۹۶۷۰۸۰
۲۹ نظر
۵۰۵۱
۲۹ نظر
۵۰۵۱
پ

جک و چانگان و چری؛ بچه‌های بااستعداد چین

در شرایطی که زمزمه ورود یک کراس‌اوور ایرانی به بازار شنیده می‌شود، در سه سال گذشته سه خودرو جک S ۳، چانگان CS ۳۵ و ام‌وی‌ام X ۲۲ بیش از ۸۰ هزار دستگاه فروش کرده‌اند. با ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون هم می‌توانید آن‌ها را بخرید.

برترین‌ها: هر دیواری که کشیده می‌شود پلی خراب می‌شود. هر تحریمی که حمله می‌کند بخشی از دایره انتخاب ما از بین می‌رود. هر چه دامنه آزادی انتخاب ما کم می‌شود، رفاه ما سقوط می‌کند. درست مثل الان که به جای پژوه ۲۰۰۸، سیتروئن c۳ ایرکراس و رنو داستر این محصولات چینی هستند که تنها انتخاب‌های خریداران ایرانی در رده کراس‌اوور‌های ساب‌کامپکت هستند.

البته در بازاری که پیوسته رو به انزوا می‌رود، حضور همین چینی‌ها از چانگان، جک و چری تا هاوال و ام‌جی هم نوبر است، ولی شاید اگر تحریم رخ نداده بود بسیاری از کسانی که امروز بیش از ۲۰۰ میلیون بابت کراس‌اوور‌های سگمنت B پرداخت می‌کنند، به راحتی قادر بودند خودرو‌های روز اروپا و کره را سوار شوند. چیزی که هم رفاه و لذت آن‌ها را بالا می‌برد و هم ایمنی‌شان را در حدی مطلوب در هنگام سفر بالا نگه می‌داشت. اما خب چه کنیم. فعلا ماییم و این چینی‌ها و ماکت‌هایی جالب از کراس‌اوور ایرانی! سه خودرویی که اینجا داریم همه موفق و پرفروش‌اند.

چانگان، جک و چری هم به عنوان سه خودروساز مشهور و صادرکننده چینی کیفیت ساخت معمول و معقولی دارند. خب تحریم همه چیز ما جز خودرو‌های داخلی و همین چند مدل چینی را بر باد داده و حداقل در افق زمانی ۴ سال آینده، احتمالا تغییری در این شرایط رخ نخواهد داد؛ بنابراین در چنین شرایطی آن‌ها که قصد خرید شاسی‌بلند دارند، دو راه بیشتر ندارند. یا خودروکارکرده بخرند و نسخه‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ خودرو‌های کره‌ای و ژاپنی را انتخاب کنند و یا اینکه تن به سواری با یکی از خودرو‌های چینی بازار ایران بدهند. بااستاندارد‌های S۳، CS۳۵ یا X۲۲ بالا نیست، ولی اینطور هم نیست که سه خودرو این گزارش محصولات بدی باشند.

اولا استهلاک یا افت کیفی وحشتناکی نظیر آنچه در مدل‌های اولیه ام‌وی‌ام ایکس ۳۳ رخ می‌داد، را به شما تحمیل نمی‌کنند. دوما کم‌مصرفند و در شهر رفتار‌های متمدنانه‌ای از خود بروز می‌دهند و در عین حال از نظر امکانات، از سطح معمول خودرو‌های ایران جایگاه بالاتری دارند. البته خب آن سوی سکه را باید گفت. اینکه این محصولات توان خروج از جاده و ورود به ماجراجویی‌های عجیب را ندارند، به درد استفاده افراد عاشق سرعت نمی‌خورند و خیلی هم پیشرفته نیستند. این‌ها سدان‌های مرتفع و خانوادگی کوچکی هستند که با پرداختی در محدوده ۲۰۰ میلیون تومان قابل خریداری هستند و برای سفر‌های نوروزی گزینه‌های مناسبی به شمار می‌روند. بررسی زوایای پیدا و پنهان این محصولات کار جالبی است که ما اینجا ترتیب آن را داده‌ایم. شما خود قضاوت کنید کدام به دردتان میخورد.

چانگان CS۳۵

جک و چانگان و چری؛ بچه‌های بااستعداد چین

امسال تا پایان ماه یازدهم دقیقا ۵ هزار و ۶۲ دستگاه فروش داشته و در مجموع سه سال هم حدودا ۳۰ هزار دستگاه از این خودرو به بازار تزریق شده است. cs۳۵ قدیمی‌ترین عضو این جمع و مشهورترین کراس‌اوور چینی سایز B بازار ایران است که در ۵ سال اخیر در بازار چین فروش بسیار بالایی را تجربه کرده و دستپخت مهندسان چینی و تیمی از طراحان ایتالیایی است. ایده این خودرو که کوچکترین عضو گروه هم هست، توسط تیمی از یک استودیو مشهور طراحی در ایتالیا متولد شده که در نهایت به یک فرم ظاهری استاندارد، پخته و موقر ختم شده است.

فرمی که در نمای بیرونی و داخلی با محصولات چینی فاصله آشکاری داشته و همین عامل هم برگ برنده خودرو در بازار کراس‌اوور‌های اینچنینی است. هنگامی که برای اولین بار این خودرو را مشاهده می‌کنید چراغ‌های بزرگ و جلو پنجره‌ی آن توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. به علاوه خطوط جانبی بدنه، گلگیر‌های برجسته و شیب سقف و چراغ‌ها از هماهنگی خوبی برخوردار است که نمی‌توان به آن ایرادی گرفت. این کیفیت طراحی مناسب در بخش داخلی چانگان cs۳۵ هم بروز کرده و سطح ارگونومی خوبی را به سرنشینان ارائه می‌کند.

جک و چانگان و چری؛ بچه‌های بااستعداد چین

روکش چرمی و نورپردازی مناسب نمایشگر‌ها از جمله نکات مثبت موجود در داخل این خودرو می‌باشد. چانگان cs۳۵ دارای موتوری به حجم ۱۶۰۰ سی سی و مجهز به تکنولوژی مدرن بلوکور است که توانایی تولید ۱۲۳ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۶۰ نیوتون متر را دارد. چانگان cs۳۵ برای انتقال نیرو از گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته بهره می‌گرچه تا حدودی کند عمل می‌کند، ولی نرمی و راحتی خاصی در هنگام تعویض‌ها با خود دارد.

مصرف سوخت ترکیبی آن ۷ لیتر است که همپای میانگین گروه رقبا بوده و کشش متوسطی را در جاده برای راننده به ارمغان می‌آورد. از نقاط قوت این خودرو می‌توان به ترمز‌های جلو وعقب دیسکی خنک شونده و قدرتمند اشاره نمود که عملکرد پایداری داشته و در کنار سایر مجموعه‌های فنی، هم بادوام است و هم به دلیل مونتاژ در سایپا، هزینه نگهداری کمتری در مقایسه با جک و چری دارد.

جک S۳

جک و چانگان و چری؛ بچه‌های بااستعداد چین

امسال را به شکلی عجیب و غریب گذرانده تا لقب پرفروش‌ترین کراس‌‍اوور بازار کشور را از آن خود کند. جک اس ۳ از پارسال که با فروش ۱۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه طی فروردین تا اسفند ۹۷ رکورد زد، خود را در قبای یکی از مدعیان تازه این کلاس نشان داده و بازار هم به این حرکت روی خوش نشان داده است. گرچه تحریم شیره جان خودروسازان کرمان را گرفته و آن‌ها را تا مرز تعطیلی جلو برده، اما این محصول جک هنوز هم در بم تولید می‌شود.

اس ۳ که در بازار چین فروش مطلوبی ندارد، اخیرا در این کشور فیس‌لیفت شده و بزرگ‌تر از دو رقیب دیگرش است. این کراس اوور ۱۲۵۰ کیلویی که ۴ متر و ۳۲ سانتی متر طول دارد، طرحی نزدیک به محصولات نسل قبل هیوندای را در نمای بیرونی خود داشته ضمن اینکه با نصب خطوط اغراق آمیز کرومی در جلوپنجره تلاش کرده جلوه‌ای لوکس‌تر از رقبا برای خود طراحی کند. در اصل، طراحان در اس ۳ سعی کرده‌اند تا همان پیکره کلی اس ۵ که از شاسی بلند‌های هیوندای به عاریت گرفته شده را حفظ کند، اما گویی در رعایت برخی جزییات ناکام مانده که این از پختگی طرح نهایی کاسته است!

یک پوزه خشن و عریض که از ترکیب جلوپنجره بزرگ و چندشاخه با دو چراغ کوچک و چهارگوش ساخته و پرداخته شده، رقم‎‌زننده استایل کلی این چینی پلاستیکی است! بدنه هرچه از جلو به عقب می‌رویم محافظه کارانه، ساده و آشفته‌تر می‌شود مخصوصا که جک فرم سپر، مه‌شکن‌ها و چراغ عقب را در ودکانه‌ترین شکل ممکن طرح کرده است. در کابین این خودرو دیگر خبری از هیوندای نیست و یک فرم فراگیر چینی- کره‌ای آن هم با پرداخت و کیفیت درجه ۲ مشاهده می‌شود.

جک و چانگان و چری؛ بچه‌های بااستعداد چین

وضعیتی که البته به شکلی متوازن در اتاق مونتاژ شده و به خوبی خواسته‌های خریدار ایرانی که دوستدار شاسی‌بلند است را پوشش می‌دهد. مانیتور ۷ اینچی لمسی، جعبه‌دنده اتوماتیک، سنسور پارک عقب، سان روف، ایربگ راننده و سرنشین جلو، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، کامپیوتر سفری، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی چرمی در کنار چراغ‌های جلو حساس به نور محیط کل امکانات مهمی هستند که در این خودروی ۱۹۵ میلیونی ارائه می‌شود.

پیشرانه‌ای که جک اس ۳ در بازار ایران از آن نیرو می‌گیرد هم چنگی به دل نمی‌زند. این خودروی ۱۴۰۰ کیلویی به یک پیشرانه چهار سیلندر ۶/۱ لیتری با قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر مجهز است و از جعبه دنده ۴ سرعته خودکار هم سود می‌برد. وضعیتی که تنها برای مسافت‌های کوتاه شهری کفایت کرده و ابدا قدرت حضور در مسیر‌های آفرودی یا مانور‌های سریع را ندارد.

چری X۲۲

جک و چانگان و چری؛ بچه‌های بااستعداد چین

تا اسفند سال گذشته ۳۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه و تا پایان امسال بیش از ۳۶ هزار دستگاه فروش داشته که عدد کمی برای یک خودرو چینی گران‌قیمت نیست! این شاسی‌بلند کوچک چینی موفق شده بازار خوبی برای خود در ایران دست و پا کند. خودرو کوچکی که بر مبنای مدل هاچ‌بک ۳۱۵ توسعه یافته و در بازار‌های بزرگی نظیر برزیل، روسیه، هندوستان و چین هم نسبتا فروش قابل قبولی دارد. پرآپشن‌ترین عضو گروه که کابینی با فرم مدرن و مزین به رنگ و طرح‌های متفاوت داشته و با طول ۴.۲ متر فضایی متوسط را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

اما راز‌های موفقیت ایکس ۲۲ بیش از اینهاست که خواندید. ایکس ۲۲ از هر خودروی مشهور و موفقی که می‌شناسید، بهترین ویژگی را گرفته و با تجمیع آن‌ها در بسته‌ای کوچک خریداران را به سمت خود جذب کرده است. برای نمونه ایکس ۲۲، سقف مشکی خود را از رنو کپچر، فرم بدنه خود را از سوزوکی گرند ویتارای جدید، داشبوردش را با نگاه به محصولات لندروور و فرم بدنه‌اش را شبیه خودرو‌های فورد نموده و با قیمتی در محدوده ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون در تلاش است طیفی از خریداران جوان و خانواده‌های شهری را به سمت خود بکشاند.

جک و چانگان و چری؛ بچه‌های بااستعداد چین

جدا از فرم کلی بدنه، فضای اتاق در مقایسه با رقبای هم رده در وضعیت بهتری قرار داشته و تجهیزات و مواد به کار رفته در این مدل چری بهتر از همیشه هستند گرچه همچنان استفاده فراوان از پلاستیک خشک و مونتاژ متوسط قطعات کابین باعث شده ایکس ۲۲ تا رسیدن به حد ایده‌آل فاصله زیادی داشته باشد. ایکس ۲۲ که اغواگرانه در تلاش است خود را بزرگتر از واقعیتش نشان دهد، خودرویی است کوچک و کاربردی که با فضای صندوق ۴۲۰ لیتری، گنجایش ۵ سرنشین بزرگسال را دارد گرچه فضای پای سرنشینان عقب کم است و در مسافرت‌های طولانی به طور کامل راحتی سرنشینان را تامین نمی‌کند.

این خودرو در حالت اقتصادی مصرفی کمتر از ۷ لیتر دارد که از موتوری ۱۵۰۰ سی‌سی به قدرت ۱۰۵ اسب بخار سود می‌برد. مزیت مهم این خودرو اشتراکات فنی بسیار با ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک است که باعث شده تا سادگی تعمیر و نگهداریش ارزان‌تر از رقبا تمام شود. در عین حال چری همچون جک خودرویی شهری و کاملا کند است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بعلاوه کرونا

    • بدون نام

      خدایا ببین به چه بدبختی افتادیم که باید خودرو چینی رو بررسی کنیم بگیم شاهکار

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم بدبخت نباش !مثل کره،ژاپن،آلمان و فرانسه و ایتالیا و آمریکا خودتون خودرو تولید کنید

    • بدون نام

      پس فعلا احمقهایی هستن که پول به اشغال های چینی میدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احمق پدره پدرسگه تو و اون کسی که این زره تورو مجوز پخش داد

      • بدون نام

        این همه ایرانی مجبورن ماشین چینی سوار شن. شما بی سواد و بی ادب هستی. یا از زور حسادت داری خودت رو خالی میکنی. الان بنز سواری یعنی. بیچاره

      • بدون نام

        ادب و شعورت خیلی پایینه

      • بدون نام

        بچه دهاتی پیکان سوار پاره پوره دهنت اب بگیر از حسادت داری نابود میشی

      • محمد

        احمق تویی مه مطمعنم پرایدم نداری

      • بدون نام

        در جواب این بنده های خدا بله پولشو دارم حسادت هم نمیکنم ولی پولمو به اشغال نمیدم احمق اگه نبودن با همین پول بهترین ماشین ژاپنی و کره ای میخریدم اگه شما ها نمیخریدین .سال ۹۶ همین خودرو هایما ۱۰۰میلیون بود الان ۴۰۰میلیون

      • آهو

        ماشین ما چینیه و اتفاقا خیلی ازش راضی هستیم بستگی داره چقدر بخای هزینه کنی دوست عزیز
        تمام اجناس و کالاهای چین هم بد نیستن^-*

      • سبحان

        دو حالت داره یا یه انسان فقیری که تو کفی برا یه پراید تمام رنگ مدل ۸۶
        یا هم یه فوق میلیاردری که بعید میدونم
        گزینه اول بیشتر به انشای کلماتت میاد
        در هر صورت بی ادبی
        و بی فرهنگ...

      • بدون نام

        ماشین چینی که سال ۹۶بوده ۶۰میلیون الان شده ۲۰۰میلیون ماشین چینی که بوده ۱۰۰میلیون شده ۴۰۰میلیون
        اینایی که میخرن رو من چی بگم احمق نیستن پس چی هستن کلمات رو درست برداشت نمیکنیم ما ایرانیها ...بله پولشو دارم ولی پول به این اشغالها نمیدم

      • چه خبر

        راست میگه سال ۹۶خودروچینی ۶۰تومنی الان شده ۲۰۰میلیون خودرو هایما ۱۰۰میلیون شده ۴۰۰میلیون پس احمق نیستن چی میشه گفت دلال هستن لابد خریدن

      • حسین

        شعور هم خوب چیزیه که آدم داشته باشه.ولی شما متاسفانه.............در ضمت گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف

      • بدون نام

        در غیاب ماشینهای آمریکایی و اروپایی همین چینی های به گفته شما آشغال صد شرف دارن به داخلی ها.

      • منوچهر

        بی ادب بیسواد، پر مدعا، در دنیای اقتصاد که دنیای رقابت است هرسلیقه و جیبی انتخاب خودش را دارد .

      • بدون نام

        چینی ۶۰میلیونی رو الان دارید ۲۵۰میلیون میخرید احمق نیستین اسمشو هر چی دوست دارید بزارید

      • سالار

        این هم از تعریف احمق در سال ۹۸ هر چه میزان آهن صاف کاری و رنگ بهتری داشته باشه و خوشگل تر باشه میزان تکامل عقل بیشتره پس دکل برق فلزی ضریب هوشیش ازهمه بیشتره

      • سالار

        برادر ما چرا نباید خودمون تولید کنیم البته که یه سری دست های پشت پرده اجازه عبور مارو از پداید و پژو نمیده ولی ما جز ده کشور ماهواره ایی جهانیم
        بجای چشم به واردات، دل به تولیدات باید بست.

      • بدون نام

        حرف حقیقت تلخ است

      • بدون نام

        تخم حروم تویی که این پیامت ثبت شده حرومزاده تخم حیض

    • حسین

      البته اگر تحریم هم نبودیم امکان سوار شدن به ماشینهای روز اروپا و آمریکا را نداشتیم چون باز تعرفه ها و ممنوعیت ورود خودروهای لوکس و بهانه حمایت از خودرو داخلی و .... موانع زیادی برای نیل به این هدف بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من با نطرشما کاملا موافقم وتایید میکنم
        واقعا همنطوره هست اما واقعا ربطی به تحریم نداره مثال ساده مثلا من یک سوپر مارکت محله دارم کالایی میفروشم قیمتش ازبازار ارزانتر است مثل پنیر در بازار ۱۸ هزاره ولی من این تو مقازه ام ۲۲هزار میفروشمک که مشتری بدون اعتراز میخره
        ولی میتونم زیر قیمت بازار بفروشم درکل ما اگه در معاملات وکسب وکار وتجارت خوب
        و منصفانه رفتار کنیم این گرانی و تورم از
        بین میرود و مشکلا ت هم ازبین میرود
        واطلا هیج ربطی به تحریم ندارد کشور ازبابت کالا وتولید زیاد است وهییچ کمبودی نیست خدا رو شکر (احتکار اختلاص قاچاق زیاد ه ولی خوب افسوس)
        این نظره منه ی بازنشسته هستمن

    • محمد

      خودرو عای چینی هیلی با کیفیت تر از خودرو های داخلی اینو هر مسی یک بار سوار شده باشه متوجه میشه اینایی که میان نظر چرت و پرت میدن هیچ پقت سوار ماشین بالاتر از صد میلیون نشدند

    • مسعود

      بهترین راه نخریدن هستش

      ببینید این اژانس های مسافرتی چقدر قیمت بلیطاشونو کم کردن مگه الان تو دوره رکود و تورم و تحریم نیستیم
      پس نخرید تا مجبور شن
      سیاستی اعمال کنن که به نفع جامعه باشه

    • بدون نام

      چانگان ماشین خوبیه بخصوص از نظر امکانات ولی خوب ماشین چینی هم در بخش نگهداری دردسرهای خودشو داره بقولی با هزینه نگهداری مثلا یک تویوتا نرمال بازار باید از ماشین چینی نگهداری کرد در هر حال چاره چیه مردم حق انتخاب زیادی ندارند ولی باز خوبه هنوز هست چندتایی حق انتخاب

    • سالار

      شما به جای نوشتن مطالب انتقادی و جهت دار، بهتر است یه کم واقع گرا باشی غربی ها تحریم کردن چون با پیشرفت، نژادو وجود ما مشکل دارن ما حاضریم همین هارو سوار شیم نه مثل کره و ژاپن سواری بدیم و سر یه دونه ماسک هم دیگرو بزنیم بعد
      بگیم خوشبختیم

    • حسین

      اگر این سهم خواهی ها و سودجویی های بعضی ارگان ها و اشخاص از خودروسازی داخلی قطع بشه امید هست که خودروسازی ما هم به پای کشورهای صاحب صنعت خودرو برسد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج