جاباما
۹۶۱۴۹۵
۱ نظر
۵۰۳۹
۱ نظر
۵۰۳۹
پ

چکاپ‌هایی برای تشخیص زودهنگام سرطان

بسیاری از ما خاطرات تلخی را از انواع سرطان‌ها داریم. همیشه شنیده‌ایم که اگر زودتر متوجه می‌شدیم اینطور نمی‌شد. اما این «کاش‌ها» با دانستن اطلاعاتی از تشخیص زودهنگام سرطان کاملا ممکن است که به واقعیت تبدیل شود. از راه‌های تشخیص زودهنگام سرطان در این مطلب بخوانید.

ایرنا زندگی: بسیاری از ما خاطرات تلخی را از انواع سرطان‌ها داریم. همیشه شنیده‌ایم که اگر زودتر متوجه می‌شدیم اینطور نمی‌شد. اما این «کاش‌ها» با دانستن اطلاعاتی از تشخیص زودهنگام سرطان کاملا ممکن است که به واقعیت تبدیل شود. از راه‌های تشخیص زودهنگام سرطان در این مطلب بخوانید.

چکاپ‌هایی برای تشخیص زودهنگام سرطان

تشخیص سرطان در مراحل اولیه آن، اغلب بهترین فرصت برای درمان است. با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید چه نوع غربالگری برای شما مناسب است. برای بسیاری از سرطان‌ها، آزمایش‌های غربالگری با تشخیص زودهنگام سرطان می‌تواند جان افراد را نجات دهد. برای سایر سرطان‌ها، آزمایش غربالگری برای افرادی که دارای خطر بیشتری هستند و در خانواده خود نمونه‌های سرطان را داشته‌اند توصیه می‌شود.

سازمان‌های پزشکی و گروه‌های مدافع بیماران، توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی را برای غربالگری سرطان انجام می‌دهند. دستورالعمل‌های متفاوت را با پزشک خود مرور کنید و بر اساس عواملی که برای شما خطرناک است، بهترین راه را انتخاب کنید.

تشخیص زودهنگام سرطان با چه روش‌هایی ممکن است؟

پزشک شما از یک یا چند روش برای تشخیص سرطان استفاده می‌کند:

معاینه بدنی: در معاینه بدنی پزشک قسمت‌هایی از بدن شما را از جهت توده‌های که نشانگر تومور هستند، تشخیص می‌دهد. وقتی پزشک فرد را معاینه می‌کند، به دنبال ناهنجاری‌هایی مانند تغییر رنگ پوست یا بزرگ شدن اندامی است که نشانگر سرطان باشند. به عنوان مثال تغییر فرم سینه به علت وجود توده را مشاهده می‌کند و اقدام می‌کند.

تست‌های آزمایشگاهی: آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه انجام می‌دهیم ممکن است به پزشک شما در تشخیص ناهنجاری‌های ناشی از سرطان کمک کند. به عنوان مثال در افراد مبتلا به لوسمی، آزمایش خون تعداد غیرمعمول گلبول‌های سفید را نشان می‌دهد.

چکاپ‌هایی برای تشخیص زودهنگام سرطان

تست‌های تصویر برداری: آزمایشات تصویربرداری به پزشک شما اجازه می‌دهد استخوان‌ها و اندام‌های داخلی شما را با روشی غیرتهاجمی بررسی کند. آزمایشات تصویربرداری مورد استفاده در تشخیص سرطان شامل توموگرافی کامپیوتری (CT)، اسکن استخوان، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI)، اسکن توموگرافی انتشار پوزیترون (PET)، سونوگرافی و اشعه X است.

بیوبسی: طی بیوبسی پزشک شما نمونه‌ای از سلول‌ها را برای آزمایش از شما می‌گیرد. روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری نمونه وجود دارد. اینکه کدام روش بیوبسی برای شما مناسب است، به نوع سرطان و محل آن بستگی دارد. در بیشتر موارد برای تشخیص قطعی سرطان، بیوبسی تنها راه ممکن است.

در آزمایشگاه پزشکان نمونه‌های سلولی را زیر میکروسکوپ مشاهده می‌کنند. سلول‌های عادی با اندازه‌های مشابه و منظم و به طور یکنواخت به نظر می‌رسند. سلول‌های سرطانی با اندازه‌های متفاوت و بدون سازماندهی ظاهری و نظم کم‌تری به نظر می‌رسند.

مراحل سرطان به طور کلی با اعداد رومی نشان داده می‌شود: I تا IV. هرچه این عدد بالاتر باشد، نشانگر سرطان پیشرفته‌تر است. در برخی موارد سرطان با حروف یا کلمات هم مشخص می‌شوند. راه‌های بسیاری برای درمان سرطان وجود دارد که به نوع سرطان، سلامت عمومی و ترجیحات شما بستگی دارد. شما و پزشکتان می‌توانید از مزایا و خطرات ناشی از هر درمان برای اینکه روش درمان خودتان را انتخاب کنید صحبت کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الان بهترين زمان براي اين توصيه هاست بخصوص اينكه به مردم گفته شده از خونه بيرون نريد! واقعا كه خيلي احمقي خرترين ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج