۹۶۳۹۹۸
۵۱۰۷
۵۱۰۷
پ

ماموگرافی برای کسانی که ایمپلنت سینه دارند چگونه است؟

اگر شما هم جزو خانم‌هایی هستید که تصمیم گرفته‌اید سینه‌های‌تان را ایمپلنت کنید شاید سوالاتی در مورد ماموگرافی با ایمپلنت برای‌تان پیش آمده باشد. انجمن جراحان پلاستیک آمریکا تخمین زده نیمی از خانم‌هایی که از ایمپلنت‌های سینه استفاده می‌کنند در دهه ۲۰ یا اوایل دهه ۳۰ زندگی خود هستند. ممکن است جراح شما هرگز در مورد اینکه از این به بعد چگونه باید تست غربالگری سرطان سینه را انجام دهید با شما حرف نزند.

برترین‌ها: اگر شما هم جزو خانم‌هایی هستید که تصمیم گرفته‌اید سینه‌های‌تان را ایمپلنت کنید شاید سوالاتی در مورد ماموگرافی با ایمپلنت برای‌تان پیش آمده باشد. انجمن جراحان پلاستیک آمریکا تخمین زده نیمی از خانم‌هایی که از ایمپلنت‌های سینه استفاده می‌کنند در دهه ۲۰ یا اوایل دهه ۳۰ زندگی خود هستند. ممکن است جراح شما هرگز در مورد اینکه از این به بعد چگونه باید تست غربالگری سرطان سینه را انجام دهید با شما حرف نزند. اما اگر نزدیک به دهه ۴۰ زندگی‌تان هستید، سوال‌هایی وجود دارد که باید پاسخ آن‌ها را بدانید، زیرا خانم‌هایی که ایمپلنت سینه دارند با خطرات متفاوتی روبرو هستند.

ماموگرافی برای کسانی که ایمپلنت سینه دارند چگونه است؟

آیا ایمپلنت سینه شما را بیشتر در معرض سرطان سینه قرار می‌دهد؟

ریسک ابتلای شما به سرطان سینه با ایمپلنت تغییری نمی‌کند. ریسک فاکتور‌های سرطان سینه در زنانی که ایمپلنت سینه دارند و در زنانی که ایمپلنت سینه ندارند یکسان و مشابه است. یعنی: سن و سابقه‌ی خانوادگی این بیماری.

مطالعات نشان داده‌اند نه ایمپلنت‌های سیلیکونی و نه ایمپلنت‌های سالین (آب شور استریل)، سبب سرطان سینه نمی‌شوند. سازمان غذا و داروی آمریکا گزارشی مبنی بر ارتباط میان ایمپلنت سینه و ریسک نوعی سرطان به نام لنفوم بدخیم سلول بزرگ آناپلاستیک ارائه داده است، اما این موارد بسیار نادرند.

هر چند وقت یک بار باید ماموگرافی شوید؟

دستورالعمل‌های ماموگرافی برای خانم‌هایی که ایمپلنت سینه دارند فرقی با بقیه خانم‌ها ندارند. اما طی سال‌های اخیر توصیه‌های اختلاف برانگیزی در این مورد ارائه شده است. برخی از پزشکان می‌گویند تست غربالگری سرطان سینه باید از ۴۰ سالگی شروع شده و هر سال تکرار شود، اما اگر سابقه‌ی این بیماری را در خانواده دارید، باید زودتر این تست را شروع کنید.

آیا ممکن است ایمپلنت‌های سینه در ماموگرافی اختلالی ایجاد کنند؟

ایمپلنت‌های سینه می‌توانند از جهت تشخیص سرطان سینه با نامفهوم کردن تصاویر ماموگرافی از یک تومور، اختلال ایجاد کرده و تشخیص سرطان را به تاخیر بیندازند.

انجمن سرطان آمریکا هشدار می‌دهد اشعه‌های X به کاررفته در ماموگرافی نمی‌توانند از ایمپلنت‌های سیلیکون یا سالین به خوبی عبور کرده و بافت سرطانی پشت آن را نشان بدهند. یعنی بخشی از سینه که توسط ایمپلنت پوشیده شده، در ماموگرافی قابل دیدن و بررسی نیست.

جراح پلاستیک شما می‌تواند ایمپلنت را جلوی عضلات سینه (پکتورال) یا پشت آن قرار بدهد. تصویربرداری از سینه‌ای که ایمپلنت در مقابل عضله‌ی پکتورال آن قرار دارد می‌تواند سخت‌تر باشد، زیرا لازم است ایمپلنت برداشته شود تا تصاویر خوب و واضحی از تمام بافت‌های سینه حین ماموگرافی ارائه شود.

ماموگرافی برای کسانی که ایمپلنت سینه دارند چگونه است؟

آیا ماموگرافی به ایمپلنت سینه آسیب می‌زند؟

اگر این سوال در ذهن‌تان است تنها نیستید. طی تست ماموگرافی، سینه‌های‌تان فشرده می‌شوند؛ بنابراین طبیعی است که نگران این باشید که ایمپلنت‌های سینه‌تان در ماموگرافی آسیب ببینند یا بترکند. اما مشاهده شده که می‌توان ایمپلنت را از سر راه کنار زد و سپس بافت سینه را به دستگاه کشید و فشرده کرد. همچنین در مواردی که این امکان وجود ندارد تا ایمپلنت به اندازه کافی کنار زده شود تا عکس با اشعه X از تمام بافت سینه گرفته شود، می‌توان از سایر روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا MRI استفاده کرد. هر دوی این راهکار‌ها می‌توانند برای غربالگری سرطان سینه به کار برده شوند.

آیا ماموگرافی سه بعدی بهتر از ماموگرافی دو بعدی است؟

به طور مختصر، بله. ماموگرافی معمول دو بعدی، از هر سینه ۴ عکس می‌گیرد، اما در ماموگرافی سه بعدی، تصویر به اسلاید‌های یک میلیمتری تقسیم می‌شود تا تصویری سه بعدی از بافت سینه ارائه شود، که همگی در عرض تنها چند ثانیه گرفته شده‌اند. در ماموگرافی سه بعدی، در مقایسه با ماموگرافی دو بعدی، رادیولوژیست تصاویر بسیار زیادی از هر سینه دارد که می‌تواند آن‌ها را بررسی کند. گرفتن تصاویر بیشتر از سینه، خصوصا برای خانم‌هایی که بافت سینه‌شان متراکم است اهمیت زیادی دارد.

باور‌های درست و نادرست در مورد ایمپلنت سینه

آگاهی، ابزاری مهم و قدرتمند در مراقبت از سلامتی است. برای یک ماموگرافی موفق، مهم است که از قبل به تکنسین مربوط اطلاع دهید که در سینه‌های‌تام ایمپلنت دارید. در ادامه به برخی از باور‌های اشتباه در مورد ایمپلنت سینه و ماموگرافی اشاره می‌کنیم.

باور اشتباه: ایمپلنت روی بافت سینه را می‌پوشاند، بنابراین انجام ماموگرافی فایده‌ای ندارد.

تکنیسین‌های ماموگرافی دقیقا می‌دانند چه باید بکنند تا جوری عکس با اشعه X بگیرند که تا جایی که ممکن است، بافت سینه نشان داده شود. آن‌ها ایمپلنت را به آرامی به عقب و به سمت دیواره قفسه سینه می‌رانند و بافت سینه‌تان را به جلو می‌کشند.

باور اشتباه: زنانی که ایمپلنت سینه دارند طی ماموگرافی، اشعه‌ی زیادی می‌گیرند.

دستگاه‌های ماموگرافی امروزه از پرتو‌های اشعه X با دوز پایین استفاده می‌کنند. اگر شما ایمپلنت سینه داشته باشید، پس به مقدار بیشتری اشعه X برای تصویربرداری نیاز دارید، اما این میزان در حدی نیست که خطری برای‌تان داشته باشد و در واقع محدوده‌ی ایمن را رد نخواهید کرد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند پرتو‌های ناشی از ماموگرافی در سطح پایین، نمی‌توانند ریسک ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی افزایش بدهند. در واقع اجتناب از ماموگرافی و تشخیص ندادن سرطان، به مراتب بسیار خطرناک‌تر است.

باور اشتباه: ایمپلنت سینه ممکن است حین ماموگرافی پاره شود.

خیلی به ندرت پیش می‌آید که حین ماموگرافی، ایمپلنت سینه پاره شود.

ماموگرافی برای کسانی که ایمپلنت سینه دارند چگونه است؟

باور اشتباه: خانم‌هایی که بعد از تخلیه بافت سینه، ایمپلنت می‌گذارند نیازی به ماموگرافی ندارند.

این موضوع بستگی به نوع ماستکتومی یا تخلیه بافت سینه دارد. اگر هر دو سینه تخلیه شده باشند، پس بافتی در سینه وجود ندارد که تصویری از آن گرفته شود و می‌توان ماموگرافی را انجام نداد. اما بعضی از خانم‌ها همچنان به تست غربلاگری سرطان سینه نیاز دارند، مثلا موارد زیر:. خانم‌هایی که ماستکتومی یک طرفه انجام داده‌اند و هنوز یکی از سینه‌ها دارای بافت بوده و باید ماموگرافی انجام دهند.. خانم‌هایی که بعد از ماستکتومی، نوک سینه و بخش کوچکی از بافت سینه برای‌شان باقی مانده است باید ماموگرافی انجام دهند.

باور اشتباه: خانم‌هایی که ایمپلنت سینه انجام دارند نمی‌توانند ماموگرافی سه بعدی انجام بدهند.

اگر ایمپلنت سینه دارید می‌توانید ماموگرافی سه بعدی انجام بدهید، اما اگر نگران این هستید که پرتو زیادی دریافت کنید باید در مورد مزایا و معایت ماموگرافی با ایمپلنت با پزشک‌تان حرف بزنید.

ماموگرافی سه بعدی، نوعی ماموگرافی پیشرفته است که تصاویری از لایه‌های نازک سینه‌تان از زوایای گوناگون تهیه می‌کند. این تصاویر امکان مشاهده و بررسی هر گونه ناهنجاری را در بافت سینه راحت‌تر می‌کنند.

دلیل اینکه برخی از پزشکان، ماموگرافی سه بعدی را به خانم‌هایی که ایمپلنت سینه دارند توصیه نمی‌کنند این است که دستگاه‌های اشعه X از تابشی با دوز کمی بالاتر استفاده می‌کنند و کسی که ایمپلنت سینه دارد در حال حاضر به دلیل جابجایی ایمپلنت، در حال دریافت میزان بیشتری از پرتو است.

منابع: mycdi ،scripps

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج