۹۶۵۰۴۳
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

چرا لایحه بودجه ۹۹ از سوی مجلس رد شد؟

آلبرت بغزیان اقتصاددان در سرمقاله امروز روزنامه جهان صنعت با عنوان چرایی رد لایحه بودجه نوشت:‏ لایحه بودجه سال ‏آینده سرانجام به صحن علنی مجلس رسید تا نمایندگان برای تصویب و یا رد آن به رای‌گیری بپردازند. این رای‌گیری مخالفت ‏بخش زیادی از نمایندگان را به همراه داشت و کلیات آن به تصویب اعضای حاضر در مجلس نرسید.

آلبرت بغزیان اقتصاددان در سرمقاله امروز روزنامه جهان صنعت با عنوان چرایی رد لایحه بودجه نوشت:‏ لایحه بودجه سال ‏آینده سرانجام به صحن علنی مجلس رسید تا نمایندگان برای تصویب و یا رد آن به رای‌گیری بپردازند. این رای‌گیری مخالفت ‏بخش زیادی از نمایندگان را به همراه داشت و کلیات آن به تصویب اعضای حاضر در مجلس نرسید.

اما تصمیم اخیر نمایندگان ‏مجلس برای رد کلیات لایحه بودجه سال آینده چند دلیل عمده دارد؛ نخست آنکه اعداد و ارقام درج‌شده در بودجه به روشنی گویای ‏میزان تاثیرگذاری آن‌ها بر شاخص‌های اقتصادی نیست. به عبارت دیگر نمی‌توان با استناد به لایحه بودجه ۹۹ دست به ‏پیش‌بینی‌های اقتصادی زد. این موضوع به این معناست که دولت نتوانسته برنامه دخل و خرج سال آینده کشور را به‌گونه‌ای تدوین ‏کند که بتوان در خصوص رقم رشد اقتصادی، توان دولت در اشتغالزایی، ثبات قیمت‌ها و کنترل تورم اظهارنظر کرد.

دلیل دیگری ‏که رد کلیات لایحه بودجه از سوی نمایندگان را به دنبال داشته این است که اعداد و ارقام درج‌شده در آن از چه مسیری و تا چه ‏اندازه بر عملکرد حوزه‌های مختلف اقتصادی همچون نفت، کشاورزی و صنعت تاثیرگذار خواهد بود. اما در کنار ایرادات وارد ‏شده به لایحه بودجه از سوی نمایندگان مجلس، لازم است برای اصلاح موارد عنوان شده نیز پیشنهادات خود را ارائه دهند. بدیهی ‏است لایحه بودجه‌ای که از سوی دولت ارائه می‌شود باید در راستای برنامه‌های توسعه‌ای کشور باشد. اگر برنامه دخل و خرج ‏دولت هم راستا با اهداف توسعه‌ای نباشد و اعداد و ارقام درج‌شده در آن تنها برای تراز شدن آن صورت گرفته باشد، باری به هر ‏جهت است. این موضوع به این معناست که تنها از روی شانس و احتمالات می‌توانیم به اصابت سیاست‌های دولت به اهداف در ‏نظر گرفته‌شده از سوی وی امیدوار باشیم.

در شرایط کنونی و با توجه به وضعیت منابع دولت، حتی اگر لایحه بودجه در بهترین ‏حالت ممکن نیز تدوین شود می‌تواند در شرایط غیرعادی و با یک اتفاق غیرمنتظره دچار آسیب شود و جابه‌جایی منابع و مصارف ‏دولت را به همراه داشته باشد. در این شرایط شاید تصویب لایحه بودجه با وضعیت فعلی آن بهتر از به تعویق انداختن و تاخیر در ‏اجرای مفاد آن باشد. با این حال تصویب کلیات بودجه چند پیش‌شرط اساسی دارد؛ نخست آنکه این موضوع میزان نفوذ افراد برای ‏تغییر منابع و مصارف مندرج در بودجه را به همراه نداشته باشد.

از سوی دیگر باید مانع از لابی‌گری افراد برای دستکاری اعداد ‏و ارقام مندرج در آن شد. بدیهی است اگر رفتار دولت در بخش منابع و مصارف بودجه‌ای به تغییر ردیف‌های بودجه‌ای به نفع ‏افراد خاص منجر نشود، تایید لایحه بودجه در وضعیت فعلی آن بهتر از عدم تایید آن و یا تصویب آن به صورت چنددوازدهم ‏است. به طور کلی تصویب لایحه بودجه به صورت چنددوازدهم روال شناخته‌شده‌ای محسوب نمی‌شود. اگر رای‌گیری دوباره ‏نمایندگان تصویب کلیات بودجه به صورت یک‌دوازدهم را به همراه داشته باشد، دولت تنها قادر به استفاده از یک‌دوازدهم منابع ‏بودجه سال آینده خواهد بود.

این موضوع برای آن است که دولت بتواند تا زمان تصویب کلیات لایحه بودجه منابع مورد نیاز ‏وزارتخانه و برخی حوزه‌های اقتصادی را تامین کند. با این حال این احتمال نیز وجود دارد که در صورت تصویب لایحه بودجه به ‏صورت یک‌دوازدهم، سرمایه‌گذاری در برخی حوزه‌ها از جمله کشاورزی و صنعت به دلیل ناتوانی دولت در تامین منابع انجام ‏نشود. از همین رو بهتر آن است که به جای رد بودجه و تصویب آن به صورت چنددوازدهم، برای حفظ وضع موجود و حفظ ‏ردیف‌های بودجه‌ای آن تلاش کرد. چه آنکه اصرار ورزیدن بر تصویب بودجه‌ای که نمایندگان انتظارش را می‌کشند وقت تلف ‏کردن است. ‏

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • @

      چون فشار به مردم اومده چون جیب مردم عادی رو دولت داره خالی میکنه چون مالیات رو واسه همه اقشار یک میزان تعریف کردن چون از پولدارا و پزشکا مالیات کافی نمیگیرین چون از سلبریدیها مالیات نمیگیرن

    • بدون نام

      نمایندگانی که در دوره آینده انتخاب نشدن دلخورند.....میزنند زیر همه چیز!!!
      دیگی که برای ما نمیجوشد......

    • بدون نام

      مجلس ،حقوق بازنشسته هالشگری-کشوری هم نظیرکارکنان دولت،افزایش دهد،تورم بازنشسته-شاغل نمی شناسدوخیلی ازبازنشسته هابچه بیکاردارنندکه حداقل کارکه نیست،جواب معیشت آنهارادراین تورم وحشتناک بدهد!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متاسفانه اصلا به فکر مردم نیستند وتا آنجایی که میخواهند از مردم فقط مالیات میگیرند بدون توجه به صنوف ضعیف که این کار درستی نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج