۹۶۱۱۸۶
۶ نظر
۵۰۱۷
۶ نظر
۵۰۱۷
پ

در سیل لرستان و خوزستان ۲هزار ایدزی گَُم شدند!

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: در سیل اخیر سال جاری در لرستان و خوزستان دو هزار نفر از بیماران ما که تحت درمان بوده و دارو می‌گرفتند، یکدفعه به ما مراجعه نکردند و اما...

قدس آنلاین: ویروس اچ‌آی‌وی که در نهایت منجر به بیماری ایدز می‌شود همواره به عنوان یک بیماری دهشتناک در اذهان همگان شناخته شده و اطلاق آن به یک فرد باعث طرد شدن وی از جامعه و نگاه نامناسب افراد دیگر به این فرد می‌شود.

هر ساله در دنیا افراد زیادی به دلایل مختلف از جمله ابتلا به دلیل استفاده از سرنگ‌های مشترک تزریقی در اعتیاد، روابط نامشروع جنسی و انتقال از طریق مادر به جنین به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی ابتلای ۳۰ میلیون نفر در جهان و ۶۰ هزار نفر در ایران به بیماری ایدز، انتقال از راه تماس جنسی، سرنگ مشترک تزریقی در معتادان و انتقال از مادر باردار به جنین را از جمله راه‌های اصلی انتقال این بیماری دانست؛ ضمن اینکه مهمترین موضوع در باره این بیماری را عدم آگاهی لازم مردم دانست و تأکید کرد در ایران به روز ترین داروها و روش‌های درمانی بیماری ایدز وجود دارد و همه خدمات لازم به این بیماران به صورت رایگان ارائه می‌شود.

متن کامل این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد.

*شامپانزه عامل اصلی ایجاد ایدز

لطفا توضیح دهید بیماری ایدز از کجا شروع شد و علت بروز آن چیست؟

محرز: حدود ۷۰ سال پیش یعنی ۱۹۴۰ در غرب آفریقا مردم با شامپانزه خیلی رابطه نزدیکی داشتند و این ویروس از این حیوان به انسان سرایت می‌کند؛ آن هم به صورت ویروس که فعلا وجود دارد و به نام اچ ای وی در می‌آید.

آیا بیماری ایدز مسری است؟

محرز: این بیماری قبلا که کنترل نمی‌شد راه سرایت آن خون و فراورده خونی، استفاده از سرنگ مشترک تزریقی، تماس جنسی محافظت نشده با فرد آلوده و بعد نیز مادر آلوده بود؛ به شرطی که نوزاد آن تحت درمان قرار نگیرد. بعداً خون و فرآورده خونی خیلی زود در تمام دنیا کنترل شد و اکنون سه راه اصلی انتقال بیماری وجود دارد.

بنابراین در تماس‌های عادی زندگی و در محیط کار به هیچ وجه به کسی انتقال پیدا نمی‌کند و فقط آن فرد آلوده باید تماس جنسی بدون محافظ داشته باشد تا بتواند انتقال بدهد، یا خون فرد آلوده وارد بدن فرد دیگری بشود که از طریق سرنگ مشترک اعتیاد انتقال پیدا می‌کند.

*ایدز کشنده نیست/ایدز واکسن ندارد

اینکه چند وقت پیش اعلام شد با خون گرفتن ایدز منتقل شد، درست نیست؛چراکه باید خون وارد بدن فرد بشود تا این ویروس انتقال پیدا کند. بنابراین بیماری است که کاملا با آگاهی مستمر و شفاف به افراد به ویژه افرادی که رفتارهای پرخطر دارند قابل کنترل است.

هنوز این بیماری واکسنی ندارد اما درمان مؤثر دارد و دیگر بیماری کشنده‌ای نیست.هرچه زودتر بیمار تحت درمان قرار گیرد و به مرحله پیشرفته ایدز نرود، نتیجه درمان خیلی بهتر بوده و فرد زندگی نرمال خواهد داشت. وقتی ویروس در بدن فرد صفر شود، دیگر انتقال پیدا نمی‌کند.

این بیماری چه نشانه‌هایی داشته و ماندگاری این ویروس چقدر است؟

محرز: ویروس مراحل مختلف دارد. مرحله اول که ویروس وارد بدن می‌شود حدود دو هفته تا گاهی سه ماه هم ممکن است طول بکشد تا در نهایت فرد یکسری علائم حاد پیدا می‌کند که البته ممکن است این علائم هم نباشد.

البته ۷۰ درصد موارد ممکن است این علائم باشد و ۳۰ درصد نیز ممکن است این علائم نیز نباشد. این علائم نیز مانند بیماری‌های ویروسی دیگر است و به قول معروف از زیر دست در می‌رود و کسی توجه نمی‌کند و فرد فکر می‌کند سرماخورده یا آنفلوآنزا گرفته است؛چراکه علائم آن شبیه خیلی ویروس‌های دیگر است و این مرحله نیز خود به خود خوب می‌شود.

اینکه می‌گویید از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا می‌کند، چه تفاوتی بین انتقال از طریق ازدواج دو نفر یا از طریق رابطه نامشروع وجود دارد؟

محرز: ما می‌گوییم رابطه جنسی مطمئن و نامطمئن؛ یعنی استفاده از کاندوم در تماس جنسی، تماس جنسی مطمئن و عدم استفاده از کاندوم، تماس جنسی نامطمئن می‌شود. چون پیشگیری از انتقال از راه تماس جنسی، یعنی تماس جنسی نداشته باشیم. اگر فرد قبل از ازدواج تماس جنسی داشته، در صورت ازدواج نیز می‌تواند باعث انتقال شود؛ چراکه فرد قبلا تماس‌های نامطمئن داشته و نمی‌داند که مبتلا شده است؛ در نتیجه این فرد وقتی ازدواج می‌کند اگر مبتلا باشد، همسرش را هم آلوده می‌کند و بعد اگر تشخیص داده نشود، فرزندش را هم آلوده می‌کند؛ بنابراین توصیه ما این است که اگر کسی می‌خواهد ازدواج کند قبل از اینکه تقاضای ازدواج کند، تست بدهد.

فقط توصیه این است که فردی که می‌خواهد ازدواج کند، مشاوره انجام دهد و اگر رفتار پرخطر داشته، تست بدهد. اگر تست آن منفی بود، به راحتی می‌تواند ازدواج کند.

بنابراین چون در فرهنگ ما ازدواج مسئله شرعی است، باید فرد آگاهی داشته باشد؛ بنابراین با توجه به این نکته، باید حتما آگاهی لازم داده شود.

علت تابویی که از بیماری ایدز در جامعه به وجود آمده، چیست؟

محرز: علت عدم آگاهی نسبت به این بیماری است. اکنون این بیماری ویروسی قابل کنترل و درمان است و در این خصوص کاملا درمان، مراقبت و آزمایشگاه لازم را داریم و وزارت بهداشت بیش از ۲۰۰ مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در کشور دارد که تمام خدمات ارائه می‌شود؛ضمن اینکه تست و دارو به این افراد به صورت رایگان داده می‌شود. باید گفت آگاهی مستمر و شفاف مردم از طریق رسانه‌ها می‌تواند این انگ اجتماعی را از بین برود.

*تلویزیون در اطلاع رسانی درباره ایدز سکوت کرده است

در مطالعه‌ای که ما در سال‌های پیش انجام دادیم، ۸۰ درصد مردم کلمه ایدز را اولین بار از طریق تلویزیون شنیده بودند،‌ اما تلویزیون در تمام مدت بیش از ۳۰ سال که از اپیدمی آن می‌گذرد سکوت کرده است و تنها نزدیک روز جهانی ایدز چند مصاحبه انجام می‌شود و هر۱۳ سال یکبار نیز یک سریال در این خصوص تولید کرده‌اند.

در کشورهای دیگر به مردم آگاهی شفاف و مستمر داده‌اند و این باعث شد آگاهی مردم بالا رفته و انگ اجتماعی آن نیز از بین برود و مردم از بیمار اچ آی وی وحشت نکنند؛ بلکه مردم از این وجشت کنند که اگر رفتار پر خطر دارند آن را انجام ندهند یا تست بدهند و تحت درمان قرار گیرند.

درباره میزان شیوع ایدز در ایران توضیح دهید؟

محرز: در همه جای دنیا دو آمار در خصوص ایدز دارند. یکی آمار رسمی است و مشخص شده و یکی آمار تخمینی است؛ چراکه همه افراد برای دادن تست مراجعه نمی‌کنند.

در کشورهای اروپایی و آمریکایی آمار واقعی و تخمینی به هم نزدیک است و در کشورهای آفریقایی خیلی فاصله دارد. در ایران نیز تخمین ما این است که حدود ۶۰ هزار نفر مبتلا به ایدز داشته باشیم؛ در حالی که ما فقط ۴۰ هزار نفر را کشف کرده‌ایم؛ یعنی ما تنها یک سوم آنها را کشف کرده‌ایم.

بقیه افراد خودشان نیز نمی‌دانند به این ویروس مبتلا هستند و ما نمی‌توانیم دنبال آنها برویم بلکه خود آنها باید به ما مراجعه کنند، اما این افراد به خاطر انگ اجتماعی و عدم آگاهی مراجعه نمی‌کنند. آموزش و پرورش نیز این مسائل را به دانش‌آموزان آموزش نمی‌دهد و در نتیجه متأسفانه اکنون سن ابتلا پایین آمده است.

میزان شیوع ایدز در ایران در مردان بیشتر است یا زنان؟ضمن اینکه اکنونگفته می‌شود راه انتقال بیشتر از طریق رابطه جنسی است، در اینباره بیشتر توضیح دهید.

محرز: ابتدا که اپیدمی شد تست کردیم و مشاهد شد که در دریافت کنندگان فرآورده‌های خونی بیشتر است؛چراکه در آن زمان فرآورده‌های خونی را از فرانسه می‌آوردیم. در آن زمان در همه جای دنیا بیماران همو فیلی‌شان به ویروس اچ آی وی گرفتار شده بودند و در کشور ما نیز ۴ تا ۶ درصد گرفتار این ویروس شده بودند اما خیلی زود این موضوع کنترل شد و فرآورده‌های خونی ویروس زدایی شد. وقتی فهمیدیم ویروس در کشور است، بانک خون تمام خونها را کنترل کرد و از راه موثر انتقال جلوگیری شد.

در ایران نیز تخمین ما این است که حدود ۶۰ هزار نفر مبتلا به ایدز داشته باشیم؛ در حالی که ما فقط ۴۰ هزار نفر را کشف کرده‌ایم؛ یعنی ما تنها یک سوم آنها را کشف کرده‌ایم

چند سال است که ما در ایران با بیماری ایدز مبارزه می‌کنیم؟

محرز: بنده اولین پزشکی بودم که در کشور روی ویروس اچ آی وی شروع به کار کردم و این موضوع به سال ۶۳ بر می‌گردد. حدود سال ۶۵ بعد از اینکه سازمان بهداشت جهانی تست‌ها را داد تا آنها را انجام دهیم، ما ۷۰ هزار دهنده خون را امتحان کردیم اما هیچ کدام تست شان مثبت نبود.

بعداً این روند خیلی آهسته به سمت تماس جنسی می‌رفت و یکدفعه بین معتادان تزریقی در زندان اپیدمی شد؛ چراکه از سرنگ مشترک استفاده می‌کردند و یکدفعه آمار بالا رفت. در آن زمان بیش از ۹۷ درصد بیماران ما مردان بوده و ۳ درصد زنان بودند، این آمار مربوط به ۱۷ سال پیش بود.

در تهران مطالعه‌ای در اعتیاد تزریقی داشتیم و دیدیم ۲۵ درصد تست ایدز مثبت است اما در کل ایران در آن زمان ۱۵ درصد بود اما اکنون در زندانها که زمانی آمار خیلی زیاد بود، این آمار ۱.۲ دهم درصد شده است؛ یعنی با اجرای برنامه کاهش آسیب که ایران در اجرای آن در دنیا رتبه نخست را کسب کرد، به این موفقیت دست پیدا کردیم.

مسؤولان کشورهای دیگر که به ایران می‌آمدند باور نمی‌کردند که در زندانها به فردی که به خاطر اعتیاد زندانی است متادون و سرنگ می‌دهند؛ یعنی برنامه کاهش آسیب ایران زبانزد شده بود و در اعتیاد تزریقی این موضوع کنترل شد. در اعتیاد خوراکی نیز این ویروس انتقال داده نمی‌شود؛مگر هنگامی که از روان افزاها استفاده کنیم و چون مغرز خوب کار نمی کند احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

بعد از اینکه این موضوع کنترل شد، این روند به سمت انتقال از طریق تماس جنسی حرکت کرد و باعث شد به تدریج آمار از طریق تماس جنسی بالا برود. زمانی این آمار با این روش ۳ درصد بود و اکنون ۳۵ درصد است؛یعنی ۳۵ درصد از مبتلایان فعلی به ایدز خانم بوده و ۶۵ درصد مردان هستند.

دلیل اینکه در این منطقه برخی افراد مبتلا به ایدز بودند، چه بود؟

محرز: وقتی وزارت بهداشت تست بیشتری انجام داد بیشتر متوجه این موضوع شد. در این منطقه ابتلا بیشتر از راه تماس جنسی صورت گرفت.

اکنون برنامه جامع ایدز به کجا رسیده است؟

محرز: چیزی که اکنون لازم است مجلس آن را تصویب کند، «قانون عدم تبعیض» است؛یعنی هیچ مرکز درمانی و هیچ پزشک و ارائه کننده خدمات درمانی نباید به خاطر ابتلای بیمار به اچ ای‌وی، از درمان آن فرد خودداری کند. اکنون این بیماران بسیاری اوقات برای اعمال جراحی و حتی زایمان به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند اما آنها را پذیرش نمی‌کنند یا دندان پزشکان نیز همین برخورد را با آنها دارند؛ در حالی که یکسری استانداردهایی برای پیشگیری وجود دارد که اگر رعایت کنیم به هیچ بیماری عفونی از جمله اچ ای وی دچار نمی‌شویم.

تا به حال در آماری که در آمریکا وجود دارد گزارش نشده است یک جراح در طول جراحی بیماران اچ ای وی به این بیماری مبتلا شده باشد؛ چراکه استانداردهای جهانی را رعایت کرده‌اند؛ در نتیجه کسی حق ندارد بیماری را به خاطر ابتلا به اچ آی وی قبول نکند.

هیچ موسسه‌ای حق ندارد فرد اچ ای وی مثبت را از کار اخراج کند. اجرای این قانون لازم است تا این موضوع را سامان داده و کم کم این انگ اجتماعی این بیماری را از بین ببریم.

در اوایل پاندمی ایدز در استرلیا، آمریکا و اروپا این قانون را گذاشتند. در حالی که آنها از نظر داشتن سطح آگاهی از ما بهتر بودند،اما دیگر لازم نیست در این کشورها این قانون اجرا شود؛ چراکه همه مردم می‌دانند با بیمار اچ آ ی وی می‌توانند به راحتی کار کرده و زندگی کنند؛ البته می‌دانند فقط نباید خون این بیماران وارد بدنشان شود یا اینکه تماس جنسی بدون محافظ داشته باشند.در نتیجه باید این قانون در کشور حتما اجرا شود تا این بیماران راحت تر باشند.

آیا اکنون این برنامه جامع به تصویب رسیده است؟

محرز: اکنون این برنامه را تدوین کرده‌اند و باید به هیات دولت ببرند و تصویب شود.کمیته ای داریم که از تمام دستگاه‌ها در آن نماینده ای حضور دارد. رسانه‌ها باید به صورت شفاف و مستمر آگاهی لازم را به مردم بدهند؛ باید از طریق فضای مجازی به مردم آموزش بدهیم؛ چراکه جوانان در این فضا حضور زیادی دارند.

آماری از تعداد مبتلایان به ایدز در دنیا بدهید

محرز:در کل دنیا حدود ۳۰ میلیون نفر مبتلا به ایدز داریم.

اکنون نگرانی شما به عنوان رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور و به عنوان متخصص بیماری‌های عفونی چیست؟

محرز: اکنون ما در مرحله تمرکز بر روی افراد پر خطر هستیم اما وقتی بخواهد این ویروس پخش شود؛ یعنی در کل جمعیت بیشتر از یک درصد باشد، دیگر کنترل آن خیلی سخت است. اکنون در کل جمعیت ما میزان شیوع اچ ای وی کمتر از یک درصد است اما در رفتار پرخطر بالای ۵ درصد است ؛ یعنی میزان رفتارهای پرخطر در جامعه ما اکنون بیش از ۵ درصد است.

افزایش بیماران اچ آی وی از طریق تماس جنسی نگران کننده است. اکنون افرادی در سنین ۱۵ و ۱۶ ساله داریم که دچار اچ آی وی شده‌اند و به ما مراجعه می‌کنند. اکنون در مطالعاتی که شده شروع تماس جنسی در ایران حدود ۱۳.۵ تا ۱۴ سال است.

آیا اکنون رفتارهای جنسی نامشروع مسئله است یا به مرحله آسیب رسیده است؟

محرز: مسئله است، اما در حال تبدیل شدن به آسیب است و همه جا وجود دارد. متاسفانه فقر نیز به زیاد ترشدن ارائه خدمات جنسی در ازای گرفتن پول کمک کرده است.

محرز: درمان برای بیماری ایدز وجود دارد و بیماری کشنده‌ای نیست. بیماران باید خودشان به ما مراجعه کنند. امکانات به صورت رایگان در اختیار همه قرار دارد؛آن هم با بهترین پرسنل آموزش دیده. دیگر نباید از اسم ایدز بترسند. وقتی فرد مبتلا می‌تواند زنده بماند چرا نباید به ما مراجعه کند. آموزش و پروش و رسانه‌ها باید در این خصوص بیشتر کار کنند و نباید سکوت کنند.

ما نمی‌گویم برنامه آمریکا در خصوص ایدز را در ایران اجرا کنند بلکه باید متناسب با فرهنگ ما اجرا شود. بنده اکنون این سکوت را بسیار بد می‌بینم و نام آن را سکوت مرگبار گذاشته‌ام. چرا کسانی که می‌توانند زنده بمانند ما حق زندگی را با آموزش به آنها نمی‌دهیم.

معمولا نمایندگانی از کشورهای دیگر و سازمان جهانی بهداشت به مرکز ما می‌آیند. یکی از آنها می گفت خیلی جالب است بنده در تهران هرچه نگاه کردم تعداد زیادی بنر تبلیغات چیزهایی که از نظر غذایی ارزشی ندارد وجود دارد، اما یک مورد نیز درباره اچ ای وی و سلامتی تبلیغ نمی‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین

      من خیلی وقت پیش یه کارگر داشتم ایدز داشت والا نه اخراجش کردم نه همه جا داد زدم که این بابا مریضه البته تحت درمان بود بعدش یه نفر که میدونست اومد به همه گفت ایشون ایدز داره یه بساطی شد سر کار هر کسی از راه میرسید میخواست یه کتکی به من بزنه چرا گذاشتی بیاد اینجا کار کنه،حالا هر چی بهشون میگفتی که از طریق دست دادن یا کنار هم نشستن انتقال پیدا نمیکنه فایده نداشت،البته اون بابا هم حواسش بود الانم داره زندگی میکنه مثل یه آدم عادی

    • بدون نام

      بله درسته خون گرفتن از افراد باعث ابتلا به ایذ نمیشه به شرطی که از یه سرنگ برای چند صد نفر استفاده نشه

    • کورش

      هرچه گشتم وخوندم درمتن مصاحبه اسمی ازخوزستان ولرستان ندیدم. فکرکنم اونجایی بود که سانسورش کردید !!!!!

    • بدون نام

      منظورتون ازاین تیتری که زدید چیست ؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقای محرز در سیل لرستان وخوزستان آمار سیل بردگان دوهزار نفر بود که شما بلا استثنا همه آنها را ایدزی بدانید چرا فقط در تیتر قدس آنلاین به این آمار اشاره شده وبرای اثبات آن توضیح بیشتری ندادی چرا با آبروی مردم بازی میکنید لعنت خدا بردروغ گو

    • بدون نام

      دکل نفتی با اون گندگی گم میشه ایدزی که گم شدنش کاری نداره داداش...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج