۹۶۹۸۳۱
۳۵ نظر
۵۲۲۰
۳۵ نظر
۵۲۲۰
پ

ساسی کودکان ما را هدف گرفته است؟

ساسی این‌بار با موزیکی که مستقیما برای بچه‌ها ساخته شده بود و محتوایی نامناسب‌تر از کار قبلی داشت. آن هم با پس زمینه‌ای از نوستالژی‌های برنامه کودک تلویزیون خودمان!

روزنامه جام جم -رویاسادات هاشمی: همین‌طور که نشسته‌اید، دکمه «عقب‌گرد» کنترل حافظه‌تان را فشار دهید تا برسید به تصویر دابسمش و همخوانی بچه‌مدرسه‌ای‌ها در اردیبهشت امسال، چیزی که پخش‌شدن فیلم‌هایش آن‌قدر بین دانش‌آموزان همه‌گیر شد که تقریبا کادر آموزشی هر مدرسه‌ای برای این‌که بگوید از قافله عقب نمانده یکی یک‌دانه از این فیلم‌ها را در فضای مجازی آپلود کرد.

این موضوع آهسته‌آهسته تبدیل به یک بحران شد. آن هم نه برای شعرخواندن و دابسمش بچه‌ها که این بار موضوع و محتوای ترک یک خواننده لس‌آنجلسی موضوع بحث بود. محتوایی که نه تنها برای کودکان مناسب نبود که حتی خیلی از بزرگ‌تر‌ها هم از شنیدن آن در جمع‌های خانوادگی شرم داشتند. تب و تاب این ماجرا گذشت تا همین دو سه روز پیش که خواننده همان ترک جنجالی از اثر جدیدش در فضای مجازی رونمایی کرد.

ساسی کودکان ما را هدف گرفته است؟

موزیک ویدئویی که همه شواهد و قرائن آن نشان می‌داد که او در جا‌به‌جا کردن مرز‌های اخلاق و رعایت این نکته که «اینجا خانواده نشسته» چند پله واترقیده‌اند. موزیکی که این بار مستقیما برای بچه‌ها ساخته شده بود و محتوایی نامناسب‌تر از کار قبلی داشت. آن هم با پس زمینه‌ای از نوستالژی‌های برنامه کودک تلویزیون خودمان و یک خانم مجری و آقای دکتری که بچه‌ها را به خوردن نوشیدنی‌های الکلی دعوت می‌کنند و می‌گویند «اول اینستا بعد کتاب»!

اتفاقی که در این مدت با اعتراض‌های تند‌و‌تیز خانواده‌ها، اهالی فضای مجازی و حتی خواننده‌های قدیمی‌تر لس‌آنجلسی هم همراه شد. به همین بهانه سراغ مرور پشت پرده این موضوع رفتیم تا بدانیم در دنیای مجازی چه چیز‌هایی دست به دست هم می‌دهد تا با دیده شدن یک کار، شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش به یک فضای ناامن برای کودک و خانواده‌ها تبدیل شود.


زندگی مجازی بچه‌ها را جدی بگیرید

انگاردابسمش بچه مدرسه‌ای‌ها سری پیش به مذاق این خواننده خوش آمد. برای همین این بار مستقیما برای دیده شدن روی بچه‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

اما در این بین خیلی‌ها در فضای مجازی می‌پرسند آیا بچه‌ها واقعا از محتوا‌های آن سر در‌می‌آورند؟ در جواب این سؤال باید خیلی محکم نوشت؛ «بله» بچه‌ها بیشتر از چیزی که تصور می‌کنید اتفاقات را می‌فهمند و از آن تاثیر می‌گیرند.

طبق یک تحقیق ۶۶ درصد کودکان سه تا پنج سال از تلفن همراه و تبلت استفاده می‌کنند. حالا این اعداد و ارقام عجیب را بگذارید کنار همه خوراک‌هایی که در فضای مجازی زیر دست و پای بچه‌هاست.

بچه‌هایی که علاوه بر تاثیر‌پذیری در مواجهه با ناشناخته‌ها کنجکاوند و دنبال جواب سؤال‌هایی می‌روند که مطرح شدن آن برایشان زود باشد حالا می‌خواهد فهمیدن اصطلاحات نامناسب باشد یا دعوت آن‌ها به خوردن مشروبات الکلی.


واکنش خانواده‌ها از ساسی تا جاستین بیبر

اما همیشه و در همه اتفاقات هستند گروه‌هایی که دوباره توپ را در زمین «خودتحقیری» بیندازند. کسانی که این بار موضوع را به سختگیری بیش از اندازه ایرانی‌ها ربط دادند، اما نمونه‌های مشابه این سختگیری را می‌شود در نمونه‌های غربی هم پیدا کرد. به عنوان مثال همین چند سال پیش بود که خانواده‌های آمریکایی به‌خاطر رفتار و پوشش نابهنجار جاستین بیبر، خواننده نوجوان آمریکایی دست به اعتراض زدند و حتی با راه انداختن کمپینی خواستار بیرون انداختن او از کشورشان شدند.

ساسی کودکان ما را هدف گرفته است؟

چی میشه اینجوری میشه؟

اما چه می‌شود که ویدئو‌هایی از این دست یکدفعه دیده می‌شود و رفته رفته همه جا را پر می‌کند و بعد تبدیل به یک بحران در خانواده‌ها می‌شود؟ آن‌هایی که اهل تولید محتوا در فضای مجازی باشند احتمالا این اصطلاح را زیاد شنیده‌اند؛ «وایرال شدن». وایرال در انگلیسی یعنی ویروسی شدن، اما در دنیای مجازیست‌ها به مطلب‌ها و ویدئو‌هایی گفته می‌شود که در همه شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. خیلی از پست‌ها برای وایرال‌شدن از مافیا و پشت و پرده‌های عجیب و غریب استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال برای دیده شدن کار یک خواننده کافی است که با صرف پول‌های هنگفت در یک صفحه پر مخاطب به اینستاگرامر‌ها تبلیغ سفارش بدهند تا فرآیند دیده شدن کار را کلید بزنند یا سر وقت باند‌های مجازی بروند؛ یعنی دسته‌ها و گروه‌های مشخص از کاربران که طی یک حرکت جمعی تصمیم می‌گیرند با به اشتراک گذاشتن یک پست خاص به وایرال شدن آن کمک کنند تا علاوه بر القای این حس به مخاطب که «لابد چیز خوبیه که بقیه گذاشتن پس من هم بذارم» کاری می‌کنند که شما به محض ورود به بخش اکسپلورر (مرورگر) صفحه اینستاگرامتان محکوم به دیدن آن باشید.

ساسی کودکان ما را هدف گرفته است؟

اما نکته قابل تامل اینجاست که از یک جایی به بعد این شما هستید که بدون این‌که بدانید بار اصلی وایرال شدن یک محتوا را به دوش می‌کشید؛ آن هم با باز ارسال‌های به ظاهر ساده محتوا‌هایی که شاید خودمان هم به مرور زمان از تاثیر کوتاه‌مدت و بلند‌مدت آن خبر نداریم؛ برای همین اگر فرآیند وایرال شدن فقط یک بار برای یک اثر یا یک شخصیت (فارغ از کیفیت محتوای آن) اتفاق بیفتد باید بگوییم که شما به خلق یک «سلبریتی جدید» یا بهتر بگوییم در اکثر موارد یک «طبل توخالی» در فضای مجازی کمک کرده‌اید.

سواد رسانه‌ای در خانواده

خیلی از محتوا‌های نامناسب و غیر‌اخلاقی که از گوشی‌های کاربران ایرانی برای یکدیگر بازارسال می‌شود، مصداق بارز نقض قانون به شمار می‌رود وانتشار آن در فضای مجازی می‌تواند مجازاتی مثل ۹۱ روز تا یک‌سال حبس به همراه جزای نقدی داشته باشد. اما این‌که در برابر این موارد چه باید کرد، هم خودش نکته مهمی است. اغلب ما می‌دانیم که بهترین کار نادیده گرفتن این محتواهاست، آن‌ها را لایک و ارسال نکنیم و حتما هم ریپورتشان کنیم.

مهم‌تر از همه این است که خودمان حواسمان به خانواده مان باشد و کم کاری‌های فرهنگی مسؤولان را هم جبران کنیم. درست است که برای کودکان و نوجوانان محتوای مناسب تولید نشده و شرایط برای سوق پیدا کردن آن‌ها به سمت این محتوا‌های نامناسب فراهم‌تر شده است، اما می‌توانیم خودمان بشویم فیلترینگ خانواده و اجازه ندهیم فرزندانمان با این محتوا‌ها در تماس باشند.

در همه جای دنیا معمول است که محتوا‌های مختلف در برگیرنده گروه‌های سنی خاص باشند و بچه‌ها در مواجهه با آن‌ها تحت کنترل باشند. اگر نهاد‌های مربوط هم کوتاهی کنند خانواده می‌تواند خودش علاوه بر رویکرد‌های سلبی که ریپورت و ... بخشی از آن است، رویکردی ایجابی پیش گرفته و سواد و فهم رسانه‌ای اعضای خود را بالا برده و آسیب‌پذیری‌شان را کمتر کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اخی ساسی شد خواننده؟!!!!

      پاسخ ها

      • miss

        نه تو خوبی

      • بدون نام

        تتلو:کک
        ساسی:گامبو
        لیتو:باحال

    • بدون نام

      خفه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وااا خب راس میگه

    • بدون نام

      خوب معلومه این انگل دلش میخواد جامعه را خراب کنه تا امثال خود کثافتش به چشم نیاد. حتما مشکلات روحی و روانی جدی داره این آدم. بیشتر هم شبیه شامپانزه ای که لباس آدم ها را پوشیده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از ساسی مانکن نباید انتظار داشت که اشعار مولانا رو بخونه
        ولی از شما انتظار می‌ره که هر چیزی رو برای بچت پلی نکنی
        تربیت بچت دست توعه نه ساسی مانکن

    • بدون نام

      وقتی ما الگو سازیه مناسبی نکردیم ، وقتی خانواده و آموزش و پروش و صدا و سیما و بقیه متولیان آموزشی با بودجه های کلان و هزاران نیرو نتونستن یه الگو سازیه مناسب انجام بدن و برای بچه هامون شخصیت سازی کنن ، درست در همین لحظه یه نفر با یه کلیپ میتونه سالها خواب خرگوشیه همه مونو به هم بریزه و ما به جای اینکه از خودمون بپرسیم چرا در طی این همه سال نتونستیم طوری جذابیت ایجاد کنیم برای فرزندانمون که یه کلیپ همه چیزو نابود نکنه ، میگیم هیسسس ما خوابیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا موافقم

    • بدون نام

      چرا نظرم پخش نمیشه؟

      پاسخ ها

      • miss

        خخخخ شد که

    • بدون نام

      فقر فرهنگی

    • ع الف

      در دنیای امروز حرف اول را تبلیغات می زند وقتی در داخل کشور مان تمام رسانه های تبلیغاتی دولتی هست ومتاسفانه هیچ گونه جاذبه ای برای مردم در هیچ کاری را ندارد ضمیر ناخود اگاه افراد به سمت کارهایی می رود که مردم فکر می کنند برای انها جذاب هست واگر شده برای دقایقی مشکلات خود رافراموش کنند واین کاری است که رسانه های گروهی ,تبلیغاتی ومخصوصا فضای مجازی داخلی؟!از انجام ان عاجز است واوج هنرش کپی ناشیانه از برنامه های خارجی می باشد ودر اخر باید به مردم حق داد چون حق انتخاب دیگری را ندارند

    • بدون نام

      خدانیست ونابودکنه این خواننده فاسد.

      پاسخ ها

      • miss

        خودتو نابود کنه

      • بدون نام

        دقیقاً درست میگی

    • بدون نام

      اصلاً این بابا ارزش نداره حتی بهش فکر کنید.
      بهش توجه نکنید بذارید فراموش شه!

    • ع،ر

      حاشیه.سازی.نکن.کروناملت.ایران.راهدف
      داده.دست.ازاین.حرفهای.دست.چندم.
      بردارید.

      پاسخ ها

      • ضحا

        منطقی باشیدعزیزان...این آقا به بچه خودش رحم نکردمیخاد به بچهای مردم رحم کنه!

      • sunrise

        مگه بچه خودشو چیکار کرده؟!

    • میلاد علیزاده

      نه اگر توجه کنی کرونا هدف گرفته!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میلاد لطفا ببندش

    • بدون نام

      خانم رویا سادات هاشمی که اومدی یه سری مزخرفاتو اینجا نوشتی اگر که دوست نداری اینجور آهنگهارو میتونی گوش ندی ولی بقیه حق انتخاب دارن ...شاید اصن از این آهنگ خوششون بیاد ...به تو ربطی نداره بقیه چی گوش میدن!!

      پاسخ ها

      • miss

        لایک داری داداش

      • رها

        چرت نگو.تو دوس داری بچت فردا یه انگل مثل این ساسیه کثیف باشه که فقط فکر شهرت وپوله به هرقیمتی دلیل نمیشه بقیه هم مثل تو باشن.

      • miss

        انگل کثیف خودتی

    • بدون نام

      واقعا مردم ما از این مطلب قشنگ و آموزنده چی میدونن، واقعا اصلا چند نفر این مطلبو تا آخر میخونن. چرا خودمونو دادیم دست فضای مجازی؟؟؟
      #ملتی که نخواد بفهنه_سزاش مرگه...

      پاسخ ها

      • miss

        دقیقا

    • رضوان

      وقتی الگو تغییر کنه، معیار تغییر کنه، روش و سیره تغییر کنه، عجیب نیست که رفتار هم تغییر کنه.
      و جامعه متدین و فهیم، تبدیل بشه به جامعه مسخره باز و پوچ!

    • بدون نام

      اول شات بعد خواب

    • بدون نام

      خواننده فاسد و چندش آور

    • بدون نام

      دیوانه ای بیش نیست...اونایی که به آهنگای این آدم مریض گوش میدن حتما مثل خودش هستن

    • بدون نام

      بچه ها رو ولش ، محتواش به نظر شما هم ناجوره؟ بدنو شل كن و ...

    • بدون نام

      تا قبل که تتلو بود از الانم شد ساسی

    • پپپپپ

      خخخخخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج