۹۶۵۱۰۴
۴۶ نظر
۵۰۰۴
۴۶ نظر
۵۰۰۴
پ

سه - هیچ؛ به احترام شعور مردم؛ ول كلاسيكو!

آنچه با لغو بازی پرسپولیس و سپاهان در اصفهان اتفاق افتاد، بی‌حرمتی به میلیون‌ها هوادار فوتبال در ایران بود.

آی اسپورت: آنچه با لغو بازی پرسپولیس و سپاهان در اصفهان اتفاق افتاد، بی‌حرمتی به میلیون‌ها هوادار فوتبال در ایران بود. اگرچه نبرد كلاسیك و جذاب این دو تیم تا به حال حواشی ریز و درشت زیادی داشته كه برخی از آنها به هیچ وجه خوشایند نبوده‌اند، اما هرگز كار به این درجه از «دهان‌كجی» آشكار خطاب به مردم نرسیده بود. این بار اما در اصفهان یك ركورد شكست؛ ركورد خودخواهی، ركورد بی‌اعتنایی به درك و شعور افكار عمومی و البته عدم توجه به قانون‌محوری و نظم‌گرایی.

در حال حاضر و مطابق روال، پرونده این بازی برای تعیین تكلیف به كمیته انضباطی ارجاع شده است و چه بسا زمانی كه شما این مطلب را می‌خوانید حكم كمیته صادر هم شده باشد، اما به نظر می‌رسد ركن قضایی فدراسیون باید با صدور یك رای بی‌ملاحظه و قاطعانه، از شأن و حرمت میلیون‌ها مخاطبی كه عصر یكشنبه رسما به استهزا گرفته شدند، صیانت كند. حقیقت آن است كه نتیجه این بازی باید سه بر صفر شود؛ حكمی كه در آن پیروزی پرسپولیس اهمیت چندانی ندارد، بلكه جنبه مهمش شكست سپاهان و تفكری است كه گمان می‌كند می‌تواند با توسل به هر وسیله و ابزاری به هدف خود برسد. به این چند نكته توجه كنید.

یك- مسلما محرومیت از حضور تماشاچی در بازی به این مهمی برای باشگاه سپاهان قابل هضم نبود، اما گاهی تصمیماتی گرفته می‌شود كه تابع اولویت‌های بالاتر است. لیگ ایران امسال به اندازه كافی تعطیلی و وقفه داشته و با تاخیر و تعلل‌های بیشتر، ممكن است عملا ناقص بماند. دیدار سپاهان و پرسپولیس به دلیل بیم از شیوع ویروس كرونا بدون تماشاگر شد؛ ویروسی كه روشن نیست چه زمان از كشور رخت برخواهد بست.

اگر قرار است منتظر بمانیم این مشكل كاملا از بین برود و همه مسابقات با حضور تماشاگر برگزار شود، شاید مثلا باید یك ماه بازی‌ها را تعطیل كنیم؛ آیا چنین چیزی ممكن است؟ مگر خون سپاهان از استقلال و شهرخودرو رنگین‌تر است كه همان روز در ورزشگاه بدون تماشاگر میزبانی كردند و هر دو هم برنده شدند؟ آیا اگر مقرر كنند بازی پنجشنبه پرسپولیس و شهرخودرو هم بدون تماشاگر باشد، سرخ‌ها حق خواهند داشت به بهانه ازدحام در مقابل هتل و پنچری اتوبوس و ... در زمین حاضر نشوند؟

همین امسال بازی پیكان و استقلال در آخرین ساعات به دلایل امنیتی از ورزشگاه شهرقدس به آزادی منتقل شد، همانطور كه بازی پرسپولیس و نفت مسجدسلیمان تا صبح روز مسابقه صد بار لغو و تثبیت شد و نهایتا در روزی كه پرسپولیس باخت، تعداد بسیار كمی از هواداران توانستند به ورزشگاه بروند. این مسایل در سال پرماجرای ایران در حوزه فوتبال پیش آمده و ممكن است همچنان هم ادامه داشته باشد. در این میان تنها تیمی هم كه ساز خودش را زده، سپاهان بوده؛ واقعا چرا؟ تافته جدا بافته هستید؟

دو- لابلای توجیهات شلخته و پریشان سپاهانی‌ها اما دو استدلال خاص وجود دارد كه رسما «توهین‌آمیز» است. اولی به مقایسه این بازی با تاخیر دو ساعته رخ داده در فینال جام حذفی فصل پیش مربوط می‌شود. اول اینكه آیا درست است چون یك جا بی‌نظمی شده، جای دیگر هم بی‌نظمی صورت بگیرد؟ آیا یك ناهنجاری، می‌تواند دلیل مشروع برای خلق ناهنجاری جدید باشد؟ نكته دیگر اینكه ماهیت آن اتفاق به طور كامل فرق داشت. پرسپولیس میزبان نبود و تقصیری در به هم خوردن تقسیم‌بندی سكوها نداشت.

بازیكنان هر دو تیم هم در زمین حاضر بودند و صرفا مقاومت مدیران داماش برای صیانت از یك بند قانونی منجر به تاخیر در آغاز بازی شد. چهره سرخ و برافروخته برانكو، قاب ماندگار از آن شب عجیب است كه به وضوح نشان می‌داد تعلل رخ داده خوشایند پرسپولیس نبوده؛ خب اینها چه ربطی به غیبت سپاهان در زمین خودش دارد؟ اگر امروز سپاهان برای ارتكاب به بی‌نظمی به مصداق فینال جام حذفی استناد كند، چه تضمینی هست كه فردا تیمی دیگر برای انجام تخلفی تازه، به رفتار اخیر سپاهان استناد نكند؟

استدلال غلط دوم اما ربط دادن این داستان به منافع ملی است؛ اینكه «اگر در ورزشگاه خالی بازی می‌كردیم، كنفدراسیون برای هوا كردن میزبانی‌های ایران بهانه به دست می‌آورد.» خداوكیلی خودتان از این حرف‌ها خنده‌تان نمی‌گیرد؟ ویروس كرونا نصف دنیا را تعطیل یا معطل كرده و حتی در سری‌آ ایتالیا هم خیلی از مسابقات را به تعویق انداخته است. یعنی AFC شعور ندارد كه فرق بحران گذرای ناشی از یك بیماری با مسایل و موانع امنیتی را تشخیص بدهد؟ بعد شما به خاطر منافع ملی(!) بازی نكردید، شهرخودرو و استقلال كه بازی كردند، منافع ملی را به خطر انداختند؟

سه- یك لحظه تعلقات رنگی‌تان را بگذارید كنار و به آنچه رخ داده، با عینك بی‌طرفی نگاه كنید؛ تیمی كه بهترین مهاجم و ستاره‌اش مصدوم بوده، در شهر و ورزشگاه خودش حاضر به انجام بازی نشده. به ورزشگاه رفته، اما فایل صوتی سرمربی‌اش هست كه به بازیكنان توصیه می‌كند بالا نروند. مدیران این تیم با افتخار ادعا می‌كنند تا آخرین لحظه به جای آماده‌سازی تیم، در حال مذاكره با مقامات كشوری برای لغو دیدار بوده‌اند.

ناظر مسابقه هم به صراحت می‌گوید حتی خواهش‌های او برای به زمین آمدن میزبان افاقه نكرده؛ حالا به نظر شما اگر چنین تیمی تنبیه نشود و قسر در برود، سنگ روی سنگ بند خواهد شد؟ آیا این رفتار، به بدعتی جدید و بسیار خطرناك در فوتبال ایران تبدیل نخواهد شد؟ موضوع به اندازه كافی روشن است، مگر اینكه نخواهیم سر صلات ظهر، خورشید داغ را وسط آسمان ببینیم كه خب این یك بحث دیگر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مرسی آقای نویسنده چند کلام حرف حساب

    • شبنم

      تو که خودت حرفات با هم منافات داره، از یه طرف میگی ورزشگاه بدون تماشاچی همه جا هست به 7لطر کرونا، از اون طرف نمیگی نصف بازی‌ها هم لغو شده به خاطر کرونا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو ظرفتو بساب شما

    • بدون نام

      مطمئن باشید به نفع سپاهان رای به برگزاری مجدد بازی میدهند و پرسپولیس هم مقصر جلوه داد میشود

      پاسخ ها

      • محمد افخمی

        داداش خدا راهم در نظر داشته باش حق با پرسپولیس است/ _

    • زرد طلایی

      قلعه نویی بیشر.. تابش بیشع..
      دلخوشی مردم اصفهان فقط این تیم سپاهانشه که با ندانم کاری شما نابود شد خواهش میکنم خودتان جمع کنید برید
      با اعصاب هوادار بازی نکنید
      با این ندانم کاریتونقهرمانی رو هم تقدیم کردید رفت

    • بدون نام

      بترسید از مکر آقای ساکت و دار و دسته اش

    • بدون نام

      اگه بازی ۳_۰نشه و برا سپاهان و هواداران وحشیش جریمه ای در نظر گرفته نشه.ازین به بعد هر تیمی که از حریفش میترسه بازی نمیکنه و این بازی رو الگو خودش قرار میده.یکم از استقلال یاد میگرفتید.شما بیشترید یا استقلال

    • بدون نام

      از اول بگین لنگ قهرمانه بقیه برا دومی بجنگند چرا دیگه این بازیا رو سر تیمها در میارین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عه قلعه نوعی تو هم اینجایی؟؟ ای کلک ، چرا بدون نام؟

      • بدون نام

        وقتی زردک بترسه و بازی نکنه قهرمان معلومه

      • بدون نام

        الان به شعور خودت توهین کردی

    • mehdi

      وقتی که سپاهان منطق نداره دیگه چی میشه گفت؟

    • بینام

      من خودم استقلالی هستم ولی به عظمت و بزرگی پرسپولیس افتخار میکنم و سپاهان باید تنبیه شه

    • سپاهان ایران

      خدا وکیلی باید درسی به این اوباش سپاهان داده شود که با با فوتبال جای لختی بازی و بی فرهنگی نیس من از هواداری سپاهان استفا میدم. واقع هم مدیر وهم مربی وطر فداران بی شعور و قلدر داریم متاسفم

      پاسخ ها

      • sep

        دمتگرم. حالا سپاهان سه روز عزا علام میکند. نکن تو خدا نرو ما دلم میگیرد نکن با دل ما اینجوری بدون تو چکار کنیم. وای خدا چه روز بدی ای خدا جان ما طرفداران سپاهان را بگیر. اگه تو بری همه میمیریم

      • من دربدر

        همینه شما طرفدار هستید که وجه یک شهر و یک تیم با سابقه را از بین میبرد همه از کار شما نا راحتند

    • بدون نام

      اف سی گاو آهن. هم با مدیرش چندان فرقی با شله زرد ندارد
      بی منطق ها!!!!!

    • بدون نام

      درود ب شرافت نویسنده
      تو خود اصفهان هم مردم رای ب سه صفر داده بودن اونا هم با عینک بی طرفی ،حرف حق خریدار داره پرسپولیس هم زود استفاده کرد

    • صالح

      خداوکیلی بهترین تحلیلی بود که تا کنون خواندم

    • تیم حکومتی

      خب زرنگ شما که دم از قانون میزنی فینال جام حذفی رو هم قانونی میکردید....تابلوی که تیم حکومتی پیروزی به خواسته اش رسیده
      .. فینال جام حذفی بعد از سه ساعت برگزار شد..حکومتی

    • بدون نام

      قلعه نویی مربی هست که توی چارچوب کلیشه ای مربیگری بلده و تیمش متکی به یکی دو بازیکنه که نباشن تیم ته جدوله . من بعنوان یه سپاهانی میگم تیم اسیر چند تا نامدیر شده که اون روز کذایی چشم بسته حرف چند تا هوادار لمپن رو گوش کردن.

    • بدون نام

      درود بر شما با این متن درست و دقیق

    • بدون نام

      مردم اصفهان نبایدکوتاه ببان بایدبریزن بیرون تاکی تیم حکومتی ..........

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا وقتی که چشم شماها از حسادت بترکه!!!
        خخخخخخخخخخ

    • حمید سلیمی

      ممنون که چنین متن قشنگی رو نوشتید.اما آیا کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران میتواند مستقل تصمیم گیری کند و حق پرسپولیس این وسط ضایع نشود.باید منتظر ماند و دید

    • بدون نام

      قلعه نویی میدونست تو این بازی شکست تاریخی براش رقم میخوره دست به انواع کثافتکاریها زد تا مظلوم نمایی کنه

    • بدون نام

      این سپاهان پول مفت داره و میخواد قلداربازی در بیار باید تنبیه بشه تادرس عبرتی برای همه بشه.ازمصر یاد بگیرد.بازی ۳هیچ کردن ۶امتیاز کسرکردن جریمه مالی وچندبازی بدون تماشاگر.باید قاطع باشید.

    • مایوس

      من هم به عنوان یک سپاهانی از پلشتی و حماقت قلعه نوعی و تابش ابراز تاسف میکنم و دیگر سپاهانی نیستم. لعنت بر دلالیسم.

    • مهدی

      حالا هر کاری میتونین بکنین ولی چهارمین بار هم به امید خدا قهرمانیم.

    • محمد

      خدا وکیلی اگر حکمی قاطع صادر نشود بدعتی در فوتبال بوجود میآید که کسی جلودارش نیست

    • کفایت

      شما که اینقدر خوب تحلیل میکنی لطفا بگو که : وقتی بازی قرار بود ساعت ۴ و ربع انجام بشه و اتوبوس سپاهان ساعت ۴ و نیم وارد ورزشگاه شده ، چرا پرسپولیس فرار کرد و رفت .؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بچه مریخی داداش برو آیین نامه انضباطی و چهار تا برنامه ورزشی رو دانلود کن ببین فکر کنم داداش امیر قلعه نویی باشی تو مختون نمیره

    • علی

      انشاالله اجرای قانون برای اغنا افکار عمومی
      بدون ظلم به کسی یا تیمی
      هر دوتیم سپاهان و پرسمولیس و بازیکناشون جز سرمایه ایران هستن
      اما در زیر پرچم قانون بدون اغماض..

    • اس اس چهارفینال و دوجام آسیایی ⭐⭐

      چرا دم ازقانون میزنید؟ کدوم قانون‌؟ همون قانون وحقی ک بخاطراون تیم خاص زیرپا له شد؟بعدمیایدازقانون میگید؟داریدومیخایدطوری قضیه روپیش ببرید ب سوداون تیم. بابا همه جای دنیا تصمیمات ب این مهمی رو سه روزقبل ب تیمها اعلام میکنن نه شب بازی. سپاهان چهل هزاربلیط فروخت بعدیهوشب بازی گفتن هوادار نبایدبیاد! فقط بزورمیخاستن سپاهان روتهدیدکنن ودرعمل انجام شده قراربدن ک مقابله ب مثل کنه و سه هیچ بدن ب تیم حکومت و وزیر. بازی مهم و تعیین کننده ای بود ک توخونه سپاهان بود اماحقشوخوردن‌ .این بازی توآزادی بود هواداران قرمزرومحروم میکردن؟ ن بخدا نه به والا. آخه تیم حکومت دوتادوتا میخوره و این هفته ها داغونه. دوتا بازی مهم و سرنوشت ساز بادوتاتیم مدعی رو دارن براش درمیارن.پدیده روهم دمه بازی بالنگ نابودش کردن. مافیای رسانه هم تحت اختیارلنگ هست. چاپ کن وجدانی

    • اس اس چهارفینال و دوجام آسیایی ⭐⭐

      چرا دم ازقانون میزنید؟ کدوم قانون‌؟ همون قانون وحقی ک بخاطراون تیم خاص زیرپا له شد؟بعدمیایدازقانون میگید؟داریدومیخایدطوری قضیه روپیش ببرید ب سوداون تیم. بابا همه جای دنیا تصمیمات ب این مهمی رو سه روزقبل ب تیمها اعلام میکنن نه شب بازی. سپاهان چهل هزاربلیط فروخت بعدیهوشب بازی گفتن هوادار نبایدبیاد! فقط بزورمیخاستن سپاهان روتهدیدکنن ودرعمل انجام شده قراربدن ک مقابله ب مثل کنه و سه هیچ بدن ب تیم حکومت و وزیر. بازی مهم و تعیین کننده ای بود ک توخونه سپاهان بود اماحقشوخوردن‌ .این بازی توآزادی بود هواداران قرمزرومحروم میکردن؟ ن بخدا نه به والا. آخه تیم حکومت دوتادوتا میخوره و این هفته ها داغونه. دوتا بازی مهم و سرنوشت ساز بادوتاتیم مدعی رو دارن براش درمیارن.پدیده روهم دمه بازی بالنگ نابودش کردن. مافیای رسانه هم تحت اختیارلنگ هست. چاپ کن وجدانی

    • بدون نام

      من خودم استقلالی ام ولی معتقدم برای مبارزه با بی نظمی و گردن کلفتی نتیجه باید سه صفر به نفع پرسپولیس اعلام بشه.

    • بدون نام

      قربون دهنت

    • احمدی

      سپاهان پشتش به فدراسیون گرمه، از بس براش لاپوشانی کردن که دیگه خدا را هم بنده نیست. از همه بدتر دروغهای واضح مدیر عامله که همه گندکاریهاشو به دیگران نسبت میده. تهمت میزنند ولی کسی جلودارشون نیست، الان هم ممکنه مافیای فوتبالیست پرسپولیس را محکوم کنه....!!!

    • بدون نام

      حرف حساب

    • بدون نام

      حرف حساب

    • بدون نام

      من طرفدار تیم خاصی توایران نیستم ولی چیزی که مشخص هست پرسپولیس از بیرون زمین خیلی حمایت میشه مثلاً فدراسیونی وشاید هم که بالاتر

    • rahman darvishi

      اینکه سپاهان حق داره تو زمین خودش و با حضور تماشاگرانش بازی کنه به حق و قانونیه اگر این قضیه برعکس بود آیا پرسپولیسی‌ها همین منطق رو داشتن و اینکه اگه حضرات به فکر سلامتی مردم هستن بازی هارو لغو کنند نه اینک باعث تجمع مردم جلو هتل و شیوع بیماری بشن خلاصه کلام این دولت پرسپولیسی و تمام جریانات به نفع این تیمه شک نکن

    • بدون نام

      نویسنده پرسپولیسی خیلی ذوق داری بازی به نفعتون بشه ها حد اقل حرمت فرهنگی بودنتو نگه دار خیر سرت تو باید بی طرف باشی نه همش مطالبی ک باب میل خودته بزنی

    • H

      وقتی مرد میدان نیستند و هزار بهانه آوروند تا بازی نکنند
      قانون واضح است هر تیمی چه میزبان و چه مهمان اگه در زمبن حاضر نشد ۳-۰بازنده است

    • بدون نام

      کاملا منطقیه این استدلال ها با اینکه خودم سپاهانی هستم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج