۹۶۳۹۸۲
۱ نظر
۵۱۰۴
۱ نظر
۵۱۰۴
پ

ذهنتان را از غذای ناسالم متنفر کنید!

اعتیاد به غذای ناسالم به همان اندازه که غیر واقعی به نظر می‌رسد، صحت دارد. مطالعات به روشنی نشان داده‌اند که در واقع افراد برای خوردن غذای ناسالم اشتیاق دارند و به همین دلیل است که بی‌احتیاطی در خوردن آن مشکل ایجاد می‌کند.

برترین‌ها: اعتیاد به غذای ناسالم به همان اندازه که غیر واقعی به نظر می‌رسد، صحت دارد. مطالعات به روشنی نشان داده‌اند که در واقع افراد برای خوردن غذای ناسالم اشتیاق دارند و به همین دلیل است که بی‌احتیاطی در خوردن آن مشکل ایجاد می‌کند. طبق یافته‌ها، اشتیاق مردم برای خوردن غذای ناسالم به گونه‌ای است که باعث می‌شود آن‌ها به راحتی قادر به مقابله با وسوسه‌ی خوردن نباشند.

دلیلش این است که صنایع غذایی با استفاده از مقادیر چربی و قند و نمک به همراه مواد افزودنی، نه تنها افراد را به مصرف مواد غذایی ناسالم جلب می‌کند، بلکه باعث می‌شود آن‌ها با وجود این که سیر شدند، غذای بیشتری بخواهند.

ذهنتان را از غذای ناسالم متنفر کنید!

غذای ناسالم و قنددار باعث می‌شود کم‌تر فعال باشید و حذف آن‌ها از رژیم غذایی چالش‌برانگیز است. اما هنوز امید باقی‌ست. به یاد داشته باشید چند روش معین به شما کمک می‌کنند این عادت را ترک کنید. حتی اگر عاشق غذای ناسالم هستید! فقط کافی است این روش‌ها را به طور منظم تمرین کنید تا به عادت تبدیل شوند.

ادامه‌ی این مطلب را بخوانید تا دریابید چطور می‌توان با استفاده از ۸ روش ذهن خود را طوری تربیت کنید که از غذای ناسالم متنفر شود.

۱. روح و روان خود را درک کنید

هیچ چیز مهم‌تر از درک و شناخت فرآیند‌های فکری و عادت‌های بدتان نیست. شما بهترین قاضی خود هستید. یعنی هیچ‌کس جز خودتان نمی‌داند چه چیزی را از همه بیش‌تر دوست دارید؟ آیا معتاد به خوردن چیز‌های شیرینید یا فست‌فود دوست دارید؟ شِیک بیشتر میخورید یا سیب‌زمینی سرخ کرده؟ وقتی جواب این سوالات را پیدا کردید، راحت‌تر می‌توانید فکر و ذکرتان را از خوردن غذای ناسالم دور کنید.

اولین کاری که باید بکنید این است که مواد غذایی که به آن‌ها اشتیاق دارید را در آشپزخانه نگه داری نکنید. اگر این مواد غذایی قنددار هستند، فقط میوه، آجیل و محصولات سبوس گندمی که حاوی بیش از ۵ ماده‌ی اولیه نیستند را نگه دارید. طبق تحقیقات، افراد تمایل دارند غذا‌هایی را بخورند که بیش‌تر در دسترس‌اند. اگر محل کارتان نزدیک فروشگاه غذایی است که اغلب به آن سر می‌زنید، مطمئن شوید که مسیر خود را تغییر می‌دهید و از مسیر دیگری سر کار می‌روید.

موضوع دیگر این است که هر کاری می‌خواهید انجام دهید، ولی وقتی شب با دوستان‌تان بیرون می‌روید، فست فود نخورید. مهم نیست چقدر از خوردن غذای ناسالم دوری کنید، وقتی تحت فشار قرار می‌گیرید تقریباً غیرممکن است فست فود نخورید! پس بهتر است از مکان‌هایی که فست فود می‌فروشند دوری کنید تا وسوسه نشوید.

۲. برای متنفر شدن از غذا‌های ناسالم یک استراتژی بچینید

فرقی ندارد که می‌خواهید چه کاری را در زندگی خود اعمال کنید، برنامه‌ریزی و تهیه‌ی استراتژی همیشه جواب می‌دهد. مسئله این است که وقتی در ذهن خود ایده‌ای دارید، بهتر است هر چه زودتر سراغش بروید به جای این که کار‌های نامربوط دیگری انجام دهید. پس استراتژی غذایی شما چه باید باشد که شما را از خوردن غذا‌های فرآوری شده و ناسالم دور نگه دارد؟

از خرید لیستی از غذا‌های سالم از خواربار فروشی شروع کنید. داشتن لیست کمک می‌کند از خرید غذا‌های ناسالمی مثل غذا‌های حاضری و قنددار و مانند آن دوری کنید. البته این را در نظر بگیرید که خواربار فروشی‌ها به نوعی باعث می‌شوند مجبور شوید بیشتر از آن چه در ابتدا قصد یا لازم داشتید خرید کنید.

مطمئن شوید از مغازه‌هایی که غذای فرآوری شده و بسته بندی شده می‌فروشند دوری می‌کنید و سعی کنید همیشه تمام مواد غذایی مورد نظرتان را تازه و غیر آماده بخرید.

قدم بعدی این است که از قبل در مورد غذایی که در هر وعده می‌خواهید بخورید فکر کنید. سعی کنید به ساندویچ‌ها و غذا‌های نیمه آماده تکیه نکنید. این دو در گروه غذا‌های ناسالم جای می‌گیرند. وعده‌ی غذایی خود را طوری بچینید که همه چیز، از پیش غذا گرفته تا غذای اصلی و دسر را شامل شود. این به شما کمک می‌کند به رژیم غذایی سالم خود پایبند باشید. وقتی خانه‌اید، غذا بپزید و کاری کنید غذا پختن برایتان کاری جالب و جذاب شود. زیرا باعث می‌شود هر روز برای غذا پختن انگیزه و انرژی داشته باشید. دیگر این که بهتر است غذای روز بعدتان را که می‌خواهید سر کار بخورید، از شب قبل بپزید.

۳. قصد علمی برای منع مصرف غذا‌های ناسالم

ذهنتان را از غذای ناسالم متنفر کنید!

برنامه‌ریزی بدون عمل فایده‌ای ندارد. خیال نکنید غذای سالم خود را به در خانه‌ی شما می‌رساند و برای خودش پخته می‌شود! برای این که غذای سالم بخورید باید دست به کار شوید. ابتدا از شر تمام غذا‌های ناسالمی که داخل آشپزخانه یا یخچال هستند خلاص شوید.

مدام به خودتان یادآوری کنید که نتیجه‌ی نهایی نخوردن غذای ناسالم این است که بیشتر از قبل شاد و سلامت خواهید بود. ورزش کردن هم به کاهش میزان مصرف مواد غذایی ناسالم کمک می‌کند. اگر به ورزش کردن علاقه ندارید، به یکی از گروه‌های سلامتی که ممکن است در باشگاه یا دخیل در یوگا باشند، ملحق شوید. این کار تاثیر شگرفی بر رژیم غذایی و رفع اعتیادتان به غذای ناسالم می‌گذارد.

۴. بیش‌تر بجوید و کم‌تر بخورید

آیا می‌دانستید اگر مدت زمان بیشتری غذا را بجوید، کم‌تر غذا می‌خورید؟ حتی اگر آن غذا، ناسالم باشد؟ از نظر علمی این موضوع حقیقت دارد. مدت زمانی را که صرف جویدن هر لقمه‌ی غذا می‌کنید، مدت زمان کل غذا خوردن شما را افزایش می‌دهد. براساس یک تحقیق، ۲۰ دقیقه بعد از زمانی که شروع به غذا خوردن می‌کنیم، عصب‌های معده به مغز پیامی حاکی از سیر شدن می‌فرستند.

پس سعی کنید این ۲۰ دقیقه را با جویدن بگذرانید. این کار نیاز به تمرین کردن دارد و ماهر شدن در آن طول می‌کشد. اما با گذر زمان به راحتی این پروسه را یاد می‌گیرید و خیلی زود برایتان عادت می‌شود.

۵. به فضا و رنگ محل غذا خوردن خود توجه کنید

ممکن است شما هم متوجه شده باشید که بعضی فست‌فود‌ها از رنگ‌های زرد و قرمز و نارنجی برای دیوار و میز‌های غذاخوریشان استفاده می‌کنند. این رنگ‌ها باعث احساس گرسنگی می‌شوند و باعث می‌شوند برای بیشتر غذا خوردن صف ببندید! به همین خاطر است که اکثر غذاخوری‌ها از این رنگ‌ها برای دکوراسیون خود استفاده می‌کنند.

مطمئن شوید که در جایی غذا می‌خورید که از این رنگ‌ها استفاده نشده باشد. دیگر این که کارد و چنگال و لوازم آشپزخانه‌ای که استفاده می‌کنید، نباید هیچ‌کدام از این رنگ‌ها را داشته باشند. بشقاب‌ها و کارد و چنگال‌هایی انتخاب کنید که ساده و حوصله سربر باشند. با این روش دیگر از غذا خوردن در آن‌ها لذت نمی‌برید. کار دیگری که باید بکنید این است که از بشقاب‌های کوچکتر استفاده کنید که حجم کم‌تری غذا در آن‌ها جای می‌گیرد.

۶. بافت و رنگ غذا

دلیل دیگری که فست‌فود خوش‌مزه به نظر می‌رسد این است که بافت، رنگ و تزئین‌های مختلفی دارد. برای سالم غذا خوردن لازم است آن‌ها را با غذای سالم جایگزین کنید. سعی کنید به هر غذا رنگ و بافت متنوعی اضافه کنید. مطمئن شوید در هر وعده‌ی غذایی تمام مزه‌ها، از شور تا شیرین را فراهم می‌کنید تا جوانه‌های چشایی خود را راضی نگه دارید.

۷. هر چه بیشتر بدانید، کم‌تر غذای ناسالم می‌خورید

ذهنتان را از غذای ناسالم متنفر کنید!

خیلی راحت است! خودتان را مشمئز کنید! برای این که بدانید چطور غذا‌های ناسالم ساخته می‌شوند فیلم ببینید و مطلب بخوانید. با این کار بدون هیچ تلاش خاصی دیگر دل‌تان نمی‌خواهد غذای ناسالم بخورید. مثلاً آیا می‌دانستید رنگ‌های خوراکی صورتی و قرمزی که افراد استفاده می‌کنند از حشراتی با رنگدانه‌های قرمز گرفته می‌شود؟ حقایق مشمئزکننده‌ی زیاد دیگری وجود دارند که به شما کمک می‌کنند اعتیاد‌تان را به خوردن غذای ناسالم ترک کنید.

۸. بعضی روز‌ها به برنامه‌ریزی غذایی خود خیانت کنید!

شما به این روز‌ها نیاز دارید! هیچ‌کس پیشنهاد نمی‌کند به یک باره تمام فست فود‌هایی را که می‌خورید کنار بگذارید، چون تقریباً غیرممکن است. پس بعضی روز‌ها خلاف برنامه‌ریزی خود عمل کنید. مثلاً یک بار در هفته یا هر ۱۰ روز یک بار. این کار باعث می‌شود در باقی روز‌ها دیگر سراغ غذای ناسالم نروید و ضمناً کمک می‌کند اشتیاق‌تان برای خوردن فست‌فود نیز برطرف شود.

حرف آخر

حذف غذای ناسالم از زندگی ممکن است سخت به نظر برسد، ولی با تمرین به نتیجه می‌رسید. فقط باید تفکر ذهنی خود را عوض کنید و ذهن‌تان را گول بزنید تا طور دیگری در مورد غذای ناسالم فکر کند. به این ترتیب می‌توانید عادت خوردن غذا‌های ناسالم را برای همیشه ترک کنید.

منبع: motivationgrid

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • الهام

      خیلی خوب و روان ترجمه میکنید خانم علیپور، آفرین.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج