۹۶۳۰
۲ نظر
۵۱۲۰
۲ نظر
۵۱۲۰
پ

۲ فرزندي در حرف، تك فرزندي در عمل

ترس مادران از فرزند دوم!

والدين امروزي در دنياي غرب معمولا حاضر به تشكيل خانواده‌اي با بيش از يك فرزند نمي‌شوند در عين حال، آن‌ها با ديدن فرزند تنهايشان، مدام خاطرات كودكي خود را به ياد مي‌آورند و هر وقت كه با خواهران و برادران‌شان دور هم جمع مي‌شوند، براي تك فرزندهاي‌شان دل مي‌سوزانند. پدر و مادرهاي امروزي با وجود تمام نگراني‌هاي‌شان براي آينده فرزند تنهاي‌شان، حاضر نيستند به فكر آوردن بچه‌هاي ديگر بيفتند.

ترس مادران از فرزند دوم!
ترس مادران از فرزند دوم!

والدين امروزي در دنياي غرب معمولا حاضر به تشكيل خانواده‌اي با بيش از يك فرزند نمي‌شوند در عين حال، آن‌ها با ديدن فرزند تنهايشان، مدام خاطرات كودكي خود را به ياد مي‌آورند و هر وقت كه با خواهران و برادران‌شان دور هم جمع مي‌شوند، براي تك فرزندهاي‌شان دل مي‌سوزانند. پدر و مادرهاي امروزي با وجود تمام نگراني‌هاي‌شان براي آينده فرزند تنهاي‌شان، حاضر نيستند به فكر آوردن بچه‌هاي ديگر بيفتند. براي آن‌هايي كه بي‌وقفه كار مي‌كنند و دوست ندارند تمام ۲۴ ساعت‌شان را براي رسيدگي به بچه‌هاي قد و نيم قد اختصاص دهند، داشتن چند فرزند چيزي بيشتر از يك روياي دست نيافتني نيست؛ اما اگر به كشورهاي ديگر هم نگاه كنيد، مي‌بينيد كه تك فرزندي تنها مشكل امروز پدر و مادرهاي ما نيست و اغلب پدر و مادرهاي امروزي در سراسر جهان، حاضر نيستند براي داشتن بيش از يك فرزند خودشان را به زحمت بيندازند. پشت تك فرزندي در دنياي جديد رازهاي بسياري وجود دارد؛ رازهايي كه از دل تحقيقات بسيار بيرون آمده‌اند و بخواهيم يا نخواهيم بايد باورشان كنيم.


راز اول : ۲ فرزندي در حرف، تك فرزندي در عمل

در 75 سال گذشته، اغلب خانواده‌ها به داشتن 2 فرزند روي آورده‌ بودند يا لااقل آرزوي داشتن 2 فرزند را براي آينده زندگي مشترك‌شان مطرح مي‌كردند. آن‌ها فكر مي‌كردند كه اين بهترين شيوه تشكيل خانواده است و حتي در تحقيقي بين‌المللي كه در سال 1936 انجام شد، شركت‌كنندگان خانواده‌هاي 2 فرزندي را خانواده‌هايي ايده‌آل معرفي كردند اما در جامعه امروزي فاصله بين آنچه مردم دوست دارند و آنچه از پس آن بر مي‌آيند زياد است. در كمال تعجب به شركت‌كنندگان اين تحقيق‌ها و همين‌طور اغلب زوج‌هايي كه به اميد داشتن 2 فرزند ازدواج مي‌كنند بايد گفت، خانواده‌هاي امروزي به سمت تك فرزندي شدن پيش مي‌روند. تحقيقات و آخرين آمار‌گيري‌ها نشان داده، اين خانواده‌هاي 3 نفره با سرعتي بيشتر در حال گسترش هستند و در واقع با تك فرزندي‌شدن خانواده‌ها، شكل اين سنت اجتماعي هم در حال تغيير كردن است.


راز دوم : مادران شاغل از فرزند دوم مي‌ترسند

اكثر زنان امروزي براي حمايت از خانواده‌شان كار مي‌كنند. با وارد شدن زن‌ها به دانشگاه‌ها و بازارهاي مختلف كسب و كار، ديگر كمتر زني را مي‌توان پيدا كرد كه لااقل در دوره‌اي از زندگي‌اش به فكر كار‌كردن نيفتاده باشد. تحقيقات نشان داده‌، اين مادران شاغل ۷۰ درصد جمعيت مادران امروزي را تشكيل مي‌دهند. از نظر اين مادران نگهداري از بچه‌ها و كار‌كردن در يك زمان كار ساده‌اي نيست. زناني كه يك فرزند دارند شايد موفقيت بيشتري در كار و بچه‌داري همزمان داشته باشند اما واقعيت امروزي اين است كه با بيشتر‌شدن تعداد فرزندان، درآمد زنان، امنيت شغلي‌شان و پيشرفت كاري‌شان به‌شدت دچار مشكل خواهد شد. از طرف ديگر تاثير مرخصي زايمان دوم روي شرايط كاري زنان، انكار‌ناپذير است. كم نيستند مواردي كه با غيبت چند هفتگي زن در زمان مرخصي، كارمندان ديگر براي گرفتن شغل او خيز برداشته‌اند و در يك چشم به هم زدن موقعيتي كه سال‌ها براي به دست آوردنش تلاش كرده بود را از او گرفته‌اند. شايد همين موضوع هم باعث شود كه زنان شاغل براي آوردن فرزند دوم بيشتر ترديد كنند. گرچه دولت‌ها تلاش مي‌كنند به هر طريق ممكن امنيت شغلي بعد از زايمان براي زنان را بالا ببرند اما واقعيت اين است كه در بازار كار امروزي، كارفرماها به سود كسب و كارشان بيشتر از اين قوانين و آيين‌نامه‌ها توجه مي‌كنند.


راز سوم : بچه‌ها بيشتر از آنچه فكر مي‌كنيد خرج برمي‌دارند

گرچه اغلب آدم‌ها سعي مي‌كنند ترس‌هاي مالي را در زمان بچه‌دار شدن فراموش كنند اما حقيقت اين است كه بزرگ‌كردن بچه‌ها خيلي خرج بر مي‌دارد. در اين ميان بعضي‌ها از اميدواري دادن دست بر نمي‌دارند. آن‌ها مي‌گويند: «اگر بچه‌هاي بيشتري مي‌خواهي، به دنيا بياورشان. نگران پول نباش، آن‌ها با آمدن‌شان پول مورد نيازت را هم مي‌آورند.» اما واقعيت اين است كه با آمدن بچه‌ها در دنياي امروزي تمام درآمد والدين‌شان به سمت آن‌ها مي‌رود. مهم نيست كه شما چقدر درآمد ماهانه داريد، زيرا هرچه درآمد شما بيشتر باشد، بچه‌هاي پرهزينه‌تري را هم بزرگ مي‌كنيد. تحقيقات نشان مي‌دهد، حتي اگر درآمد شما 2 برابر الان شود باز هم با آمدن بچه‌هاي بيشتر چيزي ته جيب‌تان باقي نمي‌ماند زيرا هرچقدر هم مقاومت كنيد شيوه زندگي امروزي نمي‌گذارد كه از خرج كردن براي بچه‌هاي‌تان دست برداريد. براي پدر و مادري كه با بچه‌دار شدن جيب‌شان خالي مي‌شود يك سوال جدي وجود دارد؛ آيا فرزند من نياز به يك خواهر يا برادر هم دارد؟


ترس مادران از فرزند دوم!

راز چهارم : تك فرزندي جهاني مي‌شود

از زماني كه خانواده‌ها ۲ فرزند داشتن را ستايش مي‌كرده‌اند و اين آرزو را به فرزندان در حال ازدواج‌شان هم منتقل مي‌كردند، مدتي گذشته. دشواري‌هاي اقتصادي و اجتماعي زندگي امروزي باعث شده كه تك فرزندي تنها چاره پدر و مادرها در اغلب كشورهاي جهان باشد. به خاطر فشارهايي كه روي والدين امروزي است، آن‌ها فكر مي‌كنند اگر تنها مادر و پدر يك فرزند باشند، مي‌توانند موفقيت بيشتري در تربيت و پرورش او به دست بياورند. براي آن‌ها تك فرزندي بودن آسان‌ترين و شادي‌آور‌ترين شيوه ممكن پدر و مادري است و به همين دليل است كه پيش‌بيني مي‌شود اين شيوه به سنت جديدي براي تشكيل خانواده در سال‌هاي آينده تبديل شود.


راز پنجم : تك فرزندها دوست دارند يك بچه داشته باشند

مثل همه موضوعاتي كه در زندگي‌مان تجربه مي‌كنيم، موضوع بچه‌دار شدن و تعداد بچه‌ها هم 2 جنبه متفاوت دارد. بعضي از آدم‌ها تك فرزندي را ستايش مي‌كنند و دوست ندارند شيوه ديگري را تجربه كنند و بعضي ديگر هم فكر مي‌كنند كه داشتن يك فرزند كافي نيست. اما جزو هر گروه كه باشيد، مي‌توانيد معايب و فوايد بسياري را براي هر دوي اين جنبه‌ها نام ببريد. واقعيت اين است كه هميشه فكر مي‌كنيم مرغ همسايه غاز است و مدام از زندگي خودمان گله مي‌كنيم اما وقتي پاي تغيير شرايط به ميان مي‌آيد، هيچ وقت دل‌مان راضي نمي‌شود از آنچه داريم دست بكشيم. نمونه اين موضوع تحقيقي است كه روي جمعيت بسياري از تك فرزندها انجام شده. نتيجه جالب اين تحقيق نشان داده كه 52 درصد اين افراد دوست داشتند كه در آينده خودشان هم فقط يك فرزند داشته باشند. درحالي‌كه والدين تك فرزندي با يادآوري خاطرات شيرين كودكي‌شان، دلشان براي بچه تنهاي‌شان مي‌سوزد، تك فرزندها خودشان حاضر نيستند موقعيت‌شان را تغيير دهند و از اين‌كه در تمام مدت زندگي با خانواده‌شان تمام توجه‌ها و امكانات به سمت آن‌ها سرازير مي‌شود، لذت مي‌برند.


راز ششم : يكي يكدانه‌هاي امروزي تنها نيستند

اين‌كه به‌دليل تنهايي بچه‌هاي‌مان در دنياي امروز بخواهيم عليه تك فرزندي حرف بزنيم، مورد پذيرش همگان نيست. گذشته از پيشرفت‌هاي تكنولوژيكي امروزي كه باعث شده‌اند كمتر كسي احساس تنهايي كند، والدين امروزي هم به خاطر ترس از تنها ماندن بچه‌هاي‌شان همه راه‌ها را مي‌روند. وال استريت ژورنال در يكي از گزارش‌هايش، جمعيت بزرگي از والدين تك فرزند را معرفي كرده است كه براي تنها نماندن بچه‌هاي‌شان هر هفته دور هم جمع مي‌شوند. درحالي‌كه در سال‌هاي گذشته اغلب والدين فكر مي‌كردند تك فرزندهاي‌شان در آينده به مشكل ارتباطي برمي‌خورند و نمي‌توانند در دوست يابي موفق باشند، اين گزارش نشان داده كه تك فرزندها در چنين گروه‌هايي به‌خوبي مي‌توانند اختلافات‌شان با هم سن و سال‌ها و دوستان‌شان را حل و فصل كنند و در عين درك كردن اطرافيان‌شان بپذيرند كه آن‌ها مركز جهان نيستند.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

ترس مادران از فرزند دوم!


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • الناز

      باسلام.بنظرمن تکفرزندی نه تنهاخوب نیست بلکه عالیم هست من خودم یه پسردارم واززندگیم بااین شرایطراضیم.بچه دوم اوردن یعنی خودکشی محض خودشم توجامعه امروزی.

    • بدون نام

      گرچه نظر هرکس محترمه ولی به نظر من همون یکیشم بلاست!
      تو کوچه و خیابون نگاه کنین پر بچه هاییه که با ترازو و...میان طرفتون یکی از عوامل فقر همین بچه داریم هست که متاسفانه هیچکس بهش اشاره نمیکنه...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج