جاباما
۹۶۳۸۱۹
۹۴ نظر
۵۰۰۹
۹۴ نظر
۵۰۰۹
پ

کاهش مشارکت در انتخابات، تقصیر کروناست؟

در چرایی کاهش مشارکت نمی‌توان تک عاملی یا تک‌زاویه‌ای به موضوع نگریست یا به توجیه جناحی آن بسنده کرد، اما می‌توان با صراحت گفت رد‌صلاحیت‌ها عامل آن نیست.

روزنامه جوان: بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات دو گزاره برجسته شد. اول کاهش مشارکت نسبت به دوره قبل، دوم پیروزی حداکثری اصول‌گرایان. مشارکت در انتخابات نسبت به ادوار گذشته پایین آمده است. تا قبل از آن رکورد پایین‌ترین مشارکت ۵۱ درصد و بالا‌ترین آن ۷۱ درصد بوده است. اما انتخابات امسال زیر ۵۰ درصد آمد که باید حاکمیت همه زوایا و ابعاد و چرا‌های آن را به‌دور از فضا‌سازی‌ها بررسی و در روند اداره کشور لحاظ نماید. البته مقایسه با رأی پایین کشور‌های اروپایی برای یادآوری به گفتمان رقیب جهانی خوب است، اما نظام جمهوری اسلامی به عنوان مردمی‌ترین نظام سیاسی جهان نباید با این مقایسه خود را توجیه نماید. در چرایی کاهش مشارکت هم نمی‌توان تک عاملی یا تک‌زاویه‌ای به موضوع نگریست یا به توجیه جناحی آن بسنده کرد، اما می‌توان با صراحت گفت رد‌صلاحیت‌ها عامل آن نیست.

چرا؟ اولاً روند رد صلاحیت‌ها با ادوار قبل تفاوتی نکرده است پس علت پایین بودن مشارکت این نیست. در تهران اصلاح‌طلبان حاضر، شناسنامه‌دارتر از اصلاح‌طلبان ۱۳۹۴ بودند. در سال ۱۳۹۴ حدود ۲۴ نفر به کلی گمنام بودند، اما این دوره چنین نبود. حداقل ۱۲ نفر از نمایندگان فعلی مجلس در لیست حضور داشتند. ثانیاً اصلاح‌طلبان در رقابت جدی هم کاندیدای پیروز دارند و هم کاندیدای شکست خورده، مثلاً در جایی مثل تبریز رأی اول را آوردند، اما همان‌جا هم، مشارکت پایین است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس فعلی در گرگان به میدان آمد و رقابت جدی وجود داشت، ایشان حدود ۴ هزار رأی کسب کرد، اما آنجا هم مشارکت پایین است. در شهرکرد مانند دو دوره قبل رقابت درون جریانی بود، اما در دوره قبل مشارکت بالاتر از اکنون بود؛ بنابراین چه رقابت درون‌جریانی بود چه برون‌جریانی، اصل مشارکت پایین آمده است و در سراسر کشور کاهش مشارکت از آهنگی موزون برخوردار است و حوزه‌هایی هم که رقابت جدی بود مشارکت کاهش یافته است. پس باید پذیرفت که رد صلاحیت‌ها امری تازه و جدید نبوده است و خاص همه حوزه‌های انتخاباتی کشور هم نبوده است.

قبل از پرداختن به چرایی کاهش، نکته دومی که باید تصمیم‌گیران کشور متوجه باشند اینکه سامانه رأی‌دهی بخشی از ملت الزاماً از تکلیف یا تلفیق حق و تکلیف تبعیت نمی‌کند. همچنان پایه رأی کشور متدینین هستند که نگاه شرعی و مناسکی به رأی دارد، اما سقف کسانی که در دهه ۶۰ این‌گونه رأی می‌دادند کاهش یافته است. رأی ۱۶ میلیونی مردم ایران به مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۰ -به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور روحانی- نشان از غلبه تکلیف‌گرایان و متشرعین در رأی بود که به نظر می‌رسد این زایش کم‌رنگ شده است و بخش‌هایی از جامعه مانند طبقه متوسط صرفاً آن را حق می‌پندارند و شرایط زندگی و کشور در تصمیم‌شان مهم است.

از دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی با مشارکت ۱۵ میلیونی این مهم خود را نشان داد. رأی دادن برای نظام و مقابله با دشمن را لازم می‌دانند، اما کافی نمی‌دانند و تأثیر رأی را در زندگی خود می‌خواهند ببینند و اگر نبینند انگیزه آنان فرو می‌کاهد. نکته سوم هجمه‌های طرف‌های شناسنامه‌دار به ساختار‌ها و سازمان‌ها و برنامه‌های کشور است و اگر از آنان علت اقدام‌شان سؤال شود آن را احقاق حقوق ملت می‌دانند. حمله به صداوسیما با هدف بی‌اعتبارسازی آن، حمله به مجلس، دولت و شورای نگهبان کم نبوده است. آیا سرجمع این زد و خورد در رأی مردم تأثیر نخواهد داشت؟ حمله به شورای نگهبان و صداوسیما در مشارکت مردم بی‌تأثیر نیست؟ و، اما دلایل:

۱- بدون تردید پیدایش کرونا و بمباران رسانه‌های غربی وحشت عجیبی در مردم ایجاد کرد. قم که مرکز رأی متشرعین است با کاهش مشارکت جدی مواجه شد و این قابل تعمیم به همه کشور است. کرونا چنان برجسته شد که آن را معادل مرگ و سرطان معرفی کردند و زمینگیر کردن مردم در منازل کاملاً مشهود بود. حتی استرس کسانی که در صف‌های رأی حضور داشتند، ملموس و قابل درک بود.

۲- وعده‌های صریح و با اعتماد به نفس رئیس‌جمهور در هفت‌سال گذشته شرایطی را ایجاد کرد که کاندیدا‌هایی که درصدد قول و وعده برمی‌آمدند مورد تمسخر قرار می‌گرفتند و گوش‌ها از شنیدن وعده‌ها پر بود. باورناپذیری نسبت به امیدآفرینی ملموس بود. ناکارآمدی موجود چه واقعی باشد، چه توسط رسانه‌های دشمن و حتی داخلی برجسته شده باشد در ذهنیت اجتماع مؤثر واقع شده است. عدم وزیدن نسیم‌های امیدبخش از بخش‌های خدماتی و مولد کشور در این‌باره بی‌تأثیر نبود.

۳- عدم اطلاع‌رسانی تصمیمات بنزینی قبل از اجرای آن و تثبیت هفت‌ساله قیمت آن و رشد تصاعدی نوعی اعتراض میدانی در آبان‌ماه و نوعی اعتراض نهفته در انتخابات را به همراه داشت. بهره‌گیری رسانه‌های متعدد معاند از کشته‌های آبان‌ماه و هواپیمای اوکراینی نیز بی‌تأثیر نبود.

۴- حملات روحانی به شورای نگهبان و به سخره گرفتن انتخابات با ادبیاتی نظیر «انتصابات»، «تشریفات» و جرم شدن «جمهوری» در آینده هم بی‌تأثیر نبود. رشد رأی تا یک هفته بعد از سخنان روحانی در نظر‌سنجی‌ها متوقف شده بود و رسانه‌های معاند با صد‌ها برابر به آن ضریب دادند.

۵- یک روز قبل از انتخابات ده‌ها اصلاح‌طلب با نامه و پست‌های مجازی «تهدید به تجاوز» به یک خانم در زندان را برجسته کردند و از صبح انتخابات شجریان را تمام شده معرفی کردند. اگرچه این عوامل چندان مؤثر نیست، اما تأثیر حداقلی را نباید نادیده گرفت.

۶- مجلس فعلی نیز در ذهن اجتماع بی‌خاصیت جلوه نمود، چه در امر نظارت و چه در عرصه قانونگذاری گرهگشا نبود و خروجی برجسته‌ای نداشت. شاید نداشتن اکثریت همسو علت عدم خروجی جدی از آن بود، اما در مجموع در بین مردم و نخبگان بر سر ضعف مجلس اشتراک‌نظر وجود داشت. معرفی ۹۰ نماینده با کلیدواژه «فساد» نیز بی‌تأثیر نبود.

۷- به‌رغم اینکه اصلاح‌طلبان در تهران لیست قوی‌تر از ۱۳۹۴ داشتند، اما حامیان آنان کمتر مشارکت کردند. ناامیدی از فراکسیون امید مجلس و به سخره گرفتن «تکرار خاتمی» هم بی‌تأثیر نبود، به صورتی که خاتمی حاضر به تکرار آن خاطره نشد. درصورتی که حامیان جناح مقابل یکپارچه رأی دادند.

۸- چند میلیون ایرانی خارج کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌توانند شرکت کنند، اما در انتخابات مجلس خیر و وزارت کشور این تفاوت را لحاظ نکرده است.

حال جریان پیروز در شرایط سختی وارد مجلس می‌شود. تلنبار مطالبات، آسیب دیدن امید، فشار اقتصادی و روانی دشمن و بی‌ایده بودن دولت، مسائلی هستند که چشم‌های ملت برای اصلاح را به مجلس دوخته شده است. آزمون انقلابیون، آزمونی سخت، بزرگ و تاریخی است. برنامه، توکل، تلاش و اولویت‌شناسی کمک‌کننده است.
هدر دادن یک ساعت از وقت مجلس خسران است. حرف‌های تند از تریبون زدن به‌جای عمل مؤثر نیز می‌تواند مجلس جدید را به چالش بکشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زیر50 درصد یعنی چند 15 یا 20

      پاسخ ها

      • بهزاد

        دقیقا بین ۲۵تا ۳۰ هست.طبق نظرات قطعی

      • بدون نام

        وقاحت هم حدی داره از کرونا برای منافع خودتون سواستفاده میکنید!! مردم شما رو دیگه قبول ندارن

      • بدون نام

        بین چهل تا پنجاه درصد. یعنی بجز عده ای که بخاطر گرانی شاکی اند غرب زده ها هم رای ندادند که بسیار خوبه .باز هم به تحریم کردن ادامه بدهید شاید این وطن وطن شد!

      • مردم مظلوم ایران

        تو مراسم تشیع پیکر شهید سلیمانی همه مردم اومدن فقط و فقط بخاطر خود شهید ، مسئولین بی کفایت ما فکر کردن مردم فراموش کردن مشکلاتی رو که برای کشور ومردم ایران درست کردن و هی میگفتن مردم پشت ما هستن .
        نه جنابان دروغ گو درسته با دروغاتون حتی ایمان مردم رو هم کم کردین ولی بدونید که مردم فقط طرف راست و حقیقت هستن .
        دلیل پایین بودن مشارکت هم دزدی و دروغ گویی شما ، گرانی و تورم و در کل مشکلات کمر شکن اقتصادی بود

      • بدون نام

        درصد 14
        دقیق

      • بدون نام

        ۱۵ درصدکمتر بوده

      • بدون نام

        ریاست جمهوری هم همینه خیلی کمتر ۱۴۰۰ کرونا هم رفته اون موقع می بینند

      • بدون نام

        باشه اگر آرومشون می کنه بگن کرونا همه مفسر و تحلیل گرا تا شب انتخابات فوتی دو نفر اعلام شد گفتند مشارکت پایین رو میخوان بندازن گردن کرونا

      • بدون نام

        کاسبان تحریم زدن تو کار احتکار ماسک و الکل خجالت هم نمیکشن

      • بدون نام

        علتش همون فساد و ظلم ریا دروغ سیستماتیک

      • باید خون گریست...

        وقتی از بالا جلوی مجلس را برای بررسی قیمت بنزین می‌گیرند چرا رای بدهیم؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        خودتون هم می دونید اصولگراها وقتی رای میارند که حدود چهل درصد در انتخابت شرکت کنند.دیگه این ادا اطوارها چیه من نمی فهمم!

      • بدون نام

        حال که الکی میگن برای کرونا بوده پس جدی بگیرید سر کار نرید فعلا

      • بدون نام

        اخی خیلی دوست داشتند حتا ۴۵%باشه اما خیلی کمتره

      • بدون نام

        بیشتر بخاطر شرایط اقتصادیه و بحرانهای پشت سر هم که مردمو کلافه کرده.اینکه اپوزیسیون داره سعی می کنه اینو به نفع خودش مصادره کنه خنده داره.گنده شون پنج دی فراخوان داد و ده نفر هم جمع نشدند!

      • جواد

        تمام این آسمان ،ریسمان کردنات برای اینه که ذهن مردم
        راازعلت های اصلی منحرف کنی وهمه تقصیرهارابه گردن
        رقیب های سیاسی بیاندازی ولی کورخوندی. ازحالاشروع کردین به مظلوم نمایی اصول گراهاکه باانبوه مشکلات روبروهستندانگاردردوره های قبل هیچ مشکلی نداشتیم.

      • بدون نام

        قرار بود اعتراضات رو مجوز بدن وزارت کشور چی شد بعد ببین ده نفر یا بیشتر تو کلا کوری سرکوب رو ندیدی

      • بدون نام

        ۱۵%خخخخخخخخخ

      • بدون نام

        معلومه خودشون دقیقا یه روز قبل انتخابات اعلام کردن چون با توجه به نظرسنجی ها خبر از کاهش مشارکت داشتن خواستن بهانه درست کنن مردم ... نیستن

      • hassan.h

        علت کاهش مشارکت سوء عملکرد دولتهای ادواری است
        البته دولت فعلی از همه ناکارامدتر بود

    • بی نشان

      بیچاره مردم..دیگه مردم سالار نیستند تا انتخابات ریئس به ظاهر جمهور

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین، واژه رئیس به ظاهر جمهور، رو خیلی قشنگ گفتی

    • babak

      وقتی مردم صبح از خواب پامیشن می بینن بنزین با دستور روسای سه قوه سه برابر شده و نماینده ها اصلا خبر نداشتن به راحتی می تونن حدس بزنن که نماینده مردم خیلی قدرت ندارد و کشور هشتاد میلیون نفری با تصمیم چند نفر اداره میشود این همه فشار اقتصادی و گرانی بیشترین دلیل بر عدم رای دادن خیلی ها بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا و زمانی که میخوان اعتراض کنن میگن که ....

      • بدون نام

        مثلا که چی منفی میدین؟ مگه دروغ می گه؟ شماها نفستون از کجا درمیاد که به این راحتی چشم رو همه چی می بندین ؟ چوب حماقت امثال کسانی که منفی می دن رو ما باید بخوریم

    • بدون نام

      دروغگو!!!!!

    • بدون نام

      نویسنده جوان هیچ یک ازاینها که نوشتی عامل کاهش مشادکت نبود .تو ژورنالیست سفارشی هستی نمیدونی اما از یک نوجوان بپرس ببین علت کاهش مشارکت را بهت میگه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودشون بهتر از ما میدونن ولی دست از این مسخره بازی ها برنمیدارن...هنوز فکر میکنن مردم اصلاح طلب و اصولگرا براشون مهمه....تا وقتی دروغ و فساد و دزدی و زور هست وضعیت همینه

    • بدون نام

      وقتی مردم میبینن مجلس شورا مصوبه میکنه و مجلس تشخیص مصوبه رو لغو میکنه و ایران لیست سیاه میره، رای ندادن
      Ok افتاااد؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مثل اینکه برجام رو فراموش کردی تو 20 دقیقه تصویب شد

      • بدون نام

        روزنامه جوان افتاده به چرت گویی خجالت نمیکشه زائری هم گفت بهشون تیکه انداخت

      • بدون نام

        چقدر پررو اند اینا هنوز خودشون رو میزنن به اون راه

      • بدون نام

        زیر بیست در صد بوده مشارکت

      • بدون نام

        اون تعداد رای هم چطوری فیلم هاش هست دور هم نشستن تعرفه پر میکنند

      • بدون نام

        غرب زده ها همیشه با تحریک بخش خاکسری و ترساندنشون از جنگ به بدترین افراد رای می دادند.این بار به میدان نیامدند و خیلی هم خوب.

      • بدون نام

        بین چهل تا پنجاه درصد رای دادند.سی درصد هم هرگز رای ندادند.اونهایی که شاکی اند می تونن برن جایی که با عقایدشون جوره زندگی کنند

    • نامی

      فکرکنم اعلام قیمت جدید خرمالو هم تاثیر شدیدی درعدم مشارکت داشته
      خودتون را مسخره کردید ودنبال بهانه های واهی هستید هنوز واز حقیقت گریزان

    • بدون نام

      کار ندارم عاملشه یا نه.ولی مادر من چون وسواسیه نزاشت هیچکدوم بریم.چون فکر میکرد سرطانه.ما خانواده های سنتی بیشتر به مادر احترام میزاریم.و اگه گناهی هم هست گردن ما نیست.تو خود قم که همیشه مشارکتش ازهمه بالاتر بوده امسال از همه پایین تر بود.بقیه جاها مثل جای ماهم همینطور.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا من خواب بودم پدرم شناسنامه ام رو بدون اجازه برداشته رفته به جازی منم رای داده!

    • بدون نام

      نه ولي ١٧ فروردين قيمت سكه رو ببيني ، اين فكرها يادت ميره

    • بدون نام

      این جمله از متن ک آقای نویسنده حتی به عنوان یک گزینه ازش یاد نکرده عامل اصلی کم شدن درصد آرای مردمی بود
      "تلنبار مطالبات، آسیب دیدن امید، فشار اقتصادی و روانی دشمن و بی‌ایده بودن دولت"
      نویسنده فقط با جانبداری از حزبی خاص داره میگه اصلاح طلبان مقصر کم شدن آرای مردمی و همه ی مشکلات جامعه هستن...

    • فرزند شهيد

      بنزين 3هزار توماني - تورم كمر شكن 300درصد لمس شده توسط مردم - توليد پرايد با قيمت 7ميليون تومان و فروش نزديك به 70 ميليون - قيمت مسكن توي جهارسال 10برابر شده - 4برابر شده قيمت ماشين از همه مهتر كاهش وحشتناك ارزش پول ملي - آيا با چنين زندگي دلهره آوري كه هيچ اميدي نداريم انتظار راي دادن داريم 60 ليتر بنزين ميديد تا اولين شعبه راي دادن رفته بوديم 30ليترش مي پره

    • benam

      خودتان هستید!!!!

    • hn

      تاریخ انقضای مجلس وقتی بود که بنا به مصالح خودشون نه مردم، هییییییییچ کاری برای قیمت بنزین نکردن ..

    • hn

      تاریخ انقضای مجلس وقتی بود که بنا به مصالح خودشون نه مردم، هییییییییچ کاری برای قیمت بنزین نکردن ..

    • بدون نام

      وقتی به لطف مسئولین امید به زندگی هر روز پایین میاد نباید توقع مشارکت داشت

    • بدون نام

      من از انگیزه خیلی از افرادی که رای ندادن پرسیده بودم و با خبر بودم و دلیل اصلی عدم مشارکت مسائل اساسی تر و فراتر از مشکلات نقش مجلس و دولت فعلی بود که اینجا قابل گفتن نیست

    • بدون نام

      اصلا هم بخاطر کرونا نبود
      مردم اعتمادی ندارن به شما
      مجلس در ته امور هس
      مجلس کاریه ایی نیس دیگه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در راس امور هم باشه نپایندگان پاشون مجلس برسه ما رو فراموش میکنن تجربه کردیم دیگد میدونیم

      • بدون نام

        حدود پنجاه درصد شرکت کردند که کافیه

      • بدون نام

        خیلیها بخاطر شرایط اقتصادی شرکت نکردند ولی طبق معمول انگل های اپوزیسیون دارند مردم رو مصادره می کنند

    • بدون نام

      تقریبا تمام دلایل مهم فقط در سطرهای آخر نهفته بود
      وقتی که دولت محترم در این ۶ سال از مردم تلف کرده و هیچ خروجی ملموسی برای مردم نداشته از مهمترین دلایل می باشد
      بماند که بابعضی کارها انگار آب به آسیاب دشمن ریخته
      مثل تصمیمات بنرینی یا واردات قاچاقی خوردرو ویا حتی واردات کود انسانی....

    • رها

      مطلب عالی و نکته بینانه ای بود

    • بدون نام

      بنزین بود

      پاسخ ها

      • mostafa

        وقتی یه شبه بنزین رو 3برابر میکنن و مردم رو. ..... خودشونم حساب نمیکنن و کسانی رو که به گرانی اعتراض میکنن ضدانقلاب و فتنه گر معرفی میکنن معلومه که اونا هم رای نمیدن

    • صابر

      بابا بسه دیگه یکمیم با مردم صادق باشین رفته رفته مردم ازتون با این دروغاتون نفرت پیدا میکنن بیچاره مردم

    • بدون نام

      واقعا چرا شما خودتون رو بخواب زدید ؟؟؟

    • بدون نام

      وقتی دولت اصلاحطلب سه روز قبل از انتخابات شایعه کرونا را رواج می دهد و از طرفی مرتب قیمت ارز و سکه و طلا و خودرو و ............را بالا می برد می خواهید طرفداران اصلاحات به این حرب رأی دهند ؟!!؟؟؟!!؟؟؟!؟؟؟؟؟؟!؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      چرا دروغ میگی مردم ناراضی هستند از مسولین ...

    • بدون نام

      کرونا چرا ؟ تقصیر مجمع تشخیص مصلحت نظامه همانطور که پالرمو رو تصویب نکرد

    • بدون نام

      مجلس در ته امور هم نیست

    • بدون نام

      خیلی وقته مردم میگن رای بی رای خودشون رو زدن به کری الان باورش سخته براشون

    • محمد

      چطورشدکه همین رورنامه جوان تادیروزحرف های تندازتریبون مجلس رانقدنمی کردلیکن ظاهراازمجلس جدیدنبایددرتریبون انتفادتندکرد،دورویی وغیرصادقانه حرف زدن تاکی؟

    • بدون نام

      علت عدم حضور مردم :
      1 - دروغگویی مسئولین
      2 - فساد گسترده
      3 - وعده های پوچ توخالی بسار زیاد از همه شون
      4 - از همه مهمتر بی تاثیری رای مردم در تصمیمات کلان کشور

    • علی

      خوبه کرونا اومد وگرنه چه بهانه ای داشتید.
      من نمیدونم اینا مردومد چی فرض کردن.خیلی احمقید.

    • قدس

      خخخخخخ...تا حالا آنقدر شفاف نگفته بودن ای سوختیم...

    • سینا

      ژورنالیست سفارشی نباشیم ...

    • بدون نام

      ودریغ از چشم بازی که حقیقت را ببیند ومردم وتصمیم مردم ارج نهد نه با انکار اصل مسئله وتصمیم مردم به عدم شرکت به دلایل ذهنی خود رجوع کند تا با توهین به مردم وشعور مردم جراحتهارا عمیق کند که متاسفانه جز این نیست ونخواهد بود

    • بدون نام

      ودریغ از چشم بازی که حقیقت را ببیند ومردم وتصمیم مردم ارج نهد نه با انکار اصل مسئله وتصمیم مردم به عدم شرکت به دلایل ذهنی خود رجوع کند تا با توهین به مردم وشعور مردم جراحتهارا عمیق کند که متاسفانه جز این نیست ونخواهد بود

    • داد

      تصمیم گیرنده در سیاست داخلی و خارجی ارگان های دیگری غیر از مجلس( شورای نگهبان ، مصلحت نظام ، شورای امنیت ملی و مهم تر از همه نهاده های در سایه ) هستند و بنابراین شرکت در انتخابات و تشکیل مجلس کار بیهوده و فقط هزینه اضافی به مردم تحمیل می شود .

    • بدون نام

      مشکلات اقتصادی و گرانی و ناکارامدی مجلس فعلی مهمترین علته، وقتی دولت و وزیران بی لیاقت هر کاری کردن و نکردن مجلس هیچ واکنشی نشون نداد، خب معلومه مردم نا امید میشن.ثروتمندان هم که از قدیم رای نمیدادن مگر برای ریاست جمهوری، و ان هم به نامزدی که بیشتر از بقیه وعده دوستی با امریکا و آزادی بده.

    • بدون نام

      مشکلات اقتصادی و گرانی و ناکارامدی مجلس فعلی مهمترین علته، وقتی دولت و وزیران بی لیاقت هر کاری کردن و نکردن مجلس هیچ واکنشی نشون نداد، خب معلومه مردم نا امید میشن.ثروتمندان هم که از قدیم رای نمیدادن مگر برای ریاست جمهوری، و ان هم به نامزدی که بیشتر از بقیه وعده دوستی با امریکا و آزادی بده.

    • بدون نام

      صحبتهای روحانی علیه انتخابات که قطعا اثری نداشته، چون فکر نمیکنم بین مردم عادی کسی به ایشون ارزش بده و حرفاشو باور کنه.

    • ارتین مبشوی

      بله مردم,وقتی گرسنه باشندوقتی بنزین لیتری 3تومن بخرن توقعوداریدپای صندوق رای هم بیان؟اینایی هم ک اومدن یاکارمندن,یاقشرقوم وخویش گری.

    • بدون نام

      من چهل سال حتی در انتخابات دور دوم هم شرکت کردم.ولی وقتی بهم ثابت شد که خواست و نظر مردم در چگونگی اداره کشور هیچ نقش و تاثیری نداره و همه چی صرفا دکور هست این دفعه رای ندادم.

    • بدون نام

      من نبودم شصت پایم بود
      کرونا بمیر دیگه

    • بدون نام

      خ خ ها ها چقدر شماها زرنگيد چند ماهه كه كرونا در ايران شيوع پيدا كرده دليلشم اعلام شما با اخبار مرگ بخاطر كرونا شروع شد اونم 1 روز به انتخابات ...!!!!!
      شما پيش بيني ميكرديد و حدس ميزديد مشاركت مردم كم باشه اخبار كرونا را هم 1 روز به انتخابات اعلام كرديد كه دليل مشاركت كم را كرونا اعلام كنيد ...!!!!
      ولي همه ميدونند كه واقعيت اين نيست ...

    • بدون نام

      خ خ ها ها چقدر شماها زرنگيد چند ماهه كه كرونا در ايران شيوع پيدا كرده دليلشم اعلام شما با اخبار مرگ بخاطر كرونا شروع شد اونم 1 روز به انتخابات ...!!!!!
      شما پيش بيني ميكرديد و حدس ميزديد مشاركت مردم كم باشه اخبار كرونا را هم 1 روز به انتخابات اعلام كرديد كه دليل مشاركت كم را كرونا اعلام كنيد ...!!!!
      ولي همه ميدونند كه واقعيت اين نيست ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کشورچین هم یک هفته مانده به معرفی تولیدات هوآوی که آیفون آمریکاروشکست داده انتشارپیداکرد!آنجاهم ازنوع دیدونظرشماکارخودچین بوده تابه اقتصادخودش ضربه بزنه!فقط این وسط"بنیاد راکفلر"آمریکا هیچ تقصیری نداشته!

    • بدون نام

      مردم با كل روند سياست ها و رفتار و عملكرد شما مخالفن و اين ربطي به اصلاح و اصول نداره چون هر دو در يك جهت حركت ميكنند

    • خس و خاشاک ایران

      من به ایت الله سیدکرونا چینی زاده ویروس الاصل رای دادم

    • بدون نام

      هر که تنها به قاضی رود راضی برمیگردد

    • مهرانz

      رو که نیست سنگ پای قزوین !!همه مقصراند به غیر از شورای نگهبان

    • بدون نام

      دقیقاهمینطوره!تقصیرکرونابودبیست نفرازآشناهاواقوام خودمون بخاطرشیوع ویروس کرونادرانتخابات شرکت نکردندوازطرفی هم ناراحت بودندکه چرانتوانستندرأی بدهند

    • بدون نام

      من خودم به چند دليل راي ندادم ولي مهمترينش دليل شماره 6 همين مطلب بود...مجلس هيچ كاره

    • نامشخص

      مجلس فرمایشی ومجلس فرمالیته رو فقط باید به توپ بست.

    • بدون نام

      بخاطر گرونیه من خودم بخاطر گرونی رای ندادم

    • بدون نام

      بهانه خوبیه براتون

    • بی نام

      دوست داریم فقط برید

    • بدون نام

      باید بخاطر شیوع کرونا در کشور نتخابات لغو می کردند.

    • بدون نام

      رای دادن دیگه فایده ای نداه مجلس fi tf رو تصویب می کنه مجمع رد می کنه شاید بهتر باشه مجلس رو تعطیل کنن چون مجمع تشخیص مصلحت ملت رو بهتر از مجلس شورای اسلامی می دونه.

    • بدون نام

      اینم به قول کروبی درصدش رو بردن بالا این شده!!!!!!

    • بدون نام

      میتواند این باشه میتوانه بیکاری جوان وگرانی باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج