۹۶۲۸۹۷
۱۵ نظر
۵۰۱۶
۱۵ نظر
۵۰۱۶
پ

روز جهانی زبان مادری

پیچیده‌ترین، نایاب‌ترین و پرطرفدارترین زبان‌ها

روز جهانی زبان مادری فرصتی شد برای آشنایی با پیچیده‌ترین، نایاب‌ترین والبته پر طرفدارترین زبان‌های مادری در دنیا به همراه مشهورترین زبان‌های ساختگی فیلم و سریال‌ها.

روزنامه خراسان - فاطمه قاسمی: زبان، وسیله‌ای برای برقراری ارتباط با دیگران است و با پیوند خوردن آن با هویت ملی، فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی، نقش مهمی در زندگی‌مان ایفا می‌کند. در همین زمینه توجه به گوناگونی زبانی همواره مورد توجه سازمان یونسکو بوده تا جایی که در پی یک رویداد تاریخی در سال ۱۹۵۲ که دانشجویان شهر داکا در تلاش برای ملی کردن زبان بنگالی به‌عنوان دومین زبان پاکستان در کنار زبان اردو تظاهراتی آرام به راه انداختند، ۲۱ فوریه هر سال برابر با دوم اسفند را «روز جهانی زبان مادری» نام‌گذاری کرده‌اند که هدفش افزایش آگاهی‌های عمومی درباره زبان شناسی، تنوع فرهنگی و زبانی و تاکید بر حفظ زبان مادری است.

پیچیده‌ترین، نایاب‌ترین و پرطرفدارترین زبان‌ها

امسال هم یونسکو این روز را با پیام «اهمیت زبان مادری بر توسعه، ایجاد صلح و آشتی» جشن می‌گیرد. به گزارش این سازمان در جهان بیش از هفت‌هزار زبان وجود دارد که به طور میانگین در هر دو هفته، یک زبان از جهان محو می‌شود که همراه با آن در واقع میراث فرهنگی و فکری مربوط به آن زبان هم از بین می‌رود! به همین مناسبت و در پرونده امروز زندگی سلام، نگاهی به چند واقعیت جذاب درباره زبان‌ها و آمار پرکاربردترین و سخت‌ترین زبان‌های دنیا خواهیم انداخت.

از زبان سوتی تا زبان سخت جنگلی‌ها!

نایاب‌ترین و سخت‌ترین زبان‌های دنیا، ویژگی‌های عجیب و غریبی دارند که کمتر درباره‌شان صحبت شده است. در گوشه و کنار این کره خاکی، زبان‌هایی وجود دارد که شاید توسط تعداد کمی از افراد استفاده شود، اما نکات جالب و باورنکردنی زیادی درباره آن‌ها وجود دارد که در این مطلب به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهد شد.

سوت بزن تا ببینم چی میگی!

پیچیده‌ترین، نایاب‌ترین و پرطرفدارترین زبان‌ها

سوت زدن هنوز هم یکی از راه‌های ارتباطی مردم روستای «گومرا» در جزیره قناری اسپانیاست که ساکنان آن از ۴۰۰ سال قبل «سیلبو‌گومرو» یا سوت زدن را برای حرف‌زدن و ارتباط با هم انتخاب کردند، شاید، چون مجبور بودند از فواصل زیادی با هم صحبت کنند. الفبای این مردم دو حرف صدادار و چهار حرف بی‌صدا دارد. یکی به صورت بم و بلندتر و دیگری به صورت زیر و نازک‌تر، به این صورت که به‌جای هر حرف، شکل خاصی از سوت زدن وجود دارد و مردم سوت‌ها را با جزئیات آن می‌فهمند و با هم حرف می‌زنند. این زبان، درواقع شبیه به اسپانیایی بوده که با گذر زمان به شکل سوت درآمده است. یکی از ویژگی‌های مثبت این زبان، امکان صحبت کردن از فاصله زیاد است! این زبان در سال ۲۰۰۹ به عنوان شاهکار میراث شفاهی و ناملموس بشر در یونسکو به ثبت رسید.

لطفا آشتی کن تا زبان‌مان منقرض نشده!

پیچیده‌ترین، نایاب‌ترین و پرطرفدارترین زبان‌ها

«آیاپانیکو» زبانی است که توانسته از میان اتفاقات مختلف تاریخی تا قحطی و دیگر بلایای طبیعی جان سالم به در ببرد و صد‌ها سال در کشور مکزیک صحبت می‌شود، اما دو سال پیش احتمال فراموشی این زبان برای همیشه قطعی به نظر رسید، آن هم فقط به یک دلیل مضحک؛ در کشور مکزیک تنها دو نفر به این زبان صحبت می‌کنند، «مانوئل سگوویا» ۸۳ ساله و «ایزیدروولازکیز» ۷۷ ساله تنها ساکنان روستای آیاپا هستند که در ۵۰۰ متری هم زندگی می‌کنند. برای نجات این زبان، در سال ۲۰۱۱ «موسسه ملی زبان‌های بومی» به مانوئل پیشنهاد کلاس‌هایی را داد تا جوانان علاقه‌مند، آیاپانیکویی را یاد بگیرند. این پیشنهاد با استقبال مواجه شد، اما با گذشت زمان، از تعداد علاقه‌مندان کاسته شد و این تلاش به بن‌بست رسید. تا این که در ۲۰۱۸ به کمک غول مخابراتی دنیا «ودافون» این دو با یکدیگر ملاقات کردند و برنامه‌ریزی‌هایی برای نجات این زبان و نوشتن لغت نامه آن در حال انجام است.

آرچی، سخت‌ترین زبان دنیا

پیچیده‌ترین، نایاب‌ترین و پرطرفدارترین زبان‌ها

«آرچیب» نام روستایی ۱۲۰۰ نفره در جنوب روسیه است. تنها نقطه جهان که مردمش به زبان آرچی سخن می‌گویند، زبانی که از زبان منطقه‌های «لک» و «آوار» به‌وجود آمده است. برای هر لغت نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار ترکیب مختلف وجود دارد! مثلا اگر فعل «خواندن» در زبان فارسی به شش فرم صرف می‌شود در زبان آرچی یک میلیون و ۵۰۲ هزار و ۸۳۹ شکل مختلف خواهد داشت! زبان‌شناس‌ها، آرچی را با حدود ۸۰ هجای صامت و ۲۶ هجای مصوت، یکی از سخت‌ترین زبان‌های دنیا می‌دانند و جان می‌دهد برای جریمه کسانی که با قواعد ساده زبان‌هایی، چون فارسی و انگلیسی کنار نمی‌آیند.

با این زبان با فضایی‌ها حرف بزنیم!

پیچیده‌ترین، نایاب‌ترین و پرطرفدارترین زبان‌ها

سال ۱۹۶۰ بود که دکتر «هانس فرودنتال» کتابی به‌نام «لینکاس: زبان طراحی شده برای ارتباط‌های کیهانی» را منتشر کرد. او در کتاب زبانی را معرفی کرده بود که با یادگیری آن و از طریق ارتباط رادیویی، امکان صحبت با بیگانه‌ها فراهم می‌شد. به گفته او، لینکاس زبان قابل درک فرازمینی‌هاست و البته شبیه هیچ زبانی روی کره زمین نیست. در این زبان اعداد در کنار پالس‌های تکراری و با فاصله قرار می‌گیرند. این زبان سال‌ها مورد توجه قرار نگرفت و هیچ ارتباط رادیویی با بیگانه‌های فضایی صورت نگرفت و فقط در حد یک تئوری باقی ماند. بعد از مدتی دو کانادایی اخترشناس یک سیستم رمزگشایی ضد پارازیت ساختند تا بهتر بتوانند با بیگانگان فضایی ارتباط برقرار کنند و در ۱۹۹۹، این دو پیامی را به زبان لینکاس به نزدیک‌ترین ستاره کهکشان مخابره کردند. سال ۲۰۰۳ این آزمایش دوباره تکرار شد، اما هنوز پاسخی از سوی فضا دریافت نشده است.

زبان سخت جنگلی‌ها!

پیچیده‌ترین، نایاب‌ترین و پرطرفدارترین زبان‌ها

بعد از آرچی به نظر می‌رسد که سخت‌ترین زبان دنیا، «تویوکا» است؛ این زبان را ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر در کلمبیا و قبیله‌هایی در جنگل‌های آمازون برزیل صحبت می‌کنند و در دنیای مدرن چندان صحبت نمی‌شود. سختی این زبان در این است که در حالی‌که بیشتر زبان‌های دنیا دارای چند پسوند محدود برای فعل هستند تا زمان یا جنسیت را برای فاعل تغییر دهند، این زبان ۵۰ تا ۱۴۰ پسوند فعلی دارد که می‌تواند یک معنا را به‌طور کلی تغییر دهد. مثلا با یک پسوند معنای فعل، دانستن است و با یک پسوند معنای آن فرض کردن می‌شود.

زبانی تبعیض‌آمیز با نقابی شاهانه!

پیچیده‌ترین، نایاب‌ترین و پرطرفدارترین زبان‌ها

در تایلند هنگام صحبت با پادشاه این کشور، زبان خاصی به‌کار می‌رود، زبانی که مردم عادی با آن صحبت نمی‌کنند. نام این زبان «راچاساب» و به معنی «زبان سلطنتی» است که قدمتی ۷۰۰ ساله دارد. این زبان در سنت و فرهنگ تایلندی‌ها ریشه عمیقی دارد، اما عده بسیار کمی قادر به صحبت کردن به آن هستند. در اخبار، برنامه‌های تلویزیونی، روزنامه‌ها و هرکجا که قصد صحبت کردن با پادشاه تایلند و اعضای خانواده یا حتی موضوعی درباره آن‌ها باشد از این زبان استفاده می‌کنند.

زبانی با ۳ حرف صدادار و بی‌عدد

پیچیده‌ترین، نایاب‌ترین و پرطرفدارترین زبان‌ها

«پیراها» آخرین زبان از دسته زبان‌های برزیل است که هنوز منقرض نشده است. این زبان در نوع خود جالب و کوتاه است چرا که تنها سه حرف صدادار و هشت حرف بی‌صدا دارد و هیچ کاراکتر دیگری در زبان آن‌ها نیست. در این زبان هیچ کلمه‌ای برای تعریف رنگ‌ها یا اعداد انتخاب نشده است و تنها با دوکلمه تاریکی و نور تمام رنگ‌ها توصیف می‌شود و تعداد هم با یکی از سه کلمه (چند، کمی بیشتر، زیاد) مشخص می‌شود. بعضی از بومی‌ها قادر به برقراری ارتباط نیستند و با هوم یا سوت همدیگر را متوجه منظور خود می‌کنند و برای معانی متفاوت از بلندی صدا استفاده می‌کنند. مثلا کلمه دوست و دشمن به یک شکل نوشته می‌شود، اما متفاوت تلفظ می‌شود.

مشهورترین زبان‌های ساختگی در فیلم و سریال‌ها

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید بعضی از نویسندگان فیلم‌ها و سریال‌ها در دنیا برای خاص‌تر شدن فیلم‌شان، یک زبان تولید کرده‌اند! از فیلم آواتار بگیرید تا ارباب حلقه‌ها و بازی تاج‌و‌تخت. در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود.

زبان «ناوی» در فیلم «آواتار»

پیچیده‌ترین، نایاب‌ترین و پرطرفدارترین زبان‌ها

در فیلم «آواتار» جیمز کامرون که در سال ۲۰۰۹ اکران شد، موجوداتی در سیاره‌ای به نام پاندورا با زبان غریبی زندگی می‌کردند. کامرون برای این فیلم به دنبال زبانی بود که هیچ بشری تاکنون با آن حرف نزده باشد و دیگر این که گرامر و ادای جملات برای هنرپیشگان فیلم آسان باشد. دنیای این موجودات خیالی به حدی برای کامرون جدی بود که به خاطرش از دکتر «پول فورمر» زبان شناس خواست تا زبانی برای آواتاری‌ها ابداع کند. فورمر برای این زبان آواشناسی، دستورزبان، نحوه خوانش و مترادف‌ها را ایجاد کرد و بعد از اتمامش در سال ۲۰۰۵ نامش را «ناوی» گذاشت. این زبان نزدیک به هزار کلمه داشت و گرامرش را فقط دکتر فورمر می‌دانست و بعد از اکران فورمر هزاران ایمیل درخواست یادگیری این زبان رادریافت کرد و به همین دلیل گرامر و یادگیری زبان ناوی را در وب سایتش قرار داد.

زبان «دوثراکی» در سریال «بازی تاج‌و‌تخت»

پیچیده‌ترین، نایاب‌ترین و پرطرفدارترین زبان‌ها

وقتی که قرار شد شبکه «اچ. بی. او» کتاب «ترانه آتش و یخ» از «جرج آر. آر. مارتین» را در قالب سریال تاریخی و حماسی «بازی تاج و تخت» بازسازی کند، تهیه‌کنندگان زبان شناس مشهوری را به نام «دیوید جی. پترسون» استخدام کردند تا کلمات و عبارات مبهمی را که مارتین ساخته بود در قالب یک زبان متعلق به فرهنگ مردمی اسب‌سوار و کوچ‌نشین و وحشی تنظیم کند. همان‌طور که در سریال می‌بینید، فرهنگ دوثراکی هیچ علاقه‌ای به اخلاق و استفاده از کلمات محترمانه ندارد و به همین دلیل سه هزار کلمه‌ای که پترسون در قالب یک زبان کامل خلق کرد متناسب با سبک زندگی خشن این قوم است. مثلا هیچ معادلی برای تشکر کردن وجود ندارد، زیرا در این فرهنگ کسی از دیگری تشکر نمی‌کند. کامل بودن این زبان در حدی است که قرار است در برخی دانشگاه‌ها به‌عنوان زبان دوم آموزش داده شود!

آهنگ‌های اِلف‌ها در فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها»

پیچیده‌ترین، نایاب‌ترین و پرطرفدارترین زبان‌ها

یکی از چیز‌هایی که باعث شد دنیای «ارباب حلقه‌ها» تا این حد واقعی باشد، تنوع زبانی بود که «تالکین» در کتاب‌های خود گنجانده است و توسط همه شخصیت‌ها، درختان، جن‌ها و کوتوله‌ها صحبت می‌شود. در این میان، دو زبان «خنیا» برای شعر، جادو و دیگر موضوعات مهم غیرروزمره و «سیندارین» برای دیگر موارد بیش از همه دقیق و پیچیده بودند و توسط «اِلف‌ها» استفاده می‌شوند. زبان خنیا ترکیبی از زبان کهن مناطق اسکاندیناوی، ولزی، فنلاندی و گیلیک بود و طرفداران این زبان طی دهه‌ها پس از نوشتن کتاب‌های تالکین به تشریح این زبان پرداخته‌اند به نحوی که اکنون بخش زبان‌شناسی زبان الف‌ها وجود دارد و سه مجله به این زبان منتشر می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد

      زبان زرگری رو یادت رفت بنویسی این زبان بعداز هر حرف یک ز به کار میرود و وقتی میخواهیم صحبتی بکنیم و کسی متوجه نشود یک ز بعداز حرف در کلمه استفاده میکنیم
      مثلا بگوئید (من آمدم)که میشه(مزن آزمزدزم)
      که در اڪثر زبانها وجود داره ودر بین اقوام ایرانی بیشتر
      در آلمان من دیدم که چند دوست به زبان زرگری البته آلمانی زرگری صحبت میکردن ومختص ایران نیست

    • ایرانی تبار

      چرا در مورد زبان #دوانی که زبان دوره ساسانی است ودر استان فارس در یکـ روستا با چهارصد نفر داره ازبین میره صحبت نمیکنید
      این زبان اصیل ترین زبان ایران است
      یا در مورد زبان همدانی که در چند روستا بیشتر رواج نداره ومربوط به زمان پیش از اسلام هست
      فقط در مورد زبانهای خارجی حرف میزنید واصل خود رافراموش کردید

      پاسخ ها

      • mohammadreza

        همین که هس میخای بخوا نمیخای نخوا

    • ناطق

      اززبان تالشی چیزی نگفتید باور بفرمایید خیلی پشتوانه ( تاریخ) دارد حتی می‌تواند در دانشگاهها تدریس شود خیلی مورد بی مهری قرار گرفته است تادیرنشده فکر ی بکنیم اگر نجنبیم دیر میشود

    • بدون نام

      زبان سوتی که میگفتن مال ترکیه هست بازم چاخان کردن

    • سارا

      به نظرم زیبا ترین وکامل ترین زبان زبان عربی و البته خیلی هم سخته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این نظر خودته

      • بدون نام

        اشتباه میزنی آبجی

      • بدون نام

        هیچ خوب نیست

      • احمد

        دقیقا

      • بدون نام

        عربی کامل ترین زبانه اینو دانشمندان میگن ، قواعد بسیار کاملی داره بجز گژپچ مشکل خاصی نداره ، درصورتی که زبان انگلیسی و پارسی ریشه ندارند ، ب عنوان مثال: کسی که علم را یاد میدهد سختره یا بگی مُعلم ؟

    • بدون نام

      و البته زبان کسایی که اشتباه کردن ولی نمیخوان قبول کنن!

    • p.soli

      تو نقشه جای زبان های اسپانیایی و پرتقالی رو برعکس زدید

    • بدون نام

      برای هر لغت نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار ترکیب مختلف وجود دارد
      خالی بندیه

    • محمد

      زبان بهرغانی یادتون رفت بگید ،به دوره ساسانی برمیگرده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج