۹۶۶۶۲۳
۱۲ نظر
۵۰۲۱
۱۲ نظر
۵۰۲۱
پ

تلاش اصولگرایان برای گشودن مسیر ۱۴۰۰

آقای جوادی‌حصار، با وجود رد‌صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان و نبود کاندیدا‌های شاخص این جناح، اصولگرایان موفق به پیروزی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شدند. به نظر شما، علت پیروزی اصولگرایان در این انتخابات چه بود؟

روزنامه اعتماد: آقاي جوادي‌حصار، با وجود رد‌صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان و نبود كانديدا‌هاي شاخص اين جناح، اصولگرايان موفق به پيروزي در انتخابات يازدهمين دوره مجلس شدند. به نظر شما، علت پيروزي اصولگرايان در اين انتخابات چه بود؟

ببينيد، زماني كه ميدان رقابت يك‌طرفه باشد و تنها اصولگرايان با يكديگر رقابت كنند، طبيعي است كه اين رقابتي درون‌جناحي است و پيروز هم قاعدتا از همين جناح خواهد بود. در اين شرايط طبيعي است كه شاهد كاهش چشمگير مشاركت راي‌دهندگان نيز باشيم. ردصلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان و تقليل حق انتخاب مردم از يك‌سو و كاهش شديد انگيزه مشاركت شهروندان به ‌دليل حوادث تلخي كه ماه‌هاي گذشته در كشور اتفاق افتاد از سوي ديگر و همچنين ترغيب و تشويق برنامه‌ريزان انتخاباتي به اين سمت كه مشاركت كمتر باشد، دست به دست هم داد تا به جايي رسيديم كه رقابت انتخاباتي به حداقل برسد و مشاركت هم كاهش چشمگير داشته باشد و در اين شرايط طبيعي است كه اصولگرايان برنده اين بازي شوند.

منظور‌تان از تشويق به مشاركت پايين مردم توسط برنامه‌ريزان انتخاباتي چيست؟

چندين عامل وجود داشت. يك عامل رد صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان در مرحله اول و ديگري كش‌دادن و طولاني‌كردن روند تاييد صلاحيت‌ها به روز‌هاي آخر منتهي به انتخابات بود؛ به اين معنا كه اسامي افرادي كه صلاحيت‌شان پس از اعتراض به مرحله اول تاييد شد، زماني اعلام شد كه ديگر امكان رقابت و تبليغات وجود نداشت. مثال آشكار براي اين مدعا محمد‌علي افشاني است كه صلاحيتش در ۲۲ بهمن‌ماه (يعني يك روز پيش از اتمام مهلت قانوني تبليغات) تاييد شد. طبيعي است كه در روز آخر هم فرصت تبليغات ميسر نبود و اين كانديدا نيز درنهايت به همين دليل از كانديدا‌توري انصراف داد.

نقش اصلاح‌طلبان در انتخابات چگونه بود و عملكرد اين جريان سياسي تا چه ميزان در پيروزي اصولگرايان نقش داشت؟

اصلاح‌طلبان اصلا در اين ميدان انتخابات حضور نداشتند كه ايفاي نقش كنند. كانديدايي هم نداشتند كه ليستي را ارايه دهند. بنابراين ليستي هم ارايه ندادند كه به‌نحوي، عدم حضور را تداعي مي‌كرد. اگرچه اصلاح‌طلبان عنوان كردند كه ما انتخابات را تحريم نمي‌كنيم ولي زماني كه ليستي ارايه نمي‌شود، انگيزه لازم براي مشاركت را هم از بين مي‌برد.

با اين همه اگرچه اصولگرايان به پيروزي رسيدند اما پيش و پس از انتخابات شاهديم كه چگونه دچار اختلافات درون‌جناحي هستند؛ تا آنجا كه پس از اينكه 17 ليست انتخاباتي از آنها منتشر شد، سرانجام در روز آخر توانستند به وحدت ليست برسند اما باز هم ليست‌هاي ديگر به نفع ليست اصلي انصراف ندادند. با اين حساب، به نظر شما مشكل اصلي اصولگرايان چه خواهد بود؟

اصولگرايان در مجلس حداقل دو جبهه خواهند بود. به باور من رقابت‌هاي معطوف به منفعت‌طلبي‌هاي خاص اصولگرايي، بين اين طيف‌ها در مجلس بالا خواهد گرفت. حتي دور از ذهن نيست كه در آينده نزديك شاهد نزاع‌هايي از جنس دعواي احمدي‌نژاد و برادران لاريجاني در مجلس آينده باشيم و مشاهده كنيم كه هركدام از اين طيف‌ها يك سر ريسمان نزاع را گرفته‌اند و به سوي خود مي‌كشند.

با اين حساب، اصولگرايان نمي‌توانند به‌‌رغم اختلاف و چند‌دستگي دروني و حضور نمايندگان طيف‌هاي اصولگرا در مجلس يازدهم، به تشكيل يك فراكسيون منسجم اميدوار باشند؟!

ممكن است بين خودشان مثلا فراكسيوني شبيه به «رهروان ولايت» در مجلس نهم را كه فراكسيون اكثريت آن دوره بود، تشكيل دهند اما از آن طرف فراكسيون پايداري نيز به احتمال زياد تشكيل مي‌شود و از ديگرسو، تشكيل فراكسيون منتسب به احمدي‌نژادي‌ها نيز به هيچ عنوان دور از ذهن نيست. بنابراين فكر مي‌كنم هركدام از اين طيف‌ها راه خود را بروند و بعيد مي‌دانم به وحدت برسند.

به نظر شما تكليف كرسي رياست مجلس چه‌ مي‌شود؟

فكر مي‌كنم براي رياست مجلس نيز تلفيقي ايجاد خواهد شد كه محوريت آن قاليباف باشد و در حوزه معاونان هم از طيف‌هاي ديگر اصولگرا حضور داشته باشند و درحقيقت احتمالا در اين زمينه نوعي ائتلافي شكل گيرد. اما در مورد رياست مجلس، گزينه اصلي را قاليباف مي‌دانم و درواقع رياست او را نسبت به ساير گزينه‌ها محتمل مي‌دانم.

باوجود آنكه مي‌گوييد اصلاح‌طلبان اساسا در اين انتخابات حضور نداشتند، شواهد نشان مي‌دهد كه احتمالا چند منتخب اصلاح‌طلب راه‌يافته به مجلس يازدهم بتوانند دست به تشكيل فراكسيون اقليت بزنند. اوضاع آنها در ميان اكثريت اصولگراي مجلس را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

به‌طور مستقيم نمي‌توانند نقشي را ايفا كنند ولي غيرمستقيم شايد بتوانند. درواقع ممكن است اصلاح‌طلبان بتوانند كنار حدود ۳۰ نماينده مستقلي كه به مجلس راه پيدا كرده‌اند، فراكسيوني ائتلافي تشكيل دهند و در بعضي موارد كه اختلاف بين اصولگرايان پيش مي‌آيد، ايفاي نقش كنند. يعني با سنگين‌كردن يكي از اين دو كفه بازي، نقش موثري را از خود نشان دهند.

اين انتخابات با مشاركت حداقلي مردم به پايان رسيد. به ‌باور بسياري از تحليلگران 2 عامل اصلي كاهش مشاركت نارضايتي عمومي از مجموعه حاكميت و رد صلاحيت گسترده كانديداهاي جناح چپ ازسوي شوراي نگهبان بود. فكر مي‌كنيد چالش اصلي اصولگرايان در مجلس يازدهم چه خواهد بود؟

براي اينكه بفهميم چالش اصلي آنها چيست، بايد به ميزاني كه به مطالبات عمومي مردم توجه نشان مي‌دهند، چالش‌شان را تعريف كرد. در حال حاضر مطالبات مردم كاهش شكاف طبقاتي، رونق اقتصادي، تثبيت ارزش پول ملي، تنش‌زايي از رفتار‌هاي منطقه‌اي و جهاني، مشخص‌شدن تكليف لوايح مربوط به FATF و امثالهم است. با اين حال فكر نمي‌كنم مجلس يازدهم در اين حوزه‌ها وارد شود و از خود كنشي نشان دهد.

اينكه مجلس اصولگراي يازدهم مقابل دولت اعتدالي موردحمايت اصلاح‌طلبان قرار گيرد را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ دولت در سال‌هاي پاياني كار خود با چه مشكلاتي مواجه خواهد بود؟

باور من اين است كه مجلس يازدهم كمك چنداني به دولت نخواهند كرد و دولت را در اجراي برنامه‌هايش به‌طور جدي همراهي نخواهند كرد. به هر حال اين افراد، منتقدان جدي دولت بوده‌اند و اگر مصوبات مجلس دهم كه همسو با دولت بوده است را ابطال نكنند، دولت شانس بسياري آورده است. در مواجهه با مجلس فكر مي‌كنم دولت مسير صعب و ناهمواري را بايد طي كند؛ به‌خصوص بر سر تصويب بودجه و تعامل با وزرا. به اين اعتبار مي‌توان گفت كه دولت كار سختي را در پيش خواهد داشت.

خروجي مجلس يازدهم و ادامه مسير كشور را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

از نظر من كشور دچار چالش‌هاي جدي و نويني مي‌شود. از اين جهت كه اقدامات و اهداف دولت در حوزه‌هاي مختلف داخلي و خارجي و همچنين روش‌ها و منش‌هاي به كار گرفته شده كه مجلس يازدهم به‌ شدت با آنها زاويه خواهد داشت، با مشكل مواجه شود. در اين شرايط اصولگرايان در مجلس آينده احتمالا به ‌سمتي حركت خواهند كرد كه چالش‌ها را پررنگ‌تر كنند و بتوانند نقشي موثر‌تر در كنترل دولت ايفا كنند. يك سال آينده دولت سالي سخت خواهد بود كه نمايندگان اصولگراي مجلس يازدهم طي آن، تلاش مي‌كنند تا از همه مشكلات دولت جهت رسيدن به اهداف و آرمان‌هاي خود و كاهش محبوبيت دولت استفاده كنند.

اصولگرايان همچنين در حال برنامه‌ريزي براي انتخابات ۱۴۰۰ رياست‌جمهوري هستند و بسيار تلاش خواهند كرد كه به شيوه‌اي عمل كنند كه نه زمينه براي بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه سياسي فراهم شود و نه دولت حرف جدي و مهمي براي بيان‌كردن داشته باشد. مبناي آنها برجسته كردن كاستي‌ها و نواقص دولت خواهد بود و هدف‌شان راضي‌كردن مردم براي همراهي با اصولگرايان در ايجاد دولت همسو با مجلس يازدهم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همتون ی کی هستید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکرنون کن که خربزه آب است

    • بدون نام

      والا این ملت از شما اصلاح طلبان هیچ خیری ندیده هرچند هیچ کدوم باجی به هم نمیدین ولی بازم دم اصولگرا ها گرم که یه ذره تو فکر مردم هستن نه شم اصلاح طلبان که فقط عاشق نظام سرمایه داری هستین

      پاسخ ها

      • بی نام

        هرچی دزدی اختلاس رانت خواری و .........
        هست از وجود مبارک اصولگرایان محترم هست نمونه بارز . جناب خاوری و .......

    • بدون نام

      شاخصتون کی خاتمی که اونم به خاطرروحانی خراب وبی اعتبارشد

    • بدون نام

      اگر‌اینها‌‌را‌نگید‌چی‌دارید‌‌بگید‌خنده‌داره

    • بدون نام

      ماسک بین مردم نه تنهاتهران وبلکه شمال وبقیه جاهاتوزیع کنید

    • بدون نام

      این اصول گراها دروغگو که کرونا قبل از انتخابات آمده بود تو ایران بخاطر رسیدن به قدرت به مردم نگفتند تا مردم برن پای صندوق های رای و حالا هم کرونا و این همه مرگ و میر همش مقصر اصول گرا ها هستند

    • بدون نام

      آره درست میفرماییند نکه احمدی نژاد اصول گرا کشور را به نابودی نکشاند صندوق ذخیره ارزی را پر از آقای خاتمی تحویل گرفت و خالی هم تحویل روحانی داد و با اون همه فروش نفت معلوم نشد که اون همه پول کجا رفت

    • بدون نام

      از دکل های نفتی گم شده چه خبر؟

    • بدون نام

      تلاش نمیخواد بفرماید تو مال خودتونه

    • بدون نام

      اصلاحطلبان کاسبان تحریمند که موفق شدند بیشترین تحریمها را علیه ملت کسب کنند zzzzzzzzzzzxx

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج