۹۷۲۸۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

بهمن فرمان آرا:

از گلزار استفاده سوپر استاری نمی‌کنیم!

بهمن فرمان آرا بعد از شش سال سکوت فرمان داد: «صدا، دوربین، حرکت».

خبرگزاری ایسنا: بهمن فرمان آرا بعد از شش سال سکوت فرمان داد: «صدا، دوربین، حرکت».

این فیلمساز ایرانی که در اعتراض به سیاست‌های سینمایی در دولت قبل فیلمی نساخت، حالا دوباره دست به کار ساخت فیلم تازه‌ای شده است.

خانه‌ای در یوسف آباد ، لوکیشن اصلی فیلم است، خانه‌ای که یادآور همان فضاهای همیشگی آثار فرمان آراست؛ کم نور، اما دلگیر نیست، تابلوهای زیبا و وسایل خانه همه از صاحب خانه‌ای با اصالت حکایت دارد.

فرمان آرا از طریق صفحه نمایشگر نظاره‌گر فیلمبرداری است. سه گانه مرگ تمام شد و حالا نوبت به سه گانه زندگی رسیده است.

از گلزار استفاده سوپر استاری نمی‌کنیم!

اما این هنرمند می‌گوید: «همیشه گفته‌ام سه گانه مرگ را هم به عنوان سه گانه زندگی می‌بینم چون مرگ آگاهی، به شما کمک می‌کند بهتر زندگی کنید ولی حالا که فضا عوض شده‌ و امید دوباره به مردم برگشته، دلم خواست در این زمینه کاری کنم چون حق ما خیلی بیشتر از این میزان شادی است، بنابراین فکر کردم چرا که نه؟! البته زیربنای این داستان با دیگر آثار من تفاوت ندارد ولی دست کم، نگاه به آن شاد است.»

«جزء اتفاقات نادر روزگار بود که آقای ایوبی خودش تماس گرفت و گفت چرا فیلم نمی‌سازی؟»

و حالا فرمان آرا مشغول ساخت است؛ وضع جسمانی بهمن فرمان‌آرا خیلی هم مساعد نیست روزرانه مقداری کورتن استفاده می‌کند، قند خون و فشار خونش هم بالاست اما از نظر روحی امیدوار و پر انرژی است. هر روز صبح زود سر کار می‌آید و گاهی بیش از ۱۲ ساعت کار می‌کند. «دلم می‌خواد» به او نیروی کار داده است.

علی تقی‌پور تهیه‌کننده جوان فیلم «دلم می خواد» که فیلم سینمایی «خانه امن است» را در کارنامه سینمایی خود دارد، از روند کار تولید ابراز رضایت کرده و از همکاری با آقای بهمن فرمان آرا و بازیگران تئاتری و کلیه عوامل این پروژه ابراز خرسندی کرده و اظهار کرد که کار با آقای فرمان آرا خاطره‌ایی به یاد ماندنی در سابقه کاری من خواهد بود، او که خود سابقه تئاتری دارد و از شاگردان اولین دوره آموزشگاه استاد حمید سمندریان بوده است، خاطر نشان کرد: ورود من به این حرفه از صحنه تئاتر بوده است و همیشه دینی را به صحنه وتئاتر داشته‌ام و همیشه سعی بر این داشته‌ام ادا دین کنم، اکنون نیز خوشحالم که در این کار با جمعی از عزیزان و دوستانم همکاری می‌کنم.

تقی‌پور اعلام کرد که فیلمبرداری فیلم سینمایی "دلم می‌خواد " تا پایان اسفند به اتمام می‌رسد وهمزمان عباس گنجوی در حال تدوین کار است و با امید به خدا در نوبت اکران عید فطر نیز به اکران عمومی در خواهد آمد.

به جز نگاه شاد، یکی دیگر از تفاوت‌های این فیلم با فیلم‌های پیشین فرمان آرا این است که فیلم «دلم می‌خواد» بر اساس فیلمنامه یک نویسنده جوان ساخته می‌شود. امید سهرابی فیلمنامه را نوشته است.

این فیلم هم مانند فیلم‌های دیگر فرمان آرا نگاهی به رئالیسم جادویی دارد، وقتی این مضوع را مطرح می‌کنیم، با طنز می‌گوید:« می‌خواستم آقای گلمکانی را خوشحال کنم!»

بعد از اینکه نام بازیگران فیلم «دلم می‌خواد» منتشر شد، یک نام بیش از همه غیر منتظره بود؛ «محمد رضا گلزار» طبیعتا ما هم کنجکاو بودیم درباره این همکاری بپرسیم و فرمان آرا نیز این گونه توضیح داد: «در پروسه انتخاب بازیگر،‌ بسیاری را می‌بینید که به دلایل مختلف امکان همکاری فراهم نمی‌شود. برای نقشی که محمد رضا بازی می‌کند، چندین بازیگر را دیده بودیم‌ اما امکان همکاری فراهم نشد، تا اینکه صحبت محمدرضا شد.

نقشی که او بازی می‌کند با نقش‌های قبلی‌اش کاملا متفاوت است، وقتی آمد و صحبت کردیم‌، دیدیم دقیقا به این نقش می‌خورد و توافق کردیم. برای من او هم یک بازیگر است ولی به هر حال او یک سوپراستار است ولی ما از او استفاده سوپر استاری نمی‌کنیم. او نقش پسر آقای کیانیان را بازی می‌کند که با همسرش به مشکل خورده است و ما سعی کردیم در قالب یک شخصیت به او بپردازیم.»

دیگر بازیگران فیلم همه تئاتری هستند چه رضا کیانیان که پیشینه تئاتری دارد و چه بازیگران دیگری مانند علی سرابی، فرزین صابونی، ندا مقصودی و ...

از گلزار استفاده سوپر استاری نمی‌کنیم!

فرمان آرا که خود یکی از تماشاگران پیگیر تئاتر است درباره همکاری با بازیگران تئاتر در فیلم «دلم می‌خواد» گفت:«یکی از دلایل ما این است که در این کار بیش از هر فیلم دیگر من نقش داریم، ۵۰-۴۰ بازیگر داریم که نقش‌های کوتاه کوتاه دارند و برخی از آنها کارشان با یک روز فیلمبرداری تمام می‌شود. سراغ تئاتری‌ها رفتم چون عضلات بازیگری‌شان بیشتر ورزیده شده و با هر نقش کوچکی هم که بازی می‌کنند‌، تجربه‌ای با خود می‌آورند.

مثلا علی سرابی یک روز با ما بود و صابر ابر ۲ ساعت و خانم نونهالی نقش بسیار کوچکی دارد مانند فیلم«خانه‌ای روی آب» اما بچه‌های تئاتری برای نقش کوچک هم اهمیتی ایجاد می‌کنند و ما تا به حال از این قضیه خیلی بهره‌مند شده‌ایم. آنها بر ما منت گذاشتند و پذیرفتند نقش‌های حتی سی، چهل ثانیه‌ای بازی کنند.»

او اضافه می‌کند: «برخلاف فیلم قبلی‌ام که خیلی سانسور شد، «دلم می‌خواد» هیچ مشکل ممیزی نداشته است و تنها مورد ممیزی نام فیلم بوده است. فرمان آرا یادآرو شد:« اسم فیلم بود دلم می‌خواد برقصم»

این خانه متعلق به فردی نویسنده است چون شخصیت اصلی این فیلم نیز مانند دیگر شخصیت‌های فرمان آرا فردی فرهنگی است.

در این خانه بیش از هر چیز کتابخانه‌ها جلب نظر می‌کنند، کتابخانه‌هایی با کتابهای کاملا متفاوت و متنوع، شخصیت اصلی داستان مانند دیگر شخصیت‌های فیلم‌های فرمان آرا روشنفکر است اما نویسنده ما برخلاف ظاهر جدی‌اش وضعیتی کمدی دارد، او با شنیدن یک قطعه موسیقی به شعف می آید! فرقی هم نمی‌کند که کجا این ملودی را بشنود.

رضا کیانیان بازیگر همیشگی آثار فرمان آرا نقش این نویسنده را بازی می‌کند.

به او می‌گوییم بعد از سه گانه مرگ در سه گانه زندگی بازی می‌کنید و کیانیان پاسخ می‌دهد: «در فیلم قبلی آقای فرمان آرا یعنی «خاک آشنا» که متاسفانه در ممیزی های هشت سال گذشته دیده نشد،‌ شخصیت اصلی که منزوی شده بود‌، دوباره به شهر بر می‌گردد و از همان جا معلوم است که از همین جا زندگی آغاز می‌شود.»

به کمی قبل‌تر برمی‌گردد و یآوری می‌کند: «آقای فرمان آرا سه گانه مرگ را ساخت چون اجازه نمی‌دادند فیلم بسازد. به همین دلیل از زنده یاد سیف‌الله داد اجازه گرفت درباره مرگ خودش فیلم بسازد! اما معلوم بود بعد از «خاک آشنا» چه اتفاقی می‌افتد. البته گفته بود در دولت قبل فیلم نمی‌سازد ولی چون به هر حال دولت او امسال تمام می‌شد، ایده‌هایی داشت و با آمدن آقای روحانی تصمیم گرفتیم کار کنیم.»

این بازیگر سینما و تئاتر برای تمرین وآموزش حرکات موزون، دوره‌ای آموزشی با عاطفه تهرانی و گروهش گذارند.

او همچنان به غافلگیر کردن تماشاگرانش فکر می‌کند و می‌گوید: «در تمام دوره بازیگری‌ام تلاش کرده‌ام تماشاگر تصور قبلی از من نداشته باشد یعنی هر بار کنجکاو باشد من چه کرده‌ام.

کیانیان در این فیلم پسری دارد که نقش‌اش را محمد رضا گلزار بازی می‌کند و درباره این همکاری می‌گوید: « او بازیگری است که همیشه جنس خاصی از کارها را از او می‌خواستند اما مثلا در فیلم «بوتیک» هم بازی کرده بود که متفاوت بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج