۹۷۲۰۵۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

قهرمانی لیورپول به خطر می‌افتد؟

ویروس کرونا ورزش را در سرتاسر جهان تعطیل کرده و برنامه‌ها را به هم ریخته است.

ایلنا: پیشروی ویروس کرونا در قلمروی ورزش ظاهراً حد و مرز ندارد. بعد از فوتبال‌دوستان بخصوص دنبال‌کنندگان رقابت‌های اروپایی که فعلاً از تماشای برخی بازی‌ها محروم هستند و برخی دیگر را باید پشت درهای بسته و از تلویزیون ببینند، حالا نوبت به اهالی دو رشته ورزشی پرطرفدار دیگر رسیده تا با دردسرهای کرونا دست و پنجه نرم کنند: فرمول یک و تنیس.

مسئولان برگزار کننده رقابت‌های گرندپری استرالیا از لغو این مسابقه خبر داده‌اند. این تصمیم که در ساعات اولیه روز جمعه اعلام شد، در پی ابتلای یکی از اعضای تیم مک‌لارن در شهر ملبورن و فشار رانندگان دیگر تیم‌ها به مدیران فرمول یک جهت لغو مسابقات اتخاذ شده است.

هشت ساعت طول کشید تا مسئولان برگزارکننده مسابقه به این نتیجه برسند که خطر جدی است و باید به خواسته رانندگان تن دهند اما برخی از رانندگان مانند سباستین فتل راننده آلمانی تیم فراری و کیمی رایکونن در تیم آلفا رومئو پیش از اعلام رسمی لغو مسابقه تصمیم خود را برای عدم شرکت گرفته و به کشورهای خود برگشته بودند.

در همین حال تیم مک‌لارن اعلام کرد که ۱۴ تن از اعضا و کارکنان این تیم به دلیل تماس مستقیم با کارمند مبتلا به کرونا، تا ۱۴ روز دیگر در هتل این تیم قرنطینه خواهند بود. دیروز مسابقات بحرین و ویتنام هم به تعویق افتادند. طبق گزارش BBC فراری اولین تیمی بوده که صریحاً اعلام کرده در شرایط فعلی حاضر نیست در گرندپری استرالیا شرکت کند. تیم مرسدس قهرمان فصل گذشته نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن عذرخواهی از طرفدارانش از تصمیم این تیم برای خودداری از شرکت در مسابقات به منظور حفظ سلامت رانندگانش خبر داد.

تنیسورها هم اما به وضعیتی مشابه به رانندگان فرمول یک دچار شده‌اند چرا که اتحادیه تنیسورهای حرفه‌ای (ATP) تصمیم گرفته که تمامی رقابت‌هایش را حداقل تا شش هفته دیگر لغو کند تا سلامت ستاره‌های این رشته به خطر نیفتد.

لغو شش هفته‌ای مسابقات تنیس در ایامی که قرار بود تعدادی از معروف‌ترین تورنمنت‌‌های این رشته برگزار شود، وضعیت نامشخصی را برای تقویم این مسابقات به وجود آورده است. البته پیش‌تر مسابقه ایندین‌ولز هم لغو شده بود.

رقابت‌های اوپن فرانسه دومین گرنداسلم فصل، یک ماه و نیم دیگر آغاز می‌شود، یعنی دقیقاً در پایان همان بازه شش هفته‌ای که ATP برای لغو مسابقات در نظر گرفته است. یک ماه پس از آن هم سومین گرنداسلم فصل ویمبلدون برگزار خواهد شد. در صورتی که شرایط موجود تغییر نکند این احتمال وجود دارد که حتی دومین گرنداسلم فصل هم لغو شود.

حالا فوتبال چه می‌شود؟ آیا لیورپول فرصت نخستین قهرمانی بعد از ۳۰ سال را از دست می‌دهد؟ لیدزیونایتد از صعود به لیگ برتر باز می‌ماند؟ یورو ۲۰۲۰ لغو می‌شود؟ آیا چندین باشگاه لیگ انگلیس ورشکسته می‌شوند؟ سؤال‌ها زیاد است و جواب‌ها کم. از دو چیز مطمئنیم: موقعیت خیلی سریع در حال تغییر است و اینکه هیچ‌کس نمی‌داند چه می‌شود.

میزان مبتلایان به «کووید ۱۹» به ۱۳۰ هزار نفر در جهان رسیده و بیش از ۴۷۰۰ نفر مرده‌اند. از دو روز قبل تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در انگلیس ۴۰ درصد افزایش یافته و در آمریکا به بیش از ۱۳۰۰ نفر رسیده.

تازه‌ترین خبر در مورد فوتبالی‌ها ابتلای مربی آرسنال، میکل آرتتا به ویروس کرونا است که قرنطینه شده و تمام اعضای تیم و کادر فنی هم تحت مراقبت قرار گرفته‌اند. در نتیجه تمام بازی‌های فوتبال انگلیس حداقل تا سوم آوریل (۱۵ فروردین) لغو شده است. یوفا هم تمام مسابقات هفته آینده‌اش از جمله چهار بازی لیگ قهرمانان را لغو کرده است.

تا قبل از مثبت شدن تست کرونای آرتتا مهم‌ترین نکته این بود که مقامات فوتبال انگلیس بر خلاف خیلی از همتایان اروپایی خود تصمیمی برای لغو مسابقات نگرفته بودند، در حالی که ایتالیا بعد از دو هفته برگزاری نصفه و نیمه مسابقات، سرانجام رسماً تعطیل شد و لیگ اسپانیا، فرانسه، پرتغال و هلند هم تصمیم مشابهی گرفته‌اند (تا لحظه انتشار خبر در میان لیگ‌های معتبر اروپایی تنها بوندس‌لیگا رای به تعطیلی نداده است). دولت انگلیس در ابتدا مدعی شد با توصیه کارشناسان به ادامه مسابقات ورزشی حکم کرده و بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور در مسابقه راگبی انگلیس با ولز شرکت کرد. اما اوضاع در یکی دو روز گذشته به شدت تغییر کرده و دولت انگلیس بسته ۳۰ میلیارد پوندی شامل وام، معافیت از مالیات و سرمایه‌گذاری عمومی برای «سرویس ملی سلامت» اختصاص داده است.

عواقب تعطیلی مسابقات

برای بررسی عواقب تعطیلی مسابقات باید توجه داشت این اثرات متنوع است. درآمدهای روز بازی، یک هفتم درآمدهای کلی باشگاه‌های لیگ برتری را تشکیل می‌دهد در حالی که این میزان در چمپیونشیپ یک سوم و در تیم‌های لیگ یک و دو (دسته سوم و چهارم فوتبال انگلیس) به دوسوم می‌رسد. همین هفت ماه پیش، تیم بری به خاطر ورشکستگی از لیگ انگلیس بیرون انداخته شد ضمن اینکه بولتون هم وضعیت مشابهی دارد، دربی کانتی، ماکلسفیلدتاون، اولدهام اتلتیک و ساوث‌اند یونایتد هم در پرداخت دستمزد بازیکنان مشکل دارند.

لیگ انگلیس ذخایری دارد اما برای پرداخت دستمزد بازیکنان تا فصل آینده کافی نیست. هیچ‌کس علناً نگفته مسابقات لیگ برتر به آخر نمی‌رسد اما نگرانی‌های عمیقی درباره آن وجود دارد. لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا (NBA) یک شبه تصمیم به تعلیق مسابقات گرفت بعد از آنکه تست کرونای بازیکن «یوتا جز» مثبت اعلام شد. بهترین نمونه ایتالیا است که فدراسیون فوتبالش اعتراف کرده شاید نتواند برای برگزاری بازی‌های عقب افتاده زمان مناسب را پیدا کند. اگر اینطور شود شاید برای تعیین قهرمان و تیم‌هایی که سهمیه اروپایی می‌گیرند و همچنین سقوط کنندگان، بازی‌های پلی‌آف برگزار کنند. درباره لیگ برتر هم تردیدی درباره قهرمانی لیورپول نیست اما رقبا دوست دارند اوضاع مبهم بماند.

سهمیه‌های اروپایی که وضعیت آشفته‌تری دارد؛ چلسی، منچستریونایتد، تاتنهام، ولورهمپتون، شفیلدیونایتد و آرسنال مدعی سهمیه هستند. دو بازی پنجشنبه شب لیگ اروپا میان تیم‌های اسپانیایی و ایتالیایی لغو شد و تردیدهای جدی درباره توانایی یوفا برای به اتمام رساندن مسابقات این فصل وجود دارد هرچند اتحادیه فوتبال اروپا مصر است تا خرداد، رقابت‌هایش را به نتیجه می‌رساند.

دردسرهای تعویق مسابقات

بر اساس برنامه فعلی آخرین مسابقه فوتبال انگلیس یعنی فینال پلی‌آف چمپیونشیپ ۵ خرداد برگزار می‌شود، دو روز بعدش فینال لیگ اروپا و سه روز بعد آن فینال لیگ قهرمانان خواهد بود. بعد از آن هم بازیکنان به تعطیلات می‌روند تا برای تورهای پولساز پیش‌فصل آماده شوند اما اگر مسابقات فوتبال به اواخر خرداد کشیده شود، اصلاً خبر خوبی برای شبکه‌های تلویزیونی، باشگاه‌ها، هواداران، بازیکنان و اسپانسرها نیست اما اتفاق مهم در این میان یورو ۲۰۲۰ است که قرار است ۲۳ خرداد شروع شود ۱۳ روز بعد از فینال لیگ قهرمانان.

اولین مسابقه کجا است؟ رم! یوفا قویاً گمانه زنی رسانه‌های ایتالیایی درباره اینکه مسابقات-که در ۱۲ کشور برگزار می‌شود- به تعویق بیفتد را رد کرده بود، با این حال شیوع فراگیر این ویروس در اروپا این سازمان را وادار به عقب‌نشینی کرد و سه‌شنبه قرار است در یک کنفرانس ویدیویی با فدراسیون‌های اروپایی درباره آینده این مسابقات تصمیم‌گیری شود. احتمال می‌رود یورو ۲۰۲۰ یک سال عقب بیفتد که در این صورت با لیگ ملت‌های اروپا و مقدماتی جام جهانی تداخل پیدا می‌کند، اگر جام جهانی باشگاه‌ها با ۲۴ تیم، جام ملت‌های آفریقا و جام ملت‌های آمریکای شمالی و مرکزی (گلدکاپ) را نادیده بگیریم.

کمبود بازیکن نه، کمبود وقت

حالا دیگر این سؤال فرضی نیست. سه بازیکن لستر کرونا گرفته‌اند و شمار تیم‌ها و باشگاه‌هایی که درگیر شده‌اند، رو به افزایش است. گفته می‌شود آمار واقعی مبتلایان در انگلیس پنج رقمی است چون این ویروس به شدت مسری است و ممکن است مبتلایان تا دو هفته خودشان هم ندانند. اوانجلوس ماریناکیس، مالک ناتینگهام فارست نخستین مبتلای فوتبال انگلیس بود، تیمو هوبرز مدافع هانوفر اولین مورد در فوتبال آلمان و دانیله روگانی پیشقراول فوتبال ایتالیا بود. آلمان، ایتالیا و انگلیس پیش‌بینی کرده‌اند ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت‌شان به این بیماری مبتلا شوند و برای همین هوبرز و روگانی احتمالاً یکی از صدها نفری هستند که مبتلا شده‌اند.

ماریناکیس مالک باشگاه المپیاکوس یونان هم هست که دو هفته قبل با آرسنال بازی کرد و حالا چند بازیکن آرسنال به خاطر دیدار با تاجر یونانی خودشان را قرنطینه کرده‌اند. از آن موقع آرسنال با پورتسموث و وستهم بازی کرده و معلوم نیست چه تعداد بازیکن را مبتلا کرده باشند و این نگرانی‌ها با مثبت شدن تست آرتتا بیشتر شده. ناتینگهام هم با میدلزبورو و میلوال بازی کرده و این چرخه نحس ادامه دارد. سه روز قبل اتحادیه فوتبالیست‌های انگلیس و همتای جهانی‌اش، فیف پرو، با صدور بیانیه‌هایی خواستار حمایت از اعضایشان شدند.

منتظر و امیدوار

باید منتظر بود و امیدوار. تنها کاری که در حال حاضر می‌شود انجام داد، شستن دست‌ها و امیدواری است. یک چیز قطعی است، زندگی عادی می‌شود و فوتبال بر می‌گردد درست مثل یک قرن پیش و بعد از جنگ جهانی اول و آنفلوآنزا در اسپانیا.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج