و ابوالفضل شانزده‌ساله عضو بسیج.

آمنه سلطانی مادرش است، می‌گوید: «علت فوت پسرم را اول همان واکنش‌های حیوانی زده بودند، ما رفتیم ثبت احوال برای پیگیری ماجرا به ما گفتند سیستم بد نوشته، واکنش‌های حیوانی را حذف کردند.» مزار این دو نفر در گلزار شهدا در کنار هم است: «محل خاکسپاری اصلا مکان مناسبی نیست، پر از خاک است، در قطعه جانبازان دفن شده‌اند اما جانباز هم حساب‌شان نمی‌کنند.» آنها می‌گویند از همه مقصران این حادثه شکایت می‌کنند. می‌گویند در استان هر چه پیگیری کرده‌اند به نتیجه نرسیده و می‌خواهند با مقامات بالاتر صحبت کنند.

آنها پنجشنبه گذشته وقتی بر سر مزار عزیزان‌شان حاضر شده بودند، چنین تصمیمی گرفتند: «می‌گویند ۶١ نفر کشته شده‌اند، اما برخی از شهرهای دیگر آمده بودند، از بندر لنگه و شیراز و اصفهان و… از آنها خبری نیست.» فاطمه کرمانی یک‌سال‌ونیمه، هم جزو قربانیان این حادثه است. او همراه پدر و مادرش از بندر لنگه به کرمان رفته بود. مادر در روز تشییع و پس از حادثه، تا بعد از ظهر بی‌هوش بود، وقتی به ‌هوش آمد، متوجه مرگ دخترش شد. برادر سکینه و فاطمه مقصودی هم برای پیگیری ماجرا به تهران آمده است. آنها در انتظار پیگیری‌های بعدی‌اند. امروز (یکشنبه) قصد دارند به قوه قضائیه بروند و از مقصران شکایت کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دنبال دیه اومدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرغ نبودن تا کیلویی حساب کنن، اونا آدم بودن و ظاهرا دوباره گندکاری شده و الان صداش دراومده‌. دیه هم حق مسلم اوناست و کمترین کار برای تسکین اونا،استعفای مسیولان بی‌خاصیته

      • بدون نام

        مگه جنگ کردن که شهید بشن

      • بدون نام

        هم وطن محترم از دست دادن عزیز خیلی سخته این طوری قضاوت نکنید

      • من

        دیه کمترین حقشونه کسانی که مردم رو دعوت به حضور میکنن باید جۊاب بدن

      • بدون نام

        معرفت در گرانيست به هر كس ندهند...

      • بدون نام

        مثلا اونا ک داشتن میرفتن کانادا جنگ کردن؟؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        چه ایرادی داره حقشونه باید شهید محسوب کنند تا از امکانات آن استفاده کنند کمترین حق همینه دیه هم همینطور

      • بدون نام

        خیلی سخته برادر اینجوری نگو دیه به چه درد اون آدمی که بچه اش رو از دست داده می خوره

      • بدون نام

        ظالم
        حقشونه بهاطر بی کفایتی مسئولین امر این اتفاق افتاد براشون
        واقعا متاسفم برات

      • ایرانی

        اگر بخاطر شهید سلیمانی رفتن پس ادعا از مسولین چیه؟ اگر از مسولین ادعایی دارن پس قیافه ی بخاطر شهید سلیمانی رفتنشون چیه؟ ...

    • آبی

      خدا به همشون صبر بده....تا کی مردم چوب مسئولین بی خرد و بیسواد رو بخورن...خدا خودت کمک کن...

    • ali

      روحشان شاد ....چقد دردناک که علت فوت واکنش حیوانی نوشته شده چقدر برای خانواده هاشون سخته واقعا

    • بدون نام

      کاشکی اونروز از خونه هاشون بیرون نمیرفتن

    • یک ایرانی

      جای تاسف داره . باید زار زار گریه کرد به حال این مردم

    • بدون نام

      مگه قرارهرکسی فوت کردبایدشهیداعلام بشه یعنی چی اومدن فقط دیه بگیرن خبری چاب کن

    • بدون نام

      اقا مقصر معلوم است نمی خواهند قبول کنند ماست مالی می کنند

    • بدون نام

      اگر خارج نشین بودند و ضد انقلاب داخلی و خارجی می تونست ازشون بهره برداری سیاسی کنه الان عزیز بودند و شهید. ولی اینها در مراسمی شرکت کردند که خارجی ها نمی خواهند دیده شود و منکرش هستند. اینها از طرفداران نظام هستند و بدرد ضد انقلاب نمی خورند. اینها پولدار و سر زبان دار نبودند. دولت غربزده بهتر از این نمیشود.

    • بدون نام

      اینهم برگی دیگر از بی خردی تمام مسولین عزا پشت عزا خسارت پشت خسارت تا کی باید شاهد این ندانم کاری های مسولین باشیم

    • بدون نام

      ها ایکه آلا وگفتی یعنی چه
      واکنش حیوانات

    • بدون نام

      فقط خدا صبر بده به بازماندگانشان

    • بدون نام

      عجب بشون بگید دیگه کارشون باهاتون تموم شده برگردن کرمان

    • بدون نام

      خدا رحمتشون کنه ولی چرا شهید شهید کسی است که .....................

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهر حال بیگناه و مظلوم کشته شده اند تا از امکانات استفاده کنند ،

      • عباس بقایی

        خدارحمت کندتمام این عزیزان راوازدست دادن.عزیزسخت وغیرقابل جبران است من کشیده ام...ولی عزیزان من این گونه درخواستها دراستانتان فقط بایک درخواست محترمانه بدون حیجانات راحت تروبهترقابل برسی وحل است......شهادت وشهیدهم قانون داردهم نظرمراجع دینی لازم دارد....اجراین عزیزان فوت شده راباکارهای بیهوده پایمال نکنید...ودرهرکاری یک نفرجلوترقانون خودنظرمیدهدمواظب اون یک نفرباشید

    • بدون نام

      ارزش این درگذشتگان همونه که در گواهی فوتشان نوشته شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی بی تربیتی

      • بدون نام

        خدا به راه راست هدایتت کنه.هرکی رفته بود با دل و جان رفته بود اونم بخاطر اینکه حداقل اپسیلونی از دِینش رو ادا کنه

    • بدون نام

      اونموقع که رفتن با تیت پاک برای تشیع جنازه رفته بودن مسولین ما بی خردن حالا که کارشون تموم شد اصلا اینا را نمیشناسن مثل همطشه

    • بدون نام

      من که نفهمیدم واکنش حیوانی یعنی چه.آخه اینم شد علت مرگ

      پاسخ ها

      • یک ایرانی

        توهینه جدید

    • بدون نام

      خب همسرت چرا باید بچه شش ساله ببره اونجا که این قدرشلوغ بود .والاشهید یعنی درراه خدا مردن مگه اینا که مردن دررا خدا بوده اگه اینجوری باشه ازاین به بعد هرکی تصادف هم میکنه شهید اعلام بشه دیگه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون کسایی هم که در هواپیما بودند برای خداعزیز رفتند به اکراین

        که شهید شدن

      • بدون نام

        علت مرگ باید نوشته شود حماقت مسئولین

    • بدون نام

      اصلا من موندم بعد چهل روز اینا چی میگن حتما میخوان شهید حساب بشن از بنیاد پول بگیرن والا بنیاد شهید یازده ماهه به درمانگران مشاوره حقوقشون را نداده حالا هی به تعداد اینا هم اضافه بشه عقل سالم میگه چرا بچه شش ساله را بردین

    • بدون نام

      اینها را باید شهید حساب کنند .اینها داغدار سرداری بودنند که نگذاشت اجنبی به این اب وخاک رخنه کنه وزن ومردان وبچه ها را به اسیری وقتل برسانه مگر بعضی عقل وفهم ندارند که این همه جنایت های داعش ببینند .اگر یکی از این شهدا پد ر ویا مادر خودتان بود باز همین طوری قضاوت میکردی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود خدا بر شما واقعا هم شهید هستند روحشان شاد بازم بچه هرجا باشن معرفت داشت اون مادر عزیز با بچه اش بیاد برای خاکسپاریه سپهبد سلیمانی روحشان شاد واقعا هم شهید شدند

      • بی نام

        بی تدبیری و بی کفایتی مسولین و هیجانهای احساسی موقتی یک عده رو با شعارهای پوپولیستی توجیه نکنید.

      • بدون نام

        دمت گرم

    • بدون نام

      خدا رحمتشان کند مسئولین برای حضور مردم در تشیع سردار سلیمانی چقدر تبلیغ کردن تا از این حضور بهره برداری کنند که کردند ودیگر با مردم فهیم!! کاری ندارند تا نمایش وتعزیه دیگر!!!!

    • اسی

      وقتی مردم فرهنگ نداشته باشن نتیجه اش همین میشه خب مث ادم راه میرفتین.

    • بدون نام

      خود کرده را تدبیر نیست

    • بدون نام

      در این کشور هر جا موضوع سیاسی و الخصوص مورد توجه مجامع بین الملل باشد سریعا توجه میشود و گرنه پشیزی ارزش قائل نیستند و مسئول بی مسئول و فقط شعار و در جاهای لازم بهره برداری سیاسی واقعا" جای تحمل و تاسف دارد علت فوت منتسب نمودن به حیوان باید اذعان نمود آنان که مسئول بوده و در زمینه مدیریت و پیشگیری کوتاهی نموده اند حیوان بیش نیستند و از حیوانات نیز انتظار دیگری نمی رود%@

    • سردار دلها

      کلیه مسئولین استان کرمان بایستی به این فاجعه پاسخگو باشند دادستانی کرمان به شدت باید موضوع را پیگیری نمایند از مهدی صدفی مسئول برگزاری مراسم روز تشییع پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی بایستی شروع کرد

    • دادا

      آخه جا بچه یک ساله و نیمه تو اون شلوغی هستش

    • بدون نام

      خدا بیامرزدشان روحشان شاد ولی عزیزان شهید چرا مگر ارزش شهید اینقدر کم است هرکسی هر جا به هر دلیلی فوت شد زود شهید اعلام کننن اول معنی شهید را بدانید بعد بگین شهید نه نمیشه

    • بدون نام

      نمیرفتن مگه کسی مجبورشون کرده بوده خدا بیامرزدشون

    • ابوالفضل

      من ان روز درمشهد همین طوری شدم زنده موندم اگه هواپیمایی ها شهید شدند درجه اینا بالاتره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج