۹۶۴۲۹۳
۱۷ نظر
۵۰۳۸
۱۷ نظر
۵۰۳۸
پ

شایعاتی درباره کرونا که نباید باور کنید

از وقتی پرجمعیت‌ترین کشور دنیا یعنی چین با ویروس به شدت مسری کرونا درگیر شد، شبکه‌های اجتماعی هم پر شدند از اخبار و اطلاعات درست و غلط از نحوه شیوع و انتقال آن گرفته تا کنترل این بیماری. بد نیست اندکی با اخبار واقعی و شایعات مربوط به این بیماری آشنا شویم و سعی کنیم از شایعه‌ها و اخبار غلط فاصله بگیریم.

برترین‌ها: حالا دیگر ویروس سرزمین چشم‌بادامی‌ها از مرز‌های ما هم عبور کرده و وحشتش بیش از قبل به جان همه افتاده. اگرچه بزرگ‌ترین خطر کرونا ویروس سرعت انتقالش است، ولی به نظر می‌رسد سرعت پخش شایعات و حواشی آن از سرایت خود بیماری هم بیشتر است.

از وقتی پرجمعیت‌ترین کشور دنیا یعنی چین با ویروس به شدت مسری کرونا درگیر شد، شبکه‌های اجتماعی هم پر شدند از اخبار و اطلاعات درست و غلط از نحوه شیوع و انتقال آن گرفته تا کنترل این بیماری. بد نیست اندکی با اخبار واقعی و شایعات مربوط به این بیماری آشنا شویم و سعی کنیم از شایعه‌ها و اخبار غلط فاصله بگیریم.

شایعاتی درباره کرونا که نباید باور کنید

شایعه ۱: هرگونه نامه یا بسته‌ای که از چین دریافت شود می‌تواند ناقل باشد

شاید شنیده باشید که بعضی‌ها می‌گویند اگر از چین بسته یا نامه‌ای دریافت کنیم یا اجناس تازه‌ای از این کشور وارد شده باشند در معرض خطر ابتلا قرار می‌گیریم. این تصور کاملا غلط است، چون ثابت شده ویروس کرونا روی اشیایی همچون نامه یا بسته‌های پستی یا هر کالای دیگری نمی‌تواند برای مدت طولانی زنده بماند.

شایعه ۲: کرونا ویروس فقط در کمین بزرگسالان است

کودک و بزرگسال، جوان و پیر، مرد و زن همه می‌توانند با این ویروس آلوده شوند. با این حال افراد سالمند و کسانی که سابقه بیماری دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند. در واقع خطر ابتلا به قدرت سیستم ایمنی بستگی دارد نه به سن و سال.

شایعه ۳: کرونا ویروس از طریق حیوانات خانگی منتقل می‌شود

هیچ استناد علمی در این خصوص وجود ندارد و هنوز چنین ادعایی اثبات نشده که این ویروس از طریق حیوانات خانگی منتقل می‌شود. سگ‌ها و گربه‌ها احتمال ابتلا به کرونا ویروس را دارند، اما کرونایی که با کرونای انسانی متفاوت است و درواقع نه کرونای ما به آن‌ها قابل انتقال است و نه کرونای آن‌ها به ما، ولی به هر حال توصیه می‌شود افراد پس از تماس با حیوانات خانگی دست‌ها را با آب و صابون بشویند که این ربطی به کرونا ندارد و در هر شرایطی بهتر است این اصل بهداشتی رعایت شود.

شایعه ۴: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها کرونای جدید را درمان و یا از بروز آن پیشگیری می‌کنند

آنتی‌بیوتیک‌ها فقط در مقابل باکتری‌ها موثر هستند نه ویروس‌ها. به گفته محققان آنتی‌بیوتیک را نباید به عنوان روش پیشگیری یا درمان کرونای جدید بکار برد. چون آنتی‌بیوتیک همیشه روش درمان باکتری‌ها بوده و هست و کمکی به از بین بردن ویروس‌ها نمی‌کند.

شایعاتی درباره کرونا که نباید باور کنید

شایعه ۵: داروی مخصوصی برای درمان و پیشگیری از کرونای جدید کشف شده است

طبق جدیدترین تحقیقات هنوز هیچ دارویی برای پیشگیری یا درمان قطعی این بیماری توصیه نشده است. البته دارو‌هایی در حال بررسی و آزمایش هستند که می‌توانند به درمان کرونا کمک کنند، ولی داروی قطعی یا واکسن کرونا هنوز ساخته نشده است.

شایعه ۶: مار‌ها عامل اصلی انتقال کرونا بوده‌اند

ابتدا تصور می‌شد مار‌ها مسئول ابتلای انسان به این ویروس هستند، اما تحقیقات بیشتر نشان داد هفت نوع از جانداران هستند که می‌توانند انسان را مبتلا کنند. از آنجا که بالغ بر دویست نوع کرونا ویروس دیگر می‌تواند از طریق انواع گونه‌های حیوانات بین آن‌ها سرایت پیدا کند خیلی سخت می‌توان گفت دقیقا کدام حیوان مسبب اصلی ظهور کرونا ویروس ۲۰۱۹ در انسان است. طبق مقاله‌ای که در ۲۲ ژانویه در ژورنال تخصصی ویروس‌شناسی منتشر شد، مار‌ها عامل اصلی کرونا ویروس ۲۰۱۹ معرفی شدند که اندکی بعد این مورد تکذیب شد.

تحقیقات کنونی به نوعی از خفاش (خفاش نعل اسبی) به عنوان مقصر اصلی انتقال به انسان مشکوک است. پس از بررسی‌هایی که در همین هفته‌های اخیر صورت گرفته اعلام شد که ژنوم کرونای جدید تا ۹۶ درصد با کرونایی که در این خفاش وجود دارد برابری می‌کند. خفاش‌ها باعث و بانی شیوع و گسترش بسیاری از ویروس‌های مرگبار در بین انسان‌ها هستند؛ ویروس‌هایی از قبیل ابولا، رابیز، سارس و مرس. محققان انستیتو ویروس‌شناسی ووهان اعلام کردند این کرونا‌ویروس خفاشی یک همه‌گیری جدی را در پی دارد. اما خیلی زود است که بخواهیم با یقین بگوییم کرونا ویروس ووهان به طور مستقیم از خفاش به انسان منتقل شده و یا حیوان دیگری در این میانه نقش ناقل را بازی کرده است.

شایعه ۷: مسبب تمام این بدبختی سوپ‌خفاش‌خور‌ها هستند

شایعاتی درباره کرونا که نباید باور کنید

در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی منتشر شد از زنی در حال خوردن سوپ خفاش و پس از آن موجی از انتقادات و سرزنش‌ها نسبت به خوراک‌های آسیایی و اینکه همین رژیم‌های غذایی عامل انتقال این ویروس به انسان هستند. واقعیت این است که آن ویدئو مربوط به سال ۲۰۱۶ در کشور پالائو است و بعدتر آن خانم بابت ترس و وحشتی که بخاطر آن ویدئو در اذهان عمومی ایجاد شده عذرخواهی کرد و در کلیپ عذرخواهی توضیح داد که خوراکی که در ویدئو مشاهده می‌شود از خفاش میوه‌خوار تهیه شده که در واقع یکی از خوراکی‌های محلی رایج و محبوب در کشور پالائو است. انواع دیگری از خفاش هم هستند که در آفریقا و آسیا خوردن آن‌ها مرسوم است.

کرونا ویروس ووهان در انواع رسانه‌ها و فضای مجازی به سرعت در حال تکثیر است. پس بهتر است تمام آنچه می‌خوانیم و می‌بینیم و می‌شنویم را باور نکنیم. حتما اطلاعاتی که دریافت می‌کنید را از منبع دیگری هم کنترل کنید تا مطمئن شوید واقعیت دارد یا خیر.

تقریبا همان مواردی که برای پیشگیری از آنفولانزا باید رعایت شود در مورد کرونا هم صدق می‌کند. اگر احتمالا با علائمی نظیر تب، سرفه و تنگی نفس مواجه شدید از تماس فیزیکی با اطرافیان جدا خودداری کرده و سریعا به پزشک مراجعه کنید. نکته مهمتر اینکه دچار ترس واهی و اضطراب بیخودی نشوید و بدون دامن زدن به شایعات فقط نکات بهداشتی را رعایت کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شایعه ۱ و ۳ صحیحه و شایعه نیست. ویروس کرونا تا حدود ده روز روی اشیا خودش رو حفظ میکنه و اگر اینطور نبود، این همه تو ایران کرونا نمیگرفتن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دارو نسبتا موثر ضد مالاریا داره جواب میده سخنگوی بیوتکنولوژی چین اعلام کرده

      • بدون نام

        زمان جوانیم دستکش، ماسک، دوری از پشه و دفن اجساد ایدزی شده بود دغدغه

    • بدون نام

      سریعا به پزشک مراجعه کنید!
      خوب شد گفتی بنفشه خانوم، وگرنه به قصابی محل مراجعه میکردیم

    • زری

      جیگرشون دربیاد . حالا از سوپ خفاش هم نگرفته باشند. چطور دلشون سوپ خفاش خواست و اینا هم خوردند.
      واقعا حالم بهم خورد

      پاسخ ها

      • هومن

        عزیزم اگه الان بری به یک اروپایی بگی ما کله پاچه گوسفند رو اب لیمو روش میریزیم میخوریم چشش رو مردمکش رو در میاریم سفیدیش رو با چه ولعی میخوریم بالا میاره اینم همونه دیگه . خوراک به فرهنگ و عادات مردم بستگی داره

      • بدون نام

        مثلا سوپ خفاش با آبگوشت گوسفند یا خورش گوساله خیلی تفاوت داره؟
        یه کم فکر کنید

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه که اه

    • بدون نام

      چین با اونهمه ماسک و پیشگیری ۹۰۰ نفر مبتلا شدن ایران قراره چی بشه

    • بدون نام

      مطمئن باشید از یه آزمایشگاه تو چین تو همون شهر ووهان این ویروس منتشر شده. ربطی به خفاش و مار هم نداره.

    • بدون نام

      بابا باور نکنید،اینا الان انتخابات و باختن این بساط و دارن درست میکنن،مخصوصا اینکه پرونده پیگیری این ویروس و دادن به فرد امنیتی کابینه یعنی علی ربیعی

    • سارا

      یا خداااا قلبم وایساد !!!!!!

    • مومو

      متاسفم براشون

    • اتابک

      یکی میمرد ز درد بی نوایی یکی می‌گفت خانوم زردک میخایی!!!

    • بدون نام

      محیط بسته وکم تهویه وسایط نقلیه عمومی متراکم حتی آنفلوآنزا فصلی را تشدید میکنند

    • بدون نام

      چطور ویروس کرونا پس از پخت گوشت خفاش زنده میمونده و به بدن خورنده منتقل میشده یا شایدم گوشتش و خوب نمی پزن پس چرا میگن تو گرما ضعیف میشه

      پاسخ ها

      • مسلم

        سلام عزیزانم تمام بیماریها و بدبختیها از کشورهای غیر مسلمان وکافر وارد مسلمین میشود زیرا. بعضی. مسلمانان از دستورات اسلام سر پیچی می کنند نباید به کافر دست داد نباید به سگ دست زد نفس سگ به هر چیزی بخورد آلوده ونجس می کند ایدز سوغات کفار است بعلت عدم رعایت مسائل شرعی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج