جاباما
۹۶۵۴۲۴
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

واکنش روزنامه دولت به حکم انتخاباتی علم‌الهدی

روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: آیت‌الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد روز دوم اسفندماه و در خطبه‌های نماز جمعه این شهر حکم داد که هر کس در انتخابات شرکت نکند مسلمان نیست.

روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: آیت‌الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد روز دوم اسفندماه و در خطبه‌های نماز جمعه این شهر حکم داد که هر کس در انتخابات شرکت نکند مسلمان نیست.

او این سخن خود را نیز به برداشتی از حدیث پیامبر اکرم(ص) مستند کرد که «هرکس صبح برخیزد و به امور جمعی و اجتماعی مسلمان‌ها اهتمام نورزد مسلمان نیست». به باور علم الهدی، بارزترین مصداق امور مسلمین شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت زندگی اجتماعی با رأی دادن است و بر اساس روایت پیامبر اکرم(ص) کسی که در انتخابات شرکت نکند مسلمان نیست.

حالا با پایان انتخابات معلوم شده که ۵۲ درصد مردم استان خراسان رضوی و همچنین ۶۵ درصد مردم مشهد در انتخابات شرکت نکرده‌اند. سؤالی که بیش از هر چیز به ذهن می‌رسد اینکه آیا اکثریت همجواران امام هشتم شیعیان بر اساس برداشت آقای علم الهدی از دین خارج شده‌اند؟ سؤال دیگر اینکه جناب آقای علم الهدی به‌عنوان نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با این بخش از مردم که به هر دلیلی در انتخابات شرکت نکرده‌اند، چه خواهد کرد؟
آیا از این پس شاهد تغییر مناسبات حقوقی و سیاسی موجود با این بخش از مردم خواهیم بود؟ یعنی کسانی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند از آنجا که به فرموده امام جمعه مشهد مسلمان نیستند، از حقوق شهروندی برخوردار نیستند؟

حضرت آقای علم الهدی هم بخوبی می‌دانند که پاسخ به سؤالات مطرح شده منفی است و ملاک و معیار مسلمانی انسان‌ها این متر و معیار‌ها و برداشت‌های شخصی نیست و فراتر از آن حاکمیت هم به رأی ندهندگان به چشم خارج شدگان از اسلام و نظام نگاه نمی‌کند و قاعدتاً هیچ تغییری در مناسبات حقوق شهروندی آنها پدید نمی‌آید.

مسأله همان اشتیاق و اصرار برخی تریبون داران است که هر گونه برداشت شخصی خود را بدون توجه به جایگاه و آثار و تبعات مترتب بر موضع خود به زبان می‌آورند و به درست یا غلط تصور می‌کنند یا انتظار دارند حرف و موضع آنها بدون هیچ چون و چرایی برای مردم «حجت» باشد. قاعدتاً اگر ایشان مدعی می‌شدند که بر اساس همان حدیث پیامبر اعظم(ص) شرکت در انتخابات یکی از مصادیق اهتمام داشتن به امور مسلمین است و مردم را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کردند بدون آنکه حکمی بدهند و برداشت شخصی خود را معیار مسلمان بودن یا نبودن بدانند، هیچ کدام از این سؤال‌ها و ان‌قلت‌ها هم پیش نمی‌آمد.

چنانکه رهبر معظم انقلاب هم اگر چه شرکت در انتخابات را وظیفه شرعی و ملی دانستند، اما حتی به‌عنوان یک اسلام شناس و مرجع تقلید هم چنین حکمی ندادند که نتیجه آن مقدمه یعنی وظیفه ملی و شرعی بودن شرکت در انتخابات، رأی ندادن خارج شدن مردم از دایره اسلام و مسلمانی است.

نکته قابل تأمل‌تر اینکه به هر حال جناب آقای علم الهدی سالهاست که نقش تأثیر‌گذار و غیر قابل انکاری در تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و مذهبی استان خراسان رضوی و مشخصاً مشهد دارند. ایشان از سال 94 نماینده ولی فقیه در استان هستند و از سال 86 هم نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری هستند. حضرت آیت‌الله در نهایت اینکه، آیا فقط شرکت در انتخابات مصداق اهتمام داشتن در امور مسلمین است؟ آیا«النصیحه لائمه المسلمین» یا به تعبیر امروز نقد مسئولان مصداق اهتمام داشتن به امور مسلمین نیست؟

بسیاری از تحلیلگران و از جمله امیر محبیان از چهره‌های اصولگرا در تحلیل مشارکت کمتر مردم در انتخابات اخیر به نارضایتی مردم از عملکرد نهادهای مختلف تأکید کرده و آن را حداقل یکی از دلایل شرکت نکردن بخشی از جامعه در انتخابات ارزیابی کرده‌اند.

حالا اگر ماجرا را از این طرف ببینیم و بگوییم بخشی از مردم از باب همان نصیحت یا نقد مسئولان در انتخابات شرکت نکردند تا پیام خود را به این روش مطرح کنند، آیا نمی‌تواند مصداق اهتمام داشتن در امور مسلمین باشد؟ بماند که اساساً در هیچ انتخاباتی صد درصد مردم شرکت نمی‌کنند و در پر شور‌ترین انتخاباتی که در ایران برگزار شده باز هم 20 یا 30 درصد به هر دلیلی و حتی بدون آنکه اعتراض یا نقد سیاسی هم داشته باشند در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انتخابات آزاد هست ربطی هم به دین ندارد ، از آب گل آلود ماهی نگیر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج