۹۷۱۷۴۶
۲۵ نظر
۵۰۱۰
۲۵ نظر
۵۰۱۰
پ

جنگ کرونایی ترکیه و عربستان بالا گرفت

اتهام‌زنی ریاض به آنکارا درباره شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد و امروز نیز یک روزنامه سعودی، دولت ترکیه را به سانسور شدید خبری و پنهان‌کاری و عدم اتخاذ تدابیر مقتضی برای پیشگیری از شیوع این ویروس متهم کرد.

خبرگزاری فارس: در ادامه اتهام‌زنی‌های عربستان سعودی به ترکیه درباره اهمال عامدانه آنکارا در قبال شیوع ویروس کرونا، روزنامه سعودی «الریاض»، امروز یک یادداشت با تیتر «آیا ترکیه ابتلا به ویروس کرونا را پنهان می‌کند؟» منتشر کرد.

آغاز جنگ کرونایی میان عربستان و ترکیه، حدود ده روز پیش بود که فردی به نام «زاید العمری» که خود را سرتیپ ستاد (مشترک در ارتش عربستان سعودی) معرفی کرده، مدعی شد که ترکیه قصد دارد ویروس کرونا را در عربستان شیوع بدهد.

او در ویدئویی که در توییترش منتشر کرد، گفته که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه تلاش می‌کند ویروس کرونا را از طریق گردشگری در عربستان سعودی منتشر کند و عدم اطلاع‌رسانی شفاف درباره ویروس کرونا در ترکیه با غرض هدف گرفتن گردشگران عرب انجام می‌شود تا آنها به ویژه گردشگران سعودی، این ویروس را با خود به کشورهایشان ببرند.

هرچند این اظهارنظر العمری موجی از تمسخر را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت، اما روزنامه سعودی الریاض نیز، امروز طی یادداشتی ادعا کرد: «همچنان ترکیه آمار مربوط به ویروس جدید کرونا «COVID-۱۹» را سانسور می‌کند. ویروسی که دست‌کم در ۱۱۴ کشور جهان شیوع یافته و موجب مرگ صدها نفر در ایتالیا و ایران شده به طوری که این دو کشور از آمار قربانیان به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم پس از چین قرار گرفته‌اند.»

« اخباری از سراسر جهان درباره ابتلای معاون وزیر بهداشت بریتانیا، رئیس ستاد ارتش لهستان و وزیر فرهنگ فرانسه به این ویروس منتشر می‌شود و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به صراحت اعلام مرد که احتمالا بین ۶۰ تا ۷۰درصد شهروندان آلمانی به این ویروس دچار خواهند شد.»

«در این میان این مسئله عجیب است که ترکیه که سالانه میزبان ۵۰ میلیون گردشگر است، هیچ تدابیر پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از شیوع این ویروس انجام نداده است و شرکت خطوط هوایی ترکیه علاوه بر استفاده از استانبول به عنوان ایستگاه ترانزیت برای سفرهای طولانی چندروزه، همچنان در حال نقل و انتقال ده‌ها هزار مسافر از کشورهای مختلف جهان است. این در حالی است که تقریبا همه کشورهای همسایه ترکیه دچار ویروس کرونا شده‌اند.»

«کار به جایی رسید که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه طی سفر به بروکسل برای دیدار با مقامات اتحادیه اروپا، بحران کرونا را به تمسخر گرفت و گفت: من نیز به ویروس کرونا دچار شده‌ام.»

در ادامه این یادداشت به اظهارنظرهای وزیر بهداشت ترکیه و تاکیدش بر اینکه آنکارا تدابیر شدیدی برای جلوگیری از شیوع این بیماری مسری اتخاذ کرده و دلیل شیوع این بیمار در کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی عدم اتخاذ تدابیر لازم بوده اشاره می‌شود.

نویسنده در ادامه به سانسور شدید خبری در ترکیه درباره ویروس کرونا پرداخت و نوشت: ادعای پنهانکاری ترکیه درباره شیوع کرونا در این کشور از هفته گذشته پس از آن مطرح شد که مدیر اداره کل امنیت این کشور از اتخاذ تدابیر قانونی لازم در حق کسانی که اخباری درباره شیوع کرونا در ترکیه در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند، خبر داد.

در ادامه این یادداشت آمده است: «کارشناسان بر این باروند که اگر کارنامه سیاه عملکرد ترکیه در موارد مشابه را مد نظر قرار دهیم، مشخص خواهد شد که این کشور می‌تواند شیوع این بیماری را به راحتی از افکار عموم پنهان کند.»

«در شرایطی که ترکیه دارای دومین رتبه جهانی در فهرست کشورهایی که بیشترین روزنامه‌نگار زندانی را دارند، است، آنکارا همچنان ادعا می‌کند که هیچ روزنامه‌نگاری در این کشور زندانی است. دولت ترکیه همچنین با اعداد و ارقام مربوط به تورم و میانگین رشد بازی می‌کند و فساد و اختصاص مناقصه‌ها به تاجران نزدیک به شخص اردوغان را پنهان می‌کند.»

«این پنهان‌کاری به سیاست داخلی ترکیه محدود نمی‌شود و آنکارا چنین سیاست و سانسور خبری را در لیبی و سوریه نیز ادامه می‌دهد و به راحتی ارتباط با افراطی‌های مسلح در لیبی را تکذیب می‌کند. اردوغان روابط مشکوک با روسیه و قطر را انکار می‌کند و به جهان بهترین نمونه‌های خفقان و پنهان‌کاری را نشان می‌دهد.»

نویسنده در ادامه، دلیل این پنهان‌کاری ترکیه را حساسیت شدید بر توازن اقتصادی این کشور و هراس از سقوط سریع بورس در صورت شیوع کرونا دانست.

پس از انتشار این یادداشت در روزنامه سعودی الریاض، پایگاه خبری «ترک پرس» با بازنشر بخش‌هایی از این یادداشت، با انتشار مجموعه تدابیر شدید آنکارا برای پیشگیری از کرونا واکنش نشان داد و نوشت: «ابراهیم گالن» سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه پنجشنبه پیش پس از نشست با اردوغان در آنکارا درباره پیشگیری از شیوع این ویروس از تدابیر شدید در این راستا خبر داد.

این پایگاه خبری ترکیه در ادامه یادآور شد که تعطیلی مدارس به مدت یک هفته و دانشگاه‌ها به مدت سه‌هفته از ۱۶ مارس جاری، تدریس به دانش‌آموزان و دانشجویان از طریق شبکه‌های تلویزیونی و اینترنت از ۲۳ مارس و فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم از سوی وزارت آموزش و پرورش، برگزاری مسابقات ورزشی بدون حضور تماشاگران و هواداران، به تاخیر انداختن سفرهای خارجی رئیس‌جمهور و ...تنها بخشی از تدابیر اتخاذی ترکیه در این راستا است.

ترکیه و عربستان سعودی که در موضوع «اخوان المسلمین» در منطقه بشدت دچار اختلاف هستند، در رسانه نیز سرگرم تقابل هستند. پیشتر نیز برخی نخبگان سیاسی و رسانه‌ای سعودی خواستار عدم سفر گردشگران عرب به ترکیه شده بودند و اکنون با شیوع ویروس کرونا، این مسئله نیز بهانه‌ای برای هجمه متقابل میان این دو کشور شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاش عربستان بجای ایران و ایتالیا کرونا میگرفت که جز تکفیر و کاهش قیمت نفت برای ضربه زدن به بقیه کشورها کار دیگه ای نمیکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آنقدر آرزوی مرگ این و اون رو کردی که خودت بدبخت شدی

      • بدون اسم ■■■■■■■■■■■

        تولید نفت زیاد عربستان طبق دستور ترامپ است
        عربستان‌گوش به زنگ‌آمریکا و انگلستان‌است
        اما آقای دکتر روحانی اصلا هیچ توجه‌ای به این دو کشور ندارد

      • بدون نام

        در مورد پایین اوردن قیمت نفت البته عربستان حق داشت چرا ک در موقعی ک نفت زیادی در بازار تزریق شده بود و ب خاطر بیماری کرونا قیمت نفت در حال پایین اومدن بود و عربستان از کشورهای صادر کننده نفت تقاضا کرد ک میزان تولید خود را جهت تثبیت قیمت نفت کاهش دهند ک روسیه با این تقاضا مخالفت کرده و حاضر نشده ک تولیدش را پایین بیاورد و عربستان وارد فاز لجاجت با روسیه شد و قیمت نفت خود را برای مشتریان پایین اورد

    • بدون نام

      بهتر انشالله همه عربستان گرمای شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا معنی جمله ای که فرموید چه بود؟ گرمای شود بعنی چه؟

      • بدون نام

        باید اخبار کرونا در ایران را پیگیر شویم.عربستان و ترکیه ملا رابطه ندارد.

      • مهدی

        چرا چرت میگی

    • بدون نام

      عربستان همه رو محکوم میکنه جز خودش. حتی ایران رو هم متهم کرده به شیوع عمدی کرونا در خاورمیانه

    • حاجی فیکه

      اسرائیل هم هیچ آماری تااین لحظه منتشرنکرده
      جریان چیه؟؟

    • بدون نام

      خوب این گردشگرا هم وقت گیر آوردن...همون طور که باید تو خونه موند اونها هم باید تو کشورشون بمونن ..این ور اون ور رفتن یعنی انتقال بیماری به نقاط پاک

    • منتظر

      چی$

      پاسخ ها

      • مجتبی روزبهانی

        ان شاءالله عربستان خود فروخته کرونا بزنه به سران کشورش آل سقوط

    • سارا

      شاید بپرسی خفاش خوردن یکی تو چین به ماربط نداره ولی شرایط دنیا طوری که رفتار همه ی کشور ها به هم ربط داره حق با عربستانه امکان ندارد کشوری با اقلیم سرد وگردشگر پذیری مثل ترکیه کرونا نداشته باشه پنهان کاری اون ها فقط باعث فاجعه انسانی میشه وبه همه دنیا ربط داره

    • وحید

      عربستان هیچوقت دچار فاجعه انسانی و اقتصادی نمیشود سرزمینی که پیامبر برای آن سلامتی و ثروت را دعا کرده است و هر دوی آنرا میبینیم در این چهارده قرن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گل.گفتی...مرحبا...

      • بدون نام

        گل.گفتی...مرحبا...

      • بدون نام

        ارتش سایبری بن ارّه

    • مراد

      سرزمینی که در آنجا وحی خداوند وقرآن مجید بر قلب مبارک اشرف کائنات حضرت محمد(ص) نازل شده و مبارزه با کفر و شرک و بت پرستی و فرد پرستی در طول ۱۴۴۱
      سال (قمری) هنوز هم ادامه دارد. خدا آن سرزمین وملتش را از تمام بلایا محفوظ خواهد کرد. انشاءاله

      پاسخ ها

      • ایران

        واقعا‌‌همین‌طوراست جایی‌که قران‌نازل
        شده شفا‌است نه‌بیماری‌‌‌هیچ‌موقع ما‌مسلمانان‌بد‌ی‌همدیگر‌رانخواهیم

      • بدون نام

        یعنی الآن به نظر شما آن شاه ملعون و خاندانش دارند با کفر و فساد مبارزه می کنند ،
        عموقلی از خواب بیدار شو ، پول عرعرستان چه کارها که نمیکنه .

      • جلال واعظی

        اگر آل سعود مسلمان به معنی واقعی است علے برکت الله تمام دنیا سرزمین خداست بس کنید

    • حامد

      ا

      اینوهم می فهمیدی که همه مسلمان نیستن وهابی ها آدم کش تو این کشور چه جنایت هایی کردن آنها حتی به یمن هم رحم نکردن،خبرنگا روقطعه قطعه کردن

      پاسخ ها

      • جلال واعظی

        احسنت

    • بدون نام

      هیچ کس بدی مردم عربستان رانمیخواد خداریشه حکامشو بکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج