۹۶۹۳۳۱
۶ نظر
۵۰۰۹
۶ نظر
۵۰۰۹
پ

در تلویزیون با کرونا دورهمی نگیریم و شوخی نکنیم!

کشمکش بر سر تولید و عدم تولید شماری از برنامه‌های تلویزیون که با حضور گروهی تماشاگران در استودیو همراه است، در شرایطی بالا گرفته که چنین به نظر می‌آید باید از تولید این برنامه‌ها دست‌کم با حضور تماشاگران صرف نظر کرد، چرا که هر نوع تمهیدات بهداشتی در نظر گرفته شود.

تابناک: کشمکش بر سر تولید و عدم تولید شماری از برنامه‌های تلویزیون که با حضور گروهی تماشاگران در استودیو همراه است، در شرایطی بالا گرفته که چنین به نظر می‌آید باید از تولید این برنامه‌ها دست‌کم با حضور تماشاگران صرف نظر کرد، چرا که هر نوع تمهیدات بهداشتی در نظر گرفته شود، باز هم تراکم قابل توجهی از جمعیت در یک فضای محدود برای چند ساعت، یک بستر مساعد برای انتقال بیماری است؛ موضوعی که با هشدار وزارت بهداشت و درمان نیز همراه شده و دقیقاً به همین دلیل فضاهای فرهنگی تعطیل شده است.

با فراگیری کرونا، روند تولید شماری از برنامه‌های استودیویی که با حضور طیف وسیعی از تماشاگران ضبط می‌شد از جمله برنامه «اتفاق» محصول تازه رضا رشیدپور و فصل تازه برنامه «عصر جدید» محصول احسان علیخانی متوقف شد؛ برنامه‌هایی که قرار بود واپسین روزهای سال هزار و سیصد و نود و هشت و ایام نوروز هزار و سیصد و نود و نه پخش شود اما برخی برنامه‌ها نیز با نادیده گرفتن همان ملاحظاتی که منجر به تعطیلی سایر برنامه‌ها شد، با حضور گسترده تماشاگر اقدامات به ضبط برنامه کردند که «دورهمی» با اجرای مهران مدیری نمود عینی آن بود و این اتفاق نیز نقدهای گسترده‌ای را در فضای مجازی در پی داشت.

در تلویزیون با کرونا دورهمی نگیریم و شوخی نکنیم!

این نقدها منجر به واکنش‌های از سوی مسئول روابط عمومی صداوسیما و همچنین انتشار کلیپی شد که نشان می‌داد تماشاگر در حین ورود به محل ضبط برنامه دورهمی، دمای بدنشان چک می‌شد و اظهار شد این موضوع با تاییدیه مقامات مرتبط بوده اما مشاور وزیر بهداشت و یکی از مسئولان اطلاع رسانی ستاد مبارزه با کرونا در توییتر نسبت به این موضوع اعتراض کرد؛ اعتراضی که قابل پذیرش بود، چرا که علائم کرونا در دوره نهفتگی مشخص نیست و مبتلا ممکن است روزهای پیاپی اساساً علائمی نداشته باشد و در دوره نهفتگی بیماری، بدون اینکه حتی تب داشته باشد، در معرض جمع وسیعی قرار بگیرد و آنها را آلوده به کرونا نماید. بنابراین اساساً استفاده از تب سنج به عنوان تست تایید سلامت برای حضور در این برنامه‌ها، یک اقدام غرعلمی و غیرحرفه‌ای برای توجیه چنین عملی است.

در این شرایط برخی دیگر از برنامه‌سازان که در تصمیمی درست از تولید برنامه‌های دارای تماشاگر تا زمان کنترل بیماری کرونا صرف نظر کرده‌اند، به شدت تحت فشار قرار گرفتند و حملات رسانه‌ای نیز متوجه‌شان شده است. این در حالی است که قاعدتاً انتظار می‌رفت در یک وحدت رویه شاهد توقف تولید این برنامه‌ها تا زمان کنترل کامل شیوع کرونا باشیم و در واقع صداوسیما از تیم‌های تولیدی‌اش با این رویکرد محافظت می‌کرد و به جای اصرار بر تولید برنامه در چنین شرایطی، سراغ برنامه‌های تامینی می‌رفتند و تمرکز عمده بر استفاده حداکثری از برنامه‌های تامینی باکیفیت می‌شد که «تابناک» در گزارشی مجزا به آن خواهد پرداخت.

باید بار دیگر متذکر شد، پشت صحنه فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و محصولات شبکه نمایش خانگی به شکل اجتناب ناپذیری با حضور انبوهی از هنرمندان و تکنیسین‌ها همراه است؛ فیلمبردار، صدابردار، نورپرداز و کارگردان به همراه دستیاران‌شان بالاجبار در پشت دوربین حضور دارند و به این گروه طراح صحنه و لباس و دستیاران‌شان، گریمور و دستیارانش و... افزوده می‌شوند که مجموعه این عوامل در پشت صحنه گاهی تا سی نفر در سر صحنه و ده‌ها تن در اتاق‌های مجاور همراه می‌شود که به آماده سازی گریم و لباس و... مشغول هستند. بنابراین صحنه‌های تولید فیلم‌ها و سریال که در بسیاری از اوقات فضاهای بسته‌ای است، از تراکم جمعیتی بالایی برخوردار است که بستر مناسبی برای انتقال و ابتلای به بیماری چون کروناست.

حال به این وضعیت چندصد تن از مردم را بیافزایید که صرف تب نداشتن و دیگر علائم ظاهری نظیر سرفه را به عنوان افراد غیرمبتلا کنار هم قرار می‌گیرند. حال کافی است یک یا چند تن از آنها مبتلاء باشند تا به صورت بالقوه زمینه ابتلای گروهی از حاضرین فراهم باشد و چه بسا در چند ساعتی که این گروه به صورت متراکم یک جا نشسته‌اند، ممکن است اتفاق تلخی برای این گروه از تماشاگران که به دلیل عدم آگاهی کافی در چنین شرایطی در استودیوی این برنامه‌های تلویزیونی حضور یافته‌اند، بیافتد. با توجه به این موقعیت خطرناک، انتظار می‌رود در تلویزیون با کرونا دورهمی نگیریم و شوخی نکنیم و اگر اصرار بر به خاطر انداختن جان برنامه‌سازان است، دست‌کم مردم را وارد این بازی خطرناک نکنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کرونای دورهمی لذت داره عجب

    • امید شناسا

      اخه تو این فضای پر استرس شما میگوئید بیان نوحه بخونن در تلویزیون برای مردم

    • بدون نام

      مگه تا قبل اینکه بگن ایران اومده خودشون تو فرودگاه ها این کارارو نمیکردن؟؟؟؟با یه تب سنج همه رو به ایران راه دادن اینم نتیجه...
      حالا نتیجه این برنامه هم بعدا مشخص میشه
      پس تو که لالایی بلدی چرا خودت خوابت نمیبره

    • بدون نام

      نوحه چیه هرکدوم اینا ازیه شهراومدن فاجعه انسانی درست میشه.وزیربهداشت چقدر خواهش کنه.ملت زدن به سیم آخر.

    • بدون نام

      برنامه عصرجدیدوچرانمیگین میگن ضبط شدس قبل کرونابعدمیگن تولدحضرت علی ع تبریک میگیم چقدراین صداسیمای میلی دروغگوخاین بعدمیگن مسافرت نرین مزخرف ترازعلی خانی نداریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب واسه این شب ضبط شده نمیفهمی؟
        از خیلی وقت پیش گفته بودن روز پدر پخش میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج