جاباما
۹۶۶۷۱۸
۱۴ نظر
۵۰۳۶
۱۴ نظر
۵۰۳۶
پ

چرا مرد‌ها بیشتر از زن‌ها کرونا می‌گیرند؟

نوع جدید ویروس کرونا که منشأ آن چین بوده، باعث هراس و نگرانی مردم در سراسر دنیا شده است. درحالی‌که این ویروس جدید، کودکان را درگیر نمی‌کند، تهدیدی بزرگ برای افراد میانسال و کهنسال، به‌ویژه مردان، به شمار می‌رود.

روزنامه همشهری: نوع جدید ویروس کرونا که منشأ آن چین بوده، باعث هراس و نگرانی مردم در سراسر دنیا شده است. درحالی‌که این ویروس جدید، کودکان را درگیر نمی‌کند، تهدیدی بزرگ برای افراد میانسال و کهنسال، به‌ویژه مردان، به شمار می‌رود.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته است، اگرچه میزان ابتلای مردان و زنان به این ویروس تقریبا یکسان است، اما پژوهشگران دریافته‌اند که میزان مرگ‌ومیر در میان مردان ۸/۲ درصد و در میان زنان ۱.۷ درصد است.

همچنین مردان به شکل نامتناسبی تحت‌تأثیر شیوع بیماری سارس (SARS) و مرس (MERS) که ناشی از ویروس‌های کروناست، قرار گرفتند. براساس پژوهشی که در سالنامه Internal Medicine منتشر شد، در هنگ‌کنگ و در سال ۲۰۰۳، زنان بیشتر از مردان به سارس مبتلا شدند، اما میزان مرگ‌ومیر در میان مردان ۵۰ درصد بیشتر بود.

حدود ۳۲ درصد از مردان مبتلا به سندروم تنفسی خاورمیانه (Middle East Respiratory Syndrome) یا همان مرس فوت کردند، درحالی‌که ۲۵.۸ درصد از زنان مبتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. همچنین در اپیدمی آنفلوانزای سال ۱۹۱۸، میزان مرگ‌ومیر در مردان جوان در مقایسه با زنان همین گروه سنی، بیشتر گزارش شده است.

چرا مرد‌ها بیشتر از زن‌ها کرونا می‌گیرند؟

برخی از عوامل می‌توانند در این اپیدمی جدید (بیماری فعلی) که بیشتر مردان را مبتلا می‌کند، دخیل باشند که بعضی از آن‌ها بیولوژیک هستند و برخی دیگر ریشه در سبک زندگی آن‌ها دارد.

هنگامی که مسئله واکنش سیستم ایمنی به عفونت‌ها مطرح است، بدن مردان ضعیف‌تر عمل می‌کند.

سابرا کلین، دانشمندی که درباره تفاوت‌های جنسیتی در واکنش به عفونت‌های ویروسی در دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز مطالعه می‌کند می‌گوید: این الگویی است که در بسیاری از عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی دیده‌ایم و برای مردان می‌تواند پیامد‌های بدتری داشته باشد. ما این موضوع را در مورد ویروس‌های دیگر هم مشاهده کرده‌ایم و متوجه شده‌ایم که بدن زنان مقاوم‌تر است.

همچنین پس از واکسیناسیون، سیستم ایمنی زنان واکنش‌های قدرتمندتری را نشان می‌دهد و حافظه واکنش‌های ایمنی را تقویت می‌کند که باعث می‌شود بزرگسالان در برابر عوامل بیماری‌زایی که در کودکی در معرض آن‌ها قرار گرفته‌اند محافظت شوند. به‌عبارت دیگر، زنان در برابر عفونت‌های ویروسی مصونیت بیشتری دارند.

دکتر جانین کلایتون، مدیر دفتر پژوهش‌های بهداشت زنان در انستیتوی ملی بهداشت می‌گوید: به‌نظر می‌رسد که چیزی در سیستم ایمنی بدن زنان وجود دارد که قوی‌تر عمل می‌کند و این موضوع بسیار ارزشمند است. زنان در ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس بسیار مستعد هستند. در این بیماری‌ها سیستم ایمنی بدن دچار نوعی فرسودگی می‌شود و به اندام‌ها و بافت‌های بدن حمله می‌کند.

کلایتون می‌گوید: حدود ۸۰ درصد از کسانی که مبتلا به بیماری‌های خودایمنی می‌شوند، زن هستند.

به گفته متخصصان، دلایل واکنش‌های قوی‌تر سیستم ایمنی در زنان کاملاً مشخص نیست و تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است. یکی از فرضیه‌ها این است که سیستم ایمنی قوی‌تر زنان، «مزیت بقا» را در اختیار فرزندان قرار می‌دهد، به‌طوری که پادتن‌های موجود در شیر مادر را تقویت می‌کند و از آنجا که سیستم ایمنی نوزادان هنوز در حال رشد است، این پادتن‌ها از بروز بیماری جلوگیری می‌کنند.

مجموعه‌ای از عوامل بیولوژیک ممکن است در این زمینه دخیل باشند، ازجمله هورمون زنانه استروژن که به‌نظر می‌رسد، در ایمنی بدن نقش بازی می‌کند. همچنین باید به این واقعیت توجه کرد که زنان ۲ کروموزوم X دارند که حاوی ژن‌های مرتبط با ایمنی است، درحالی‌که مردان یک کروموزوم X دارند.

چرا مرد‌ها بیشتر از زن‌ها کرونا می‌گیرند؟

در آزمایشی که موش‌ها در معرض ویروس کرونای سارس قرار گرفتند، مشخص شد که موش‌های نر در مقایسه با ماده‌ها، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستند و احتمال ابتلا با افزایش سن بیشتر می‌شود.

دکتر استنلی پرلمن، استاد میکروبیولوژی دانشگاه یووا که نویسنده اصلی این پژوهش است، می‌گوید: موش‌های نر واکنش ایمنی کمتری داشتند و در ویروس‌زدایی از بدن خود کندتر عمل کردند. آن‌ها دچار آسیب‌پذیری بیشتری شدند و میزان مرگ‌ومیر در آن‌ها بیشتر بود.

هنگامی که پژوهشگران ترشح هورمون استروژن را در ماده‌های مبتلا به بیماری متوقف یا تخمدان‌های آن‌ها را از بدن خارج کردند، مرگ‌ومیر آن‌ها افزایش یافت، اما توقف استروژن در موش‌های نر هیچ تفاوتی ایجاد نکرد که نشان‌دهنده آن است که استروژن دارای نقش محافظتی است.

همچنین در برخی جوامع، رفتار‌های بهداشتی بسته به جنسیت دارای تفاوت‌هایی است و ممکن است این رفتار‌ها در واکنش به عفونت نقش داشته باشند.

چین دارای بیشترین افراد سیگاری (۳۱۶ میلیون نفر) در جهان است و تقریبا یک سوم سیگاری‌های دنیا چینی هستند که ۴۰ درصد توتون کل دنیا را مصرف می‌کنند. اما فقط بیش از ۲ درصد از زنان چینی سیگاری هستند.

مردان چینی همچنین در مقایسه با زنان این کشور بیشتر دچار دیابت نوع ۲ و فشار خون هستند که هر دو بیماری، ریسک عفونت‌های ناشی از ویروس کرونا را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، میزان بیماری انسداد ریوی مزمن در مردان ۲ برابر زنان است.

همچنین در پژوهشی با مشارکت ۴۰۲۱ بیمار مبتلا به ویروس کرونا بر اهمیت تشخیص زودهنگام، به‌ویژه در مردان مسن، تأکید شده است. در این پژوهش مشخص شد، مردان زمانی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند که بیماری آن‌ها پیشرفت داشته است.

ویروس کرونا چقدر روی سطوح دوام می‌آورد؟

دانشمندان همچنان تلاش می‌کنند تا از شیوع بیماری COVID-۱۹ جلوگیری کنند. از آنجا که هنوز هیچ درمان مشخصی برای این بیماری یافت نشده است، بسیاری از فعالیت‌ها متمرکز بر پیشگیری است.

به گزارش وب‌سایت today news medical پژوهشگران بیمارستان‌های دانشگاهی Greifswald و Ruhr-Universität در آلمان، اخیرا اطلاعات ۲۲ پژوهش را گردآوری کرده‌اند. این کار به ما کمک می‌کند که متوجه شویم چه مدت ویروس‌های کرونا روی سطوحی مانند میز و دستگیره در باقی می‌مانند و مردم چگونه می‌توانند آن‌ها را نابود کنند؟ پژوهشگران می‌گویند که بسته به مواد و شرایط سطوح مختلف، ویروس‌های کرونا می‌توانند از ۲ ساعت تا ۹ روز در وضعیت عفونی باقی بمانند. درحالی‌که انواع ویروس‌های کرونا در دمای حدود ۴ درجه سانتی‌گراد می‌توانند تا ۲۸ روز دوام بیاورند، در دمای بین ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد زمان کمتری روی سطوح باقی می‌مانند.

به‌عنوان مثال، ویروس بیماری MERS که منشأ آن یکی از ویروس‌های کروناست، در دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد به‌مدت ۴۸ ساعت روی سطوح فولادی باقی می‌ماند. اما ویروس بیماری TGEV در همین دما تا ۲۸ روز روی این نوع سطوح باقی می‌ماند.

چرا مرد‌ها بیشتر از زن‌ها کرونا می‌گیرند؟

چطور ویروس را غیرفعال کنیم؟

دانشمندان بهترین راه‌های غیرفعال کردن انواع ویروس‌های کرونا را استفاده از پروکسید هیدروژن، اتانول و هیپوکلریت سدیم (نوعی سفیدکننده شیمیایی) روی سطوح می‌دانند. آزمایش‌ها نشان داده است که پروکسید هیدروژن با غلظت ۰.۵ درصد و ماندگاری یک دقیقه مؤثر است. اما، محلولی به نام کلرید بنزالکونیوم نتایج متناقضی به همراه داشت و کلرهگزیدین دیگلوکونات که مردم از آن به‌عنوان یک ضد‌عفونی‌کننده موضعی استفاده می‌کنند، بی‌اثر بود. با این حال، وقتی کار‌های مناسب به‌طور مداوم انجام شود، می‌توان از انتقال ویروس‌ها جلوگیری کرد. یکی از این کار‌های مهم شستن دست است.

گرمای تابستان covid-۱۹ را نابود می‌کند؟

این موضوع که درصورت گرم شدن نیمکره‌شمالی ویروس جدید کرونا از بین می‌رود، از سوی تعدادی از پژوهشگران مطرح و سپس در سخنان بعضی از رهبران سیاسی مانند رئیس‌جمهور آمریکا تکرار شد. به گزارش وب‌سایت NewScientist، ترودی لانگ که استاد دانشگاه آکسفورد است می‌گوید: ما مطلقا چیزی در این مورد نمی‌دانیم. من همیشه از همکاران ویروس‌شناس این سؤال را می‌پرسم، اما هیچ‌کس فعلا به‌صورت علمی و دقیق چیزی نمی‌داند.

همه چیز در حد حدس و گمان است؛ بنابراین هنگامی که شما از مردم می‌شنوید که می‌گویند با گرم شدن هوا، این ویروس جدید ناپدید می‌شود، در واقع نوعی «تعمیم غیرمفید» است.

ترامپ چندی پیش در یک گردهمایی گفت: گرما این نوع ویروس را می‌کشد. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که این ویروس جدید در بهار و با گرم شدن هوا از بین می‌رود.

بعضی از پژوهشگران ازجمله پائول هانتر از دانشگاه آنگلیای‌شرقی هم تصور می‌کند که این ویروس جدید کرونا مدت زیادی در گرما باقی نمی‌ماند. او می‌گوید: یک روایت اغراق‌آمیز این است که این ویروس جدید در گرمای تابستان می‌سوزد. روایت اغراق‌آمیز دیگر این است که این ویروس در تابستان از بین می‌رود، اما با فرارسیدن زمستان دوباره بازمی‌گردد و تبدیل به یک بیماری بومی می‌شود و به این ترتیب در همه جا گسترش می‌یابد. با این حال، اگر این ویروس در هوای گرم باعث عفونت کمتری شود، آنگاه در نیمکره‌جنوبی که هوا سرد است باید شیوع پیدا کند.

دیوید هیمن از دانشکده بهداشت و پزشکی مناطق گرمسیری لندن می‌گوید: ویروس کرونای بیماری MERS در ماه آگوست که هوا بسیار گرم است، در عربستان سعودی گسترش یافت. این ویروس‌ها قطعا می‌توانند در طول فصول گرم شیوع پیدا کنند.

منبع: نیویورک تایمز

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فر هنگ

      قدیما می گفتن. زن شریک شیطونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        برترین واسه چی این پیامو منتشر کردی؟؟؟

      • بدون نام

        خاک خو سرت چه اسمیم واسه خودت گذاشتی!!!!!!

      • آرش

        خخخخخ

    • مردجنوبی

      چرا مردها بیشار میگیرند!؟ خب واضحه چون خدا مردهارو بیشتر در اجتماع و محیط کار هستن درحالی که خانمها کمتر در تجمع ها هستن البته منظورم خانم های پرستار نیست که واقعاً کارشون شرافتمندانه هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته تحقیقات میگن یکی از علت هاش هم کمتر رعایت کردن بهداشت توسط مردهاست

      • بی نام

        فقط و فقط چون بهداشت رو رعایت نمیکنن همه چی رو شوخی میگیرن، ماشاله حرف هیچ کس رو هم قبول نمیکنن

    • مردجنوبی

      چرا مردها بیشار میگیرند!؟ خب واضحه چون خدا مردهارو بیشتر در اجتماع و محیط کار هستن درحالی که خانمها کمتر در تجمع ها هستن البته منظورم خانم های پرستار نیست که واقعاً کارشون شرافتمندانه هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و البته مشخصه شما مقاله رو نخوندی و از مسایل علمی هم سر درنمیاری. همونطور که تو متن هم نوشته به دلایل ژنتیکی و وجود دو کروموزوم ایکس در زنها ،زنها قدرت ایمنی بدنشون بالاتره

    • بدون نام

      چون زنها قوی ترند

    • بدون نام

      چون هپلی ترند...

    • بدون نام

      چون اکثرا مردها به بهداشت فردی کمتر اهمیت میدن

    • بدون نام

      چون شلخته اند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج