جاباما
۹۶۷۹۹۶
۸ نظر
۵۰۱۹
۸ نظر
۵۰۱۹
پ

کرونا در این مکان‌ها در کمین شماست!

امروز می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به گلوگاه‌های فراموش شده انتشار کرونا و راه‌هایی را که می‌توان جایگزین برخی از این فعالیت‌ها کرد، پیشنهاد دهیم.

روزنامه خراسان - صالحی: حتما از جدیدترین قاتل بین المللی که تا کنون جان بیش از سه هزار نفر را در جهان گرفته است، مطالب زیادی شنیده و خوانده اید. این ویروس که قابلیت انتقال زیادی دارد تاکنون حدود ۹۰ هزار نفر را در جهان آلوده کرده و باعث تعطیلی مدارس و مشاغل زیادی شده است.

مسافران تاکسی‌ها تا حد قابل‌توجهی کم شده، رستوران‌هایی که تا چند روز قبل از جمعیت خالی نمی‌شد حالا در سکوت عمیق فرو رفته است، تالار‌های عروسی یکی پس از دیگری مراسم خود را لغو می‌کنند و مراکز خرید که اغلب برای فروش شب عید خود حساب ویژه‌ای باز کرده بودند، خالی از جمعیت شده اند.

از سوی دیگر تور‌های مسافرتی نوروز در هر دو بخش داخلی و خارجی هم لغو شده و می‌توان گفت این کم‌جان‌ترین تعطیلات نوروزی است که در پیش داریم. با این حال برخی مشاغل و تعدادی از نهاد‌ها هم به دلیل نوع کار شان هنوز در حال فعالیت اند و با توجه به مشخصات ویروس که بسیار زود سرایت می‌کند، می‌توانند گلوگاهی برای انتشار ویروس باشند. هر چند بسیاری از این مشاغل خدماتی است که نمی‌توان آن‌ها را تعطیل کرد، اما می‌توان با رساندن ملزومات ضد عفونی کننده و ماسک، کارکنان آن‌ها را از خطر مبتلا شدن به کرونا دور نگه داشت و از انتشار ویروس هم جلوگیری کرد. امروز می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به این گلوگاه‌های فراموش شده انتشار کرونا و راه‌هایی را که می‌توان جایگزین برخی از این فعالیت‌ها کرد، پیشنهاد دهیم.

کادر درمانی بیمارستان‌ها

کرونا در این مکان‌ها در کمین شماست!

کادر درمانی بیمارستان‌ها در خط مقدم مبارزه با این ویروس اند و در دل این ویروس قرار دارند و بنا به کارشان حتما نکات لازم را رعایت می‌کنند. بیشتر دوست داشتیم نام آن‌ها را در این قسمت بیاوریم تا ضمن یادآوری تلاش‌های این زحمت کشان، از تلاش‌های خستگی ناپذیرشان تشکر و قدردانی کنیم.

کرونا در باجه بانک

فوت چهار کارمند بانک بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، خبر از گلوگاهی می‌دهد که می‌تواند از طریق پول و البته تجمعات بانکی، این ویروس را خیلی زود به دیگران انتقال دهد. به نظر می‌رسد تصمیم شورای هماهنگی بانک‌ها برای کاهش ساعت کاری آن ها، نه تنها کمکی به جلوگیری از ازدحام در بانک‌ها نکرده که ازدحام جمعیت در شعب بانکی را هم در پی داشته است.

هرچند بانک مرکزی سعی کرده با افزایش سقف مبلغ کارت به کارت از طریق خودپرداز و تلفن همراه، تمدید خودکار کارت‌های بانکی و افزایش سقف برداشت نقدی از خودپردازها، از میزان مراجعات مردم کم کند، اما باتوجه به روز‌های پایانی سال، مراجعات به شعب بانکی اضافه شده و همین کم کردن ساعت کاری، باعث تجمع بیشتر مردم در همان چند ساعت شده است. حضور در فضای پر ازدحام شعب بانکی درحالی است که امکانات بهداشتی برای ضدعفونی کردن به خصوص برای مشتریان بانکی مهیا نیست و احتمال بیماری در این فضا زیاد است. نزدیکی ارباب رجوع به کارمند بانک، استفاده از خودکار مشترک و ... محیط بانک‌ها را به محیط پراسترسی برای بانکی‌ها و مشتریان شان تبدیل کرده است. گزارش‌های دریافتی هم حکایت از شلوغی بیشتر شعب بانک‌ها دارد!

کرونای بنزینی

کرونا در این مکان‌ها در کمین شماست!

به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در جایگاه‌های سوخت، دستورالعمل جدیدی صادر شده که بر اساس آن روند سوخت گیری باید توسط اپراتور‌ها انجام شود. دستورالعملی که با هدف کاهش تماس مراجعان با تجهیزات جایگاه‌ها و همچنین ضدعفونی آن‌ها صادر شده است، بر اساس این دستورالعمل و پیرو اطلاعیه‌های وزارت بهداشت در خصوص همکاری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، به کلیه جایگاه داران توزیع فراورده مایع و سی ان جی اعلام شده فرایند سوخت گیری و پرداخت در تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت، توسط اپراتور انجام شود. همچنین تاکید شده در غیر این صورت، دستکش یک بار مصرف برای استفاده عموم مردم در دسترس قرار گیرد و فرایند سوخت گیری و پرداخت بدون دستکش یک بار مصرف انجام نشود.

کرونای خطی و اینترنتی

راننده تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهری به دلیل مراودات شان با مردم زیادی که سوار تاکسی و اتوبوس می‌شوند، همیشه در اوج مواجهه با بیماری و آلودگی هستند و این تنها مربوط به حالا که کرونا شایع شده نیست بلکه پیش از این هم در آلودگی هوا یا دیگر بیماری‌ها این شغل یکی از مشاغل پر خطر به حساب آمده است. به نظر می‌رسد بهتر است راننده تاکسی‌ها که با افراد زیادی از نزدیک و در فضای بسته سرو کار دارند، حتما از ماسک استفاده و دستگیره‌های خودرو را مرتب ضد عفونی کنند.

کرونا در بازرسی

کرونا در این مکان‌ها در کمین شماست!

یکی دیگر از جا‌هایی که می‌تواند گلوگاهی برای انتشار ویروس به حساب بیاید، گیت‌های بازرسی درفرودگاه ها، ورودی دادگاه‌ها و ... است. به جز این موارد، گرفتن تلفن همراه در ورودی دادگاه‌ها و کلانتری‌ها هم می‌تواند محل مناسبی برای شیوع ویروس باشد. هر چند دادگاه‌ها بعد از شیوع کرونا هر روز ضد عفونی می‌شوند، اما بهتر است برای تلفن‌های همراهی که می‌تواند یکی از منابع انتشار ویروس باشد و در ورودی دادگاه‌ها هم از مراجعان گرفته می‌شود، فکری کرد. مثلا می‌توان با استفاده از یک نایلون تمیز از انتشار ویروس جلوگیری کرد.

کرونا در صف نانوایی!

یکی دیگر از مشاغلی که ویروس کرونا می‌تواند در آن جولان دهد و دست به دست بچرخد و به دست خودمان در دهان مان قرار بگیرد، نانوایی است. در نانوایی‌ها هم به دلیل دست به دست شدن پول و رو در رو شدن با نانوا، خطر شیوع کرونا فراوان است. نمی‌دانم برای شما هم پیش آمده یا نه، اما بعد از شیوع کرونا هروقت قصد خرید نان دارم، مراقبم کسی که نان را تحویل می‌دهد با همان دستی که پول را از مردم می‌گیرد، نان را به مردم تحویل ندهد.

باید تمهیدات لازمی برای این مشاغل اندیشید. هر چند برخی نانوایی‌ها به صورت خودجوش کار‌هایی کرده اند مثلا بسیاری از نانوایی‌ها پول قبول نمی‌کنند و با استفاده از کارت خوان پول نان مشتریان شان را می‌گیرند و کارت خوان را طوری قرار داده اند که خود مشتری از آن استفاده کند، برخی دیگر در کنار نانوایی شیر آب و شوینده قرارداده اند که مشتری دست‌های خود را بشوید و .... البته پیشنهاد می‌کنم خودتان یک پارچه تمیز به همراه داشته باشید تا نان را روی آن سرد کنید.

کرونا در این مکان‌ها در کمین شماست!

کرونا سوار بر زباله‌ها

پاکبانان با این که در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند، اما بدون هیچ چشم‌داشتی همچنان به وظایف کاری خود عمل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند آلودگی و غبار بر چهره زیبای شهر در آخرین روز‌های زمستان بنشیند. طغیان ویروس مسری کرونا در شهر‌های کشورمان، اگرچه آرامش ذهنی مردم را برهم زده، اما هستند قشر‌هایی که به عنوان خادمان شهر اجازه نداده اند این آشفتگی به سیمای شهری هم سرایت کند.

آن‌ها معتقدند در این اوضاع که ویروس کرونا بر زندگی روزمره مردم سایه افکنده، نباید از خدمات رسانی به آن‌ها غافل شد چراکه پاکیزگی شهر و محل زندگی افراد علاوه بر روحیه شادی و نشاط به شهروندان، آنان را در مقابل انواع ویروس‌ها مصون نگه می‌دارد. شاید یکی از مهم‌ترین معضلات پاکبان‌ها در این روز‌ها همین رها کردن دستکش و ماسک در معابر باشد که می‌تواند هر لحظه آن‌ها را آلوده کند. به نظر می‌رسد باید پیش از پاکبان‌ها نحوه صحیح بسته بندی زباله‌ها به مردم آموزش داده شود تا این قشر زحمت کش کمترین آسیب را ببینند و در ضمن دستکش، مواد ضدعفونی کننده و ماسک هم در اختیار این قشر و خانواده هایشان قرار گیرد.

کرونا در کنار کودکان کار و معتادان

کرونا در این مکان‌ها در کمین شماست!

یکی دیگر از اقشار آسیب پذیر که امکان مبتلا شدن و انتقال ویروس در آن‌ها بالا به نظر می‌رسد، کودکان کارند. آن‌ها به دلیل این که الزامات بهداشتی را که این روز‌ها گوشزد می‌شود مانند شست و شوی چندین باره دست ها، رعایت نمی‌کنند، خطر ابتلا در آن‌ها زیاد و بهتر است هر چه زودتر مواد شوینده و ضد عفونی کننده در اختیار آن‌ها قرار گیرد. به جز کودکان کار، معتادان هم که با خیال راحت دور هم جمع می‌شوند و به استعمال مواد می‌پردازند، یکی از تجمعاتی است که خطر انتشار ویروس در آن‌ها بسیار بالاست و بهتر است حالا که قرار است تجمعات کم شود، فکری به حال تجمعات این معتادان هم کرد.

کرونا در بین مشاغل مختلف

جدای از آن چه نوشتیم آرایشگر‌ها که در روز‌های آخر سال معمولا سرشان شلوغ است، بنگاه‌های املاک، کارکنان داروخانه‌ها و البته محیط داروخانه به دلیل مراجعات بیش از حد مردم در این روزها، میوه فروشی ها، فروشنده‌های پوشاک که بسیاری برای خرید عید به آن‌ها مراجعه می‌کنند، سوپرمارکت‌ها و ... هم از مشاغلی است که نیاز است با مراقبت بیشتری به مشتریانشان خدمات دهند تا خود یا دیگران را مبتلا به ویروس نکنند.

در این میان بسیاری هم با انجام یک سری کار‌های خوب سعی کرده اند از تجمعات جلوگیری کنند تا ان شاء ا... هر چه زودتر این ویروس را شکست دهیم به طور مثال بسیاری از مداحان معروف مانند میثم مطیعی، سید مجید بنی فاطمه و ... سعی کردند جلسات مذهی هفتگی شان را به صورت لایو اینستاگرام برگزار کنند تا از تجمعاتی که ممکن است باعث انتشار ویروس شود، جلوگیری کنند. با این حال به نظر می‌رسد بسیاری از مشاغل هم مانند روزنامه‌ها که بیشتر نیروهایشان به صورت دورکار و در منزل فعالیت می‌کنند، می‌توانند با استفاده از بستر فضای مجازی به کارهایشان بپردازند تا هر چه زودتر این ویروس هم نابود شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایکاش امسال بانک مرکزی اسکناس نو توزیع نکند چون هم باعث شلوغی بانکها و تجمع مردم می شود و هم اسکناس ها باعث انتقال بیماری به بچه ها و بزرگسالان می شو د خواهش میکنم عاجزانه خواهش می کنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        كرونا واقعي و اصلِ جنس ، در ميان مسئولين خدوم !!!
        فراموش كردين !؟

      • م.رضایی

        حالا فرض کنیم بانک مرکزی اسکناس چاپ هم کرد یعنی خود مردم نمیخوان خودشون به فکر خودشون باشن این دیگه صف فروش تولیدات ایرانخودرو و سایپا نیست که. تا کی باید به فکر این باشیم که دولت یه ماری بکنه. هر که دوست داره کرونا بگیره بره تو صف بانکا.

    • بدون نام

      چرا نیروهای راهور پلیس نمگین که بدبختا همش مردم میان روسرشون بدون هیچ بهداشتی نه ماسکی.نه دستکشی اصلا پلیس راهای شیراز تمیز نیستن... لطفا به گوش مسولین برسونید

    • بدون نام

      هر چند معتاد مجرم نیست و بیمار است ولی درج عنوان کودکان کار که ناچار شدند در سن بازی و تفریح سرپرست خانوار شوند همراه با معتادین کار صحیحی نیست

    • بدون نام

      چرا یه کاری برای بهداشت نانوایی‌ها نمیشه

    • بدون نام

      مراکز سونوگرافی چطور؟؟

    • بدون نام

      تقريبا با وجود فقر مالي و فرهنگي وسيعي. كه بين مردم گسترش داره نميشه با جولان كرونا به اين سادگي برخورد كرد بعضيا فكر ميكردن اگه ديواراي خونه خودشونو بلند تَر كنن از جامعه دور ميشن ولي فكر اينجور مريضيا رو نكردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج