۹۷۲۳۹۱
۱۷ نظر
۵۰۱۵
۱۷ نظر
۵۰۱۵
پ

چه کسانی در بی‌توجهی مردم به کرونا مقصرند؟

در بحران کرونا متخصصان و کارشناسان بر لزوم مشارکت کامل شهروندان تاکید می‌کنند و به درستی لزوم قطع زنجیره شیوع ویروس را در خانه ماندن مردم می‌دانند. با این وجود چنین انتظار و درخواستی تاکنون از جانب بخش قابل توجهی از افراد جامعه بدون پاسخ مانده است.

روزنامه شهروند نوشت: در بحران کرونا متخصصان و کارشناسان بر لزوم مشارکت کامل شهروندان تاکید می‌کنند و به درستی لزوم قطع زنجیره شیوع ویروس را در خانه ماندن مردم می‌دانند. با این وجود چنین انتظار و درخواستی تاکنون از جانب بخش قابل توجهی از افراد جامعه بدون پاسخ مانده است.

بسیاری از مردم به ویژه در پایتخت کشور با بی‌توجهی به هشدارها همچنان به روال عادی زندگی خود ادامه می‌دهند. عده‌ای دیگر از همان روزهای نخست فراگیری ویروس از کانون‌های اصلی آلودگی به سایر مناطق، مسافرت و باعث پخش آن در دیگر مناطق شدند و رنج و مرگ بسیاری را رقم زدند.

مانند موارد پیشینی بسیاری از ناصحان و مدیران از این تغافل‌، بی‌مبالاتی و مشارکت گریزی مردم در تعجب، گلایه‌ و خشم‌اند. از این‌رو پند و سرزنش بی‌ثمر خاطیان را تکرار کرده و آنها را مقصر این وضعیت قلمداد می‌کنند. به صورت خلاصه در وضعیت کنونی با خیل مردمی مواجه هستیم که با بی‌توجهی به توصیه‌های دقیق و درست کارشناسان به رنج‌گستری و مرگ‌آفرینی در کشور دامن می‌زنند. به نظر می‌رسد در وضعیت تراژیک- کمیک شکل گرفته، افراد و گروه‌های دیگری نیز هستند که تقصیر آنها در نافرمانی اخیر دست کم به اندازه مردم حاضر در خیابان و مسافران کرونائی است.

بخشی از آنچه که مردم امروزه با نافرمانی خود به نمایش می‌گذارند، حاصل سوء مدیریت در کوتاه مدت و بخشی نیز حاصل سال‌ها جامعه‌پذیری و فرهنگ‌پذیری یا اقتضائات زندگی است. از اینرو افراد و گروه‌های ذیل در این بحران می‌توانستند نقش بهتری ایفا کنند و هر یک به نحوی مسئولیتی بر گردن دارند:

- مسئولانی که که ابعاد و گستره بحران را با وجود نشانه‌ها و هشدارها درست تشخیص نداده و مبتنی بر آن برنامه‌ریزی و آگاهی بخشی نکرده‌اند.

- کسانی که کرونا را نوعی بحران ساختگی می‌دانستند باعث سردرگمی بسیاری از مردم شدند.

- کسانی که به جریان اطلاع‌رسانی آزاد اعتقاد چندانی ندارند.

- گروه دیگری که مسئولیت بر عهده دارند کسانی‌اند که در سال‌های گذشته در مسئولیت‌هایشان به نحوی عمل کرده‌اند که به اعتماد عمومی لطمه وارد شده است.

در عبارت کلی‌تر تمام قانونگذاران، مجریان، ناظران، مسئولین و کارگزاران نهادهای فرهنگی که تکالیفی در تکوین جامعه اخلاقی داشته‌ و ندارند. کسانی که مسئولیتی در جامعه‌پذیری این شهروندان مشارکت گریز و خلق بسترهای مشارکت‌زدا داشته‌اند و مراکزی مانند دانشگاهای علوم پزشکی که اولویت پیشگیری و بهداشت عمومی را نادیده گرفته و دارو و درمان را برجسته کرده‌اند هم نقش موثری در تشدید بحران‌ها دارند. همچنین کسانی که با بی‌توجهی به آموزش و پرورش و در حاشیه قرار دادن آن، امکان تربیت شهروندان مشارکت‌جو و مسئولیت‌پذیر توسط مدرسه و معلم را تضعیف کرده‌اند.

کسانی که در سال‌های گذشته در تضعیف جامعه مدنی و سازمان‌های مردم نهاد واقعی گام برداشته‌اند یا در تقویت چنین نهادهای واسطی کوتاهی کرده‌اند. بخشی از مردم حاضر در خیابان از سال‌ها پیش با کرونای فقر دست به گریبان و گرفتارند و درک چندانی از خطر تصویر شده ندارند و نمی‌توانند آنرا به درستی فهم ‌کنند. تمام افرادی که مسئولیتی در فقرزدایی داشته‌اند و تمام افرادی که فرایند فقرزائی را در جامعه تشدید کرده‌اند در اینجا مقصرند. به طور نمونه آنها که اقدامات و تصمیماتشان منجر به تعطیلی و رکود کارگاه‌ها و کارخانه ها شد و خیل عظیمی از افراد را روانه مشاغل روزمزد وابسته به خیابان کرد. و در نهایت همه‌ ما نیز به سهم خود مقصریم؛ با ترویج و دامن زدن به منفعت‌طلبی، شایعه‌پراکنی، خوش‌خیالی، قانون‌گریزی، بی‌مسئولیتی و ....

در واقع آنچه امروز در آئینه‌ کرونا بازتاب یافته است بسیاری از منتقدان سال‌ها پیش آنرا در خشت خام بسترهای فقر گستر، مشارکت‌زدا و سرمایه‌سوز دیده و به آن هشدار جدی داده بودند. آنچه اکنون شکل گرفته است حکایت همان فعل و عملی است که از دیروز تا گذشته های دورتر انجام داده‌ایم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همه گفته ها را گفتی اما کو گوش شنوا کجاست کسی که با شهامت از مردم عذرخواهی کند کجاست آن مسئولی که به اعتماد مردم لطمه زده با شهامت کنار برود

    • بدون نام

      باید محاکمه شوند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کسانی که ایران و ایرانی اصلا براشون مهم نیست

    • حسنی

      خدا لعنتشون کنه

    • بدون نام

      تلویزیون جوری راجب کرونا حرف میزنه انگار یه سرماخوردگی ساده ست
      خب یکم بترسون ملتو
      شاید از ترس خیلیا نیان بیرون
      ...
      آمار که خداروشکر یک چهارم واقعیته

    • ....جانم فدای ایران

      کل نظام از بالا تا پایین که جون ملت ایران براشون ارزشی نداره .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت دقیقا همینطور فقط مال اندوری را بلدند

    • بدون نام

      یا خدا خسته نشدبن از این همه مقصر دونستن بقیه؟؟؟
      گذشته ها چی شده کی چیکار کرده رو ول کنین الان باید فقط برا حفظ جون خودمون و عزیزامون خونه بمونیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کم حوصله نباش

    • خوزستان

      مقصراصلی خود دولته که همان ابتدا ربطه راباچین قطع نکرد بخاطر اهداف شخصی یه عده زینف که الان نه تنها باید چندصدبرابر خسارت بدهدبرامقابله جون مردم رو هم فدای کرد.

    • رویا

      خدا لعنتتون کنه چرا اجازه دادید وارد کشور بشه که حالا با اینهمه عذاب و کشته میخواید خارجش کنید، ما که با همه دنیا قطع ارتباطیم کل مرزها رو میبستید

    • بدون نام

      یکیش آذری جهرمی است که اگراینترنت راوصل کنه مردم توخونه سرگرم میشوندوبیرون نمیروندولی الان اینترنت که قطع است مردم سرگرمی ندارندتوخونه ومجبورندبزنندبیرون

    • کیشی

      مردم که اسم خودشون باهاشونه هیچ هرجی
      ازشون لازم نیس
      مسؤولا که خودشونو مسؤل خود خوانده مردم کردن وخبر از همه جا دارن وداشتن چر ا گذاشتن ویروس با رفت وامد به چین وارد ایران بشه این که مردم سوار خر نشدن برن چین

    • بدون نام

      روحانی بی مسول و بی خیال

    • بی‌نام

      حداقل‌توایران80درصدمردم‌زیرخط‌فقرن
      وکاگران‌روزمزدزیادندوبرای‌نون‌شبشون
      محتاجنداین‌عزیزان‌چیکارکنن‌توخونه
      هم‌ازگرسنگی‌میمیرن

    • بدون نام

      هموناکه اول میگفتن چیزی نیست بزرگش نکنین کذاییی وفضایی...

    • بدون نام

      تمام مسولین خدا بی خبر مردان خدا واینقد عاشق پست ومقام قبلن مبگفتن اینا دنبال پولو مقام نیستن برای رضای خدا کار میکنن اینم دیدیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج