۹۶۴۶۱۰
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

بازار سکه و طلا در خواب آخر زمستانی

روزنامه «آرمان ملي» با محمد کشتي‌آراي، رئيس کميسيون تخصصي طلا و جواهر درباره وضعیت بازار سکه و طلا گفتگو کرده است.

روزنامه «آرمان ملي» با محمد کشتي‌آراي، رئيس کميسيون تخصصي طلا و جواهر درباره وضعیت بازار سکه و طلا گفتگو کرده است.

بخشی از این گفتگو را بخوانید:

نرخ سکه تمام بهار آزادي روز گذشته به شش ميليون و 130 هزار تومان رسيد و هر گرم طلاي 18 عيار هم 626 هزار تومان را پشت‌سر گذاشت. دليل اين اتفاق چيست؟

دو علت اصلي را براي افزايش نرخ طلا و سکه در روزهاي گذشته مي‌توان برشمرد. اولين و مهم‌ترين اتفاق به افزايش قيمت جهاني اونس طلا بازمي‌گردد. روز گذشته قيمت طلا در بازارهاي جهاني حدود ۴۰ دلار افزايش داشت. در شرايطي که بازارهاي جهاني دستخوش چنين تحولاتي مي‌شوند، نمي‌توان انتظار داشت که بازار ايران عاري از نوسان بماند و بدون اعتنا به شرايط جهاني وارد روند نزولي شود. نکته دوم نيز مربوط به قيمت ارز مي‌شود. به هر حال ديگر ثبات ماه‌هاي گذشته در بازار ارز ديده نمي‌شود و دلار هر روز قيمت جديدي را تجربه مي‌کند. بازارهاي طلا و سکه نيز همواره تحت تاثير ارز قرار دارند و پيش از هر کالاي ديگري به نوسان ارزي واکنش نشان مي‌دهند. به هر حال اين روزها دلار وارد کانال صعودي شده و ديروز هم در صرافي‌هاي مجاز ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه مي‌شد. حال هر يک از اين دو عامل وارد کانال نزولي شوند، طبيعتا طلا و سکه هم آمادگي اين را دارند که به قيمت‌هاي پايين‌تري برسند.

عرضه و تقاضا در بازار به چه سمتي پيش مي‌رود. به هر حال اکنون در روزهاي پاياني سال به سر مي‌بريم و تجربه نشان مي‌دهد در اين روزها تقاضا افزايش مي‌يابد. عده‌اي از دلالان رشد تقاضا را عامل گراني طلا و سکه معرفي مي‌کنند؛ آيا امسال هم اين اتفاق رخ داده است؟

خير اينها صرفا صحبت‌هايي است که از سوي عده‌اي سودجو مطرح مي‌شود. اگر نگاهي به بازار داشته باشيم، متوجه مي‌شويم که در اين روزها تقاضا نه‌تنها نسبت به سال‌هاي اخير افت دارد، بلکه در مقايسه با ماه‌هاي گذشته هم دچار رکود شده‌اند. در حالي که بازار دچار رکود باشد فروشندگان تلاش مي‌کنند با قيمت‌هاي پايين‌تري به عرضه بپردازند. اين منطق همه بازارهاست و بازار سکه و طلا را هم نمي‌توان از آن مستثني کرد. به نظر مي‌رسد در سال جاري قدرت خريد آنچنان کاهش داشته که بسياري از شهروندان ديگر خريد طلا و سکه را از اولويت خارج کرده‌اند و فرارسيدن نوروز هم نمي‌تواند عاملي براي هجوم مردم به بازار و به‌تبع آن افزايش قيمت‌ها باشد. اتفاقا به‌دنبال کمبود تقاضاست که حباب بازار سکه و طلا منفي شده و رشد نرخ‌ها از ارز و بازار جهاني عقب مانده است.

در اين روزها بحث قرارگرفتن ايران در ليست سياه FATF و شيوع بيماري کرونا هم داغ است. عده‌اي هم در فضاي مجازي با تکيه بر اين موضوعات سعي در تامين منافع خود دارند. آيا اصولا اين اتفاقات مي‌تواند عاملي براي افزايش نرخ طلا و سکه باشد؟

خير؛ افزايش نرخ طلا و سکه صرفا به دو دليلي است که به آن اشاره کردم و نبايد دنبال عامل ديگري در اين زمينه بود. شيوع يک بيماري، آن هم کروناي واگيردار و مسري، خود به عاملي براي رکود بازار و کاهش قيمت‌ها تبديل شده است. مشخص نيست که چطور عده‌اي فريب اين صحبت‌ها را مي‌خورند و تصور مي‌کنند که شيوع کرونا نرخ طلا را افزايش مي‌دهد. البته اين بيماري شايد به‌صورت غيرمستقيم تاثيرگذار باشد و يقه بازار طلا و سکه را به‌عنوان بخشي از اقتصاد بگيرد؛ اما عاملي براي افزايش قيمت نخواهد بود. قرارگرفتن در ليست سياه FATF نيز اتفاقي نيست که بخواهيم آن را به‌عنوان عاملي براي بالابردن قيمت سکه و طلا معرفي کنيم. اين امر فقط قيمت ارز را تحت تاثير قرار داده است و نمي‌توان براي آن تاثير مستقيمي روي طلا و سکه در نظر گرفت.

آيا اخبار شيوع کرونا در کشورهايي نظير ايران، ايتاليا، کره جنوبي و ... در بازارهاي جهاني هم بي‌تاثير بوده است؟

به هر حال شيوع اين بيماري رشد اقتصادي کشورها را تحت تاثير قرار داده و کاهش نرخ رشد اقتصادي ريسک سرمايه‌گذاري را بالا مي‌برد. بنابراين سرمايه‌گذاران به دليل ترس از آينده وارد بازار جهاني طلا شده‌اند و با بالابردن تقاضا قيمت‌ هر اونس طلا را افزايش داده‌اند. به دنبال همين اتفاق است که نرخ طلا روز گذشته حدود ۴۰ دلار افزايش يافت. اين ميزان از افزايش نرخ طلا، چشمگير است و بازار ايران را هم دستخوش تحول مي‌کند.

پيش‌بيني شما از آينده بازار سکه و طلا چيست؟ آيا مي‌توان به کاهش قيمت‌ها اميد داشت؟

پيش‌بيني دقيقي نمي‌توان از بازار انجام داد. معمولا رسانه‌هاي مي‌خواهند اطلاعاتي را درباره آينده بازار براي مخاطبان منتشر کنند و از الان شرايط پس از عيد را هم تحليل کنند، اما حتي يک ساعت آينده را هم نمي‌توان پيش‌بيني کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بازار خودرو چی؟؟؟؟؟ اونم تحت تاثیر بازارهای جهانیه؟ دم خروس از هر جای مسئولین زده بیرون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج