جاباما
۹۶۸۱۳۳
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

چرا شست‌وشو با آب و صابون موثرتر از ژل است؟

ژل‌های ضدعفونی کننده دست تنها در صورتی از شما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند که به درستی استفاده شوند.

خبرگزاری ایرنا: ژل‌های ضدعفونی کننده دست تنها در صورتی از شما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند که به درستی استفاده شوند.

استفاده از ژل‌های ضدعفونی کننده یکی از روش‌های فوری و آسان برای تمیز کردن دست‌هاست اما آن‌طور که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)‌ می‌گوید، به اندازه شستن دست‌ها با آب و صابون مؤثر نیست.

این روزها با بالا گرفتن نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا، بسیاری از افراد به استفاده از این ژل‌ها روی آورده‌اند. بر همین اساس در ادامه به نقل از تارنمای سی‌نت، به سازوکار ژل‌های ضدعفونی کننده و نحوه درست استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

ژل‌های ضدعفونی کننده چگونه کار می‌کنند؟

ژل‌های ضدعفونی کننده دست حاوی اتیل الکل (اتانول)، ایزوپروپیل الکل یا هر دوی این ترکیبات هستند تا باکتری و ویروس‌های موجود بر روی دست را از بین ببرند. الکل‌ها مدت‌هاست که به از بین بردن جرم‌ها از طریق تغییر ماهیت پروتئین‌های محافظ میکروب‌ها و حل کردن غشاء آن‌ها شناخته می‌شوند.

کدام ژل‌ها را انتخاب کنیم؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها استفاده از ژل‌های ضدعفونی کننده که حاوی دستکم ۶۰ درصد الکل هستند را توصیه می‌کند، زیرا ژل‌هایی که درصد الکل کمتری دارند به این اندازه در از بین بردن جرم‌ها مؤثر نیستند.

حتی بهتر است ژل‌هایی که استفاده می‌کنید تا ۹۰ درصد الکل داشته باشند تا به جای کاهش رشد جرم‌ها بر روی دست، آن‌ها را به طور کامل از بین ببرند.

چرا شست و شو با آب و صابون موثرتر است؟

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ژل‌های ضدعفونی کننده به اندازه شست و شوی دست‌ها با آب و صابون در از بین بردن جرم‌ها مؤثر نیستند. بخشی از دلیل این امر به آن برمی‌گردد که افراد اغلب پیش از آن که ژل ضدعفونی کننده به طور کامل خشک شود، دستهایشان را از آن پاک می‌کنند.

به علاوه اگر دستها چرب یا چرک باشند، ژل ضدعفونی ممکن است بی اثر باشد زیرا نمی‌تواند مثل صابون به چربی و چرک نفوذ کند. به همین علت است که سازمان بهداشت جهانی نیز استفاده از ژل‌های ضدعفونی کننده دست را تنها در زمانی که به آب و صابون دسترسی ندارید، توصیه می‌کند.

آیا ژل‌های ضدعفونی کننده می‌توانند از شما در برابر ویروس‌ها حفاظت ‌کنند؟

ژل‌های ضدعفونی کننده دست در صورتی که به درستی و در جای مناسب استفاده شوند، می‌توانند از شما در برابر عفونت‌های باکتریایی و ویروسی حفاظت کنند.

منظور از استفاده درست این است که دست‌ها را به مقدار مناسب با ژل‌هایی که دستکم ۶۰ درصد الکل دارند آغشته کرده و اجازه دهید خشک شود.

برخی مطالعات نشان داده است که استفاده از ژل‌های ضدعفونی کننده دست در واقع می‌تواند با ایجاد مقاومت باکتریایی خطر بروز برخی عفونت‌ها از جمله نوروویروس را افزایش دهد. این ژل‌ها همچنین در مقایسه با شست و شو با آب و صابون در جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا تاثیر کمتری دارند.

چند توصیه برای پیشگیری از بیماری

در طول فصل سرما و آنفلوانزا بهترین کار برای جلوگیری از بیمار شدن، واکسیناسیون و شست و شوی منظم دست‌هاست. علاوه بر این می‌توانید به روش‌های مختلفی از جمله ورزش، خواب کافی، هیدراته نگه داشتن بدن و مصرف غذاهای مقوی سیستم ایمنی بدن خود را برای مقابله با بیماری‌ها آماده کنید.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی شایع در این فصل، همچنین لازم است سطوح موجود در خانه و محل کار خود را تمیز نگه دارید، دستگاه‌های الکترونیک چون گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را ضدعفونی کنید، از افراد بیمار فاصله بگیرید و از حضور در جاهای شلوغ خودداری کنید.

بنابر این گزارش، علاوه بر رعایت موارد بالا باید از دست زدن به چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کرده، به هنگام عطسه و سرفه با دستمال جلوی دهان خود را گرفته و سپس آن دستمال را دور بیندازید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مگه ژل وجود داره ک استفاده هم بکنیم از کجا تهیه کنیم اصن؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج