چرا «انتگرال» از کتابهای درسی حذف شد؟!
سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ریاضیات سازمان پژوهشوبرنامهریزی آموزشی با اشاره به دلایل حذف انتگرال از کتاب های درسی گفت: تمرکز کتاب ریاضی بر فرمولها نیست.
خبرگزاری تسنیم: سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ریاضیات سازمان پژوهشوبرنامهریزی آموزشی با اشاره به دلایل حذف انتگرال از کتاب های درسی گفت: تمرکز کتاب ریاضی بر فرمولها نیست.
محمدرضا سیدصالحی درباره حذف انتگرال از مفاهیم کتابهای درسی دانشآموزان اظهار کرد: حذف و اضافهکردن مفاهیم به کتابهای درسی مبنایی دارد و مفاهیم بدون مبنا و با این استدلال که چون در گذشته وجود داشتند، در کتابهای درسی باقی نمیماند.
وی افزود: باید بررسی کنیم مفاهیم چه هدفی دارد و این اهداف در برنامه درسی مشخص است، در گزینش مفاهیم برای کتابهای درسی چشم ما باید به اهدافی باشد که تعریف کردیم مثلاً چرا دانشآموزان ریاضی میخوانند و کدام مفاهیم ما را بهتر به اهداف میرساند؛ معیار اصلی رویکردها، شایستگیها و اهداف برنامه درسی ملی است.
سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ریاضیات و فنی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: به هر ترتیب به آموزش عالی و مفاهیم مهم آنجا نیز نگاه داریم اما این بدین معنا نیست هر مفهومی که در دانشگاه وجود دارد باید در مدارس هم بیاید.
صالحی ادامه داد: در ارتباط با موضوع حذف و اضافه شدن برخی مفاهیم به محتوای کتابهای درسی ریاضی، مبنای این تغییرات شایستگیها و رویکردهای حاکم بر برنامه درسی است بنابراین با اینکه یکی از معیارهای تعیین محتوای کتابهای درسی متناسب بودن آن با اهداف رشتههای دانشگاهی است اما این تنها معیار موجود نیست و طبیعتاً اهداف مدنظر برنامه درسی مدرسهای بر اهداف آموزش عالی اولویت دارد.
مفهوم انتگرال به طور کامل در سرفصلهای آموزشی عالی قرار دارد
وی افزود: مشخصاً در مورد مفهوم انتگرال لازم به ذکر است که این مفهوم یکی از مفاهیمی است که به طور کامل در فصلهای آموزش عالی قرار دارد و اساتید دانشگاه به این دلیل که دانشجویان از دوران مدرسه با مفهوم انتگرال آشنایی دارند، سرفصل آموزشی را به طور کامل رعایت نمیکردند اما محتوایی که در گذشته در کتابهای درسی ریاضی دبیرستان درباره انتگرال وجود داشت تضمین نمیکرد که این سرفصل در دانشگاه به طور کامل ارائه نشود!
صالحی با اشاره به اینکه برنامه درسی، شایستگیهایی را تعریف میکند که دانشآموزان باید به آنها برسند، گفت: اگر استدلال و تفکر را باور کنیم، حوزه ریاضی باید مقداری از این بار را به دوش بکشد و پس از آن بگوید چه مفاهیمی را باید آموزش دهیم و چه تغییراتی در کتابهای درسی داشته باشیم که هماهنگ با این رویکرد باشد.
تمرکز کتابهای جدید ریاضی بر مفاهیم است نه فرمولها
سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ریاضیات و فنی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بیانکرد: در کتابهای درسی جدید ریاضی به طور کلی تعداد فرمولهای مشتق کمتر اما محتوا برای بالا بردن درک دانشآموزان از مفهوم مشتق بیشتر شده است؛ روال کار بدین شکل نیست که به مفهوم کمتر بپردازیم و فرمولها بیشتر باشد، نمیخواهیم دانشآموزان تعداد زیادی فرمول را حفظ کنند اما درک کمتری از مفهوم مشتق داشته باشند.
صالحی با اشاره به اینکه در کتابهای جدید ریاضی تعداد فرمولها کم شده است، متذکر شد: از ارائه صریح فرمول قبل از ایجاد فهم صحیح جلوگیری کردیم و بر ارائه محتوا با هدف ایجاد فهم از ریاضی متمرکز شدیم و بعد فرمولها را گفتهایم.
نظر کاربران
خدا قوت!!!
چقدر تو دبیرستان و دانشگاه زجر کشیدیم و فریاد زدیم و نمره نگرفتیم تا به از ما بهتران بفهمانیم که کسب مهارت و پرورش خلاقیت مهمتر از حفظیات طوطی واره...
باز خدا را شکر یه روزنه ی امید پیدا شد و کاری کرد..
موفق و مستدام باشی دلاور.
پاسخ ها
الان از ادبيات ات معلومه كه چه قدر كمالات و خلاقيت و مهارت داري
کدوم حفظیات؟!
انتگرال و دیفرانسیل تنها درسیه که نمی حفظ کرد! و فقط باید یاد گرفت
بیسواد پروری. این اولین اولویته!!!
پاسخ ها
بنظر منم ميخواهند قدرت تحليل و پرسشگري دانش آموزان رو كاهش بدهند.
در ایران کلمه چرا نداریم
سلام. اولا اینکه مبحث انتگرال ریشه اش از مشتق گرفته شده درواقع عکس یکدیگرند پس بایستی بااین شرط که میفرمایید این مبحث هم حذف شود وچرا که این مبحث هم دارای فرمول است واز طرفی در دانشگاه گفته میشود وهمچنین مشتق نیز با حد وپیوستگی هم با مشتق در ارتباط است ودارای فرمول ودر سرفصلهای دانشگاه وجود دارد وآن هم بایستی حذف گردد و.....وبه همین ترتیب کل مباحث ریاضی را حذف کنید دیگه
پاسخ ها
زبان علم یعنی ریاضی
ما که پدرمون دراومد نسل های بعد رو دریابید.حفضیات بدرد هیچ کشوری نخورده
پاسخ ها
حفظی؟ انتگرال؟
وثانیا انتگرال مفهوم کامل وپر کاربرد در کلیه رشته ها بخصوص مهندسی وحل مسایل فیزیک ودینامیک واستلتیک و.....
۲۳سال قبل بخاطر انتگرال دیپلم نگرفتیم اما حالا بود شاید دکتر بودیم
پاسخ ها
حقت بوده
بیسواد رشته تجربی از اول هم انتگرال نداشته. تو کلا دکتر نمیشدی
وا...یعنی همش مربوط به مبحث انتگرال بود
عوامل دیگه ای درکارنبود؟؟؟مثلا خواب.تنبلی.رفیق بازی.سینما.پارک.
شنا.مسافرت.وووو..نه باباجان کتکم خوردی درسخون نبودی!
درسته با تقلب وهزارتامکافات دبیرستان ودانشگاه گذرندم ریاضی وآمار پدرمودرآورد
ولی با حذف این مبحث کاملا مخالفم...تجزیه تحلیل چیزخوبیه..دریچه های مغزوباز میکنه!
اصلا علوم انتزاعی سخت هستش ولی خوبه.!
بچهایی هستن که استعدادشودارن نباید محرومشون کرد!
درسته با تقلب وهزارتامکافات دبیرستان ودانشگاه گذرندم ریاضی وآمار پدرمودرآورد
ولی با حذف این مبحث کاملا مخالفم...تجزیه تحلیل چیزخوبیه..دریچه های مغزوباز میکنه!
اصلا علوم انتزاعی سخت هستش ولی خوبه.!
بچهایی هستن که استعدادشودارن نباید محرومشون کرد!
هدف كاهش قدرت تحليل و تفكر دانش آموزان و توسعه علوم إسلامي است
پاسخ ها
این دولت و حمایت علوم انسانی و اسلامی . این دولت و حامیانش
بتوانند ریشه دین و عقل و اراده ملی را می کنند که البته تا حالا هم کمکاری نکرده اند. اینان چشم شان به قبله لندن و واشنگتن و تل آویو است و بس بتوانند
اگر تو و امثال تو از ریاضیات و انتگرال و دیفرانسیل چیزی می دانستید دست به اینکار احمقانه نمی زدید!
کسی فکر می کمد انتگرال فقط یک فرمول حفظی است هیچ فهمی از ریاضی ندارد!
اگر انتگرال و دیفرانسیل که یک سلسله عملیات ریاضی ایت تا فرمول با کاربردهایشان بدرستی تدریس شود استعدادهائی را شکوفا می کند که بحال علم و کشور مفید است! ولی حیف از قدری فهم و شعور!
پاسخ ها
درود بر شما
برو کنار لایکی نشی
انتگرال که فقط فرمول نیست. اتفاقا خیلی خیلی مفهومیه و دانش آموزی میتونه خوب بفهمه که حد و مشتق رو فهمیده باشه. با این استدلال شما باید حد و مشتق را هم حذف کنید
نه تو مدرسه و نه تو دانشگاه انتگرال را یاد نگرفتیم چون هر وقت بهش میرسیدن آخر سال بود
احتمالا یکی از اقازاده ها نمیتونسته اینا رو درک کنه....گفته باباجونم....انتگرال رو حذف کن...خخخخ