جاباما
۹۶۵۹۷۱
۲۶ نظر
۵۰۱۳
۲۶ نظر
۵۰۱۳
پ

کرونا و ضرورت تعلیق فیلترینگ تلگرام

چند روزی است یک مهمان ناخوانده درهای منازل ایرانیان را به صدا درآورده و در آستانه در، برای صدور مجوز ورود لحظه شماری می کند. مهمانی ویرانگر و مخرب که به صغیر و کبیر رحم نمی کند؛

ایرناپلاس: چند روزی است یک مهمان ناخوانده درهای منازل ایرانیان را به صدا درآورده و در آستانه در، برای صدور مجوز ورود لحظه شماری می کند. مهمانی ویرانگر و مخرب که به صغیر و کبیر رحم نمی کند؛

«کروناویروس» یا کووید-۱۹، که از قضا در ایران نوع جهش یافته ای از آن میدانداری می کند. ویروسی مهاجم با قدرت سرایت زیاد، که هزینه های زیادی را بر ایرانیان تحمیل کرده و تکالیف زیادی را روی دوش مردم آوار کرده است.

دال مرکزی چالش کروناویروس، حضور شهروندان در اجتماعات و فضای عمومی بوده و همه دال های دیگر را ذیل آن ساماندهی می کند. اجتماعات فرصتی برای سرایت و نقل و انتقال گسترده این ویروس بوده و البته پادزهر آن کاهش حضور مردم در مجامع و فضاهای عمومی است. این بلای خانمانسوز سایه زیانبار خود را بر امور زندگی، کسب و کار و سواد آموزی انداخته است. شرایط نفس گیری که مردم با تبعات این ویروس دهشت افکن دست و پنجه نرم می کنند، بسیار بدتر از چالش حرکت های کور تروریستی در جوامع است.

در این وانفسا قریب به دو سال است که پیام رسان محبوب تلگرام با ابزار فیلترینگ به کما رفته و بسیاری از مشاغل خرد و کسب و کارهای مجازی را به حاشیه رانده است. صفوف لشگر بیکاران را فشرده کرده و مشکلات ریز و درشتی را روی دست شهروندان تلنبار کرده است. در عصر فناوری اطلاعات مشاغل خرد از دو سوی زیر ضربات کوبنده قرار گرفته اند؛ با ظهور استارت آپ های بزرگ مشاغل خرد نابود شده اند و از سوی دیگر تیغ فیلترینگ رمق چندانی برای کسب و کار های مجازی باقی نگذاشته است.

قصه پرغصه فیلترینگ تلگرام دستاورد مثبتی برای حاکمیت نداشت. از فردای فیلترینگ شهروندان بر استفاده از این پیام رسان جدی تر شدند و به هیچ وجه حاضر به ترک فضای دوم زندگی خود نشدند. حتی به قیمت استفاده از فیلترشکن و اجازه دسترسی مالکان این نرم افزارها به فایل های شخصی خود، این ریسک را به جان خریدند و همچنان بر مواضع خود پافشاری کردند.

برای کاهش خسارات ناشی از کرونا، ضرورت دارد دولت بدون فرصت سوزی به کمک مردم بشتابد و با پیگیری تعلیق فیلترینگ تلگرام و شبکه های اجتماعی توئیتر و فیس بوک، گامی کوچک در کاهش خسارات ناشی از این بحران اجتماعی بر دارد. تعلیق تلگرام می تواند جان دوباره ای به مشاغل و کسب وکار های آنلاین بخشیده و خسارات واحدهای تجاری را کمتر کند.

پیام رسان تلگرام با قابلیت های منحصربفرد خود می تواند به مدد واحدهای دانشگاهی بیاید. واحدهای دانشگاهی استخوان دار و مطرح کشور معمولا از زیرساخت های فناوری اطلاعات خوبی بهره مند هستند و مشکلی برای راه اندازی سیستم آموزشی آنلاین و سیستم وب کنفرانس پیشرفته ندارند. اما بسیاری از واحدهای دانشگاهی برای راه اندازی کلاس های مجازی مشکل جدی دارند و بطور یقین پیام رسان تلگرام می تواند به اجرای بخشی از فعالیت های آموزشی چنین واحدهایی کمک کند.

تلگرام می تواند در روند مبارزه با کروناویروس سهم مهمی ایفا کند. علاوه بر کمک به پیشبرد آموزش عمومی، اطلاع رسانی، آموزش و تبلیغات بهداشتی و پرکردن خلا بی اعتمادی به رسانه های رسمی کشور، می تواند در تشکیل کلاس های مجازی دانشگاهی و ارایه طرح درس، نکات مهم درس، خلاصه درس، متون آموزشی ضروری، عکس، اینفوگرافیک، فایل صوتی و تصویری و بسیاری از خدمات دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

قابلیت های برتر پیام رسان تلگرام نسبت به سایر رسانه های اجتماعی و استفاده گسترده ایرانی ها از آن می تواند فرصتی برای ارایه خدمات گوناگون و از جمله تشکیل کلاس های مجازی برای بخشی از واحدهای دانشگاهی مفید واقع شود. با توجه به اینکه دانشجویان از گوشی موبایل و بسیاری از آنها از لب تاب و تبلت برخوردارند. می توان در غیاب امکانات پیشرفته آموزش الکترونیکی در ترم جاری از خدمات تلگرام استفاده کرد. با پیام رسان تلگرام میتوان دانشجویان را سازماندهی کرده و کلاس درس تشکیل و اسناد و فایل های گوناگون آموزشی را در اختیار دانشجویان قرار داد.

هنوز چشم انداز آتی کنترل بیماری کروناویروس در ایران روشن نیست. با فرض اینکه کلاس های درس، بخشی از کسب وکار و پاره ای از اجتماعات تا پایان تعطیلات نوروزی تعطیل شوند. اگر در نیمه فروردین ۹۹ این وضعیت همچنان پایدار و یا روبه تزاید باشد، چکار باید کرد؟ پیشنهاد می شود حاکمیت بدون فرصت سوزی با تعلیق فیلترینگ تلگرام، زمینه استفاده بهتر شهروندان از این پیام رسان را فراهم کند. تا از این رهگذر به مبارزه جدی با ویروس مهاجم و مخرب کرونا، شتاب بیشتری بخشیده شود. در کنار اینها دولت می تواند با افزایش سرعت اینترنت و کاهش قیمت برای همگانی کردن استفاده از این پیام رسان و شبکه های اجتماعی، نقش تاریخی خود را ایفا کند.

حجت‌اله عباسی؛ دکترای مدیریت رسانه

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سید حسن

      مردم مهم نیستن،زنده باد مسولین زورگو

    • بدون نام

      همين تلگرام داشت مملکت را به باد فنا می داد. این همه پیام رسان داخلی باز چه اصراریه بریم تو دام دشمن.

    • مجید

      به موضوع مهمی اشاره شد که امیوارم اجرایی بشه

    • قاسم خدایی

      حداقل تلگرام طلایی ویکی دیگر که فیلتر نبود باز بشه مردم نیاز دارند

    • احسان

      من موندم این حرفارو بدون کارشناسی چرا مطرح میکنن؟خیلی تابلوه با فیلترینگ شبکه های اجتماعی ،اجتماعت مردم بیشتر میشه!

    • امید

      نیازی به برداشتن فیلترینگ تلگرام نیست خودمون فیلترشکن داریم

    • پیام

      چون مدیریت شایعات روسخت میکنه وشرایط حساستر میشه من مخالفم ولی با سیاست سانسور وتحریف رسانه های داخلی و روش صداوسیما هم مخالفم من نمیدونم چرا باید باخود وخودی بیصداقت باشیم

    • کامران

      نرود میخ آهنی در سنگ!؟

    • بدون نام

      بردارین این فیلترینگ لعنتی رو دیگه.هم میخواین بیرون نباشیم.هم میخواین هیچ جوری باهم ارتباط نداشته باشیم؟یزره انصاف داشته باشین.داریم میمیریم.دیگه این مسخره بازیها بی فایده است

    • بدون نام

      چه تحلیل مسخره ای.
      سروش و ایتا و واتس آپ هست

      پاسخ ها

      • رضا

        واتساپ هست اگه تو کار کنی تحلیل چرت نکن

      • داود

        جمع کن بابا

    • از ساوه

      دیگه فرقی نمیکنه همه مردم و من از تلگرام با پراکسی و فیلتر شکن استفاده میکنیم . فقط دولت با بستن تلگرام فساد اجتماعی و تهاجم فرهنگی را بیشتر کرد چون با استفاده از پراکسی و فیلتر شکن جوانان چشم و گوششان باز شد

    • بدون نام

      تلگرام فعال بشه بعد کی امار صدا و سیما رو قبول میکنه ؟؟؟

    • Maleki. Maleki. Maleki. Maleki

      از پیام رسان های ایرانی استفاده کنن. مگه تلگرام چه قابلیت منحصر به فردی داره که ایرانی ها ندارن. از آب گل آلود ماهی می گیرید

    • بدون نام

      آقا دستتون درد نکنه بزار فیلتر باشه بهتره اگر فیلتر نبود شیوع کرونا را مینداختن گردن تلگرام

    • بدون نام

      فکر خیلی خوبیه.خدا کنه انجام بشه.لاقل حواسمون و فکرمون اینقد نمونه رو این لعنتی.تمام وجودمون شده استرس.

    • بدون نام

      همه خبرگزاری ها چه دولتی چه خصوصی کل ملت کل مسولین همه دارن از تلگرام استفاده میکنن!!!این چه دیوونه بازیه آخه اسیر شدیم والا

    • هموطن

      اگه مسولان به فکر مردم و رفاه مردم بودن که اصلا از ابتدا طرح فیلترینگ را کلید نمیزدند! هرچه مشکلات داریم زیرسر اقلیت افراطی است که بدبختانه تمام قدرت را درایران بدست گرفتند وبازور وتهدید باورهای غلط وعصر حجری خود را به خورد مردم میدهند! متاسفانه تنها کسی که میتواند جلوی این عده را بگیرد خود یکی از انهاست! به کی پناه ببریم از اینهمه بیداد وبیعدالتی وتندروی وظلم وزور!؟

    • بهمن

      کدوم کسب و کار مردم پول ندارن چیزی بخرن الکی چرت نگو

    • ر ی

      هر جا کم میارید فقط راه گرفتن اطلاعات واقعی رو از مردم میگیرید ولی مردم بازم میتونن اطلاعات درست رو به دست بیارن

    • اسدی

      چه وقت دولت به فکر مردم بوده که این بار دوم باشه...

    • بحران

      بابا شما هم تقی به توقی میخوره رفع فیلتر رفع فیلتر میکنین
      تلگرام جز جمع آوری اطلاعات برای برنامه ریزی تحریم ها و جنگ روانی فایده دیگری نداره

    • بدون نام

      بهتره از شبکه های پیامرسان داخلی خودمان که مطمئن ترند و در راستای تولید ملی هم قرار دارند استفاده کنیم و آن ها را تقویت کنیم نه شبکه های خارجی را.

    • بدون نام

      حرف الکی نزن چه ربطی داره اگه تو فضای مجازی کار میکنی هزاتا سایت هست واتساپم هست

    • بدون نام

      هنوز خیلی از مدارس برنامه درسی یا تعطیلی را در تلگرام منتشر میکنند بهتردولت هم تلگرام را از فیلتر خارج کند تا معلما بهتر بتوانند با دانش آموزان ارتبات برقرار کنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج