۹۷۳۹
۱ نظر
۵۵۳۹
۱ نظر
۵۵۳۹
پ

تغيير شكل يافتن و ترکیب پارچه‌ها

جادوي پارچه ها را دست کم نگیرید

برخي مواقع كه براي خريد پارچه به بازار مي‌رويد، دقيقا پارچه‌اي را كه مد‌نظرتان است پيدا مي‌كنيد، اما وقت‌هايي هست كه موفق به يافتن پارچه مورد نظرتان نمي‌شويد؛ در چنين شرايطي چرا با استفاده از نبوغ و ابتكار خود و با اعمال تغييراتي روي پارچه‌هاي معمولي دست به خلق پارچه‌اي جذاب و منحصر‌به‌فرد نمي‌زنيد؟

جادوي پارچه ها را دست کم نگیرید

جادوي پارچه ها را دست کم نگیرید

برخي مواقع كه براي خريد پارچه به بازار مي‌رويد، دقيقا پارچه‌اي را كه مد‌نظرتان است پيدا مي‌كنيد، اما وقت‌هايي هست كه موفق به يافتن پارچه مورد نظرتان نمي‌شويد؛ در چنين شرايطي چرا با استفاده از نبوغ و ابتكار خود و با اعمال تغييراتي روي پارچه‌هاي معمولي دست به خلق پارچه‌اي جذاب و منحصر‌به‌فرد نمي‌زنيد؟

تخيل قوي، ذوق و مقدار‌كمي دانش كاربردي، تمام آن چيزي است كه به آن نياز داريد تا بتوانيد پارچه خاص خود را بسازيد. ايجاد پارچه‌اي جديد از طريق تركيب بافت‌ها و رنگ‌‌ها، بسيار پرهيجان و جذاب است.

هرچه بيشتر در مورد پارچه‌ها بدانيد و با تجربه و دانش بيشتري پيش برويد، نتيجه بهتر و موفق‌تري خواهيد داشت. البته دانش و تجربه شما با انجام مكرر اين كار افزايش مي‌يابد و روزبه‌روز مي‌توانيد پيشرفت را در نتايج كار خود مشاهده كنيد. به مرور درمي‌يابيد كه پارچه‌هايي با الياف طبيعي، علاوه بر انعطاف و تغيير‌پذيري، از نظر اقتصادي نيز بسيار مقرون به صرفه‌اند. همچنين با استفاده از روش‌ها و متد مختلف، به تجربيات تازه و جالبي خواهيد رسيد؛ براي مثال، رنگ‌ها مي‌توانند نور را به زيبايي منتشر كنند يا پارچه‌اي كه به‌تنهايي داراي رنگ و جلوه نازيبا و كسل‌كننده‌ است، مي‌تواند با قرار‌گرفتن كنار يك پارچه با رنگي متضاد، جاني دوباره بگيرد و جلوه‌اي چشم‌گير پيدا كند.

اگر تمايل داريد پارچه‌اي كاربردي و اصيل به‌وجود آوريد، توصيه مي‌كنيم ويژگي‌هاي اصلي هريك از پارچه‌هاي مورد‌استفاده در كارتان را ناديده نگيريد. براي مثال، هرچند كه يك پارچه چلوار، حرير يا چيت سفيد را رنگ كنيد يا با ظرافت زيگزاك بزنيد، باز هم جلوه پارچه همان چلوار و حرير است و ويژگي‌هاي اصلي آنها تغيير نخواهد كرد.

جادوي پارچه ها را دست کم نگیرید

تركيب پارچه‌ها

چرا پارچه‌ها را تركيب كنيم؟ دلايل متعددي براي اين كار وجود دارد. يكي از دلايل مهم، اين است كه بتوانيد از پارچه‌هاي معمولي و ساده، پارچه‌اي جذاب و خاص به‌وجود آوريد و به خلق بافت‌ها و طرح‌هاي جديد بپردازيد. براي اينكه بتوانيد پارچه‌اي با بافت جديد به‌وجود آوريد، بايد پارچه‌هايي با وزن‌هاي متفاوت را طوري به‌هم متصل كنيد كه برجستگي‌ آنها سايه ايجاد كند. براي تهيه پارچه‌اي با يك طرح ادغامي و خاص نيز بايد نوارهايي با طرح‌هاي مختلف از پارچه‌هايي با وزن يكسان را با هم تركيب كنيد. يكي ديگر از كارهايي كه بايد انجام دهيد اين است كه با قرار‌دادن لايه‌هايي از پارچه‌هايي كه دو يا سه رنگ ملايم دارند بر روي يكديگر، جلوه‌اي خاص و جديد براي پارچه پديد آوريد.

جادوي پارچه ها را دست کم نگیرید

نكته ديگر در زمينه تركيب پارچه‌ها اين است كه افراد اغلب سعي مي‌كنند درزها و قسمت‌هايي را كه دو پارچه مختلف به‌هم دوخته مي‌شوند از ديد پنهان كنند، اما آيا فكر نمي‌كنيد كه مي‌توانيد از همين درزها به‌نحو مبتكرانه‌اي براي زيبايي كار و به‌عنوان قسمتي از پروژه استفاده كنيد؟ گاهي با كمك درزها و محل‌اتصال پارچه‌ها مي‌توانيد طرح جديدي براي پارچه خلق كنيد. در عين حال كه بايد به هماهنگ بودن بافت‌ها و طرح‌هاي پارچه‌ها براي تركيب با هم توجه كنيد، اين موضوع را مد‌نظر داشته باشيد كه از تفاوت موجود ميان پارچه‌ها طوري استفاده كنيد كه منجر به نتيجه‌اي جذاب و خيره‌كننده شود. اما بدانيد كه هميشه قبل از انجام پروژه به‌صورت جدي، بايد ايده خود را در قالب نمونه‌اي كوچك به‌صورت آزمايشي انجام دهيد تا از نتيجه كار مطمئن شده و در صورت لزوم تغييرات لازم را اعمال كنيد و سپس كار خود را به‌صورت جدي انجام دهيد.

گاهي ويژگي‌هاي اصلي يك پارچه، زماني كه با پارچه‌هاي ديگري تركيب مي‌شود يا درزي و كوكي از روي سطح آن عبور مي‌كند ملزم به تغيير كردن است. اتفاقات احتمالي از قبيل پارگي و ساييدگي را ناديده نگيريد. قرار‌دادن پارچه‌ها روي هم و دوختن آنها به يگديگر بر سفتي و وزن آنها مي‌افزايد در حقيقت پارچه جديد با استحكام بيشتر و متفاوت‌تر از هر يك از پارچه‌هاي استفاده‌شده در پروژه عمل خواهد كرد.

جادوي پارچه ها را دست کم نگیرید

در اين تصوير نمونه‌هاي متفاوتي از پارچه‌هاي حاشيه‌دار آمده است كه هر كدام از آنها براي استفاده متنوعي مناسب هستند:

در اين نمونه، پارچه كتان ‌برفكي كه به‌عنوان پارچه اصلي است، با قراردادن دو حاشيه از جنس كتان ساده با دو رنگ متمايز، داراي سبك شده است.

در اين نمونه، سمت پشت پارچه براي زمينه اصلي درنظر گرفته شده و از حاشيه‌اي راه‌راه با رنگي متضاد استفاده شده است.

حاشيه‌اي طرح‌دار كه به‌صورت دروني در اين پارچه ساده اعمال شده است، هويتي جديد به آن داده است.

براي حاشيه دوتايي اين پارچه كتان‌برفكي، از يك پارچه ساده براق و يك پارچه طرح‌دار استفاده شده است.

براي اين پارچه ساده، حاشيه‌اي راه‌راه بارنگ‌هاي آبي و زرد استفاده شده كه به‌واسطه اين كار رنگ و جلايي تازه به جلوه بي‌روح و مرده پارچه اصلي افزوده شده است.

در اين نمونه، پارچه اصلي پارچه‌اي طرح‌دار و راه‌راه است كه براي آن از حاشيه‌اي از جنس كتان‌برفكي طوسي استفاده شده است.

حاشيه

جادوي پارچه ها را دست کم نگیرید

گاهي پارچه‌هاي تركيبي، در‌قالب يك پارچه حاشيه‌دار نمود مي‌يابند كه تضاد بين پارچه اصلي و حاشيه آن بسيار تند و تاثير‌گذار مي‌شود.

حاشيه‌دار كردن پارچه‌ها به چند حالت صورت مي‌گيرد:

حاشيه‌اي طرح‌دار براي يك پارچه ساده.

حاشيه‌اي طرح‌دار با طرحي متفاوت براي يك پارچه طرح‌دار.

حاشيه‌اي ساده با رنگي متضاد براي يك پارچه رنگي ساده.

حاشيه‌اي با بافت متفاوت از پارچه اصلي.

اين حالت آخر را مي‌توانيد به هر سه حالت اول انجام دهيد.

جادوي پارچه ها را دست کم نگیرید

شما بايد تصميم بگيريد كه حاشيه انتخابي شما چگونه چشم‌ها را به خود جلب مي‌كند. آيا تمايل داريد حاشيه‌اي كه به‌كار مي‌گيريد تنها جنبه دكوراتيو داشته باشد يا داراي كاربردي مشخص باشد؟ هر تصميمي كه در مورد حاشيه پارچه مي‌گيريد بايد بدانيد كه:

حاشيه بايد به جزئي دروني از پارچه اصلي تبديل شود و جدا از آن نباشد.

حاشيه در‌حقيقت مانند يك قاب عمل كرده و مي‌تواند محيطي جداگانه را تعريف كند. ابعاد آن نيز مانند قاب‌ها قابل تغيير و افزايش است.

حاشيه چه روي لبه پارچه كار شود چه به‌صورت كادري داخلي در نظر گرفته شود، مي‌تواند تاكيدي بر روي طرح اصلي پارچه‌ باشد.

اضافه‌كردن حاشيه به يك پارچه كار آساني نيست، اما اگر اين كار با مهارت انجام شود مي‌تواند يك پارچه بدون‌ جذابيت را به پارچه‌اي بسيار شيك و چشم‌گير تبديل كند.

هماهنگي طرح و رنگ پارچه حاشيه با پارچه اصلي از اهميت زيادي برخوردار است و هر چه اين هماهنگي بيشتر باشد نتيجه كار شكيل‌تر مي‌شود.

مانند مرزها، حاشيه‌ها نيز به جداسازي و تفكيك قسمت‌هاي متناقض مي‌پردازند.

در آوردن طرح‌هاي يك پارچه و كنارهم قراردادن آنها دورتادور پارچه اصلي به‌عنوان حاشيه، مي‌تواند نتيجه‌اي بسيار زيبا به‌وجود آورد و اين كار يك ايده زيبا براي حاشيه‌دار كردن پارچه است. يكي ديگر از ايده‌ها براي حاشيه‌دار كردن پارچه‌هاي طرح‌دار به‌خصوص پارچه‌هاي پرده‌اي اين است كه پارچه‌اي ساده براي حاشيه به رنگ يكي از طرح‌هاي سنگين پارچه اصلي انتخاب كنيد و به‌وسيله آن، پارچه طرح‌دار را حاشيه‌دار كنيد. اين كار به جلب نظرها به سمت شكل و نحوه پوشش پنجره كمك مي‌كند و بسيار زيباست. شما همچنين مي‌توانيد براي حاشيه پرده‌ها و همچنين كوسن‌ها، به‌جاي اينكه براي دورتادور پارچه حاشيه در نظر بگيريد، تنها براي يك سمت آن حاشيه‌اي با رنگ و طرح متضاد در نظر بگيريد.

هميشه عدم وجود تقارن در پارچه‌هاي حاشيه‌دار مي‌تواند چشم‌گير جلوه كند.

حاشيه‌ها هميشه يك توجيه قوي براي نگه‌داشتن مجموعه‌اي از تكه پارچه‌هاي زيبا كنار هم محسوب مي‌شوند. قيطان‌ها، منگوله‌ها و ديگر عناصر دكوراتيو مربوط به پارچه‌ها را مي‌توانيد به‌عنوان حاشيه يك پارچه كنار هم قرار دهيد و همچنين از هنر استنسيل و نقاشي روي پارچه نيز براي اين كار استفاده كنيد.

حاشيه‌ها مي‌توانند به‌صورت تخت يا برجسته باشند. موارد استفاده حاشيه‌هاي تخت بيشتر است و به‌نوعي كاربردي‌تر محسوب مي‌شوند؛ به‌عنوان مثال براي پارچه‌هاي روتختي يا دستمال‌سفره‌ها و روميزي‌ها بايد از حاشيه‌هاي تخت استفاده كنيم و حاشيه‌هاي برجسته تنها براي مواردي كه جنبه نمايشي و خاص دارند استفاده مي‌شود.

طراحي حاشيه‌ها

هر نوع حاشيه‌اي كه مي‌خواهيد روي پارچه به‌وجود آوريد بايد هنگام طراحي آن دقيق عمل كنيد: ابتدا بايد اندازه‌گيري‌ دقيق را پيش روي خود قرار دهيد و مطابق آن طرحي را كه در ذهن داريد با اعمال اندازه‌ها روي كاغذ ترسيم كنيد. الگوي ترسيم شده را بار ديگر بررسي كنيد تا مطمئن شويد تمام اندازه‌گيري‌ها و همچنين جادوخت‌ها و ديگر جزئيات انجام شده باشد. در اين مرحله بايد به اين نكته فكر كنيد كه حاشيه پارچه در حالت‌ها و اشكال ديگر چگونه عمل مي‌كند و آيا بهتر است نحوه اعمال حاشيه را تغيير دهيد يا همين طرح مناسب است. پس از اطمينان از تمام جوانب، طبق الگو شروع به اجراي پروژه كنيد.

جادوي پارچه ها را دست کم نگیرید

در اين نمونه از دو رديف حاشيه ساده با دو رنگ از قوي‌ترين رنگ‌هايي كه در پارچه اصلي پرده وجود دارد يعني زرد اخرايي و آبي اقيانوسي استفاده شده است.

جادوي پارچه ها را دست کم نگیرید

در اين تصوير حاشيه‌هاي طرح‌دار كه شامل رنگ‌هايي از قبيل طلايي، سبز ملايم و آبي است، به‌صورت استادانه‌اي در قسمت تحتاني اين پرده قرمز رنگ ساده اعمال شده است. مات و براق‌بودن بافت حاشيه و پارچه اصلي جلوه‌اي متمايز و خيره‌كننده براي اين پرده شكيل و باشكوه ايجاد كرده است.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

جادوي پارچه ها را دست کم نگیرید

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ویدا

      فوق العاده بود. ممنونم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج