جاباما
۹۶۴۴۲۰
۲۹ نظر
۵۲۷۱
۲۹ نظر
۵۲۷۱
پ

به این مهند‌س‌های معاصر ایرانی افتخار کنید!

خیلی از ما نام و مشخصات بازیگران سینما را که با فیلم‌های‌شان شگفت‌زده‌مان کرده‌اند، می‌شناسیم. اما چقدر با آن ذهن‌های بزرگ که اختراعات شگفت‌انگیزی داشته‌اند یا برای پیشرفت علم کاری کرده‌اند و زندگی را برای ما آسان‌تر و شاد‌تر ساخته‌اند، آشناییم؟ بد نیست حالا به مناسبت روز مهندس، با بعضی از بزرگ‌ترین ذهن‌های ایران آشنا شویم و آن‌ها را به‌خاطر بسپاریم؛ مهندسان مشهوری که از دنیا جای بهتری ساخته‌اند.

همشهری آنلاین - شبنم سید مجیدی: خیلی از ما نام و مشخصات بازیگران سینما را که با فیلم‌های‌شان شگفت‌زده‌مان کرده‌اند، می‌شناسیم. اما چقدر با آن ذهن‌های بزرگ که اختراعات شگفت‌انگیزی داشته‌اند یا برای پیشرفت علم کاری کرده‌اند و زندگی را برای ما آسان‌تر و شاد‌تر ساخته‌اند، آشناییم؟

به این مهند‌س‌های معاصر ایرانی افتخار کنید!

بد نیست حالا به مناسبت روز مهندس، با بعضی از بزرگ‌ترین ذهن‌های ایران آشنا شویم و آن‌ها را به‌خاطر بسپاریم؛ مهندسان مشهوری که از دنیا جای بهتری ساخته‌اند. این فهرست می‌توانست نام ده‌ها و صد‌ها نفر از بزرگان مهندسی را دربرگیرد، اما تعدادی از معاصرترین‌ها برای معرفی انتخاب شدند.

علی حاجی میری

مهندس برق

شغل: استاد دانشگاه کلتک

به این مهند‌س‌های معاصر ایرانی افتخار کنید!

علی حاجی‌میری- استاد، مخترع و کارآفرین- در حوزه مهندسی برق است و اکنون دارای کرسی استادی در دانشگاه کلتک (مؤسسه فناوری کالیفرنیا) است. او لیسانس مهندسی برق خود را از دانشگاه صنعتی شریف و فوق‌لیسانس و دکتری را از دانشگاه استنفورد دریافت کرده است. او و دانشجویانش در ۲۰۰۴ نخستین رادار-روی چیپ جهان را در سیلیکون، ولی رونمایی کردند. او در ۳۲ سالگی به‌عنوان یکی از ۳۵ نوآور برتر زیر ۳۵ سال جهان انتخاب شد. او همچنین یکی از ۴۵ دانشمند دعوت شده به انجمن جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۶ بود.

پرویز معین

مهندس مکانیک

شغل: استاد دانشگاه استنفورد آمریکا

به این مهند‌س‌های معاصر ایرانی افتخار کنید!

پرویز معین در سال ۱۳۳۱ در تهران به دنیا آمد و، اما بعدتر به آمریکا مهاجرت و مدرک مکانیک سیالات خود را از دانشگاه استنفورد اخذ کرد. او حالا عضو هیأت علمی مهندسی مکانیک دانشگاه استنفورد آمریکاست. وی تا‌کنون برنده جایزه علمی ناسا و جایزه مؤسسه انستیتو آمریکایی هوانوردی و فضانوردی شده است. همچنین در سال ۱۹۹۶ موفق به دریافت جایزه دینامیک سیالات شد.

دارا خسروشاهی

مهندس بیوتکنولوژی

شغل: مدیرعامل شرکت اوبر

به این مهند‌س‌های معاصر ایرانی افتخار کنید!

دارا خسروشاهی، تاجر ایرانی و مدیرعامل اجرایی شرکت تکنولوژی‌های اوبر است. او پیش‌تر مدیرعامل اجرایی اکسپیدیا بود. دارا خسروشاهی در ایران‌زاده شده و از خانواده کارآفرین خسروشاهی که مؤسس شرکت سرمایه‌گذاری البرز و مالک چندین کارخانه تولید دارو همچون تولید دارو، تولی‌پرس و … در ایران بودند برخاسته است. نیویورک‌تایمز در سال۲۰۱۵ درآمد آقای خسروشاهی را در میان مدیران عامل در آمریکا بالاترین اعلام کرد؛ حدود ۹۵میلیون دلار. حالا او به‌عنوان مدیرعامل جدید ارزشمندترین شرکت نوپای تکنولوژیک در دنیا یعنی اوبر (اپلیکیشن مسافربری آنلاین) برگزیده شده است.

پریسا تبریز

مهندس علوم کامپیوتر

شغل: متخصص امنیت رایانه

به این مهند‌س‌های معاصر ایرانی افتخار کنید!

پریسا تبریز در سال ۱۹۸۳ متولد و در حومه شیکاگو بزرگ شده است. او دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی علوم کامپیوتر از دانشگاه ایلینوی است. او در سال ۲۰۰۷ به استخدام شرکت گوگل درآمد و تا سال ۲۰۱۱ مدیر امنیت این شرکت بود. او اکنون ریاست بخش مهندسی مرورگر گوگل کروم را برعهده دارد. شرکت گوگل به او لقب شاهزاده امنیت را داده است. نشریه فوربس در سال ۲۰۱۲ از تبریز به‌عنوان یکی از ۳۰ چهره برتر در زمینه تکنولوژی در کنار افرادی، چون مارک زاکربرگ نام برد. مجله فورچون در سال ۲۰۱۸ از تبریز به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد زیر ۴۰ سال در دنیای کسب و کار نام برد.

زوبین قهرمانی

مهندس اطلاعات

شغل: استاد دانشگاه کمبریج

به این مهند‌س‌های معاصر ایرانی افتخار کنید!

زوبین قهرمانی متولد ۱۹۷۰ و استاد ایرانی رشته مهندسی اطلاعات در دانشگاه کمبریج است. وی همزمان دارای کرسی استادی در دانشگاه کارنگی ملون و کالج لندن است. او دکتری خود را از دپارتمان علوم‌شناختی انستیتو تکنولوژی ماساچوست تحت هدایت مایکل جردن و توماسو باجو دریافت کرده است. قهرمانی آورده‌های قابل توجهی در حوزه یادگیری ماشین با روش بیزین مدل‌های گراف و نروساینس محاسباتی دارد. او در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان عضو انجمن سلطنتی لندن به‌خاطر تلاش‌هایش برای پیشرفت دانش طبیعی انتخاب شد. او همچنین دانشمند ارشد شرکت بزرگ «اوبر» (تاکسی آنلاین) و معاون مدیر مرکز لوورهولم است.

انوشه انصاری

مهندس برق و علوم کامپیوتر

شغل: مدیر بنیاد ایکس‌پرایز و مدیرعامل شرکت پرودی سیستمز

به این مهند‌س‌های معاصر ایرانی افتخار کنید!

انوشه انصاری، مهندس ایرانی آمریکایی متولد شهر مشهد، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت پرودی سیستمز، یک شرکت مدیریت فناوری است. او سابق بر این مدیرعامل شرکت تلکام تکنولوژی بود. در ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۶ و چند روز پس از تولد ۴۰ سالگی‌اش نخستین زن ایرانی شد که به فضا رفته است. همچنین چهارمین جهانگرد فضایی بود که با بودجه شخصی به یک ایستگاه بین‌المللی فضایی پرواز کرد.

همایون کازرونی

مهندس مکانیک

شغل: متخصص روباتیک و استاد دانشگاه برکلی کالیفرنیا

به این مهند‌س‌های معاصر ایرانی افتخار کنید!

کازرونی، مدیر آزمایشگاه روباتیک و مهندسی انسان دانشگاه برکلی و یکی از بنیانگذاران و دانشمندان اصلی برکلی بیانیکس است. او دکتری مهندسی مکانیک خود را از دانشگاه ام‌ای‌تی دریافت کرده است. تیم کازرونی توانستند ساختار بسیار سبک حمل‌کننده انسانی با نام Human Universal Load Carrier را ابداع کنند. این ابداع نخستین ساختار و مستقل از نظر انرژی برای اندام تحتانی انسان است که برای کاربر خود این امکان را فراهم می‌کند که بیش از ۹۰ کیلوگرم وزن را در هر مسیری و برای مدتی طولانی بدون نیاز به تلاش مضاعف حمل کند. نتایج فعالیت‌های او به تولید نسل جدیدی از ابزار‌های هوشمند منجر شد که اکنون توسط کارگران مراکز توزیع و کارخانه‌ها برای جا‌به‌جایی اشیای سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ناصر جبلی

شغل: برنامه‌نویس

به این مهند‌س‌های معاصر ایرانی افتخار کنید!

برنامه‌نویس و سازنده بازی‌های رایانه‌ای اهل ایران و مقیم آمریکاست. او در سال ۱۳۳۶ در ایران متولد شد و برای تحصیل در رشته علوم رایانه به آمریکا رفت. او مؤسس شرکت «Sirius Software» است که بازی‌های بسیاری ازجمله space eggs و Gorgon را برای اپل ۲ تولید کرد که یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های جهان تا سال ۱۹۸۲ میلادی بود. او سپس شرکت خود با نام Gebelli Software را تاسیس کرد. او بعد‌ها به ژاپن رفت و به یکی از اصلی‌ترین طراحان شرکت اسکوئر تبدیل شد.

پیر امیدیار

مهندس کامپیوتر

شغل: کارآفرین و بنیانگذار eBay

به این مهند‌س‌های معاصر ایرانی افتخار کنید!

امیدیار، بنیانگذار یکی از افسانه‌ای‌ترین استارتاپ‌های سیلیکون، ولی است. او بنیانگذار و مدیرعامل شرکت‌ای بی (eBay) بزرگ‌ترین فروشگاه خرید و فروش اجناس دست دوم در دنیاست. این شرکت امروز ارزشی معادل ۳۰ میلیارد دلار دارد. او همچنین بنیانگذار The Intercept است، یک استارتاپ روزنامه‌نگاری و رسانه‌ای دیجیتال که تا به‌حال تعدادی فیلم و مستند مانند Spotlight و Dark Money را ساخته‌است.

لیلا عراقیان

مهندس معماری

شغل: معمار و طراح

به این مهند‌س‌های معاصر ایرانی افتخار کنید!

لیلا عراقیان متولد ۱۹۸۳ در ایران است. او کارشناسی مهندسی معماری را از دانشگاه شهید بهشتی و فوق‌لیسانس خود را از دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافت کرده است. او در سال ۱۳۸۴ به همراه همکارش علیرضا بهزادی شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا را تاسیس کردند و طرحشان در مسابقه طراحی پل طبیعت برگزیده شد. پل طبیعت در سال ۱۳۹۳ تکمیل و به یکی از نماد‌های شهر تهران تبدیل شد. او در زمان طراحی این پل فقط ۲۵ سال داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دا

      حسین امانت

      پاسخ ها

      • یک شهروند

        مهندس فقط هافبک جون های خودمون
        ماتو باشگاه فرشید ارش و مسعود کلی جوون دیگه داریم که دارن فوتبالمونو مهندسی میکنن

      • بدون نام

        هیچ بخشی از افتخارش مال ایران نیست دست امریکا درد نکنه که چنین نخبه هایی پرورش داده وگرنه از سمت ایران به قضیه نگاه کنی فرقی نداره چهارتا راننده اسنپ کمتر

    • بدون نام

      پس فیروز نادری کجاس؟؟؟!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی هاشون همونجا مدرسه رفتن و تحصیلات عالی کلمل امریکا بودن فقط اسم ایرانی دارند

    • بدون نام

      فقط اونایی که میگن انوشه انصاری فقط یه پولدار بود که با پول شد اولین فضانورد ایرانی! آخه نادان حداقل گذشتشو بخون بعد حرف بزن

    • رامین(nf)

      همه از مخ های ایرانی استفاده میکنند ، اما تو ایران از بیمخ ها استفاده میکنید واین میشه کشورمون .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متاسفانه واقعا همینه.

      • فائزه

        همینه که میگی ایول

    • بدون نام

      منو یادشون رفته بنویسن :/

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما بدون نام بودین یادشون رفت

    • نوروز

      متاسفانه بهترینهای ما در خارج از کشور خدمت میکنن

    • بدون نام

      هزاران مهندس ایرانی...در جهان وکشور فعال واز طرح و تفکرات آنها استفاده بهینه انجام نمیگیرد...چقدر فرصت ها را از دست داده ایم!!!
      این مطلب را با توجه ب تجربه۴۲ ساله بیان کردم...چه گنجینه های پر گهر در گوشه ای خاموش وبی مصرف نشسته اند!!!
      حیف وصد حیف....

    • بدون نام

      باشه افتخار کردم، به اختلاس کنندگان ایرانی هم افتخار میکنیم ...

    • بدون نام

      چرا میروند بخاطر اینکه به دانشمندان خیلی میرسن ویک عده از اینور
      به مردمشان بخاطر پول خیانت میکنن وتبلیغ آنطرف اب میکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اشتباهی مثبت دادم

    • حسن

      دمشون گرم
      مهندسی بهترین و جذابترین شغل دنیا برای افراد خلاق است.

      به مهندس بودنم افتخار می کنم. انشاله به زودی اسم من هم در این لیست میاد.

    • بدون نام

      ای کاش کشور مون مسئولین درست و حسابی داشت و این مخها تو کشور خودمون خدمت میکردند!

    • بدون نام

      انشاءالله همیشه موفق باشین ،،،

    • بدون نام

      روز همشون مبارک امیدوارم همیشه خوشحال باشن:)

    • بدون نام

      شما ها هم با اسمشون حال کنید

    • بدون نام

      مسئولین ما در کشور همگی تخصص پاسداری و بالای 70 سال سن دارند

    • بدون نام

      افتخار ایرانی بودنشون معنی نداره. چون این افراد با شرایط خوب خارج از کشور شکوفا شدن اگه ایران بودن الان در بهترین شرایط کارمند اداره برق یا مخابرات بودن و زیر دست اقازاده های بیسواد

    • بدون نام

      البته در مورد نفر آخر(لیلا عراقیان) کلی حرف و حدیث هست و مدارک زیادی هست مینی بر اینکه طرح پل طبیعت طرح یک معمار دیگه بوده و کپی و سرقتیه. حالا اینکه چقدر صحت داره خودتون باید بخونید

    • بهار نورانی

      احسنت به همه شون

    • بدون نام

      اینها افتخارند نه به اصطلاح سلبریتی مردم فروش حیف که ایران به اینها بها نمیدن میدان و زمینه کاری نمیدن و نمیتونن جذب شوند. و مافیاها نمیذارن اینها بیان تو ایران کار کنن.

    • بدون نام

      تو ایران ما خیلی نابغه داریم مهندس خاوری مهندس شهرام جزایری مهندس هدایتی سلطان شکر

    • بدون نام

      کاشکی ماهم ثروت کشور سرف اینجور انسانها بکنیم نه یک مشت نمک به حرم که مارا نحس می دونند

    • مهرداد

      این ها فقط اسمشون ایرانیه و بیشتر پیشرفتشون را مدیون دانشگاه های تراز اول خارجی یا حمایت ان ها و خانواده هستند. صرفا ملیت یا اسن افتخار نمی اوره محیط از همه مهمتره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج