جاباما
۹۶۲۹۰
۲ نظر
۵۰۸۱
۲ نظر
۵۰۸۱
پ

پیمان معادی مقابل اسلام و نظام نیست

پیمان معادی که با فیلم «جدایی» ساخته اصغر فرهادی اسکار را تجربه کرده و با بازی در فیلم «آخرین شوالیه‌ها» حضور در یک پروژه جهانی را پشت سر گذاشته است با حضور در یک کارگاه آموزشی از تجربیاتش و همچنین حضورش در سینمای جهان سخن گفت.

خبرگزاری مهر: پیمان معادی که با فیلم «جدایی» ساخته اصغر فرهادی اسکار را تجربه کرده و با بازی در فیلم «آخرین شوالیه‌ها» حضور در یک پروژه جهانی را پشت سر گذاشته است با حضور در یک کارگاه آموزشی از تجربیاتش و همچنین حضورش در سینمای جهان سخن گفت.

پیمان معادی بازیگر بازیگر بین‌المللی سینمای ایران چندی پیش با حضور در کارگاه بازیگری «ساخت و ساز نقش» علی سرابی از تجربه‌های بازیگری خود در سینمای حرفه‌ای و پروژه های بین‌المللی گفت. علی سرابی بازیگر تئاتر و سینمای کشورمان درابتدای این برنامه پژوهشی که در چارچوب کارگاه‌های بازیگری مکتب ناتورالیسم در سالن شماره 4 برج میلاد برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این کارگاه‌ها گفت: تمام افرادی که در این کلاس‌های بازیگری از 2 ماه پیش تا کنون حضور داشتند هنرمندانی هستند که حداقل دو یا سه بار روی صحنه تئاتر تجربیاتی را سپری کرده اند.

پیمان معادی مقابل اسلام و نظام نیست

وی افزود: ما هم بر اساس تجربیات این بازیگران تلاش کردیم با ارائه تکنیک های بازیگری مکتب ناتورالیسم آنها را با این سبک بازی آشنا کنیم که در این راستا اجرای کارگاهی نمایش‌های «ماه در آب»، «زمستان ۶۶» و «خشکسالی و دروغ» به کارگردانی محمد یعقوبی از جمله فعالیتهای اجرایی ماست.

یک امتیاز ویژه برای بازیگر شدن

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به حضور پیمان معادی به عنوان سخنران مهمان کارگاه های بازیگری خود خاطرنشان کرد: پیمان معادی را همه می شناسیم. او از جمله هنرمندانی است که من پیش از بازیگر شدنش او را به عنوان نویسنده و فیلمنامه نویس می شناختم و این یک امتیاز ویژه برای من است که در چند پروژه نمایشی و سینمایی با وی همکار شدم. البته همکاری در فیلم «ملبورن» ساخته نیما جاویدی و نمایش های «خشکسالی و دروغ» به کارگردانی محمد یعقوبی و «در انتظار گودو» همایون غنی زاده از جمله این فعالیت‌های مشترک است.

این بازیگر تئاتر و سینمای کشورمان ادامه داد: ما در سینما بسیاری از بازیگران چهره و مشهور را دیدیم که به تئاتر آمدند و در صحنه های نمایش تجربه هایی را سپری کردند اما تعدادی از آنها موفقیت چندانی را روی صحنه تئاتر تجربه نکردند. پیمان معادی از جمله بازیگرانی است که علاوه بر افتخارات بین المللی که برای سینمای ایران کسب کرده تنها به حوزه تصویر وابسته نیست. او در همین چند پروژه نمایشی که در آن به عنوان بازیگر حضور داشته توانسته بسیار خوب از عهده نقش بربیاید. معادی هنرمندی است که بازیگری را بسیار خوب می شناسد و حضور در پروژه های بین المللی از او هم کارگردان و هم بازیگر موفقی ساخته که می تواند در جای خود مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

سرابی با تاکید بر اینکه حضور پیمان معادی در این کارگاه هم علاوه بر مهربانی و لطفی که همیشه به وی داشته به خاطر بیان گوشه ای از تجربیات وی در سینمای حرفه ای دنیا از مرحله پیش تولید تا مرحله اکران است، بیان کرد: او از اینکه یک بازیگر حرفه ای چه رفتاری را باید داشته باشد که بتواند جایگاه خود را در این فعالیت‌ها تثبیت کند، صحبت خواهد کرد. علاوه بر این او در این مدت کوتاه درباره حوزه بازیگری ناتورالیسم توضیحاتی را به شما ارائه خواهد داد که به نظر من برای شما که علاقه ای به این مکتب دارید می تواند از بهترین تجربه ها باشد.

پیمان معادی مقابل اسلام و نظام نیست

وقتی ۶۵ میلیون نفر آرزوی بازیگری دارند

پیمان معادی هم با ابراز خرسندی از حضور خود در این کارگاه آموزشی تاکید کرد: حضور در این کارگاه‌های آموزشی برای من باعث خوشحالی است زیرا معتقدم ایجاد یک جریان بازیگری در روند آموزش های تئوری حوزه تئاتر و سینما امری بسیار مهم و ارزشمند است که باید بازیگران حرفه ای این عرصه ها به آن توجه کنند. بنابراین با اینکه آنچنان در تدریس و حضور در ورک شاپ ها متخصص نیستم اما برای شرکت در چنین کارگاهی که بازیگرانی در آن شرکت می کنند و حقیقتا دغدغه مند هستند خوشحالم.

بازیگر فیلم «جدایی» ساخته اصغر فرهادی ادامه داد: امیدوارم این روند ادامه پیدا کند تا تمام آن ۶۵ میلیون نفری که می خواهند بازیگر شوند بدانند شرایط بازی در سینما و تئاتر سخت تر و دشوارتر از چیزی است که خیلی‌ها تصور می کنند. برای رسیدن به جایگاه مورد نظر باید تلاش کرد و سینما را شناخت. باید دوره های بازیگری را گذراند، باید خواند و تحقیق کرد. بازیگری هم مانند مشاغل دیگر نیاز به کسب مهارت دارد و البته می توان این مهارت را از طرق مختلف کسب کرد.

وی با اشاره به روند حضور یک بازیگر در دنیای سینما خاطرنشان کرد: داستان بازیگری حرفه‌ای در غرب و حتی در ایران بسیار جدی تر از آن است که خیلی ها فکر می کنند. این روند در حوزه های مختلف فیلمسازی از جمله فیلمنامه نویسی، کارگردانی و فیلمبرداری نیز وجود دارد و هر تصمیمی در این حوزه ها برای هنرمند غافلگیری هایی دارد که تا وارد آن نشویم متوجه جزییات آن نیز نخواهیم شد. البته وقتی می گوییم «حرفه ای»، دیگر ایران و خارج ندارد. همه جا باید استانداردها را رعایت کرد و مقید و پایبند به اصولی باشیم که لا اقل برای خودمان معین و مهم باشد.

پیمان معادی مقابل اسلام و نظام نیست

بازیگران حرفه ای به هر قیمتی در هالیوود بازی نمی‌کنند

بازیگر فیلم سینمایی «درباره الی» در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: بازیگری حرفه ای در سینمای حرفه ای دنیا به قدری داستان پیچیده و گسترده ای دارد و برای شما که سودای بیخودی بازیگر شدن ندارید و حقیقتا زحمت این کار را می کشید می تواند در برگیرنده نکات ارزشمند و مفیدی باشد که در آینده به کمک شما خواهد آمد. این در حالی است که تعریف بازیگری حرفه ای فقط مختص به شخص خود بازیگر نیست بلکه جهان و محیط پیرامون او نیز حتما باید در یک چارچوب حرفه ای قرار گیرد و بازیگر در یک سیستم منطبق بر اصول حرفه ای کار خود را ادامه دهد.

وی درباره سینمای حرفه ای دنیا گفت: مدتی است که از آن سوی مرزها پیشنهادهایی به من ارسال می شود اما هیچگاه خودم را مسحور این پیشنهادات نکردم و نمی کنم که بخواهم به محض دریافت پیشنهاد فورا پاسخ مثبت دهم چرا که اصول و استانداردهای بازیگری ایجاب می کند بازیگر چه در هالیوود و و چه در سینمای ایران همواره با این پرسش مواجه شود که چه کاری را باید انجام دهد و چه کاری را نباید انجام دهد. به عنوان نمونه اخیرا سریال بسیار جذابی برای بازی به من پیشنهاد شد که ۸ کارگردان مطرح دنیا در آن حضور داشتند اما من به دلیل پاسخ به همین پرسش هایی که می تواند در چارچوب محیط بازیگری حرفه ای برای خودم مطرح شود این پیشنهاد را رد کردم. در عوض ۶ ماه است که با حداقل دستمزد و حداکثر مشقت مشغول کار در تئاتر «در انتظار گودو» هستم و حسابی هم از حضور در آن کیف می کنم.

معادی ادامه داد: توصیه‌ام به شما این است که برای ذات هنر کار کنید در غیر اینصورت چه در اینجا و چه در غرب ممکن است با پیشنهادهای وسوسه انگیزی مواجه شوید که پذیرش یا عدم پذیرش آنها کاملا به مشی و استانداردهایی بستگی دارد که شمای بازیگر امروز برای خودتان تعبین می کنید. هیچکس از پیشنهادهایی که شما رد می کنید با خبر نمی شود ولی به نظر من برای یک بازیگر بیشتر از کارهایی که بازی کرده، فیلم هایی که بازی نکرده مهم است و این موضوع را فقط خود بازیگر می داند ولی خیلی زود مردم هم متوجه سلیقه و گزیده کاری شما که احترام مستقیم به خود آنهاست می شوند البته برای این امر صبوری شرط اساسی است.

پیمان معادی مقابل اسلام و نظام نیست

حتما مدیر برنامه داشته باشید

بازیگر فیلم اسکاری «جدایی نادر از سیمین» با بیان اینکه وضعیت اقتصادی سینمای جهان نیز در جایگاه مطلوبی نیست، اضافه کرد: متاسفانه به همان اندازه که سرگرمی های متفاوت و متنوع به جهان معاصر ورود پیدا کرده است سینمای جهان نتوانسته با وجود تلاش‌های فراوانش منطبق با این معیارهای جهانی خود را وفق دهد بنابراین سیاستگذاران سینمای حرفه ای و هالیوود نیز به تهیه و تولید فیلم های فرمایشی با حضور بازیگران سرشناس روی می آورند که بتوانند برای خود توجیه اقتصادی نیز داشته باشند. پروژه های سینمایی بزرگ و تجاری زیادی وجود دارد که اتفاقا بسیاری از این بازیگران نیز در آنها حضور پیدا می کنند ولی همین بازیگران برای حفط اعتبار معنوی خود به سراغ فیلم های کم هزینه تر و مستقل تر اما با کیفیت هنری بالاتر می روند که جایگاه و اعتبار هنری خود را از دست ندهند.

معادی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در بازیگری و حتی بقیه مشاغل سینمایی دنیا به داشتن مدیر برنامه خوب باز می گردد. البته من به دلایل شخصی در ایران مدیر برنامه ای ندارم اما بر این باورم که داشتن یک مدیر برنامه قدرتمند برای یک بازیگر حرفه‌ای امر بسیار بسیار مهم و تاثیرگذار در آینده کاری بازیگر خواهد بود. منظور از این عنوان، شخصی است که از خود آن بازیگر باهوش‌تر باشد و سینما را بهتر بشناسد و پیگیرتر باشد و در ضمن از روابط اجتماعی بهتری برخوردار باشد.

این بازیگر جوان عنوان کرد: این عنوان که امروز به دلیل ادا و اطوارهای غالب بر کارکرد این شغل به نوعی لوس‌ترین واژه در سینمای ماست به قدری می تواند مهم باشد که تا حدود زیادی قادر است تضمین‌کننده موفقیت و یا عدم موفقیت و افول یک ستاره سینما باشد. به همین خاطر است که در تعریف بازیگری حرفه‌ای فقط به شخص بازیگر نباید اشاره کرد و این جهان پیرامونی اوست که بازیگر را تبدیل به یک هنرمند حرفه ای به معنا و مفهوم واقعی کلمه می کند و خیلی چیزها وجود دارد که دست خود بازیگر نیست.

پیمان معادی مقابل اسلام و نظام نیست

هیچ گاه در فیلم منافی ارزشهای اسلامی و جمهوری اسلامی بازی نمی کنم

بازیگر فیلم «اردوگاه اشعه ایکس» تصریح کرد: حضور صرف در سینمای هالیوود اصلا نباید دغدغه یک بازیگر باشد بلکه سلیقه مهمترین چیزی است که می تواند برای بازیگر مورد توجه قرار گیرد. خیلی وقت‌ها شما با کار کردن در یک اثر خوب بومی به مراتب لذت بیشتری می برید.

معادی با اشاره به نقدهایی که به حضورش در سینمای جهان می‌شود، عنوان کرد: بسیاری بر این باور غلط و خنده‌دار هستند که حضور در من در سینمای جهان می‌تواند مقدمه چالش‌برانگیزی برای حضور در فیلم های ضد اسلامی باشد در حالیکه من هیچ گاه حاضر نیستم در فیلمی بازی کنم که منافی ارزش های دینی و اسلامی مردم کشور و حتی نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. این تصمیم هیچ ربطی به ترس من از آینده شغلیم ندارد. هرگز دوست ندارم در فیلمی بازی کنم که در آن به اسلام، دینم و مذهب مردمم توهین کنند. هر فیلمی با این معیارها ساخته شود از نظر من فیلم احمقانه ای است و من حتی حاضر نیستم ان فیلم را تماشا کنم چه رسد به اینکه در ساخت آن نیز مشارکت داشته باشم. البته خدا را سوگند می‌دهم که تا به امروزی که مشغول صحبت با شما هستم در محافل خارجی که شخصا حضور داشتم هرگز ندیدم که کسی بخواهد جز با احترام بسیار زیاد راجع به کشورم صحبت کند.

پیمان معادی مقابل اسلام و نظام نیست

برای ترغیب مردم به دین اسلام کار بزرگی نکردیم

وی با اشاره به تولید برخی از فیلم های ضد ایرانی در سینمای هالیوود از جمله «آرگو» گفت: آرگو از نظر من فیلم بسیار سطح پایینی است که دغدغه آدمهایش دغدغه هیچکس دیگری جز خود آنها نیست. دغدغه خیلی از مردم جهان و سینماگران درباره همان ۳۰۰ نفر بیگناهی است که در سانحه هواپیمایی ایرباس کشته شدند و هیچکس هم در این فاجعه غم‌انگیز از دولت ایران معذرت‌خواهی نکرد و حتی فرمانده ناو وینسنت، مدال شجاعت دریافت کرد. اینها برای هر انسانی در هر جای دنیا دغدغه حقیقتی است که دوست دارند روزی فیلم خوبی درباره آن ببینند.

بازیگر نمایش «در انتظار گودو» ادامه داد: متاسفانه یک عده دوست دارند در همین چارچوبی که به آن اشاره کردم موفقیت ها را از بین ببرند. البته این دیدگاه یک دیدگاه نسبی است و اتفاقا در همین جاست که حرفه ای بودن یا حرفه ای نبودن بازیگران و هنرمندان مشغول به سینما تا حدی که شما را به حاشیه نکشاند بیش از گذشته نمایان می شود. باید متمرکز باشید و توجهی به حواشی نکنید. اگر انشالله بزرگ شدید و پیشرفتی کردید، بدانید حسودان و دشمنان شما هم بیشتر می‌شود. باید تلاش کنیم تا وارد بازی آنها نشویم و کار خودمان را انجام دهیم. مطمئن باشیم که همان نیرویی که ما را تا اینجا آورده است در آینده هم محافظ ماست و هیچ نیروی هم توان مقابله با آن را ندارد به شرطی که خودمان نیز اصول را بدانیم و مقید به آن باشیم.

لطفا رعایت نظم را فراموش نکنید

بازیگر فیلم «ملبورن» با بیان اینکه رعایت نظم یکی دیگر از مولفه های بازیگری حرفه ای است، خاطرنشان کرد: در این فضا رعایت نظم به طور اعجاب انگیزی مهم است. منظم بودن به معنی احترام گذاشتن به دیگران است و بقیه را نیز وادار می کند تا به شما احترام بگذارند. احترام یکی از مهمترین فاکتورهای بازیگری است که در کمپانی های مختلف و بزرگ سینمایی دنیا به شدت مورد توجه است. احترام به همکاران و به خصوص بازیگران دیگر عنصر اصلی همه فرهنگ هاست. تمام تلاش خود را انجام دهید تا همیشه موج مثبت شما به دیگران برسد و حتم داشته باشید این موج مثبت قبل از اینکه به دیگران برسد در ابتدا به خود شما بازمی‌گردد.

پیمان معادی مقابل اسلام و نظام نیست

بازیگر نمایش «خشکسالی و دروغ» ادامه داد: من در بازیگری تئاتر از همان ابتدا که وارد شدم می دانستم که وارد فضای بسیار سخت و دشواری شدم اما تلاش کردم با وجود اینکه دانش چندانی از تئاتر نداشتم خود را با این محیط وفق دهم و با تلاش برای اضافه کردن دانش خود در این زمینه از همکاران دیگر مانند علی سرابی، محمد یعقوبی و سایر دوستانم بخواهم حواسشان به من جمع باشد و به من در این راه کمک کنند. خدا را شکر می کنم که در کنار افرادی قرار گرفتم که بدون هیچ عقده ای من را کمک کردند.

برای سینما دسته‌بندی نکنید

بازیگر فیلم «قصه ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد در بخش دیگری از صحبتهای خود به دسته بندی رایج در سینمای دنیا و نحوه حضور بازیگران حرفه ای در این گونه های سینمایی اشاره کرد و گفت: من از همه شما که دوست دارید بازیگری حرفه ای را در عالم سینما دنبال کنید می خواهم برای سینما دسته بندی نکنید چراکه بسیاری از بازیگران هستند که می توانند قابلیت های فراوان خود را در سینمای تجاری حتی کمدی به منصه ظهور برسانند منتها این حضور به شرطی مطلوب خواهد بود که این گونه ها نیز استانداردهای لازم را دارا باشد.

وی با بیان اینکه بازیگری ناتورالیسم یکی از مولفه های مهم این سالهای سینمای دنیا در عرصه بازیگری است، عنوان کرد: من نمی دانم دغدغه شما برای بازی در سینمای ناتورالیسم چیست؟ اما احساس می کنم آینده بازیگری در سینما و بازی در مقابل دوربین به این سمت هدایت می شود بنابراین بسیار خوب است که مشغول ادامه تمرین و فراگیری این گونه بازیگری هستید.

معادی افزود: بازیگردانی نیز گاهی دریک اثر رئالیستی می تواند کمک‌کننده باشد چراکه بعضی وقت ها بسیاری از ابزار بازی دست شما نیست و این بازیگردان است که می تواند با راهنمایی و هدایت درست، بازی شما را در حوزه مینی‌مال بهتر از آن چیزی که هست، کند. البته خطری که تعدادی از بازیگران حرفه ای سینمای ایران در این حوزه بازیگری را تهدید می کند حذف بسیاری از حس ها در عین قرار گرفتن شرایط روحی شخصیت هاست یعنی در بخشی از فیلمنامه ایجاب می کند که شخصیت نهایت احساسش را ادا کند اما بازیگر مورد نظر ما به خاطر اینکه تعریف درستی از بازیگری ناتورالیسم ندارد سعی می کند بسیاری از این حس ها را حذف کند و این همان طراحی و مهندسی قبل از بازی نقش مورد نظر در قالب استاندارد خود است که هم از سوی بازیگر و هم از سوی بازیگردان باید به آن توجه کرد.

پیمان معادی مقابل اسلام و نظام نیست

هیچ گاه خودتان را حذف نکنید

معادی گفت: برای بازی در حوزه ناتورالیسم هیچ گاه خودتان را حذف نکنید. همیشه به این فکر کنید که اهمیت هیچ چیزی بهتر و مهم تر از شما نیست. همیشه تصور کنید شما زیباترین، بهترین و جذاب ترین بازیگران دنیا هستید البته که باید تکنیک هایی را بیاموزید. به اعتقاد من در این حوزه از بازیگری مهم ترین اتفاق خود شما هستید که اگر فقط جنسی از بازیگری را در خودتان حل کنید، خودتان را حذف نکنید، شبیه کسی نباشید، از حذف کردن تم و مضمون پرهیز کنید و اضافه کاری نکنید، حتم دارم حیرت انگیزترین بازیگران خواهید بود.

این بازیگر با بیان اینکه در کنار فیلمنامه خوب، جذابیت کاراکتر، عنصر غافلگیری، گروه تولید و عواملی که به آن اشاره شد، بازیگر مقابل نقش یکی از مهم ترین عناصر موفقیت یک بازیگر حرفه ای است با گفتارها و خاطره ای از بازی خود در فیلم «آخرین شوالیه‌ها» به کارگردانی کازاواکی کاریا و بازی در مقابل مورگان فریمن بحث را دنبال کرد.

وی ادامه داد: پارتنر یا بازیگر مقابل شما می‌تواند از مهم ترین فاکتورهای موفقیت باشد. رابطه شما به عنوان یک بازیگر در مقابل پارتنرتان باید رابطه ای بسیار مهم و پویا باشد. این رابطه اگر در یک بده بستان مناسب قرار بگیرد حتی در نقش های فرعی هم می تواند شما را به عنوان یک بازیگر حرفه ای و تمام عیار به مخاطب معرفی کند. اینها استانداردهایی هستند که بازی یک بازیگر را تبدیل به درخشان ترین نقش هم می کند.

پیمان معادی مقابل اسلام و نظام نیست

معادی در قسمت پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه بازیگر حرفه ای کسی است که با آدم های ارزشمند و کسانی که او را نقد می کنند معاشرت می کند، خاطرنشان کرد: باز هم می گویم سینما با همه بزرگیش کوچک تر از آن است که بخواهد جای خانواده را بگیرد چرا که معتقدم اگر فضای امنی برای بازیگر مهیا باشد او هم متمرکزتر و خلاق تر می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سفر

      باریکلا آفرین........کارت درسته

    • حامد

      همیشه باید آدمهایی مثل آقای معادی بعنوان نماینده مردم ایران در عرصه جهانی وجودداشته باشند..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج