جاباما
۹۶۳۵۵۰
۲ نظر
۹۵۴۵
۲ نظر
۹۵۴۵
پ

هزینه ارتودنسی دندان سال ۱۴۰۲ (جدول قیمت) + پرداخت قسطی و بیمه

در این مقاله به جز درج جدول کامل هزینه ارتودنسی دندان و انواع ارتودنسی، با روش های کاهش هزینه آن نیز آشنا می‌شوید.

برترین‌ها: روی هم قرار گرفتن و کج و معوج شدن دندان‌ها و همچنین زمانی که دندان‌های شیری یکی پس از دیگری لق می‌شوند، ترسی مشترک بوده که بیشتر ما در کودکی آن را تجربه کرده ایم و بعد از آن مجبور شده ایم تا چند سالی را با سیم‌های فلزی در دهان زندگی کنیم و با ارتودنسی دندان به ماجرای دندان‌های روی هم که ممکن بود به دلایلی، چون سایز فک، مشکلات پزشکی، تصادف و... به وجود آمده باشد، پایان دهیم و برای همیشه لبخندمان را زیباتر کنیم. در ادامه مطلب هزینه ارتودنسی، می‌توانید درباره ارتودنسی دندان، مدت زمان ارتودنسی دندان و قیمت ارتودنسی بیشتر بخوانید.

هزینه ارتودنسی دندان سال 1402 (جدول قیمت) + پرداخت قسطی و بیمه

ارتودنسی دندان

ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که ارتودنسی چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که ارتودنسی یکی از رشته‌های تخصصی در دندان پزشکی برای ردیف کردن دندان و ناهنجاری‌های فک است. ارتودنسی از دو واژه "ارتو" به معنی راست و درست و "ادوس" به معنای دندان تشکیل شد. ارتودنسی با نظم بخشیدن دندان‌ها و برطرف کردن مشکلات فک می‌تواند به شما کمک کند تا با کیفیت بهتری غذا بخورید و لبخندی زیبا را میهمان همیشگی دندان هایتان کنید.

یکی از رایج ترین وسیله های ارتودنسی که بسیاری از ما با آن آشنا هستیم براکت یا همان سیم گرفتن دندان ها است که در آن به هر دندان قطعه فلزی کوچکی چسبانده می شود و یک سیم فلزی به آن ها وصل می شود و به اصطلاح دندان‌ها سیم کشی می شوند. اما این براکت که به آن براکت فلزی می‌گوییم تنها یکی از انواع گوناگون وسیله های ارتودنسی است.

عوامل موثر بر هزینه ارتودنسی

هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟هزینه ارتودنسی دندان در ایران را نمی‌توان به صورت دقیق اعلام کرد. زیرا متناسب با عوامل متعددی می‌تواند قیمت متفاوتی در انتها داشته باشد. عوامل موثر بر هزینه ارتودنسی عبارتند از:

سن بیمار

با افزایش سن هزینه های درمان ممکن است بیشتر شود. یعنی قیمت ارتودنسی دندان کودکان کمتر است و بزرگسالان هزینه های بیشتری باید صرف کنند. زیرا در کودکان اصلاح ناهنجاری ها به دلیل اینکه در سن رشد قرار دارند آسان تر است.

مشکل بیمار

مشکل ناهنجاری ها یا نامرتبی های فکی و دندانی تعداد زیادی هستند که هر کدام از آن ها نام خاصی دارند. ما می توانیم این مشکلات را در دو دسته، نامنظمی های ساده و ناهنجاری های پیچیده قرار دهیم.

نامنظمی های ساده عبارتند از:

  • فاصله بین دندان ها به شرطی که کم باشد
  • کج بودن یک یا چند دندان در جلو
  • عدم رشد کافی فک در کودکان

ناهنجاری های فکی و دندانی پیچیده شامل موارد زیر میشوند:

  • اوربایت (جلو بودن دندان های بالا)
  • آندربایت (جلو بودن دندان های پایین)
  • کوتاه و بلند بودن دندان ها
  • کراودینگ و شلوغی بیش از حد دندان ها (ازدحام دندان ها)
  • اورجت
  • کراس بایت (قرار گرفتن دندان های بالا پشت دندان های پایین)
  • اپن بایت (فاصله بین دندان های بالا و پایین در جلو)
  • و ….

در نهایت باید گفت هزینه ارتودنسی دندون برای مشکلات دسته اول کمتر از مشکلات دسته دوم است.

شدت مشکل بیمار

هرچه شدت نامرتبی و ناهنجاری بیشتر باشد برآورد نهایی هزینه هم بیشتر می شود. برای مثال فرض کنید بیمار علاوه بر مشکل شلوغی دندان یکی از فک هایش هم کوچک است. هزینه ارتودنسی هر دو فک  این شخص به مراتب بیشتر از شخصی است که فقط دندان های جلوی اش دچار نامرتبی است.

تخصص و مهارت ارتودنتست

یک ارتودنتیست چندین سال برای گرفتن تخصص وقت صرف کرده است و دارای بورد تخصصی است بنابراین مهارت او مسلما بیشتر از یک دندانپزشک عمومی است و برای انجام ارتودنسی هزینه بیشتری را درخواست می کند. متأسفانه در حال حاضر تعداد زیادی از دندان پزشکان عمومی بدون تخصص آکادمیک، اقدام به درمان ارتودنسی ثابت برای بیماران خود می کنند. درمان هایی که بعضا خسارت های غیر قابل جبرانی برای فک و دندان های بیماران به همراه دارد. پس هیچ وقت کیفیت را فدای کمیت و هزینه کمتر نکنید.

طول دوره درمان

هر چقدر طول درمان بیشتر شود هزینه های جانبی هم بالاتر می روند. زیرا بالا رفتن مدت زمان درمان به معنی مراجعات بیشتر و استفاده از دستگاه های بیشتری است.

نوع روش ارتودنسی

ارتودنسی انواع مختلفی دارد و بسته به نوع براکت و شدت مشکل، ارتودنتیست از وسایل متفاوتی برای درمان استفاده می کند که هزینه هر کدام متفاوت است. مهمترین وسایل یا روش های ارتودنسی که امروزه بیماران با آن درمان می شوند عبارتند از:

  • ارتودنسی ثابت فلزی
  • ارتودنسی متحرک
  • ارتودنسی نامرئی

هزینه ارتودنسی دندان سال 1402 (جدول قیمت) + پرداخت قسطی و بیمه

جدول قیمت ارتودنسی دندان سال 1402

همانطور که در قسمت‌های قبل عنوان کردیم، محاسبه قیمت ارتودنسی به عوامل متعددی از جمله نوع درمان، مدت زمان، مهارت دندانپزشک، ارتودنسی فک پایین، ارتودنسی فک بالا، نوع براکت و ... بستگی دارد. در این بخش برای شما که تا این قسمت مطلب هزینه ارتودنسی همراه ما بوده اید، لیستی از هزینه ارتودنسی را عنوان می‌کنیم که این مسئله می‌تواند در انتخاب نوع ارتودنسی به شما کمک کند.

 نوع درمان ارتودنسی قیمت (تومان)
هزینه ارتودنسی ثابت دو فک بدون کشیدن دندان
۳۵.۰۰۰.۰۰۰
هزینه ارتودنسی ثابت دو فک با کشیدن دندان
۳۸.۰۰۰.۰۰۰
هزینه ارتوسرجری (ارتودنسی جهت جراحی فک)
۴۵.۰۰۰.۰۰۰
هزینه ارتودنسی دیمون (به ازای هرفک اضافه می شود)
۱۰.۰۰۰.۰۰۰
هزینه ارتودنسی شبه دیمون (به ازای هرفک اضافه می شود)
۵.۰۰۰.۰۰۰
هزینه ارتودنسی سرامیکی (به ازای هر فک اضافه می شود)
۱۰.۰۰۰.۰۰۰
هزینه ارتودنسی متحرک دو فک
۲۴.۰۰۰.۰۰۰
هزینه فیس ماسک
۲۵.۰۰۰.۰۰۰
هزینه دستگاه فانکشنال
۲۵.۰۰۰.۰۰۰
هزینه هدگیر
۱۲.۰۰۰.۰۰۰
هزینه فیکس ریتینر هر فک
۲.۵۰۰.۰۰۰
هزینه تعویض پلاک متحرک هر فک
۲.۵۰۰.۰۰۰
هزینه چسباندن مجدد براکت شکسته معمولی
۵۰۰.۰۰۰
هزینه چسباندن مجدد براکت شکسته دیمون
۷۰۰.۰۰۰
هزینه چسباندن مجدد براکت شکسته براکت سرامیکی
۸۰۰.۰۰۰
هزینه ترمیم فیکس ریتینر (هر ناحیه)
۵۰۰.۰۰۰
هزینه ریتینر ثابت خلفی (هر ناحیه)
۷۰۰.۰۰۰
هزینه الکتروسرجری هر دندان
۸۰۰.۰۰۰
هزینه تسریع ارتودنسی با لیزر (هرجلسه)
۸۰۰.۰۰۰
هزینه ارتودنسی4×2 دو فک
۳.۰۰۰.۰۰۰
هزینه تعویض نک پد
۵۰۰.۰۰۰
هزینه تعویض فیس بو
۱.۰۰۰.۰۰۰
هزینه تنظیم لبه ی دندان (به ازای هر فک)
۷۰۰.۰۰۰
هزینه دستگاه هایریکس
۱۵.۰۰۰.۰۰۰
هزینه هوک جراحی + قالبگیری استیج
۴.۰۰۰.۰۰۰
هزینه مینی اسکرو ۳.۰۰۰.۰۰۰

هزینه های جانبی ارتودنسی

در طول درمان ارتودنسی پروسه هایی وجود دارند که مستقیم یا غیر مستقیم روی هزینه ارتودنسی دندان تاثیر میگذارند که در آن صورت لازم است بیمار هزینه های دیگری را هم پرداخت کند، هزینه های جانبی ارتودنسی عبارتند از:

مشاوره اولیه

اولین مرحله برای هر خدمت دندانپزشکی جلسه ویزیت و ارزیابی اولیه است. البته برخی از متخصصان برای این جلسه هزینه ای دریافت نمیکنند ولی برخی دیگر نیز این جلسه را جزو هزینه های ارتودنسی دندان برای شما در نظر میگیرند.

ویزیت های دوره ای

یکی از مراحل مهم ارتودنسی، جلسات تنظیم بریس است. بیمار باید هر چند هفته یکبار برای تنظیم نیرویی که سیم ارتودنسی به دندان ها برای صاف شدن وارد میکند به مطب متخصص خود مراجعه کند. هر چقدر مشکل جدی تر باشد احتمالا این جلسات بیشتر خواهند بود. جلسات ویزیت دوره ای هم شامل هزینه ارتودنسی دندان میشود.

گرفتن تصاویر از دهان و دندان

قبل، حین و بعد از درمان ارتودنسی بیمار باید با کمک اشعه ایکس از دندان های خود تصاویری تهیه کند تا متخصص از روند صاف شدن دندان ها اطمینان حاصل کند. اینکار را متخصص انجام میدهد و برای گرفتن هر عکس باید هزینه پرداخت شود.

ترمیم دندان

گاهی ممکن است بیمار دچار پوسیدگی دندان شود. پر کردن دندان در حین ارتودنسی می تواند با هزینه و دشواری بیشتری برای بیمار همراه باشد. توصیه می شود پیش از درمان ارتودنسی دندان ها معاینه  شوند و ترمیم های لازم انجام شوند. بنابراین لازم است برای محاسبه قیمت درمان ارتودنسی، هزینه ترمیم دندان را هم حساب کنید.

جرمگیری و بلیچینگ دندان

اگر قرار باشد دندان های خود را ارتودنسی کنید باید پیش از نصب دستگاه ها تمام دندان های شما جرم گیری یا بلیچینگ شده و تمیز شوند. دلیل این کار این است که درمان ارتودنسی طولانی است و دندان ها به طبع کثیف شده یا جرم میگیرند. انجام جرمگیری در طول ارتودنسی دشوار است و معمولا انجام نمیشود. به همین دلیل باید پیش از درمان اینکار را انجام دهید. بنابراین در کنار هزینه درمان ارتودنسی، لازم است هزینه جرمگیری را هم بپردازید.

نگهدارنده های ارتودنسی

بعد از اینکه دوره درمان شما به اتمام رسید، باید از دستگاه هایی موسوم به نگهدارنده یا ریتینر استفاده کنید. این دستگاه ها نسبت به ارتودنسی اصلی هزینه کمتری دارند و به دو صورت ثابت و متحرک در دسترس هستند. 

آیا امکان پرداخت اقساطی برای پرداخت هزینه ارتودنسی دندان وجود دارد؟

اقدام به موقع برای درمان ارتودنسی بسیار مهم است و در روند درمان و موفقیت آن بسیار تاثیر گذار است، ممکن است که افراد به هر دلیلی درمان ارتودنسی را دیرتر شروع کنند یکی از این دلایل پرداخت یک جای هزینه ارتودنسی است. طبیعی است که همه ما نتوانیم در یک جلسه هزینه ارتودنسی را پرداخت کنیم در کلینیک های دندانپزشکی این امکان فراهم شده که بیماران هزینه را به صورت اقساطی و قسط بندی شده پرداخت کنند. 

آیا هزینه ارتودنسی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد؟

متاسفانه هنوز بیمه تامین اجتماعی در ایران درمان های ارتودنسی و هزینه ارتودنسی را پوشش نمی دهد. با این حال برخی ارگان ها مانند بانک ها، نیروهای مسلح و ادارات معینی برای کارکنان خود اقدام به ارائه بیمه در قالب مراجعه به مراکز تخصصی خاصی می کنند و بخشی از مبلغی که برای قیمت ارتودنسی باید پرداخت کند را متقبل می شوند.

برای کاهش هزینه ی ارتودنسی چکار کنیم؟

برای کاهش هزینه ارتودنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نظرخواهی از چندین متخصص قبل از شروع ارتودنسی
  • استفاده از پوشش بیمه دندانپزشکی
  • درخواست برای تخفیف
  • پرداخت هزینه به صورت اقساط
  • استفاده از خدمات ارائه شده از جانب دانشکده دندانپزشکی
  • مراقبت کافی از بریس

در ضمن به عنوان یک توصیه اقتصادی، اگر تحت درمان ارتودنسی هستید و نیازمند اقدامات جانبی بودید حتما به جای اینکه بین چند کلینیک دندانپزشکی یا چند مطب در رفت و آمد باشید، سعی کنید در مرکزی درمان خود را شروع کنید که یک مجموعه کامل از دندانپزشکان و متخصصان را در خمت دارد. شما در چنین مرکزی می توانید درمان ارتودنسی و تمام اقدامات دندانپزشکی مورد نیاز خود را در یک محل و با هزینه کمتر انجام دهید.

هزینه ارتودنسی دندان سال 1402 (جدول قیمت) + پرداخت قسطی و بیمه

 

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خداروشکر من ۳ سال پیش با ۶ تومن انجام دادم

    • بدون نام

      یا حضرت عباس! باید تا آخر عمرم زشت بمونم و هیچ وقت نخندم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج