۹۶۲۴۴۰
۱۴ نظر
۵۰۰۶
۱۴ نظر
۵۰۰۶
پ

انتقاد از برخورد‌ نامحترمانه با گردشگران چینی

یک راهنمای گردشگری از برخورد‌های نامحترمانه با گردشگران چینی و سایر ملیت‌های آسیای شرقی، انتقاد کرد و گفت: برخی رستوران‌ها و هتل‌ها از ترس کرونا، گردشگران چینی را راه نمی‌دهند.

ایسنا: یک راهنمای گردشگری از برخوردهای نامحترمانه با گردشگران چینی و سایر ملیت‌های آسیای شرقی، انتقاد کرد و گفت: برخی رستوران‌ها و هتل‌ها از ترس کرونا، گردشگران چینی را راه نمی‌دهند.

با شیوع ویروس کرونا به خارج از چین، برخی کشورها و ایرلاین‌ها از پذیرش گردشگران چینی خودداری کردند. ایران نیز به درخواست وزارت بهداشت، پروازهای چین را به حالت تعلیق درآورد و انجمن صنفی آژانس‌ها نیز اجرای تورهای چین را موقتا متوقف کرد. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با تعلیق جشن عید بهاره چینی، مواضع خود را هم‌راستا و تابع تصمیم‌های وزارت بهداشت تنظیم کرد.

با این حال برقرای پروازهای ترانزیت، راه ورود چینی‌ها به ایران را کم و بیش باز گذاشته و جریان دوقطبی را در جامعه گردشگری به وجود آورده است؛ از سویی برخی فعالان گردشگری انتظار دارند حساسیت‌های بیشتری در پذیرش گردشگران چینی، لحاظ و جلوی منفعت‌طلبی‌ها گرفته شود و از طرفی بعضی فعالان گردشگری بر این عقیده‌اند تصمیم‌های اتخاذ شده در بحران کرونا، احساسی و غیرکارشناسی بوده است و این ترس در آینده تبعاتی برای کشور خواهد داشت. معاون گردشگری هم چند وقت پیش به گوشه‌ای از اثرات این ترس که به عقیده فعالان بازار گردشگری چین، تبعات آن در آینده پدیدار خواهد شد، اشاره کرد و گفت: به خاطر حساسیت‌ها در بعضی استان‌ها اقامت چینی‌ها با مشکلاتی روبرو شده است.

رامین ذبیح‌مند ـ راهنمای چینی‌زبان و عضو هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی به برخوردهایی که با گردشگران آسیای شرقی از ترس کرونا می‌شود نیز اشاره کرد و افزود: هرچند که مسافران چینی، پس از تنش‌های سیاسی، به ندرت به ایران سفر می‌کنند و پروازهای مستقیم بین دو کشور نیز با شیوع ویروس کرونا، تعلیق شده است اما هستند چینی‌هایی که واسطه‌ای و با پروازهای ترانزیت به ایران سفر می‌کنند.

او با انتقاد از رفتاری که با برخی از این گردشگران شده است، اظهار کرد: وقتی در صدا و سیما فقط درباره این ویروس هشدار داده می‌شود و هیچ آموزش و اطلاع‌رسانی درستی وجود ندارد، این‌طور می‌شود که مردم در مواجهه با هر ملیتی شبیه چینی‌ها، ابراز نگرانی می‌کنند و یا می‌ترسند، مثل اتفاقی که در اردبیل و اصفهان افتاد و برخی رستوران‌ها و هتل‌ها از پذیرش چینی‌ها خودداری کردند.

این راهنمای چینی‌زبان ادامه داد: زمانی که اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران تشدید شد، با یک گروه چینی بودم تقریبا رفتار مردم با آن‌ها نامحترمانه بود. گردشگران فیلیپینی و ژاپنی هم از این برخوردها بی‌نصیب نماندند، مردم در مقابل هر ملیتی شبیه به چینی‌ها یک واکنش نشان می‌دهد. برخی از تاجران ایرانی هم از فرصت استفاده کرده‌ و در شبکه‌های اجتماعی چینی به تبلیغ کالاهایشان می‌پردازند، مثلا این‌که زعفران ایرانی خاصیت ضد ویروس کرونا دارد.

او با اعتقاد بر این‌که قطع پرواز بین ایران و چین، تصمیم احساسی، غیرکارشناسی و اشتباهی بود، ادامه داد: ضدعفونی کردن هواپیماها اقدامی است که بسیاری از ایرلاین‌ها انجام می‌دهند، پس به قطع پروازها نیازی نبود، ایرلاین‌های زیادی بودند که پروازهای‌شان را کامل به چین قطع نکردند، بلکه پروتکل‌ها سازمان بهداشت جهانی را جدی‌تر اجرا کردند. دولت چین نظارت خوبی دارد و به افرادی که کارت سلامت نداشته باشند به هیچ وجه اجازه خروج نمی‌دهد.

ذبیح‌مند همچنین با بیان این‌که رسانه ملی به جای انتشار ترس و ایجاد چنین فضایی می‌توانست رفتارهای انسان‌دوستانه را تقویت کند، افزود: به جای قطع کامل رابطه با چین می‌توانستیم شهرهای آن را با توجه به سطح انتشار ویروس، زون‌بندی و برنامه پروازی را بر آن اساس تنظیم کنیم یا اقدامات بشردوستانه‌ای مثل اعزام گروه‌های امدادی و یا ارسال تعدادی محموله ماسک، انجام دهیم. قطعا جنبه انسانی این اقدامات می‌توانست به نفع ایران باشد.

وی اقدام‌های دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای راه‌اندازی کمپین دوستی بین مردم ایران و چین، هوشمندانه توصیف کرد و آن را شایسته قدردانی دانست.

عضو جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در شرایطی که سفر به ایران کم شده است، گفت: صنعت گردشگری فراز و نشیب بسیار دارد، معمولا چندماه از آن پرکار و چندماهی کم کار است. معتقدم فصل کم کاری گردشگری بهترین فرصت برای رفع نقاط ضعف است؛ زمانی که به تقویت زیرساخت‌ها و نیروی انسانی، آموزش و تحلیل علمی اتفاق‌هایی که این مدت رخ داده است، می‌توان پرداخت.

ذبیح‌مند تاکید کرد: مساله ما در حال حاضر فقط گردشگر چینی یا زیرساخت مورد نظر او نیست، باید به رفع نواقص کل بازار گردشگری پرداخت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این بنده خدا هم نگران کم شدن درآمدشه ، هر کی به فکر خویشه ، سلامتی مردم ، یک ریال ارزش نداره ،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیا همینطوره.
        این یارو هم فقط و فقط بفکر کسب و کار و منافع خودشه.

    • سانسور بی سانسور

      شما واسه جون مردم بخاطر پول و... ارزش قائل نیستید مردم باید فکر خودشون باشن

    • بدون نام

      چیه کارو کاسبیت کساد شده حتی جوون هموطنانت برات مهم نیست
      چند ماه نیان سفر نرن وقتی همهچیز عادی شد قدمشون رو چشم
      بعدشم خیالت راحت اینا پرو رو تر از این حرفها هستند

    • بدون نام

      حالا آون گردشگره تو این هیاهوی بیماری از کشورش بیرون نیامد نمیشد تا دیگر مردم دنیا گرفتار نشن تمام دنیا فکر سلامتی مردمشان هستن جز این کشور که تمام فکرشان کم شدن درآمدشان هستن

    • مازیار

      دم مردم گرم.خودمون باید به فکر سلامتی مون باشیم.این یارو کار و کاسبیش کساد شده.هزینه یه سرما خوردگی ساده بالا دویست هزار آب میخوره.چه برسه کرونا که هنوز واکسنش هم ساخته نشده.دولت برا کسب درآمد از سلامتی مردم به راحتی مایه میزاره.گم بشن و بتمرگن تو کشور خودشون.خفاش خور های کثیف.

    • ملتی که از نادانی میسوزند

      گردشگری فقط برای تورها درامد میسازه و نه کشور.... وقتی گردشگر با مبلغ کمی میاد و با مبلغ کمتری از اطمعه و اشربه سوبسیدی که برای ایرانیها ی با درامد کمتر از صد دلار در ماه استفاده میکنه، این اسمش درامد ارزی از گردشگری نیست، بلکه فروش سوبسید ملی توسط تورهای گردشگری به توریستان اروپایی و امریکایی و کشورهای اسیایی است.... شبیه قاچاق دارو و سوخت میمونه و نه کسب درامد ارزی که منجر به خشنودی بشه

    • بدون نام

      خب حق دارن نباید راشون بدن

    • بدون نام

      بدبختی ایران اینه که مسولین به فکر جیب خودشون هستن نه جون مردم

    • کفایت

      آقای لیدر . شما میخوای چینی عا رو بچاپی و از فروشگاه های صنایع دستی پورسانت بگیری و جیبتو پر کنی ، چرا ملت باید تاوان بدن . اصلا تو با اجازه کی توریست چینی توی شهر میچرخونی؟

    • بدون نام

      خوب خود دولت همه اینها را در یک هتل خودشون ببرند وهم پذیرایی کنند وزیر نظر خودشون بگوند همه کشورها ورو چینیها را به کشورشون ممنوع کردن الا کشور ما ما بدبختی کم نداریم دیگه بیماری بهش اضافه نکنید

    • دارکوب

      آقا چرا جو میدی اگه ویروس کرونا وارد مملکت بشه و کسی آلوده بشه با این اوضاع که بدبختی از در ودیوار واسه مردم میباره کی میخواد اینو جمعش کنه ؟
      چین با اون همه امکانات و پیگیری نتونسته جلوی پیشرفت بیماری رو بگیره هر روز دارن مردم دسته دسته میمیرن حالا این چینیها یه مدت نرن کشورهای دیگه اون شرکت تور گردان هم فقط به فکر منافع خودشه

    • ایرانی

      مگه نگفتن گردشگران چینی را فعلا راه نمی دن

    • بدون نام

      درسایرمواردتبعات برای کسوردرنظرگرفته نمیشودولی درموردورودبرادران چینی برای کشورتبعات دارد.خدانکنداین بیماری درایران اپیدمی شود.لطفاتوجه بفرماییدازروزی که قیمت بنزین ۳برابرشده آمارمسافران متروواتوبوس درون شهری بطورسرسام آوربالارفته ومسافران مجبورندنفس به نفس درکنارهم بایستند(آیامسئولین ناآگاه مافقط به سودعایدی ازگران کردن بنزین فکرکردندوعوارض ناشی ازآنرادرنظرنداشتند؟)خداوندبحال این ملت رنجکشیده ترحم بفرماید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج