۹۷۳۱۷۶
۷ نظر
۵۰۶۴
۷ نظر
۵۰۶۴
پ

گزارشی از صف‌های طولانی در مقابل داروخانه‌ها

سرگردانی برای خرید داروی تامی‌فلو

سرپرست سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر: درخواست‌های مردم برای تامی‌فلو هنوز زیاد است به دلیل حساسیت ‏ایجادشده در افکار عمومی و سودجویی عده‌ای این دارو وارد می‌شود.

روزنامه شهروند - زهرا جعفرزاده : وزارت بهداشت تجویز داروی «تامی‌فلو» برای درمان مبتلایان به کرونا را از روز ‏یکشنبه ممنوع اعلام کرد، اما روز گذشته مردم برای خرید این دارو مقابل تنها داروخانه‌های عرضه‌‏کننده آن یعنی شهید کاظمی در خیابان ولیعصر (عج) و ٢٩فروردین در میدان حر تهران صف بسته ‏بودند، وقتی قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در داخل ساختمان سفید این وزارتخانه نامه ‏ابلاغ ممنوعیت مصرف دارو برای مبتلایان به کرونا را امضا می‌کرد، پزشکان در بیمارستان‌ها دفترچه ‏بیمه و نسخه‌های بیماران را مهر و آن‌ها را برای تهیه «تامی‌فلو» روانه صف‌های طولانی خرید این ‏داروی کمیاب می‌کردند.

سرگردانی برای خرید داروی تامی‌فلو

در نامه معاون درمان وزارت بهداشت به روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های ‏علوم پزشکی آمده بود که این دارو تنها در موارد درمان بستری و سرپایی عفونت آنفلوآنزا باید تجویز ‏شود و با توجه به روند کاهش موارد ابتلا به آنفلوآنزا، درحال حاضر مصرف این دارو در سایر ‏موارد اندیکاسیونی ندارد و مجاز نیست.

داروی تامی‌فلو یا «اوسلتامی ویر» به‌عنوان یک داروی ضدویروس در کنار هیدروکسی کلروکین ‏سولفات و در مواردی کلترا به‌عنوان دارو‌هایی شناخته می‌شود که با شیوع ویروس کرونا در ایران ‏برای مبتلایان به این بیماری یا افراد مشکوک تجویز می‌شد و با شدت‌گرفتن موارد ابتلا در کشور ‏‏ «تامی‌فلو» که بیش از سایر دارو‌ها تجویز می‌شد، کمیاب شد و تنها در دو داروخانه شهید کاظمی در ‏خیابان ولیعصر (عج) و داروخانه ٢٩ فروردین در میدان حر پیدا می‌شد.

در روز‌های گذشته صف‌های ‏طولانی افرادی که خود یا یکی از اعضای خانواده‌شان به کرونا مبتلا شدند، در مقابل این دو داروخانه ‏دیده می‌شد که شلوغی جمعیت و قرار گرفتن افراد در فاصله بسیار کم از هم در این صف‌ها، نگرانی از ‏شیوع کرونا این‌بار در داروخانه‌ها را تشدید می‌کرد. دو روز پیش که وزارت بهداشت تجویز تامی‌فلو ‏را ممنوع کرد، این‌گونه برداشت می‌شد که صف‌ها هم کوتاه شود، اما صبح روز گذشته همچنان مردم در ‏انتظار خرید دارو در مقابل این دو داروخانه صف بسته بودند.

پیش از این اعلام می‌شد دو داروخانه ‏‏١٣ آبان و داروخانه هلال‌احمر شعبه طالقانی هم دارو‌های کرونا را می‌فروشند، اما روز گذشته از این ‏چهار داروخانه، تنها شهید کاظمی و ٢٩ فروردین دارو داشتند و به گفته مسئول پاسخگویی به مراجعه‌کنندگان در داروخانه هلال‌احمر طالقانی دو سه روزی است که موجودی تامی‌فلو در این داروخانه ‏تمام شده، اما هیدروکسی کلروکین سولفات موجود است. داروخانه ١٣ آبان هم اعلام کرد که هیچ‌کدام ‏از دارو‌های این بیماری را ندارد و هر دو داروخانه مراجعه‌کننده‌ها را به داروخانه ٢٩ فروردین و ‏شهید کاظمی ارجاع‌می‌دادند. ‏

‏قیمت آزاد «تامی‌فلو»؛ یک‌میلیون تومان برای هر ورق

صف خرید دارو‌های کرونا از طبقه دوم داروخانه ٢٩ فروردین نیروی زمینی ارتش شروع و به خیابان ‏کشیده شده، بیشتر آن‌ها که در صف ایستاده اند، دارو را برای یک عضو خانواده شان می‌خواهند، اغلب ‏ماسک زده و دفترچه به دست منتظر نوبت‌شان‌اند. یکی از آن‌ها آقای امیری است. پدر شصت‌وهفت ساله او مبتلا ‏به کروناست و در خانه بستری شده است: «دکتر همین دیروز برای پدرم این دارو را نوشت، صد جا هم رفتم، ‏اما پیدانکردم، به ما گفتند بروید داروخانه هلال. رفتیم. آنجا هم نبود. آخر سر پرس‌وجو کردیم و رسیدیم ‏به این داروخانه.»

ریه‌های پدرش درگیر شده و تشخیص پزشکان ابتلای خفیف به کرونا بوده است: «گفتند ‏نیاز به بستری در بیمارستان نیست. ما در خانه قرنطینه‌اش کردیم.» نخستین دارویی که در دفترچه تجویز ‏شده، تامی‌فلو است. زنی ماسک‌زده هم با سر تأیید می‌کند که برای پدر شصت‌وپنج ساله‌اش تامی‌فلو ‏تجویز شده است: «پدرم بستری‌نشده، در خانه است، به ما گفتند باید تامی‌فلو بخرید، خیلی گشتیم پیدا نکردیم، ‏در نهایت به یک آقایی زنگ زدم، برایمان به صورت آزاد تهیه کرد، یک ورقش شد یک‌میلیون ‏تومان. درحالی‌که اگر در داروخانه پیدا شود، یک ورق آن ٣٥ تا ٤٠‌هزار تومان است.»

سرگردانی برای خرید داروی تامی‌فلو

او می‌گوید که ‏در روز‌های گذشته تامی‌فلو به سختی پیدا می‌شد، حالا حداقل این داروخانه دارد: «پدرم از هفدهم اسفند در ‏خانه بستری است. دارو برای آن‌هایی که در بیمارستان بستری می‌شوند، از طرف خود بیمارستان داده ‏می‌شود، اما کسانی که در خانه بستری می‌شوند، باید خودشان دارو را تهیه کنند. بهتر بود این دارو‌ها در ‏خود بیمارستان توزیع‌می‌شد، نه اینکه مردم دربه‌در پیدا کردن دارو باشند، آن‌هم در این شرایط که می‌‏گویند در خانه بمانید.» اشاره او به صف‌های طولانی و تنگ هم برای خرید دارو است که منجر به شیوع ‏بیشتر کرونا می‌شود. براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت تاکنون ١٤‌هزار و ٩٩١ نفر به این ‏بیماری مبتلا شده و ٨٥٣ نفر هم جان‌شان را از دست داده‌اند. تنها در ٢٤ ساعت اخیر، یک‌هزار و ٥٣ نفر ‏به تعداد مبتلایان و ١٢٩ نفر هم به آمار فوتی‌ها اضافه شده است. ‏

دلال‌ها از داروخانه می‌خرند، بازار آزاد می‌فروشند

آن‌هایی که در صف خرید دارو ایستاده‌اند، می‌گویند بسیاری از دلالان در همین صف‌ها می‌ایستند و با ‏نسخه‌های تقلبی، دارو را به قیمت دولتی می‌خرند و در بازار آزاد با نرخ‌های میلیونی می‌فروشند: «برخی از داروخانه‌ها دارو دارند، اما می‌گویند مجوز توزیع نداریم.» آن یکی برای مادر ‏همسرش دارو می‌خواهد و تنها چند نفر مانده تا نوبت به او برسد: «سه روز دنبال دارو بودیم، همه جا ‏رفتیم، داروخانه‌های تهران و اطراف تهران را زیر پا گذاشتیم، بیمارستان امام خمینی (ره)، داروخانه‌های ‏دماوند و ... حتی گفتیم از دلال بخریم، اما آخرش اینجا پیدا کردیم.»

او می‌گوید دوره درمانی که برای ‏مادر همسرش تجویز شده یک ورق برای پنج روز است که هر ١٢ساعت باید مصرف شود. با اینکه ‏تنها یک روز از ابلاغ معاون درمان وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت تجویز تامی‌فلو می‌گذرد، اما ‏هیچ کدام از آن‌ها که صبح دیروز در صف خرید دارو ایستاده بودند، حتی به گوش‌شان هم این موضوع ‏نخورده بود. ‏

مسئول مراجعه مردمی داروخانه٢٩فروردین از ابلاغ وزارت بهداشت خبر دارد، اما می‌گوید که ‏پزشکان این دارو را تجویز می‌کنند و آن‌ها هم می‌آورند. داروخانه شهید کاظمی هم شرایط مشابهی دارد. ‏تا چند روز پیش دارو در خود داروخانه فروخته می‌شد، اما حالا چند قدم بالاتر در محوطه پارکینگ ‏داروخانه، صف دارو دیده می‌شود که از پارکینگ شروع شده و به کیوسک قهوه‌ای رنگی که چندین پله ‏بالاتر است می‌رسد. جلوی در ورودی پارکینگ خودروی پلیس ایستاده و ورود و خروج افراد کنترل ‏می‌شود. مسئولان حضور خبرنگار را در محل برنمی‌تابند و به دلیل اخباری که در روز‌های گذشته ‏منتشر شده، با هر گونه مصاحبه درباره شرایط توزیع دارو، مخالفت می‌کنند. ‏

‏تقاضا برای «تامی‌فلو» بالاست؛ وارد می‌کنیم

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی وزارت بهداشت در حساب ‏توییترش نوشته که این دارو تأثیری در پیشگیری یا درمان کرونا ندارد: «تامی‌فلو یا‎ Oseltamivir ‎مهارکننده رقابتی آنزیم نورآمینیداز ویروسی است و مطابق بررسی‌های انجام شده، در پیشگیری یا ‏درمان کرونا تأثیری ندارد.»

این تصمیم را یکی از مصوبات جلسه ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد، ‏اما حسن صفاریه که سرپرست سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر است و از ابلاغیه وزارت ‏بهداشت هم خبر دارد، به «شهروند» می‌گوید که این دارو همچنان از سوی پزشکان تجویز می‌شود و ‏حتی اگر هم حالا استفاده نشود، به دلیل تاریخ مصرفی که دارد، برای‌سال آینده و شیوع آنفلوآنزا قابل ‏مصرف است یعنی با واردات آن، اتلاف سرمایه نشده است: «داروی تامی‌فلو از پروتکل درمانی ‏وزارت بهداشت خارج شده، اما درخواست‌های مردم هنوز زیاد است، حالا هم شاهد التهاب و صف‌های ‏طولانی برای دریافت دارو هستیم، بنابراین به دلیل حساسیت ایجاد شده در افکار عمومی و سودجویی ‏عده‌ای، این دارو وارد می‌شود.»

او درباره تمام شدن موجودی دارو در داروخانه‌های هلال‌احمر ‏توضیح می‌دهد که از بعدازظهر روز گذشته دوباره دارو در اختیار دو داروخانه هلال‌احمر مرکز، ‏یعنی جشنواره و طالقانی قرار گرفته است: «محموله ٢میلیونی که قرار است وارد شود فقط مربوط به ‏داروخانه‌های هلال‌احمر نمی‌شود، این دارو‌ها به سازمان غذا و دارو داده می‌شود و آن‌ها توزیع ‏می‌کنند.» به گفته او در کنار واردات داروی تامی‌فلو، داروی کلترا که ترکیبی از دو داروست هم وارد ‏می‌شود.

این دارو‌ها هندی است و تولید داخل ندارد: «تامی‌فلو، از قبل هم وارداتی بود و داروی کم ‏مصرفی است. تا پیش از این برای درمان آنفلوآنزا مورد استفاده قرار می‌گرفت، چرا که به‌عنوان ‏ضدویروس شناخته می‌شود، حتی اگر هم تجویز آن ممنوع شود، سال آینده می‌تواند برای درمان ‏آنفلوآنزا استفاده شود.» به گفته او، ممنوعیت مصرف این دارو، از سوی مراجع علمی بررسی و اعلام ‏شده و به تصویب کمیته کشوری مبارزه با کرونا رسیده است. ‏

سرگردانی برای خرید داروی تامی‌فلو

مردم آشفته شده‌اند

داروی تامی‌فلو چندین هفته است که به‌عنوان درمان موثر کرونا تجویز می‌شود و حالا خبر از ‏ممنوعیت تجویز و بی‌تأثیر بودن آن در درمان کرونا منتشر می‌شود. اتفاقی که به گفته علی فاطمی، ‏عضو هیأت‌مدیره انجمن داروسازان ایران، با تجویز‌های انفجاری پزشکان، منجر به آشفتگی بیماران ‏شده است. او به «شهروند» می‌گوید که از چند هفته قبل، چون تشخیص بین آنفلوآنزا و کرونا سخت بود، ‏داروی تامی‌فلو که ضدویروس است تجویز می‌شد، به همین دلیل هم تقاضا برای این دارو بالا رفت.

‏تصور می‌کردند این دارو برای کرونا هم مفید است این اقدام هم به صورت تجربی رخ داد، درحالی‌که ‏الزاما این دارو برای کرونا مفید نیست. برخلاف این دارو، هیدروکسی کلروکین سولفات تأثیر بهتری ‏بر درمان کرونا دارد. این دارو برای درمان مالاریا تولید شد، اما برای سایر بیماری‌ها هم کاربرد دارد. ‏به گفته این داروساز، تامی‌فلو در ایران منع مصرف ندارد، اما تأکید بر تجویز برای درمان ‏آنفلوآنزاست: «به‌هرحال این دارو تنها با نسخه فروخته می‌شود و مردم مستقیما نمی‌توانند دارو را ‏تهیه کنند، اینکه یک دارو تا الان تجویز می‌شد حالا ممنوعیت تجویزش ابلاغ می‌شود مردم را آشفته ‏می‌کند.» ‏

حالا براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت در کنار داروخانه شهید کاظمی و ٢٩ فروردین، داروخانه‌های هلال احمر در خیابان طالقانی، شهر ری، جشنواره و سوم خرداد و داروخانه دکتر علی هوشمند در میدان ولیعصر (عج) دارو‌های بیماران مبتلا به کرونا را عرضه می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • subasa ozara

      بعد میگن مردم همکاری نمیکنن. مردم سرگردان تصمیمات و بی نظمی مسئولین بی سواد مملکتن.

    • ناشناس

      عوض وارداتش خط تولیدشو تو شرکت باختر بیوشیمی کرمانشاه فعال کن که ارزم از کشور خارج نشه برترین ها یه گزارش تهیه کن که چرا تولید این دارو در ایران و این شرکتی که گفتم متوقف شده و از هند وارد میشه؟

    • بدون نام

      مسئولان محترم کلاه خود را بالاتر بگذارید ؟؟!!!!

    • شاداب

      خاک بر سرتون با این مدیریتتون

    • هانیا

      نمیدونم چرا میگن هرچی خوبه برای کرونا اینجوری میشه تقصیر کیه مردم یا دولت

    • بدون نام

      مشکل اینه که اکثر داروخانه هایی که توسط افراد غیر داروساز و بدون هیچگونه صلاحیت علمی با سواد زیر دیپلم اداره میشن برای صرفه اقتصادی همه چیز رو دستی میفروشن و حاضرن هر کاری بکنن. این دارو اصلا نباید بدون نسخه فروخته بشه. برسه یه گوش کسانی که قانون به ارث رسیدن داروخونه به افراد غیر داروساز و فاقد هرگونه صلاحیت علمی رو تصویب کردن.

    • بدون نام

      خاک تو سرتان بااین مدیریت ابکیتون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج