۹۶۰۴۰۸
۳۳ نظر
۵۰۱۰
۳۳ نظر
۵۰۱۰
پ

شمال؛ نزدیک‌تر شد اما گران‌تر!

پس از مدت‌ها وعده و وعید مسئولان درباره افتتاح آزادراه تهران-شمال، قطعه یکم این پروژه به مرحله اجرایی رسید. این پروژه به صورت آزمایشی روز گذشته و امروز به مدت دوساعت از ۱۲ تا ۱۴ برای عبور و مرور مردم با هدف بررسی موارد و موضوعات مختلف آزادراه تا بهره‌برداری رسمی افتتاح شد.

روزنامه فرهیختگان: پس از مدت‌ها وعده و وعید مسئولان درباره افتتاح آزادراه تهران-شمال، قطعه یکم این پروژه به مرحله اجرایی رسید. این پروژه به صورت آزمایشی روز گذشته و امروز به مدت دوساعت از ۱۲ تا ۱۴ برای عبور و مرور مردم با هدف بررسی موارد و موضوعات مختلف آزادراه تا بهره‌برداری رسمی افتتاح شد.

مردم سال‌هاست برای افتتاح این پروژه عمرانی ‌انتظار کشیده‌اند، چراکه هنوز این پروژه به افتتاح رسمی نرسیده، با حجم بالای مسافران در ابتدای بزرگراه آزادگان روبه‌رو شدیم که درصدد بودند از این فرصت چندساعته به نحو احسن استفاده کنند.

پیشنهاد بنیاد شناورشدن نرخ عوارض آزادراه است

خواجه‌دلویی؛ معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان به شناور بودن نرخ عوارض در این آزادراه در روزهای مختلف اشاره و تاکید کرد: «تاکنون تقریبا نزدیک چهارهزار میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری شده و اگر امروز بخواهد ساخته شود، نزدیک به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. پیشنهاد ما برای عوارض این آزادراه، یک دامنه قیمتی است تا نرخ عوارض به صورت شناور در ساعت و روزهای پیک‌ترافیکی تغییر کند و عوارض ساعت و روزهای عادی پایین‌تر باشد. در این صورت به همه فشار نمی‌آید و تعادلی در عبور و مرورها ایجاد می‌شود. ما پیشنهاد خود را به دولت ارائه کرده‌ایم اما نرخ نهایی عوارض از سوی دولت تعیین می‌شود و فکر می‌کنم آن را تا ۱۰روز آینده که افتتاح رسمی این آزادراه است، نهایی و اعلام کنند.»

فرمول عجیب و طنزگونه محاسبه عوارض آزادراه تهران- شمال

شاید پربحث‌ترین موضوع در افتتاح آزادراه تهران -شمال، تصمیم‌گیری درباره نرخ عوارض آن باشد. اگرچه برخی رسانه‌ها از نرخ ۴۰ یا۵۰هزارتومانی عوارض آزادراه تهران - شمال سخن می‌گویند، اما معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان از اعلام نرخ عوارض پیشنهادی بنیاد به دولت خودداری کرد و در پاسخ به سوال «فرهیختگان» که آیا می‌توان گران‌ترین عوارض را مربوط به به آزادراه تهران - شمال دانست، گفت: «بازگشت ۴۰درصد از سرمایه‌گذاری بنیاد از محل عوارض و ۶۰درصد از محل اراضی دولتی است. یکی از گزینه‌های دولت این است که مدت‌زمان سرمایه‌گذاری بنیاد از این پروژه را به جای ۱۰ساله، ۱۵سال تعیین کند تا نرخ عوارض کاهش پیدا کند و بنیاد هم نظر مخالفی در این مساله ندارد. عدد را من نمی‌توانم بگویم اما در پاسخ به سوال شما که آیا نرخ عوارض این مسیر می‌تواند به زیر ۲۰هزار تومان برسد، باید بگویم کوتاه شدن این مسیر ۱۲ لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین دارد که خود همین عدد به نرخ امروز رقمی معادل ۳۵ تا ۳۶هزار تومان می‌شود. منتهی این رقم را دولت باید با توجه به میزان سال بهره‌برداری تعیین کند که مبانی محاسبات‌شان را درآورده‌اند، منتظر هستیم تا نتیجه نهایی را در این زمینه اعلام کنند.»

با توجه به این اظهارات چند نکته عجیب و قابل‌تامل به ذهن می‌رسد؛ نکته اول اینکه اصل استدلال دریافت عوارض چند ده‌هزار تومانی زیر سوال است، اینکه چون صرفه‌جویی بنزین صورت می‌گیرد و مردم پول کمتری برای بنزین هزینه می‌کنند باید آن را این‌طور و در قالب عوارض از آنها دریافت کرد؟ نکته دوم اینکه براساس اطلاعات این آزادراه مسیر حدود ۱۲۰ کیلومتری را به نصف آن تقلیل می‌دهد و مسافت را نصف می‌کند، یعنی حدود ۶۰ کیلومتر. با توجه به نرم مصرف بنزین ماشین‌های ایرانی، چیزی حدود ۱۰ لیتر مصرف بنزین برای پیمایش حدود ۱۰۰ کیلومتر لازم است. بنابراین این مسافت حدود ۶۰ کیلومتری به ۶ لیتر بنزین نیاز دارد که هزینه آن هم حتی با بنزین سه‌هزار تومانی به ۱۸هزار تومان می‌رسد نه بیش از ۳۰هزار تومان، نکته آخر هم اینکه چرا مبنای محاسبه بنزین سه‌هزار تومانی است و بنزین ۱۵۰۰ تومانی مورد‌نظر قرار نگرفته است؟

حالا اما سوای همه اینها این اقدام ناشیانه در تعیین نرخ‌عوارض سنگین برای عبور و مرور از این آزادراه، اصل افتتاح آن و معرفی آن به‌عنوان یک دستاورد ملی را به چالش می‌کشد و مردم را از استفاده از این آزادراه دور نگه می‌دارد، چراکه بعد از سنگینی هزینه بنزین، این هزینه سنگین عوارض هم فشار جدی به اقتصاد و معیشت خانواده‌هایی که قصد سفر به شمال کشور از این مسیر دارند، وارد می‌کند.

کوتاهی 67 کیلومتری در آزادراه تهران- شمال

سعید شاهسواری، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال هم در این رابطه گفت: «از سال ۷۵ تا ۹۴ تنها نزدیک به ۱۸ درصد کار جلو رفت و باقی کار این پروژه از سال ۹۴ تاکنون تکمیل شد. مدت‌زمان چهارونیم ساله طولانی محسوب نمی‌شود. بحث‌های تامین مالی، قراردادهای خارجی و بحث‌های محیط‌زیستی نیز در تاخیر ایجاد‌شده در این زمینه تاثیر داشت. در قطعه یک آزادراه تهران-شمال چینی‌ها حضور داشتند که تامین مالی پروژه با ایراداتی روبه‌رو بود تا اینکه قسمت‌های محدودی از پروژه انجام شد. از انتهای سال ۹۳ تصمیم گرفته شد این پروژه به دست پیمانکاران ایرانی به روش مناقصه انجام شود که تابستان سال ۹۴ این مناقصات به سرانجام رسید و شرکت‌ها کار خود را آغاز کردند. پروژه اکنون ۹۸ درصد پیشرفت دارد و در قطعه‌های دیگر هم شرکت‌ها درحال انجام تعهدات خود هستند.

اگر تامین مالی مناسب صورت گیرد، نیمی از پروژه که لاین تهران به سمت شمال است، تا سال ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد و کل طرح ظرف چهار سال آینده قابل افتتاح و بهره‌برداری خواهد بود. آزادراه تهران-شمال ۱۲۱متر طول دارد که قطعه یک این آزادراه مسیر تهران، کرج و چالوس را به میزان ۶۷ کیلومتر کوتاه می‌کند و استراتژیک‌ترین منطقه این آزادراه محسوب می‌شود. با بهره‌برداری این پروژه با ۸۶میلیون لیتر مصرف سوخت در سال و کاهش زمان سفر نسبت به مسیر فعلی روبه‌رو خواهیم شد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لعنت به مسؤلین

      پاسخ ها

      • مرتضی

        به قیمت نابودی چقدر جنگل و درخت!!!!!

      • بیدار بخوابید

        عوارضی ورود به اتوبان چهل هزار تومان
        احتمالا تا شب عید هزینه بزرگ راه تامین میشود

      • بدون نام

        من حاضرم با سوزوندن بنزین همون سه هزار تومنی به دولت ضربه بزنم...آخه تو باید رایگانش هم بکنی....مگه با پول پدرت این آزاد راه رو ساختی...با پول نفت همین مردم بوده دیگه....الان داری تیغشون میزنی؟
        همین آزاد راه اصفهان تهران چند ساله عوارضش تمام شده چرا باز هم پول میگیرید؟؟؟؟

      • بدون نام

        ۱۰:۴۰
        جناب آی کیو تحریمیم الان هزینه تحریم و دارن درمیارن از جیب تو حالا تو می با بنزین ۳ هزار تومنی میخوای به دولت ضربه بزنی ؟ مثل همونایی هستی که برای ترامپ درود میفرستن ولی نمیگن سر خروجش از برجام به اینروز افتادیم تو و امثالت دارید به خودتون ضربه میرنید التماس تفکر

      • اشكان

        بزرگراه با پول نفت وبوجه دولت یا همون پول مردم ساخته میشه این همه عوارض بابت چیه

      • بدون نام

        ایشالا اونایی که در ساخت این جاده نقش داشتند همه شون به خاک سیاه بشینند که باعث شدند تهاجم زامبی ها به شمال چند برابر بشه

      • بدون نام

        باقی مانده جنگلها رو هم ویران می کنند تا برای غربتیهای جدید ویلا بسازند که هر آخر هفته خراب بشن شمال.کاش سیل بیاد و همه تونو ببره

    • بدون نام

      شمال چی داره که انقدر اصرار دارید برید اونجا انقدر ندید بدید و دریا ندیده اید استان ما هم دریا نداره نزدیک تهران و شمالم هستیم ولی نمیریم انقدری که تهرانیا میرن الان تو اخبار خوندم هنوز برق مناطقی از گیلان وصل نشده برقش وصل نشده ولی دیشب نشون داد جاده قزوین رشت که راه ورودی استان گیلانه پر ترافیک بود وقتی اونجا زیرساختهاش برای مردم خودشون کافی نیست مسافر رفتن تو این شرایط چه توجیه عقلی داره ؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متاسفانه بیشتر مردم از تجربه کردن مکان های جدید میترسن.به خاطر همین اکثراً میرن شمال

      • بدون نام

        اینها زامبی های ندیدبدید هستند.هر چی هم بگی فایده نداره.قادر به قهم نیستند.باید از نزدیک ببینی که چه بی فرهنگ هایی هستند

    • مرگ

      گرفتن از مردم لیتری مثحساب میشه.داذن قطره ای و مولکولی

    • بدون نام

      شمال چی داره که انقدر اصرار دارید برید اونجا انقدر ندید بدید و دریا ندیده اید استان ما هم دریا نداره نزدیک تهران و شمالم هستیم ولی نمیریم انقدری که تهرانیا میرن الان تو اخبار خوندم هنوز برق مناطقی از گیلان وصل نشده برقش وصل نشده ولی دیشب نشون داد جاده قزوین رشت که راه ورودی استان گیلانه پر ترافیک بود وقتی اونجا زیرساختهاش برای مردم خودشون کافی نیست مسافر رفتن تو این شرایط چه توجیه عقلی داره ؟!

    • احمد

      همچین میگن دستاورد ملی که انکار چیکار کردن
      دستاورد به اون جاده کندوان میگن که با دست خالی ساخته شده نه با تجهیزات و سی سال صرف زمان و میلیاردی

    • دروغگووووو

      ملت ایران باچیز ارزان سازگاری ندارن چون سهمی درایران ومنابع ایران ندارن

    • گلعلی

      بنیاد نهاد مردمیه پس چرا برای اندک رفاه مردم از بابت شش لیتر بنزین پول زیاد بگیرند رفاه حق مردم خوب کشور ایرانه حتی یک ریال نگیرید دست اکثرا. خالیه

    • دروغگووووو

      انگار ملت یه برده هستن که دولت آوردمون برای پیش بردن کارخودشون یه بخورنمیری هم میدن که فقط جان دربدن داشته باشین که براشون بیگاری کنیم لعنت بی این انسانیت لعنت به این ظلم لعنت به این پست صفتان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        ملت زامبی هستند.قصد کردند بقیه جنگلها رو هم نابود کنند و برای نابود کردن بیقراری می کنند

    • بدون نام

      باز هم گدای

    • بدون نام

      اینهم خدمات محسوب نمیشه
      یک رابازکردن.
      اونجا گردنه
      جبیب مردم میزنن
      چقدردزدی محترمانه زیاد شده

    • کیان پارسا

      صرفه جویی بنزین هم در نظر بگیرید که پولش به جیب دولت میره اگه کارشناسی میکنید دقیق انجام بدید

    • بدون نام

      اینها از وظایف دولت هست
      چرا دکان شده برا درآمد
      پول مالیات برا چیه؟
      عوارض بگیرن ولی زیر ده تومن و فقط برا حفظ کیفیت راهها

    • بدون نام

      چهار هزار میلیارد تا حالا هزینه شده ببین سه هزار چقدر بوده ؟
      یهو یادم افتاد افسردگی گرفتم
      از خاوری چه خبر؟

    • بدون نام

      کلا کارشون اینه که بشینن حساب کنن چجوری هرچه بیشتر مردمو بچاپن
      این یکی از راههاشه

    • بدون نام

      فقط فکر پول گرفتن از ملت هستن،بیرون شهر باید عوارض بدهی، داخل شهر باید جریمه بشوی ،چرا؟؟؟؟؟؟؟چون خودروهای داخلی بی کیفیت هستندو بدتراز آن بنزین هم استاندارد لازم را ندارد.و......‌پس نتیجه میگیریم ملت باید جریمه شود.،....‌این را میگویند منطقی فکر کردن مسئولین محترم.

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کنه بااین طرز تفکر و حسابگریتون
      شماها وظیفتونه کاری کنید که مردم تو رفاه باشن
      ترافیک کمتر تصادف کمتر و مصرف سوخت کمتر جزو وظایفتونه
      چرا برای وظایفتون برنامه میریزید که مردم رو تلکه کنید؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      این آزاد راه با پول ما مردم مناطق نفت خیز درست شده برای لذت و تفریح تهرانی ها، این یعنی دزدی

    • بدون نام

      فک کردین این قوم برای مردم کاری میکنند!!!!

    • چ چ

      رضاشاه ظرف چهارسال راه آهن شمال وجنوب وهمین جاده تهران به شمال را ظرف دوسال اونهم بااون بدبختی بیل وکلنگ ساختند بدون هیچ منتی الان چهل ساله تایک جاده شصت کیلومتری دره پیتی تاسیس شده اونهم توسط چینی های خفاش خور واینهمه ادعا وتقاضای لخت کردن ملت وخالی کردن جیب مردم

    • ناشناس

      چقدر حساب و كتاب شما دقيق است كاش توي همه كارهاتون اين همه دقت داشتين . ي وقت ي كاري نكنيد كه منفعتي برأي مردم داشته باشه .گناهه

    • بدون نام

      اونیکه هی میگه زامبی
      تو زندگی شخصیش مشکل داره
      میاد اینجا عصبانیتشو سر مردم خالی میکنه
      خدا شفاش نمیده

    • سعید

      من پیشنهاد میکنم هیچ کس از این مسیر تردد نکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج