۹۶۵۳۶۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

خوابی که ریاض برای سازمان همکاری دیده است

گزارش‌ها حاکی است عربستان سعودی در زمان برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی در مالزی طرحی مخفیانه برای تضعیف این نشست داشته است.

خبرگزاری فارس: یک رسانه مستقر در انگلیس امروز چهارشنبه فاش کرده عربستان سعودی برنامه‌ای مخفیانه برای تضعیف «اجلاس اسلامی کوالالامپور» که آذرماه سال جاری در پایتخت مالزی برگزار شد داشته است.

پایگاه میدل‌ایست‌آی در خبری اختصاصی نوشته اسناد نشان می‌دهد حکومت عربستان سعودی به روزنامه‌نگاران مستقر در این کشور دستور داده به انتقاد از این اجلاس بپردازند.

خوابی که ریاض برای سازمان همکاری دیده است

به نوشته این رسانه، عربستان سعودی به حدی از برگزاری این اجلاس در کوالالامپور خشمگین شده که یک کارزار رسانه‌ای را برای کوچک‌نمایی اهمیت آن ترتیب داده است. ریاض، برگزاری این اجلاس در کوالالامپور را عاملی برای به حاشیه رانده شدن «سازمان همکاری اسلامی» می‌داند که ریاست آن را به عهده دارد.

طبق این گزارش، وزارت رسانه عربستان سعودی اقدام به گردآوری مجموعه‌ای از پیام‌ها کرد و به سازمان‌های رسانه‌ای و تحلیلگران در این کشور دستور داده آنها را بازگو کنند.

سندی از این وزارتخانه که به رویت میدل‌ایست‌آی رسیده نشان می‌دهد اهداف این کارزار رسانه‌ای موارد زیر بوده‌اند: تأکید بر نقش سازمان همکاری اسلامی در خدمت‌رسانی به آرمان امت اسلامی؛ تضعیف اجلاس مالزی و برجسته‌سازی کمکی که سعودی‌ها به جهان اسلام به خصوص فلسطین کرده‌اند.

اجلاس مالزی روز ۱۹ دسامبر با حضور سران و نمایندگان ۶ کشور اسلامی اندونزی، پاکستان، ترکیه، ایران، مالزی و قطر آغاز شد. در این اجلاس هیئت‌های ۵۶ کشور دنیا حضور داشتند.

سازمان همکاری‌ اسلامی روز ۲۷ آذرماه با صدور بیانیه‌ای از نشست سران کشورهای اسلامی در پایتخت مالزی انتقاد کرده بود.

سازمان همکاری اسلامی مدعی شده که نشست سران کشورهای اسلامی در مالزی منجر به تضعیف اسلام می‌شود.

با این حال، «یوسف العثیمین»، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی معتقد است که نشست‌هایی نظیر نشست سران اسلامی در کوالالامپور منجر به تفرقه میان مسلمانان می‌شود.

وی بدون اشاره مستقیم به نشست مالزی گفته بود که چنین نشست‌هایی در خارج از چارچوب سازمان همکاری اسلامی به نفع اسلام و مسلمانان نیست و تضعیف سازمان همکاری اسلامی به‌منزله تضعیف اسلام و مسلمانان است.

شاه سعودی نیز به نشست سران کشورهای اسلامی در مالزی دعوت شده بود اما از شرکت در آن خودداری کرد.

با وجود این، برخی تحلیلگران این نشست را ائتلافی اسلامی برای «جایگزینی سازمان همکاری اسلامی» می‌دانند.

«عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در زمان برگزاری اجلاس مالزی این نشست را یک ائتلاف اسلامی جایگزین سازمان همکاری اسلامی خواند که پیام آن از بین رفتن رهبری عربستان بر جهان اسلام است.

عطوان در این رابطه نوشته است که نشست مالزی نشانگر آغاز تلاشی برای ایجاد یک مرجع جدید در جهان اسلام است.

او نوشته است: «در نشست اسلامی مالزی شش کشور حضور دارند که پنج کشور آن جزء پرجمعیت‌ترین کشورهای اسلامی غیر عرب یعنی مالزی، اندونزی، ایران، ترکیه وپاکستان هستند و جمعا حدود ۶۰۰میلیون نفر جمعیت و ۶ میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند؛ «قاسم اکتای» مشاور رئیس جمهور ترکیه می‌گوید وجه مشترک میان این کشورها این است که اقتصاد آنها به منابع طبیعی اعتماد ندارد بلکه به تولیدات و منابع انسانی خود متکی هستند و چه بسا به همین دلیل عنوان آن «نقش توسعه در تحقق به حاکمیت ملی» نام گرفته است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج