جاباما
۹۶۵۰۶۰
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

بلاتکلیفی ویروسی در تور‌های نوروزی

شیوع قابل‌توجه ویروس «کرونا» در ایران باعث تنش در بازار خدمات مسافرتی و گردشگری شده است. مسافران نوروزی در تور‌های داخلی و خارجی طی روز‌های اخیر برای لغو سفر‌های از قبل ثبت‌نام شده خود با آژانس‌های گردشگری مربوطه تماس گرفته یا مراجعه حضوری داشته‌اند.

دنیای اقتصاد: شیوع قابل‌توجه ویروس «کرونا» در ایران باعث تنش در بازار خدمات مسافرتی و گردشگری شده است. مسافران نوروزی در تورهای داخلی و خارجی طی روزهای اخیر برای لغو سفرهای از قبل ثبت‌نام شده خود با آژانس‌های گردشگری مربوطه تماس گرفته یا مراجعه حضوری داشته‌اند؛ اما به‌دلیل آنچه «مقاومت عوامل خدمت‌دهنده در مقصد» از سمت واسطه‌های بازار گردشگری اعلام می‌شود، با درخواست لغو سفر مراجعه‌کنندگان مخالفت شده است. مدیران تورهای مسافرتی به علت آنکه نمی‌توانند مبالغ دریافتی از مشتری را از شرکت‌های ریلی و هواپیمایی و همچنین از هتل‌ها دریافت کنند در مواجهه با درخواست لغو برنامه سفر مشتریان نیز پاسخ روشنی ندارند.

بلاتکلیفی ویروسی در تورهای نوروزی

بین هر سه ضلع بازار سفرهای نوروزی - مسافران، آژانس‌ها و خدمات‌دهنده‌ها - تنش ایجاد شده است. این وضعیت برای مسافران نوروزی عازم کشورهای خارجی بیشتر از تورهای داخلی است.

در شرایط فعلی برخی از مسافران به علت ترس ابتلا شدن به بیماری کرونا قصد لغو سفر خود را دارند که همین امر موجب ایجاد تنش و چالش میان آژانس‌های هواپیمایی و مسافران شده است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این باره عنوان کرد: لغو بلیت هواپیما و قطار به علت شیوع بیماری کرونا، هزینه‌ای برای مردم ندارد و شرکت‌های هواپیمایی و راه‌آهن، مجاز به دریافت هزینه‌ای برای لغو بلیت‌ها نیستند. با وجود اینکه روز گذشته وزیر راه و شهرسازی این پیام را خطاب به شرکت‌های خدمات حمل‌‌ونقل اعلام کرد، اما همچنان افرادی که سفر خود (داخلی و خارجی) را لغو کرده‌اند موفق به دریافت هزینه بلیت هواپیما و قطار خود از آژانس‌های مسافرتی نشده‌اند.

مدیران دفاتر مسافرتی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کردند: این امر تنها خبر و صرفا اعلام وزیر راه و شهرسازی است و هنوز سیستم‌ها باز نشده و اجازه برداشت وجه را به ما نمی‌دهد تا ما مبالغ دریافتی از مسافران را به آنها بازگردانیم. بنابراین ضرورت دارد که همزمان با انتشار این خبر دسترسی به سیستم‌‌ها برای بازگرداندن وجوه نیز فعال شود تا از درگیری میان دفاتر مسافربری و مسافران جلوگیری شود. در همین راستا حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز گفت: ایرلاین‌ها نیز موظف هستند پول دفاتر را به آنها بازگردانند.

پیش‌بینی‌ می‌شود دامنه شیوع کرونا برای تعطیلات عید نیز همچنان وجود داشته باشد؛ بنابراین برای تعطیلات عید ۹۹ نیز تصمیماتی خواهیم گرفت. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» برخی از مسافران نوروزی نیز در حال حاضر به علت ترس ابتلا به ویروس کرونا قصد لغو سفرهای خود را دارند که در میان آنها هم علاوه‌بر بلیت‌های عادی، بلیت‌های چارتری نیز وجود دارد، از همین رو آنها نیز با آژانس‌های مسافرتی به جهت بازگرداندن هزینه‌های خود که شامل هزینه بلیت، هتل و... است تنش‌هایی دارند. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در این باره نیز عنوان کرد: احتمالا اغلب سفرهای ایام عید کنسل می‌شود. همچنین درخصوص هزینه هتل‌ برای سفرهای خارجی در حال رایزنی با وزارت امور خارجه هستیم تا بتوانیم این هزینه را نیز به دفاتر بازگردانده و همچنین آنها نیز آن را به مسافران پرداخت کنند.

از سوی دیگر برخی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کردند: افرادی که به لغو سفر خود اقدام می‌کنند طبق قرارداد با آنها عمل می‌کنیم در واقع اگر در قرارداد درصدی برای کنسلی ذکر شده باشد کسر خواهیم کرد و اگر هم در این باره در قرارداد چیزی عنوان نشده باشد؛ بنابراین کل مبلغ را به مسافر بازمی‌گردانیم. علاوه‌بر آن درخصوص بلیت‌های چارتری نیز برخی از آژانس‌های مسافرتی اعلام کردند که هزینه بلیت‌های چارتری به هیچ عنوان به مسافران بازگردانده نمی‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خب باشه نده نوش جان چارتری .کرونانگیرن بهتره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج