۹۷۰۱۰۷
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

علیدوستی: تیم ملی نیاز به برنامه‌ریزی مناسب دارد

سال ۹۸ از نظر فوتبالی چنگی به دل نزد و پایان امسال هم با تعطیلی بازی‌ها رقم خورد.

ایران ورزشی: سال ۹۸ از نظر فوتبالی چنگی به دل نزد و پایان امسال هم با تعطیلی بازی‌ها رقم خورد. در سالی که گذشت ظاهراً اوضاع فوتبال از سال گذشته هم بدتر بود، در رده ملی متأسفانه با اتفاقاتی روبه‌رو شدیم که اصلاً خوشایند نبود و در حقیقت تغییرات در رأس فدراسیون فوتبال را رقم زد و از طرف دیگر در فوتبال باشگاهی هم با اتفاقات ریز و درشت متأسفانه بد و در نهایت ناکامی در لیگ قهرمانان آسیا پازل سال ۹۸ تکمیل شد.

حالا که به ظاهر همه چیز آرام است و خبرهایی از اتفاقات و حواشی فوتبال نیست، ارزیابی از سال گذشته می‌تواند چراغ راهی برای سال آینده باشد. حمید علیدوستی یکی از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال ایران که هم ملی‌پوش بود هم لژیونر در خصوص فوتبال باشگاهی نظر دیگری دارد و البته همه اتفاقات سال گذشته را ناامید کننده نمی‌داند.

از فوتبال ملی شروع کنیم، اتفاقات خوبی برای تیم ملی فوتبال کشورمان در سال 98 رخ نداد.

بله، همینطور است، شاهد تغییرات روی نیمکت تیم ملی بودیم که متأسفانه موفق هم نبود و مجبور شدیم مجدداً روی نیمکت تغییرات ایجاد کنیم که در شرایط کنونی برای تیم ملی کشورمان اصلاً خوب نبود. ما بعد از کی‌روش در تیم ملی نزول داشتیم و این اتفاق افتاد و باید بپذیریم که سال 98 سال رکود فوتبال ما بود. البته این فوتبال روی دیگری هم داشت و اتفاقات خوب هم در این سال ما داشتیم.

قبل از اینکه درباره اتفاقات خوبی که به آن اشاره می‌کنید، صحبت کنیم، شما امکانات فوتبال کشورمان را در چه حدی می‌دانید؟

ما از لحاظ امکانات اصلاً اوضاع خوبی نداریم، هم نرم‌افزاری و هم سخت‌افزاری دارای مشکلات زیادی هستیم. شما به هیچ وجه نمی‌توانید امکانات فوتبال ما را حتی با کشورهای حوزه خلیج فارس مقایسه کنید. شاید برخی‌ها فکر کنند که در فوتبال پول زیادی هزینه می‌شود و احتمالاً این تصور درست است اما متأسفانه پولی که به فوتبال تزریق می‌شود، در راه درست و تهیه امکانات برای فوتبال هزینه نمی‌شود، باید بپذیریم که مسیر خرج کردن پول در فوتبال ما نادرست است و نیاز اساسی به اصلاح دارد، شاید اولین دلیل این هزینه غلط، نگاه صرف به نتیجه گیری است که متأسفانه در این موضوع هم به نتایج خوبی نرسیدیم.

اشاره کردید به اتفاقات خوب در فوتبال در سال ۹۸، لطفاً بیشتر توضیح دهید؟

ببینید در کنار اتفاقات ناگواری که در فوتبال داشتیم و همه آنها را قبول داریم، مثل مشکلات تیم ملی فوتبال و نتایج ضعیفی که به دست آمد و یا ناکامی نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا، ما روزهای خوب هم در فوتبال داشتیم و باید بپذیریم که فوتبال ما رو به رشد است، یکی از مسائل خوبی که در فوتبال کشورمان رخ داد، بلوغ فکری تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس بود.

بیشتر توضیح می‌دهید؟

تفاوت فوتبال این دو تیم در روزهای حضور مربیانی مثل برانکو، کالدرون و یا استراماچونی کاملاً مشخص بود، این بلوغ فکری ممکن است گرفتار ضعف و قوت شود اما باید بپذیریم این یک اتفاق خوب بود که در فوتبال ما می‌ماند. کیفیت بازی‌های پرسپولیس و استقلال بسیار متفاوت بود. نباید صرفاً به نتیجه نگاه کرد و نوعی بازی و بازگشت این تیم‌ها در برخی از بازی‌ها نشان می‌دهد که این یکی از مسائل خوب فوتبال کشورمان بود.

اما همین تیم‌ها در لیگ قهرمانان آسیا نتایج خوبی کسب نکردند.

بله درست است اما ببینید تیم‌های ما با چه شرایطی در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند. از نظر امکانات به هیچ وجه قابل مقایسه با تیم‌های دیگر حاضر در لیگ قهرمانان آسیا نیستند.

شما از بهترین‌های نسل خودتان بودید اما هیچ‌وقت به این دو تیم نرفتید.

پیشنهاد داشتم ولی نرفتم. تیم ملی تقریباً از بازیکنان استقلال و پرسپولیس تشکیل شده بود و من هم در میان آنها از هما حضور داشتم. در آن سال‌ها فوتبال ایران دو قطبی بود ولی من به پیشنهاد این دو تیم جواب منفی دادم. دلایل عمده‌ای وجود داشت که به این دو تیم نرفتم. هر دو تیم بزرگ و محترم هستند. فکر کردم می‌توان بدون حضور در این دو تیم، مسیر ترقی و رشد را طی کرد. این مسیر را رفتم ولی با رنج طی کردم. همین الان هم به خاطر حضور نداشتن در این دو تیم رنج می‌کشم ولی پشیمان نیستم. همه مردم طرفدار این دو تیم هستند و حتی مدیران باشگاه‌ها و تیم‌ها مربیانی را انتخاب می‌کنند که در این دو تیم حضور داشتند و محبوب آنها هستند. این کار، باور و تصمیمی بود که خودم گرفتم و از آن پشیمان نیستم و انتخابم را دوست داشتم.

یعنی فقط به دلیل کمبود امکانات این نتایج ضعیف به دست می‌آید؟

نه، ببینید دیگر کنفدراسیون فوتبال آسیا کاری کرده است که نمایندگان ما در شرایط بسیار سختی به میدان می‌روند، بازی در خارج از خانه و مدام در سفر بودن تیم را نابود می‌کند و این هدیه کنفدراسیون فوتبال آسیا به رقبای نمایندگان ما در این رقابت‌ها است. هدیه‌ای که باید بپذیریم در سایه نداشتن کرسی در این کنفدراسیون همیشه به ضرر ما تمام شده است.

فکر می‌کنید این نتایج قابل جبران باشد؟

نمایندگان ما قطعاً در خانه نتایج بهتری کسب خواهند کرد، هر چند کار برخی تیم‌ها سخت شده است اما امیدواریم نمایندگان کشورمان، حریفان در میدان و خارج از میدان را با هم شکست دهند.

در مورد تیم ملی هم بگویید، به هر حال تیم ملی هم اوضاع خوبی ندارد و با دو باخت در ادامه بازی‌ها حضور خواهد یافت.

به نظر من، قبل از بازی و البته انتخاب سرمربی و فشار به بازیکنان و کادر فنی باید برنامه‌ریزی مناسبی برای تیم ملی داشته باشیم. در هر بازی پیش از حضور تیم در میدان، مقدماتی لازم است که همین مقدمات باعث پیروزی و یا شکست تیم می‌شود، بازی فوتبال 90 دقیقه نیست و بازی و رقابت خیلی قبل‌تر از سوت داور شروع می‌شود که هر تیمی موفق‌تر عمل کند، نتایج بهتری هم کسب خواهد کرد. تیم ملی کشورمان ظرفیت غلبه بر بازی‌های سخت را دارد و نیازمند یک برنامه‌ریزی مناسب است.

بحث تعویق بازیها را هم که خبر دارید، این می‌تواند زمان مناسبی در اختیار تیم ملی کشورمان قرار دارد، فکر می‌کنید بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم؟

اینکه در چنین شرایطی این فرصت برای ما مهیا شده است خیلی خوب است. به هر حال یک شانس خوب برای تیم ملی کشورمان به وجود آمده است. ما با تغییراتی که روی نیمکت تیم ملی داشتیم، به این فرصت بسیار نیازمند بودیم. هر چند مهم‌تر از این فرصت همانطور که گفتم بحث برنامه‌ریزی مناسب است و استفاده از این فرصت هم مستلزم برنامه‌ریزی و هدایت تیم ملی به سمت بهتر شدن است. اینکه ما بتوانیم از این فرصت برای کارهای عقب افتاده استفاده کنیم خیلی مهم است. تعویق بازی‌ها این فرصت را در اختیار همه تیم ها و رقبا خواهد گذاشت و لی شاید برای ما فرصت مهم تری باشد. امیدوارم با بهترین شرایط و با برنامه‌ریزی مناسب و بهره گیری از نظر همه کارشناسان دلسوز فوتبال، در روزهای آینده خبر های بهتری از تیم ملی بشنویم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج