۹۶۴۲۰۹
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

برنی سندرز بدون توقف پیش می‌رود

دو از سه. اين نتيجه بازي پينگ‌پنگ يا تنيس نيست. بلكه اين نتيجه نشان مي‌دهد برني سندرز در دو ايالات از سه ايالتي كه در آن انتخابات مقدماتي حزب دموكرات برگزار شده پيروز مطلق شده و در ايالت اول نيز تنها با اختلافي اندك نتيجه را واگذار كرده است. روز شنبه انتخابات ايالت نوادا برگزار شد؛ ايالتي كه يكي از متنوع‌ترين مردمان از هر نژاد و قوميتي را در خود جاي داده است.

روزنامه اعتماد: دو از سه. اين نتيجه بازي پينگ‌پنگ يا تنيس نيست. بلكه اين نتيجه نشان مي‌دهد برني سندرز در دو ايالات از سه ايالتي كه در آن انتخابات مقدماتي حزب دموكرات برگزار شده پيروز مطلق شده و در ايالت اول نيز تنها با اختلافي اندك نتيجه را واگذار كرده است. روز شنبه انتخابات ايالت نوادا برگزار شد؛ ايالتي كه يكي از متنوع‌ترين مردمان از هر نژاد و قوميتي را در خود جاي داده است.

هنگامي كه نمايندگان هر حزبي در آن شركت مي‌كنند مي‌تواند يك برآورد از محبوبيت و مقبوليت خود در ميان اقشار مختلف امريكا به دست آورد. جو بايدن پس از دو شكست پياپي اميد زيادي به نوادا داشت تا در اين ايالت با تصاحب يك پيروزي، روند ضعيف خود را به پايان برساند. اما هرچه به انتخابات نزديك‌تر شديم فاصله برني سندرز در نوادا نسبت به ساير نامزدها بيشتر شد. بايدن روزي اختلافي قابل‌توجه با ساير رقبا در نوادا داشت و پيش‌بيني ‌مي‌شد پيروز قطعي انتخابات اين ايالت باشد اما به ناگاه شرايط كاملا معكوس شد و اين بايدن بود كه تبديل به نامزد بازنده اين ايالت شد و با اختلافي فاحش نتيجه را به سندرز واگذار كرد.

برني سندرز در حال تبديل‌شدن به يك پيشتاز بلامنازع در ميان نامزدهاي دموكرات است. انتخابات‌ آتي قطعا اين موضوع را بيشتر نشان مي‌دهد و مشخص مي‌كند موج سندرز تا چه حد توانسته در امريكا فراگير شود. دو انتخابات كاروليناي جنوبي و سه‌شنبه بزرگ براي تمامي نامزدهاي دموكرات سرنوشت‌ساز است. حالا برني سندرز تبديل به پيروز نهايي انتخابات نوادا شده و پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه بالاي ۳۰ درصد از آراي اين ايالت را به خود اختصاص دهد. او در جشن پيروزي جنبش خود را غير قابل توقف خواند و گفت كه اين پيروزي‌ها ادامه دارد.

سندرز با وجود نگراني‌هايي كه در خصوص اتحاديه كارگري آشپز‌ها و پيش‌خدمت‌ها كه بزرگ‌ترين اتحاديه كارگري اين ايالت محسوب مي‌شود و مخالف سياست‌هاي بيمه‌اي سندرز بودند، وجود داشت اما باز هم برنده شد. اين اتحاديه عنوان كرد كه هيچ‌يك از نامزدها را تاييد نمي‌كند چرا كه معتقد است هرگونه سياست‌ بهداشتي و درماني سياست‌هاي درماني اين اتحاديه را تضعيف مي‌كند چرا كه اين اتحاديه براي خود يك ساختار بيمه درماني دارد كه معتقد است نياز اعضاي اين اتحاديه را تامين مي‌كند و هرنوع بيمه اجباري ديگري ساختار بيمه درماني اين اتحاديه را تضعيف مي‌كند. ولي اين اتفاق هم باعث تضعيف موقعيت سندرز در انتخابات نوادا نشد و با يك حاشيه امن پيروز انتخابات در اين ايالت شد.

در اين انتخابات مشخص شد كه سندرز نه‌تنها در بين راي‌دهندگان سفيدپوست بلكه در ميان راي‌دهندگان لاتين و سياه‌پوست نيز از پشتيباني بسيار گسترده‌اي برخوردار است. طبق نظرسنجي‌ها ۵۳ درصد از لاتين‌تبارهايي كه در اين انتخابات شركت كردند، گفتند كه از سندرز حمايت مي‌كنند. در ميان سياه‌پوستان نيز اگرچه بايدن با ۳۶ درصد مقبوليت در جايگاه اول قرار داشت اما سندرز نيز با ۲۷ درصد در جايگاه دوم قرار گرفت.

از طرفي ديگر بايدن يك شرايط به‌ شدت نااميد‌كننده در ميان جوانان دارد. او عملا آراي افراد زير ۵۰ سال را با خود ندارد. حتي پيت بوتجيج جوان هم نتوانسته آراي آنها را با خود همراه كند ولي در طرف مقابل اين برني سندرز است كه اكثر جوانان را به خود جلب كرده است. او بالاي ۶۵ درصد راي جوانان بين ۱۷ تا ۲۹ سال را در اختيار دارد و اين در حالي است كه بايدن آراي افراد بالاي ۶۵ سال را با خود همراه كرده است و عدم همراهي جوانان با ساير نامزدها تبديل به موضوع بسيار قابل‌توجه بين ساير نامزدها شده است. براساس نظرسنجي‌ها در نوادا موضوع مراقبت‌هاي بهداشتي جزو موضوعات اصلي بوده كه شهروندان نوادا روي آن تاكيد داشتند.

۴۳ درصد از راي‌دهندگان گفته بودند كه مراقبت‌هاي بهداشتي مهم‌ترين مساله براي آنها است. علاوه بر اين ۶۲ درصد از راي‌دهندگان گفتند كه از جايگزين كردن بيمه درماني خصوصي با يك برنامه بيمه دولتي واحد پشتيباني ‌مي‌كنند. گفتني است برني سندرز دست روي موضوعي گذاشته كه دغدغه بسياري از امريكايي‌ها است و موضوع خدمات درماني دولتي براي مردم را تبديل به برنامه اصلي خود كرده است و اين حجم از توجه نشان مي‌دهد كه تا چه حد مردم به اين موضوع حساس هستند.

در سوي ديگر اين ماجرا جو بايدن معاون اول رييس‌جمهور نيز پس از دو نمايش ضعيف در آيووا و نيوهمپشاير به يك پيروزي بزرگ نياز داشت اما بازهم اين موضوع در نوادا محقق نشد. با اين حال او طي هفته گذشته وعده داده بود در ايالت‌هاي ديگر عملكرد بهتري را از خود نشان خواهد داد.

بايدن در سخناني عنوان كرد: دليل اينكه ما اينجا هستيم اين است كه هنوز مي‌دانيم ۹۹ درصد آراي امريكايي آفريقايي‌تبارها به صندوق ريخته نشده، هنوز ۹۹ درصد امريكايي-لاتين‌تبارها نظر خود را بيان نكردند.

با اين حال برآوردها نشان مي‌دهد كه بايدن روي اين آرا هم نمي‌تواند حساب زيادي باز كند. چرا كه نوادا نشان داد امريكايي- لاتين‌تبارها استقبال بيشتري به سندرز دارند. در سه‌شنبه بزرگ كه انتخابات در دو ايالت تگزاس و كاليفرنيا برگزار مي‌شود حجم زيادي از امريكايي-لاتين‌تبارها در آنها هستند و سندرز شانس بسيار بالايي در اين دو ايالت دارد و در ايالتي مانند تگزاس كه انتظار مي‌رفت بايدن بتواند پيروز شود نيز اكنون در نظرسنجي‌ها شرايط براي سندرز به مراتب بهتر از بايدن است. بايدن حالا آخرين شانس بقايش در كاروليناي جنوبي است. اگر در آنجا پيروز شود باز هم مي‌تواند در رقابت باقي بماند اما در آنجا نيز به يك برد قاطع دست پيدا نكند پايان راه براي او رقم خواهد خورد.

در سوي ديگر ماجرا پيت بوتجيج نيز قرار دارد. او كه در دو ايالت اول عملكردي خوب از خود نشان داد حالا عيار او رفته‌رفته مشخص مي‌شود. او تنها در ميان سفيدپوست‌ها پايگاه راي دارد. در صورتي كه نه در ميان سياه‌پوست‌ها و نه در ميان امريكايي‌-لاتين‌تبارها هيچ پايگاه راي براي خود ايجاد نكرده و در عمل با يك چالش در اين خصوص مواجه شده است. او در نوادا تنها از سوي ۲درصد سياه‌پوست‌ها حمايت شد و در ميان لاتين‌تبارها تنها ۹ درصد بود. اين شرايط در دو انتخابات گذشته نيز وجود داشت. با اين حال بوتجيج معتقد بود اگر مردم ببينند كه او قابليت پيروزي دارد مي‌تواند راي جمع كند.

اما تاكنون اين اتفاق رخ نداده چرا كه چنين وضعيتي مي‌تواند يك اوج و يك پايان زودهنگام در انتخابات را براي بوتجيج رقم بزند. تا زمان تنظيم اين گزارش و با توجه به ميزان آرا در نوادا، برني سندرز توانسته در مجموع ۳۴ نماينده حزبي به دست آورد و اكنون با فاصله قابل‌توجه از بوتجيج در جايگاه اول حزب قرار گرفته است. نامزد نهايي حزب براي پيروزي نيازمند ۱۹۹۱ نماينده است كه حدود يك سوم از نمايندگان در روز ۳مارس و در اولين سه‌شنبه بزرگ تقسيم خواهند شد و در آن روز شايد بتوان دريافت كدام فرد نامزد نهايي حزب از ديدگاه راي‌دهندگان دموكرات است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهرانz

      امیدوارم برنی ساندرز رئیس جمهور بعدی آمریکا باشه

    • بدون نام

      فقط فقط ترامپ

    • بدون نام

      بعدا معلوم میشه کی جلوهست

    • سیمرغ

      همهٔ رواسای جمهوری آمریکا 2دورهٔ هستند به احطمال 90درصد ترامپ انتخاب میشه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج