۹۶۶۶۷
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

«کاترین اشتون» به نصف جهان رفت!

کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیات همراهش پس از یک روز فشرده کاری در تهران و دیدارهای سیاسی و دیپلماتیک، برای بازدید از بناهای تاریخی اصفهان، پایتخت هنر ایران به این شهر سفر کرد.

خبرگزاری ایرنا: کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیات همراهش پس از یک روز فشرده کاری در تهران و دیدارهای سیاسی و دیپلماتیک، برای بازدید از بناهای تاریخی اصفهان، پایتخت هنر ایران به این شهر سفر کرد.

اشتون که به دعوت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه عصر شنبه به تهران سفر کرد، روز یکشنبه با ۶ تن از مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران بطور جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

بارونس انگلیسی که برای ارتقای روابط تهران و اتحادیه اروپا به ایران سفر کرده است، روز یکشنبه ابتدا با ظریف دیدار و گفت و گو کرد و سپس در نشست مشترک خبری با وی حضور یافت.

اشتون با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و دبیر سابق این شورا، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به طور جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

از میان آثار متنوع تاریخی ایران که در فهرست یونسکو ثبت جهانی شده اند، سه اثر جهانی میدان نقش جهان، مسجد جامع اصفهان و باغ چهلستون در اصفهان قرار دارد.

هر یک از این آثار در نوع خود شاهکاری به حساب می آید و به همین دلیل است که آثار این شهر گردشگران خارجی و بویژه اروپایی را مجذوب خود کرده است که خانم اشتون نیز یکی از این گردشگران است.

کارشناسان آثار تاریخی بر این باورند که هیچ بنایی در ایران شگفتی های مسجد جامع اصفهان را ندارد؛ این مسجد موزه ای از تحول و تکامل معماری ایرانی اسلامی در طول ۱۴ قرن تاریخ ایران پس از اسلام است.

مطالعات باستان شناسی در این مسجد نشان می دهد که پیش از احداث آن، نیایشگاه ساسانی در آنجا واقع بوده و در دوره اسلامی نخستین مسجد جامع در محل آتشکده ساسانی بنا شد که در دروه های مختلف تاریخی از دیلمیان تا قاجاریه هر بار به شکلی توسعه یافت یا مرمت شد به نحوی که گنبد «تاج الملک» آن ۹۰۰ سال است که بدون برداشتن حتی یک ترک به حیات خود ادامه می دهد.

نمی توان به اصفهان سفر کرد و از میدان نقش جهان که قلب گردشگری این شهر است، چشم پوشید؛ در هر سوی آن بخشی از تاریخ و هنر این سرزمین می درخشد که در راس آن، مسجد امام اصفهان قرار دارد؛ مسجدی با گنبدی فیروزه ای و کاشی کاری های بی نظیر که حتی سنگ ساعت آن نیز رازهایی را در سینه خود جای داده است.

در حیاط غربی مسجد امام (شاه عباسی) واقع در میدان نقش جهان، قطعه سنگی در کنار دیوار شمالی نصب شده است که در تمام روزهای سال، هنگام نیمروز، لحظه ظهر را بدون سایه نشان می دهد. آنگاه موذن بر گلدسته مسجد می رود و مردم شهر را به نماز فرا می خواند.

راز این سنگ تنها در نحوه تابش آفتاب نیست بلکه در نحوه پوشاندن سایه توسط سنگ دیگری است که در کنار سنگ اصلی نصب شده و مجموعاً با سنگ اصلی یک ذوزنقه را تشکیل می دهند و آفتاب در لحظه ظهر بر بدنه خارجی آن مماس می تابد.

اما این همه ماجرا نیست؛ یکی از کارهایی که بازدیدکنندگان «حتما» در زیر گنبد مسجد امام اصفهان انجام می دهند؛ بازگشت صوت در این مسجد است؛ اتفاقی جالب که در کنار معماری زیبای مسجد امام می تواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند. این امر یک مهندسی بسیار عالی را نشان می دهد که با هدفی خاص انجام شده است.

کارشناسان می گویند، دیوارهای این مسجد بر اساس معادلات ریاضی به شکلی بنا شده اند که بازتاب صوت بر یکی از دیوارها منجر به انعکاس آن در همه جهت های مسجد می شود.

در گوشه دیگری از میدان نقش جهان، مسجد شیخ لطف الله واقع است که باستان ‏شناسان خارجی در مورد عظمت معماری این مسجد گفته‏ اند: «به سختی می‏توان این بنا را محصول دست بشر دانست».

این مسجد به واسطه کاشی کاری های معرق داخل و خارج گنبد و کتیبه‏های بسیار زیبای خط ثلث که مقداری از آنها به خط علیرضای تبریزی عباسی است، از نظر زیبایی و ظرافت کمتر نظیر دارد.

علاوه بر اینها، اصفهان دو پل تاریخی به نام های پل خواجو و سی و سه پل دارد؛ در دو طرف سی و سه پل اصفهان شیرهای سنگی قرار گرفته اند که بعد از غروب آفتاب چشمانشان در سیاهی شب می درخشد.

زاویه دید این شیرهای سنگی به نحوی است که می توان شاهد انعکاس نور و مهتاب و چراغ های حاشیه پل در چشم های آنها بود زیرا نوع خاصی در چشم های این شیرها به کار رفته که در اثر انعکاس نور می درخشد.

باغ چهل ستون اصفهان هم یکی از ۹ باغ ایرانی است که ثبت جهانی شده است؛ پیشینه این باغ به قبل از دوران صفوی می رسد اما شاه عباس اول در میان آن، کوشکی بنا کرد که ایوان آن ۲۰ ستون دارد و انعکاس آن در استخر مقابل، در مجموع ، تعداد ستون ها را به چهل می رساند.

مجموع جاذبه های گردشگری اصفهان به اینها محدود نمی شود، منار جنبان، برج کبوترخانه، چهارباغ عباسی، آتشگاه اصفهان، عالی قاپو، کاخ هشت بهشت، حمام علیقلی آقا، مدرسه چهارباغ، هتل عباسی و کلیسای وانک از دیگر جاذبه های این شهر است که به طور حتم ، یک گردشگر نمی تواند در مدت یک روز به همه آنها سری بزند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • majid

      خانم اشتون باید 1 ماه اصفهان بمانند تا بتوانند تمام این آثار را در اصفهان ببینند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج