۹۷۰۲۲۳
۳۴ نظر
۵۰۲۴
۳۴ نظر
۵۰۲۴
پ

چرا کرونا در هند چندان شیوع پیدا نکرده است؟

هند با چین افزون بر دو هزار کیلومتر مرز زمینی دارد. از سوی دیگر، طبیعی است دو کشور همسایه با اقتصاد پیشرو و با جمعیت بالای یک میلیارد و دویست میلیون نفر، باید روابط انسانی گسترده‌ای داشته باشند. اما پرسش این‌جاست که چرا و چگونه هندی‌ها از کرونا در امان مانده‌اند؟

برترین‌ها: هند با چین افزون بر دو هزار کیلومتر مرز زمینی دارد. از سوی دیگر، طبیعی است دو کشور همسایه با اقتصاد پیشرو و با جمعیت بالای یک میلیارد و دویست میلیون نفر، باید روابط انسانی گسترده‌ای داشته باشند.

همچنین، هند شهرت دارد به سطح پایین بهداشت عمومی و آسیب‌پذیری در برابر بیماری‌های همه‌گیر و عفونی.

با این همه، شگفت‌انگیز است هند از بلای کرونا تقریبا در امان مانده است و در شمار کشور‌هایی قرار دارد که هنوز دچار همه‌گیری خطرناک و مهارناپذیر این بیماری نشده‌اند. آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که هند در رده سی‌ام جدول شیوع جهانی کرونا قرار دارد. تاکنون، شمار موارد ابتلا به کرونا در این کشور ۳۳ نفر اعلام شده و آمار مرگ‌و‌میر نیز محدود به ۲ مورد بوده است.

چرا کرونا در هند چندان شیوع پیدا نکرده است؟

جالب است این آمار را مقایسه کنیم با برخی کشور‌های بسیار کوچک که هزاران کیلومتر با چین فاصله و شهرت دارند به سطح مطلوب رفاه و بهداشت عمومی. برای مثال، موارد ابتلا به کرونا در کشور کوچک اتریش تاکنون سه برابر هند بوده است. شمار مبتلایان در نروژ نیز چهار برابر هند است. سوییسی‌ها هفت برابر هندی‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند. مبتلایان به کرونا در بلژیک نیز بیش از پنج برابر هند است. جالب‌تر این‌که جزیره یخ‌زده و دوردست ایسلند نیز (که قاعدتا در زمستان نیمکره شمالی نمی‌تواند مقصد مسافرتی چندان پرترددی باشد) از نظر تعداد موارد ابتلا به کرونا، در رده‌ای بالاتر از هند قرار دارد. در واقع، هند معمای کروناست. اما پرسش این‌جاست که چرا و چگونه هندی‌ها از کرونا در امان مانده‌اند؟

سختگیری هندی

دولت هند مدعی است پایش زودهنگام انتشار ویروس کرونا و اجرای مقررات بسیار سختگیرانه در فرودگاه‌های این کشور عامل در امان ماندن این کشور از این همه‌گیری مرگبار بوده است.

شواهد نشان می‌دهد که هند از اولین کشور‌هایی بود که در فرودگاه‌هایش آزمایش ابتلا به کرونا می‌گرفت و قرنطینه مسافران مشکوک در فرودگاه‌های این کشور با دقت و سختگیری شدید انجام شده است. حتی برای اطمینان از کنترل و مراقبت بیشتر، انتقال و بازگرداندن شهروندان هندی از مناطق کرونازده چین به ارتش و نیروی هوایی این کشور سپرده شد. گزارش شده است ارتش مسافران ورودی را تحت الحفظ به مراکز قرنطینه می‌سپرد.

این مقررات فرودگاهی که در ابتدا و پیش از همه‌گیری وحشت جهانی از کرونا، غیر‌منطقی و سختگیرانه به نظر می‌رسید، از آن جهت اجرا شد که دولت هند می‌دانست اکثریت جمعیت این کشور به خدمات درمانی و امکانات بهداشتی که هیچ، حتی به آب سالم و کافی برای شست‌و‌شوی دست‌هایشان، دسترسی ندارند و همه‌گیری گسترده چنین ویروسی می‌تواند به فاجعه ملی در این کشور منجر شود.

چرا کرونا در هند چندان شیوع پیدا نکرده است؟

مورد هند بیانگر این واقعیت است که انتشار کرونا در گستره‌های جغرافیایی گوناگون لزوما اجتناب‌ناپذیر نبود و با اجرای مقررات اضطراری، به‌ویژه در رفت‌و‌آمد‌های فرودگاهی، مهار‌شدنی بود.

با این همه، نگاهی به نقشه جهان و موقعیت چین و هند و نیز ردگیری انتشار کرونا در کشور‌های مختلف نشان می‌دهد که ایمنی هند در برابر کرونا فقط ناشی از اجرای مقررات فرودگاهی نبوده و تا حدودی به‌واسطه شرایط خاص جغرافیایی نیز بوده است.

چای یا تی؟

برای بررسی الگوی سرایت ویروس کرونا از شهر ووهان به دیگر نقاط چین، شاید جالب باشد یک مثال جذاب زبان‌شناسی را مرور کنیم. طبق کدام منطق جغرافیایی نیمی از مردم جهان به محبوب‌ترین دمنوش جهان که منشا آن چین است «چای» می‌گویند و نیمی دیگر «تی»؟ نقشه زیر این نکته را نشان می‌دهد.

چای در سراسر چین کشت می‌شد، اما در نیمه غربی به آن «چای» می‌گفتند و در نیمه شرقی «تی». مناطق شرقی چای را با کشتی صادر می‌کردند و مناطق غربی با وسایل حمل‌و‌نقل زمینی. بنابراین، هر جا که چای از راه زمینی وارد شد (مثل ایران) دقیقا همین نام را حفظ کرد و هر جا چای از راه دریا و با کشتی وارد شد (مثل کشور‌های اروپای غربی) «تی» نامیده شد. در واقع، این‌که هر کشوری این دمنوش را چه می‌نامد بیانگر شکل حمل‌و‌نقل آن از چین در قرون میانه است.

چرا کرونا در هند چندان شیوع پیدا نکرده است؟

همین مثال نشان می‌دهد که چرا هند، بر‌خلاف تصور، چندان هم در معرض آسیب کرونا قرار نمی‌گرفت. شهر ووهان در شرق چین واقع است و با نزدیک‌ترین مرز هند دو هزار کیلومتر فاصله دارد، فاصله‌ای که البته بخش عمده آن ستیغ‌های سخت‌گذر هیمالیا را شامل می‌شود. در واقع، بعید است بین هند و ووهان رفت‌و‌آمد زمینی چندانی وجود داشته باشد. تردیدی نیست که انتشار کرونا اساسا از مسیر حمل‌و‌نقل هوایی صورت گرفته است. هر جا با ووهان ارتباط هوایی مستقیم داشته زودتر آلوده شده و هر جا چنین ارتباطی نداشته در امان مانده است.

بررسی جدول انتشار جهانی کرونا نشان می‌دهد این قاعده نه فقط درباره هند، بلکه درباره همسایگان شرقی و جنوبی چین هم صادق است، کشور‌هایی که با وجود مرز مشترک با چین، به‌دلیل نبودِ ارتباط هوایی با ووهان، اکنون در شمار کشور‌های دچار بحران کرونا قرار ندارند. تبدیل ایران به دومین قطب بحرانی کرونا در جهان به‌واسطه همین ارتباط هوایی بوده است، ارتباطی که هرگز کنترل نشده است و شواهد می‌گوید حتی در اوج همه‌گیری این ویروس نیز تداوم داشته است.

اقبال بلند مردم هند این بود که به دلیل وجود رشته‌کوه هیمالیا، هیچ‌گونه ارتباط زمینی با منطقه ووهان نداشته‌اند و مهم‌تر این‌که دولت این کشور خیلی زود گلوگاه‌های ورودی، یعنی فرودگاه‌ها، تحت کنترل شدید گرفت. در ماجرای شیوع کرونا، عملکرد دولت هند شایسته ستایش است، و البته قدری هم رشته‌کوه هیمالیا.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا لعنت کسانی را که باعث شدن این مریضی در کشور شیوع پیدا کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در عوض امنييت داريم !!!!!!!

      • علی

        با سلام.
        نکته جالب اینه که پاکستان، افغانستان و سمت بلوچستان ایران هم کمترین میزان کرونا رو با وجود سطح بهداشت پایین داشتند.
        به نظر نژاد این افراد و ژنوتیپ خاص بدنشون هم موثر هستش.

    • بدون نام

      چرا مسئولان ما یاد نمیگیرن؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا اونجا که میدونم روسیه هم امارش در حد چندنفر هست چون همون روزهای اول مرزشون با چین رو بستن

      • مجید

        تمام خصوصیات خودت رو به مردم ایران نسبت نده

      • مجید

        تمام خصوصیات خودت رو به مردم ایران نسبت نده

    • مریم

      تز بس فلفل میخورن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم ما رو باش.از توهم سیر و زنجبیل بیرون نمیان

      • بدون نام

        برای بعضی ادما فکر کردن مثل رفتن تو آتشه و حماقت مثل .آبیه روی آتیش

    • بدون نام

      مملکت اونها صاحب داره

    • بدون نام

      آفرین هندوستان بعضی ها یاد بگیرن

    • Jam

      لطفا اطلاع رسانی شما درست باشه بهتره.
      قضاوت غلط شما درمورد سیستم بهداشتی هند که بسیار پیشرفته تر از ایران است تاسف بار است دوم اینکه درسته که کشور فقیری هست اما ظاهرا از روی فیلم های هندی یا اطلاعات بسیار قدیمی باز هم قضاوت غلط کردید البته نمیگم کشور گل و بلبلی هست اما شما جمعیت اون کشور رو هم ببین اونوقت در مقام قیاس برآ. هند کشوری هست که شاید سیستم پیشرفته سلامتش فراگیر نباشه اما بهتراز ایران هست که کادر درمانیش دچار کمبود دستکش و ماسک هستند...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قبلا این شکلی بود
        حالا یکم تحقیق کنی میبینی چ شاخی شده

    • بدون نام

      باکمال تاسف بعدازاعلام کرونا شرکت هواپیمائی ماهان مرتب به چین پروازداشته مسافرمیبرده و مسافر می آورده واین بیماری را گسترش داده این شرکت بایدجوابگوباشد

    • بدون نام

      البته غذاهایی که مردم هند میخورند هم باعث میشه که در مقابل کرونا مقاوم باشند

    • بدون نام

      چرت و پرت
      کرونا تا امریکا رفته بعد شما میگی رشته کوه هیمالیا نذاشته برسه به هند؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا امریکا از راه سفرهای هوایی رفته
        جالبه که اکثریت هم به این کامنت احمقانه مثبت داده اند
        قابل توجه اون ساده دل خوش خیالی که میگه رنسانس ایرانی در راه است و ایرانیها دارند عاقل میشوند!

      • بدون نام

        اون دوستمون که میگه هوایی مگه هند هواپیما یه چین نداره کولبرا از هیمالیا رد میکنن همه چیو میارن هند؟ اگه میگفتی هوای هند گرمه گرونا به دمای هوا حساسه یا اونجا نتیکشون فرق داره والا معقول تر بود.ت

    • مدیران بی برنامه

      افرین به این مدیریت ای کاش دولت مردان ما هم کمی دلسوز بودن .
      کشور یک میلیاردو دویست ملیونی را مقایسه کنید با کشور ۸۰ میلیونی ما با این درآمدهای کلان

      پاسخ ها

      • H

        اگرمدیریت داشتیم ثروتهای بشماری که بااختلاسها از کشور خارج شدن اقتصادی که با دشمن تراشی های بیهوده بهمون ضربه زد امروز به دردمون میخورد حال برای شکست کرونا دکترها وپرستارهایی مانند هشت سال زمان جنگ درخط اول مقدم قراردارند ازجان خودمیگذرند برای ماها چه بسا فداکاریهای این عزیزان برای فرصت طلبهای فردا فراموش میشود

    • بدون نام

      خداوکیلی هند نزدیک به دو میلیارد جمعیت داره چهار پنجمم زیر خط فقر،با اون میزان فقر مالی و فرهنگی ،اگه یه میلیونم گرفته باشن و از کرونا مرده باشن کی خبردار میشه ،آخه پول دارن برن دکتر ببینن چه مرضی داشتن!؟خودشون میزان دسترسی به اطلاعاتشون بالاس!؟ همون موقع بعد از مرگ سوزونده میشن بدون اینکه بدونن از چه مرضی مردن،یه حرفایی میزنید ها،همون اندازه که میشه به آمار و ارقام ایران اعتماد کرد به همون اندازه هم میشه به آمار و ارقام هندیها اعتماد کرد

    • هانیا

      خدا مسئولین مارو لعنت کنه که راحت این ویروس رو به کشور اوردن

    • بدون نام

      فقط یه چیز جون مردمشون براشون ارزش داره که متاسفانه اینجا برعکسه دقیقا

    • بدون نام

      مطلب بسیار جالبی بود، بخصوص در مورد ریشه تاریخی کلمات چای و تی که اصلا ازش اطلاع نداشتم
      جالبه بدونید که هند در اصل جزئی از آسیا نبوده و بعدا به آسیا برخورد کرده و هیمالیا هم حاصل همین تصادم صفحه هند با صفحه آسیا است
      لطفا از اینجور مطالب بیشتر منتشر کنید و مردم کودن و ابله و بدسرشت ایران را هم به حال خود بگذارید تا به شیوه اجدادشان همچنان مشغول مرگ فرستادن و لعنت به این و اون باشند تا وقتی که ریشه کن بشن و یک دنیا از شرّ وجود منحوسشون خلاص بشه

    • مهرشاد

      با بررسی شرایط هند شاید بتوان نظریه جدیدی برپایه ژنتیک واقلیم ارایه دادکه البته دست پزشکان رو میبوسه.

    • هادی

      به برکت دعاهای سلمان خان و امیرخان هست گریه های شبانه اونا و تضرع شون به درگاه حق

      باعث شده که جلوی این مرض تا حدی گرفته بشه

    • بیدار

      علت اصلی مبتلا نشدن هندی ها با اون همه جمعیت و نداشتن بهداشت درست و حسابی می دونید چیه؟
      من براتون بگم
      فقط و فقط خوردن ادویه های تند و فلفل و... هستش که هندی ها را در مقابل این ویروس و دیگر میکروبها واکسینه کرده
      ایمنی بدنشون خیلی بالاس
      همین
      والسلام
      نامه تمام
      قرنطینه و کوه هیمالیا و ..... همش بی اساسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره باشه قرنطینه بی اساسه سیر و زنجبیل و فلفل بخورین تا مریض نشین . شما تو این مملکت داری حیف میشی

    • گلزار افجه

      هندی ها نه نهداشت دارن نه پول فقیرن اما با تمام فقری که دارن غذای تمام حیوانات اطرافشون را تامین می کنن در مورد حیوانات رحم و مروت دارن بر عکس چینی ها که حیوانات را زنده زنده در اب جوش می پزن یا در روغن داغ سرخ می کنن دوهزار کیلومتر مرز مشترک دارن چند برابر تفاوت اندیشه خدا هم به هندی ها رحم کرده و حاکمان دلسوز بهشون داده

    • بدون نام

      کاملا چرند بود نکات.ووهان مرکز صنعتی چینه.یه پروازم از چین به هند نبوده؟ الان هند فقط با غرب چین مرتبطه؟

    • بدون نام

      به نظر من علت اصلیش مصرف فلفل زیاد هست اما کارخانه های داروی سازی دنیا دوست ندارن اینو بدونید.

    • رضا

      حاکمانی غیر عجم چگونه میتوانند به نفع عجم باشند
      تازه آخوند هم باشند

    • بدون نام

      یکی از اعضای خانواده ما مسخره میکرد و گرفت ولی گفتن نیا بیمارستان و تو خونه هم خوب شد و لی عجیب اینکه هیچکدوم از ما با اینکه اصلا رعایت نمیکردیم تو خونه و حتی مثلا همه با یک حوله صورت خشک میکردیم ولی نگرفتیم
      من خودم به شخصه خیلی از لحاظ تغذیه سالم و ورزش منظم رعایت میکنم ولی همه انجور نبودیم و الان از روزی که ایشون گرفته یک ماه گذشته و ما نگرفتیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج