جاباما
۹۶۴۷۶۷
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

آلوده‌ترین وسایلی که هر روز به آن‌ها دست می‌زنیم

آلوده‌ترین وسایل و ابزاری که هر روز با آن‌ها سر و کار داریم، چیز‌هایی هستند که بسیاری از افراد حتی تصور آن‌ها را هم نمی‌کنند. با داغ شدن بحث بیماری‌های واگیرداری مثل ویروس کرونا، حتما لازم است که با این اشیا بیشتر آشنا شویم.

وب‌سایت گجت‌نیوز - کیا علیپور: آلوده‌ترین وسایل و ابزاری که هر روز با آن‌ها سر و کار داریم، چیز‌هایی هستند که بسیاری از افراد حتی تصور آن‌ها را هم نمی‌کنند. با داغ شدن بحث بیماری‌های واگیرداری مثل ویروس کرونا، حتما لازم است که با این اشیا بیشتر آشنا شویم.

آلوده‌ترین وسایلی که هر روز به آن‌ها دست می‌زنیم

لیستی که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت، ۱۰ مورد از آلوده‌ترین وسایل و اشیایی که هر روز به آن‌ها دست می‌زنیم را شامل می‌شود. شستن این اشیا در اکثر مواقع سخت است و خیلی‌ها هم اصلا به تمیز یا کثیف بودنشان اهمیت نمی‌دهند؛ اما با وجود شیوع بیماری کرونا و مشکلات مختلفی که به دنبال چنین بیماری‌های واگیرداری به وجود می‌آید، بسیار مفید است که با وسایل اصلی و مهم انتقال آلودگی آشنا شویم.

در حالی که همه ما با آلودگی شیر‌های دستشویی‌های عمومی و یا دستگیره‌های در آشنا هستیم و می‌دانیم که میله اتوبوسی که سوار آن می‌شویم، یکی از بهترین جا‌ها برای تجمع باکتری‌هاست، بسیاری از وسایل و سطوح هستند که به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرند. در حالی که عوامل آلوده‌کننده مختلف در این سطوح جمع می‌شوند، دست زدن به آن‌ها و مالیدن این دست‌های آلوده به صورت و یا دست دادن با دیگران، باعث گسترش باکتری‌ها و جرم‌های مختلف می‌شود؛ در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی چنین سطوح و اشیایی بپردازیم.

آلوده‌ترین وسایل و سطوح روزمره

۱. تلفن همراه

آلوده‌ترین وسایلی که هر روز به آن‌ها دست می‌زنیم

تلفن‌های همراه مخصوصا اگر از نوع هوشمند باشند، تقریبا در هرجایی که می‌رویم هم‌سفر ما هستند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان استفاده از تلفن، عطسه زدید و بعد به کار خود ادامه داده‌اید. حتی بسیاری از افراد در دستشویی هم از اسمارت‌فون خود استفاده می‌کنند. تمامی این مسائل باعث شده که متخصصان میزان آلودگی تلفن‌های همراه را ده برابر بیشتر از سطح توالت‌های فرنگی اعلام کنند!

در یک تحقیق دانشمندان اعلام کردند که به صورت عادی چیزی در حدود ۱۷ هزار ژن باکتریایی بر روی تلفن هوشمند نوجوانان دبیرستانی یافت می‌شود. با اینکه کم پیش آمده که شخصی مستقیما از طریق اسمارت‌فون خود مریض شود، چنین مسئله‌ای نباید دست کم گرفته شود. از طرف دیگر ویروس‌هایی مثل ویروس کرونا هم می‌توانند از طریق تلفن همراه شخص آلوده به دیگران منتقل شوند.

یکی از بهترین راه‌ها برای تمیز نگه داشتن این مورد از لیست آلوده‌ترین وسایل روزمره، دور نگه داشتن این وسایل از دستشویی و مکان‌های مشابه است. از طرف دیگر شستن اسمارت‌فون با آب و صابون چندان عاقلانه نبوده و به همین دلیل توصیه می‌شود که با استفاده از دستمال‌های مرطوب و الکلی سطح این کامپیوتر‌های جیبی را تمیز کنیم. گفته شده که حتی تمیز کردن این وسایل به میزان چند بار در ماه هم می‌تواند تاثیرات بسیار مهمی در بهداشت و سلامت ما داشته باشد.

۲. پول نقد

آلوده‌ترین وسایلی که هر روز به آن‌ها دست می‌زنیم

مدت‌هاست که متخصصان پول‌های نقد و اسکناس‌ها را به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل انتقال آنفولانزا در نظر می‌گیرند. این کاغذ‌ها و سکه‌ها در کیف پول و جیب‌های ما قرار دارند و در زنجیره‌ای بی‌انتها، بین افراد مختلف جامعه جابه‌جا می‌شوند. در برخی موارد مثل اسکناس‌های کشور آمریکا هم جنس پول که از پنبه و کتان ساخته شده، به جذب بیشتر باکتری‌ها کمک می‌کند. این در حالی است که برخی کشور‌ها از اسکناس‌های پلیمری استفاده می‌کنند.

شستن اسکناس‌ها و سکه‌ها از شستن تلفن‌های همراه هم دیوانه‌وار‌تر به نظر می‌رسد، اما کارشناسان توصیه می‌کنند که کیف‌ها و جیب‌های خود را هر چند وقت یک‌بار تمیز کنیم. همچنین دیجیتالی شدن نقل و انتقالات پولی در دهه‌های اخیر به کمتر شدن تماس ما با پول نقد کمک کرده و توصیه می‌شود که تا جایی که امکان دارد، پرداخت‌های خود را با کارت‌های بانکی با به صورت اینترنتی انجام دهیم.

۳. کیبورد‌ها

آلوده‌ترین وسایلی که هر روز به آن‌ها دست می‌زنیم

آخرین باری که کیبورد خود را تمیز کردید کی بود؟ من که شخصا یادم نمی‌آید! اگر شما هم مثل من باشید، بخش زیادی از روز خود را صرف تایپ بر روی صفحه کلید کامپیوتر می‌کنید و کلید‌های کیبورد را با دست‌هایی که به سطوح مختلف خورده‌اند، لمس می‌کنید.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که هر از چند گاهی کیبورد خود را به طور کامل تمیز کنید و به دستمال‌های مرطوب و پنبه‌های الکلی قانع نشوید. برای چنین کاری بهتر است که کیبورد را از کیس جدا کنید و یا اگر از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، دستگاه را خاموش کرده و تا جایی که امکان دارد، کوچک‌ترین قسمت‌ها و جا‌هایی که آلودگی‌ها جمع می‌شوند را به دقت پاک کنید.

۴. دکمه‌های آسانسور

آلوده‌ترین وسایلی که هر روز به آن‌ها دست می‌زنیم

بسته به مکانی که آسانسور در آن قرار گرفته، دکمه‌های کابین ممکن است هر روز تمیز شوند و یا اصلا کسی به فکر پاک کردن آن‌ها نیافتد. درست مثل دستگیره‌های در، این سطوح جایگاه ویژه‌ای در لیست‌های آلوده‌ترین وسایل و سطوح جهان دارند و پیشنهاد می‌شود که تا حد امکان مواظب این دکمه‌ها باشید.

۵. عینک‌ها

آلوده‌ترین وسایلی که هر روز به آن‌ها دست می‌زنیم

عینک‌هایی که بسیاری از می‌پوشیم، محل بسیار مناسبی برای رشد باکتری‌ها هستند و، چون صورت ما در اکثر مواقع گرم و مرطوب‌اند، باکتری‌های دردسرساز برای چشم‌ها می‌توانند به راحتی بر روی این وسایل روزمره قرار بگیرند.

اما خبر خوب اینجاست که شستن عینک بسیار راحت بوده و تنها کافی است که از آب گرم و یک قطره مایع ظرف‌شویی برای این کار استفاده کنیم. به کار گیری الکل و پد‌های تمیزکننده برای پاک کردن لنز‌ها و فریم عینک هم مناسب است، اما تمیز کردن شیشه عینک با بخار دهان ایده چندان مناسبی برای باکتری زدایی این وسیله نیست. قسمت‌هایی از عینک هم که بر روی بینی قرار می‌گیرند، باید دائما تمیز شده و هر چند وقت یک‌بار عوض شوند.

۶. دسته‌های بازی

آلوده‌ترین وسایلی که هر روز به آن‌ها دست می‌زنیم

مورد بعدی از آلوده‌ترین وسایل روزمره، دسته‌های بازی هستند که به کمک آن‌ها به آدم بد‌های بازی‌های ویدیویی شلیک می‌کنیم و یا به نزدیک‌ترین بازیکن فوتبال در تیم خود، پاس می‌دهیم! در حالی که خوردن تنقلات به هنگام بازی کردن یکی از تفریحات اصلی گیمر‌ها به شمار می‌رود، دست‌های ما وقتی غذا‌ها و سطوح مختلف را لمس می‌کنیم، باکتری‌ها را به دسته‌های بازی منتقل می‌کنند و باعث آلوده شدن این وسایل می‌شوند. از طرف دیگر دست کاربران هم در گرماگرم بازی عرق می‌کند و به پروسه رشد باکتری و کثیف‌تر شدن دسته بازی کمک می‌کند. به همین دلیل تمیز کردن این وسایل هم بسیار مهم است.

۷. کفش‌ها

آلوده‌ترین وسایلی که هر روز به آن‌ها دست می‌زنیم

از آنجایی که کفش‌های ما دائما با زمین در تماس هستند، تعجبی ندارد که یکی از آلوده‌ترین وسایل لیست، کفش باشد. شستن دست‌ها بعد از بستن بند کفش کمی دردسر دارد، اما می‌توان یک بطری ژل آنتی باکتریال را نزدیک جاکفشی نگه داشت تا بعد از این کار و آماده شدن برای بیرون رفتن از خانه، دست‌های خود را از آلودگی پاک کنیم. از طرف دیگر تقریبا در تمام منازل کشور ما، اولین کار بعد وارد شدن به خانه درآوردن کفش است. با این وجود اگر در منزل شما درآوردن کفش آن‌قدر‌ها هم کار ضروری به حساب نمی‌آید، شاید لازم باشد که در مورد این عادت اعضای خانه تجدیدنظر شود.

۸. فرمان خودرو

آلوده‌ترین وسایلی که هر روز به آن‌ها دست می‌زنیم

چند وقت پیش دانشمندان اعلام کردند که در هر ۶ سانتی‌متر مربع از سطح فرمان خودروها، به صورت معمول بیش از ۷۰۰ نوع آلودگی مختلف و خطرناک وجود دارد. خوشبختانه تمیز کردن این بخش از سطوحی که هر روز به آن‌ها دست می‌زنیم، چندان هم سخت نیست و توصیه شده که به صورت مرتب این بخش از فضای داخلی خودرو‌ها را پاک کنیم.

۹. جامسواکی

آلوده‌ترین وسایلی که هر روز به آن‌ها دست می‌زنیم

در حالی که توصیه می‌شود هر چند وقت یک‌بار مسواک خود را عوض کنیم، کسی چیزی در مورد جامسواکی‌ها به ما نمی‌گوید. رطوبتی که از مسواک خیس ما در داخل جامسواکی ته‌نشین می‌شود، به مرور زمان جمع شده و به محل مناسبی برای رشد کپک و باکتری تبدیل می‌شود. بهتر است که مرتبا آب داخل جامسواکی را خالی کنیم و داخل آن را با آب و مایع ظرف‌شویی تمیز کنیم.

۱۰. هندزفری

آلوده‌ترین وسایلی که هر روز به آن‌ها دست می‌زنیم

البته هدف از تهیه این لیست ترساندن مخاطبان از باکتری‌های سطوح مختلف و بالا بردن نگرانی در مورد نظافت وسایل گوناگون نبوده، اما یکی از ابزاری که بیشتر از همه باید نگران پاکیزگی آن‌ها باشیم، هندزفری‌ها هستند. این وسایل محیط بسیار مناسبی برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کنند و در صورت استفاده از هندزفری‌های آلوده مشکلاتی مثل عفونت گوش به وجود می‌آیند. درست مثل موارد دیگر لیست آلوده‌ترین وسایل و سطوح روزمره، هندزفری‌ها هم به راحتی با دستمال‌های مرطوب و پنبه‌های الکلی تمیز می‌شوند و می‌توانیم با استفاده از سوزن و یا خلال دندان قسمت‌های مختلف آن‌ها را به خوبی پاک کنیم.

منبع: slashgear

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج