۹۶۷۲
۲ نظر
۵۰۱۶
۲ نظر
۵۰۱۶
پ

ايمني كودكان را فراموش نكنيد

چگونه كودك را از تصادف حفظ كنيم؟

شايد شما هم برنامه‌ريزي كرده باشيد كه به يك مسافرت خانوادگي برويد، آن هم با ماشين خودتان. خب، در اين صورت آيا فكري براي ايمني كودك‌تان كرده‌ايد؟ آيا مي‌دانستيد كودكان بايد تا۱۰ سالگي روي صندلي مخصوص كودك بنشينند؟ اگر مي‌خواهيد با ماشين خودتان به مسافرت برويد، براي ايمني كودك‌تان حتما مطلب زير را مطالعه كنيد.

چگونه كودك را از تصادف حفظ كنيم؟
چگونه كودك را از تصادف حفظ كنيم؟

شايد شما هم برنامه‌ريزي كرده باشيد كه به يك مسافرت خانوادگي برويد، آن هم با ماشين خودتان. خب، در اين صورت آيا فكري براي ايمني كودك‌تان كرده‌ايد؟ آيا تصميم داريد او را در ماشين كنار خودتان بنشانيد؟ يا مي‌خواهيد برايش صندلي مخصوص كودك تهيه كنيد؟ اصلا آيا صندلي مخصوص كودك براي همه خانواده‌ها لازم است يا فقط يك كالاي تجملي است؟ براي اين‌كه جواب اين سوالات را بگيريد و خيال‌تان از ايمني فرزندتان هم راحت باشد، حتما قبل از رفتن به مسافرت اين مطلب را مطالعه كنيد. در كشورهاي پيشرفته استفاده از صندلي كودك به‌عنوان يك اصل پذيرفته شده؛ به‌طوري كه در بعضي از كشورها استفاده از آن اجباري است. اگر ماشين با سرعتي معادل ۴۸ كيلومتر در ساعت تصادف كند، كودكي كه روي صندلي عقب نشسته، با نيرويي بين ۰۳ تا ۰۶ برابر وزن خودش، رو به جلو پرتاب خواهد شد و در داخل ماشين چندبار به دروديوار برخورد خواهد كرد. در مورد بچه‌هاي كوچك حتي اين احتمال وجود دارد كه كودك از پنجره ماشين به بيرون پرت شود. اگر كودك را روي پاي خود بنشانيد هم از خطر در امان نيست، زيرا هنگام تصادف بين بدن شما و ديواره ماشين مي‌ماند. حتي اگر شما كودك را بسيار محكم گرفته باشيد باز هم هنگام تصادف از دست شما رها خواهد شد. داشتن كمربند ايمني هم فقط خودتان را محافظت مي‌كند و خطر پرت‌شدن را براي كودك كاهش نمي‌دهد. اميدوارم به اين فكر نكرده باشيد كه كمربند ايمني را از دور خودتان و كودك بگذرانيد! بهترين جا براي كودكان در ماشين، صندلي مخصوص كودك است.


كودكان چه زماني مي‌توانند روي صندلي ماشين بنشينند؟

كودكاني كه بتوانند به‌راحتي روي صندلي خودرو بنشينند و درحالي‌كه به پشتي صندلي تكيه داده‌اند، پاهاي‌شان از لبه صندلي خم شود و كمربند ايمني از وسط شانه و قفسه سينه آن‌ها عبور كند، به جثه لازم براي نشستن روي صندلي ماشين رسيده‌اند اما دقت كنيد، تا 12 سالگي همچنان، بهترين محل نشستن كودكان در ماشين، روي صندلي عقب خودروست.


چگونه كودك را از تصادف حفظ كنيم؟

چه نوع صندلي، براي چه سني؟

كودكان تا زماني كه به قد۱۵۰سانتي‌متر نرسيده‌اند يا هنوز آن‌قدر بزرگ نشده‌اند كه هنگام نشستن روي صندلي عقب ماشين پاي‌شان به كف ماشين برسد، نياز به استفاده از صندلي كودك دارند اما انواع اين صندلي براي سنين و جثه‌هاي مختلف كودكان فرق مي‌كند.
  • صندلي نوزاد:
اين صندلي براي كودكان كمتر از يك سال كه قد آن‌ها كمتر از 70 سانتي‌متر يا وزن‌شان كمتر از
۹ كيلوگرم است، استفاده مي‌شود. از آنجا كه اين كودكان ستون فقراتي به‌شدت آسيب‌پذير دارند، براي دستيابي به ايمني بيشتر و جلوگيري از حركت ناگهاني در ناحيه ستون فقرات آن‌ها، صندلي نوزادان را به‌صورت رو به عقب (خلاف جهت نشستن ساير سرنشينان) در خودرو نصب مي‌كنند. علت نصب صندلي نوزادان به شكل رو به عقب آن است كه چون كودك به صندلي تكيه داده است، در ترمزهاي ناگهاني، ستون فقرات او كمترين حركت ناگهاني و فشار را متحمل خواهد شد و بنابراين آسيب كمتري به كودك وارد مي‌شود. گونه‌اي از اين نوع صندلي قابل حمل نيز هست كه در خارج از خودرو نيز مي‌توان از آن استفاده كرد.
  • صندلي كودك:
اين نوع صندلي كه خود گروه‌هاي متفاوتي برحسب قد يا وزن كودك دارد، براي كودكان با سن بيش از يك سال و وزن بيشتر از ۹ كيلوگرم (و تا حدود ۱۸ كيلو گرم) مناسب است. طريقه نصب اين صندلي (به‌صورت رو به جلو يا رو به عقب) با توجه به جثه و وزن كودك، متفاوت است.
  • صندلي حامي:
صندلي خودرو براي افراد بزرگسال و با توجه به قامت متوسط افراد جامعه طراحي شده است، بنابراين اين صندلي براي كودكان به هيچ‌وجه مناسب نيست. از زماني كه احساس كرديد كودك به حدي از رشد رسيده است كه مي‌تواند روي صندلي خودرو بنشيند، به نوع ديگري از صندلي نياز داريد كه تفاوت‌هاي حاصل از صندلي بزرگسالان و جثه كودكان را جبران كند؛ اين نوع صندلي را به‌اصطلاح صندلي حامي مي‌گويند كه تنها وظيفه آن اصلاح نحوه قرارگرفتن كمربند ايمني خودرو روي بدن كودك است.
تا زماني كه كودك زير ۸ سال است يا قد او كمتر از۱۴۴ سانتي متر است بايد از صندلي حامي استفاده كنيد.


چگونه كودك را از تصادف حفظ كنيم؟

كدام صندلي استاندارد است؟

صندلي‌هاي كودكان براي جثه‌ها و وزن‌هاي مختلف متفاوتند، بنابراين لازم است تا هنگام خريد اطلاعات لازم براي والدين روي كالا نصب شده باشد تا شما بتوانيد صندلي مناسب براي فرزندتان را شناخته و آن را خريداري كنيد. براساس استاندارد شماره ۳۹۳۰ ايران، هر نوع صندلي كودك بايد يك برچسب ثابت داشته باشد كه اطلاعات زير با حروف و اعداد خوانا، روي آن درج شده باشد. اين اطلاعات به شما در انتخاب و خريد كمك مي‌كنند:
  • نام سازنده
  • نام يا شماره مدل
  • تاريخ ساخت
  • محل ساخت
  • جمله‌اي كه مشخص مي‌كند استفاده از اين صندلي در چه نوع خودرو و در كدام محل نشيمن آن توصيه شده است.
  • جمله «فقط براي كودكاني كه وزن‌شان بين........ و........ كيلوگرم و قدشان....... سانتي‌متر يا كمتر است، استفاده شود.»


موقع نصب صندلي به چه نكاتي دقت كنيم؟

  • اگر صندلي كودك تجهيزات اضافي دارد، دقت كنيد اين تجهيزات در مقابل صورت و گردن كودك قرار نگيرد.
  • سر نوزاد بايد حداقل۳ سانتي‌متر پايين‌تر از بالاترين نقطه صندلي قرار گيرد. اگر قد كودك بلند است اما هنوز به وزن
  • ۹ كيلوگرم نرسيده يا كمتر از يك سال دارد، از ديگر صندلي‌هاي مناسب قابل نصب به‌صورت رو به عقب استفاده كنيد.
  • قسمت بالايي قفسه سينه هم تراز با زير بغل و روي قفسه سينه بهترين محل قرارگرفتن سگك‌هاي كمربند ايمني است.
  • كمربندهاي ايمني را تا حدي محكم كنيد كه فشاري بر بدن كودك وارد نكنند چون در غيراين صورت علاوه بر اين‌كه كودك احساس ناراحتي مي‌كند، هنگام بروز حوادث نيز احتمال ايجاد جراحات ناشي از فشار كمربندها بر بدن او افزايش مي‌يابد.


چگونه كودك را از تصادف حفظ كنيم؟

هنگام خريد صندلي به چه نكاتي توجه كنيم؟

  • صندلي بايد متناسب با سن، قد و جثه كودك باشد.
  • به‌دليل قيمت بالاي صندلي و رشد سريع كودك كه شما را ناگزير به تعويض صندلي مي‌كند، مي‌توانيد صندلي دست دوم تهيه كنيد. اين كار بهتر از آن است كه از خريد صندلي و ايمني كودك‌تان منصرف شويد.
  • بهتر است صندلي دست دوم را از يكي از بستگان يا دوستان نزديك خود تهيه كنيد.
  • صندلي را از نظر ظاهري كنترل كنيد تا شكستگي يا پوسيدگي در آن وجود نداشته باشد.
  • عمر صندلي نبايد بيشتر از ۵سال باشد و همچنين نبايد تصادفات سنگيني را پشت‌سر گذاشته باشد.
  • اگر كودك كمتر از يك سال دارد ولي وزن او بيش از ۹كيلوگرم است، صندلي‌ را خريداري كنيد كه براي كودكان با وزن۱۰الي ۱۵ كيلوگرم مناسب بوده و در خودرو به‌صورت رو به عقب نصب مي‌شود.
  • صندلي‌هايي كه فقط رو به عقب نصب مي‌شوند معمولا براي كودكان تا وزن ۹ كيلوگرم مناسب هستند.
  • بعضي از صندلي‌ها علاوه‌بر نصب به‌صورت رو به عقب، قابليت نصب رو به جلو را هم دارند؛ اين صندلي‌ها براي كودكاني كه وزن بين ۱۸- ۹ كيلو گرم و سن بيش از يك سال دارند مناسب هستند.
  • صندلي‌هايي كه فقط رو به جلو نصب مي‌شوند، براي كودكان با وزن حدود ۱۸كيلوگرم مناسبند.
  • دقت كنيد صندلي ايمني كودك كمربندهاي ايمني مناسبي داشته باشد. براي نوزادان كمربندهاي ايمني داراي
  • ۵ نقطه اتكا، بهترين گزينه است؛ به اين صورت كه با بستن كمربند T شكل لگن كودك و با بستن ساير كمربندها ناحيه شكم، قفسه سينه و شانه‌هاي او ثابت مي‌شود.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

چگونه كودك را از تصادف حفظ كنيم؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ممنون از مطالب آموزشي

    • freshta Rahoufi

      تشکر از معلومات خوب وخواندی تان .
      امید در باره طرز تغذیه کودک دوماه الی 6 ماه برایم معلومات بدهید.
      باز هم تشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج